Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Bygga egen kondensor  (läst 259 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Sigtuna
  • Antal inlägg: 565
Bygga egen kondensor
« skrivet: 19 december 2017, 15:32:02 »
Hej!

Funderar på att byta ut kondensorn på en l/l mot ett kopparrör. Jag tänker mig att jag byter ut mot antal meter rör som motsvarar nuvarande kondensorns volym. Är det något annat jag måste tänka på, tex motstånd i röret? Nuvarande kondensor har två rör ingående och ett rör utgående och jag gissar att det har med motståndet att göra. Att det måste vara ett visst motstånd?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tanken.

Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Utloggad DonPablo

• kilowattjägare
  • Expert på värmepump
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 298
  • Värmepumpar, det är grejer det!
SV: Bygga egen kondensor
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2018, 08:34:13 »
Inte så mycket med motståndet att göra, du ska ju hinna få all hetgas att bli vätska. Kondensorns rör är väl vanligtvis 3/8, och röret efter kondensorn är säkert 1/4" så gör du en spiral i 3/8 rör.
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Utloggad putte82

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Sigtuna
  • Antal inlägg: 565
SV: Bygga egen kondensor
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2018, 01:23:19 »
Tolkar det som att jag kan ta ett 3/8 kylrör med samma längd som i nuvarande kondensor så behöver man inte ändra gasmängd och det skall fungera bra?

Sedan tänker jag trä tex en 20 pex slang utanpå med trör i ändarna. Låta vv strömma motströms och ladda vv tankarna precis som acktankar. Med en shuntstyrning som är inställd på tex 55 grader framledning.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tanken.

Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!