Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Cirkulationspump 0-10 V till vattenbatteri i FTX  (läst 5268 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

(Jag postade denna fråga i en lång tråd som huvudsakligen handlar om CTC-värmepump. Men frågan gäller ju faktiskt vattenbatteri i FTX.)

Jag har beställt en ackumulatortank som kommer att fungera som arbetstank åt VP/golvvärme och funderar nu på hur man bäst löser flödet till värmebatteriet i ventilationen. Det jag fått med till ventilationssystemet är
- ett vattenbatteri
- ett ventilställdon 0-10 V (se bild nedan)
- en tvåvägsventil (se bild nedan)




Men detta kräver att det finns flöde och frågan är hur man löser det bäst. Att bara sätta dit en CP som alltid är på lär ju inte fungera när ventilen är helt stängd. Vad har jag för alternativ?

1. Sätta en bypass med strypt flöde?
2. Koppla CP på ett relä som slår ifrån när signalen är under 1 V? Finns sådana?
3. Strunta i ventil och ställdon och köpa en CP som har 0-10 V styrning?
4. Sätta en tryckvakt och en backventil. Osäker på om detta fungerar över huvud taget, kanske behövs ett litet expansionskärl...

1an tror jag är en dålig idé då det till stor del borde leda till att man tar vatten från mitten av tanken och sprutar in i botten utan att det passerar något. Kanske inte gör så mycket då skiktning i en arbetstank som är kopplad som knäpptank inte spelar så stor roll...
2an fungerar nog om man hittar lämplig elektrisk lösning.
4an tror jag blir dyr/komplicerad.
3an är jag inne på nu. Om jag kan hitta en CP till rimligt pris som går att styra med 0-10 V. Kanske behöver flödet strypas lite för att inte få för högt flöde.

Så: Någon som har tips på en bra och billig CP som går att styra med 0-10 V-signal? Wilo Yonos ECO-BMS (länk) verkar vara ett alternativ, men jag hittar ingen butik som säljer den.

Sökte lite utanför Sverige och hittade IMP NMT ER på en tysk sida (länk) och Ebay (länk). Är detta bra grejer? 1900 inklusive frakt är ju prisvärt, så mycket kostade ju ventilställdonet...

/Anton

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Cirkulationspump 0-10 V till vattenbatteri i FTX
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2017, 12:53:25 »
Beroende på hur ventilen ser ut bör det gå att göra en liten öppning i den så den aldrig stänger helt om du nu tänker ha separat cp annars bör det väl funka med samma cp till flera delar av systemet och då får den ju flöde genom sig i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beroende på hur ventilen ser ut bör det gå att göra en liten öppning i den så den aldrig stänger helt om du nu tänker ha separat cp annars bör det väl funka med samma cp till flera delar av systemet och då får den ju flöde genom sig i alla fall.
Såhär tänkte jag koppla:

Det kanske går att sätta vattenbatteriet efter CP till golvvärmen, men jag är lite skeptisk till att det kommer att fungera bra. Jag vill ju inte att det ska ta sig in varmt (nåja, 30 °C) vatten i batteriet sommartid. Temperaturen i kretsen är ju lägre än i tanken och sannolikt kommer jag vilja ha högre temperatur i vattenbatteriet vissa delar av året än i golvvärmekretsen.

Apropå hål i ventil: Hur mycket kan man strypa flödet utan att CP tar skada?

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag hittade ett till alternativ: En överströmningsventil (länk).


Får väl ses som ett lite bättre alternativ till en bypass med endast strypning då man får allt flöde genom vattenbatteriet tills ventilen är stängd då flödet börjar gå genom överströmningsventilen istället.

/Anton

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Cirkulationspump 0-10 V till vattenbatteri i FTX
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2017, 18:27:14 »
Såhär tänkte jag koppla:

Det kanske går att sätta vattenbatteriet efter CP till golvvärmen, men jag är lite skeptisk till att det kommer att fungera bra. Jag vill ju inte att det ska ta sig in varmt (nåja, 30 °C) vatten i batteriet sommartid. Temperaturen i kretsen är ju lägre än i tanken och sannolikt kommer jag vilja ha högre temperatur i vattenbatteriet vissa delar av året än i golvvärmekretsen.

Apropå hål i ventil: Hur mycket kan man strypa flödet utan att CP tar skada?

/Anton
Vet inte hur mycket man kan strypa en cp men gissar man kan strypa till nära 0 utan problem. Inom industrin är det ju inte alls ovanligt att pumpar går mot stängd ventil rätt lång tid och har inte hört att dom skulle ta skada av det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vet inte hur mycket man kan strypa en cp men gissar man kan strypa till nära 0 utan problem. Inom industrin är det ju inte alls ovanligt att pumpar går mot stängd ventil rätt lång tid och har inte hört att dom skulle ta skada av det.
Jag ringde till Wilo och frågade (apropå Wilo Yonos Pico) och de rekommenderade att jag skulle sätta en strypt bypass för att få ett litet flöde även vid helt stängd ventil. Behövdes för att förhindra överhettning samt för smörjningen enligt den försäljningsingenjör jag pratade med.

Jag är fortfarande sugen på en 0-10 V pump... Ska man våga chansa på en IMP NMT PLUS ER? Blir ju klart billigare, speciellt om jag kan skicka tillbaka en ventil (700 kr) och ett ställdon (1800 kr).

/Anton

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulationspump 0-10 V till vattenbatteri i FTX
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2017, 08:19:44 »
Med Logger 3030 PRO kan du styra både cirkpump och ventil efter behov.
Kanske ventilen med 0-10 V och cirkpumpen med PWM, eller båda med samma 0-10 V signal.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rickard:
Intressant pryl. Får kika på den senare. En PWM-pump kostar typ lika mycket.

Jag har läst lite i databladen för de två 0-10 V-pumpar jag hittat (Wilo Yonos ECO och IMP NMT PLUS ER) och det verkar helt klart vara fördel Wilo. IMP-pumpen reglerar endast i tre steg (utöver standby) medan Wilo har åtta (minst, linjärt förhållande enligt manual):

Man får även med isolering, vilket borde vara självklart (kostar 200 extra för IMPn). Ska se om jag kan hitta någonstans att beställa Wilon till rimlig peng.

/Anton

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Cirkulationspump 0-10 V till vattenbatteri i FTX
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2017, 18:06:44 »
Är det sÃ¥ noga vilken temp som gÃ¥r ut i värme batteriet huvudsaken är väl att det inte drar kallt frÃ¥n tilluften eller  Sc:,h Jag skulle i alla fall försöka bygga med sÃ¥ fÃ¥ cp som möjligt dom hÃ¥ller ju inte för evigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det sÃ¥ noga vilken temp som gÃ¥r ut i värme batteriet huvudsaken är väl att det inte drar kallt frÃ¥n tilluften eller  Sc:,h Jag skulle i alla fall försöka bygga med sÃ¥ fÃ¥ cp som möjligt dom hÃ¥ller ju inte för evigt.
Om man har annan uppvärmning på övervåningen så visst :) Men utifrån min kollegas erfarenheter och lite räknande så ska jag prova att värma sovrummen med endast tilluft.

Förutsättningar
Temperaturer
Önskad temperatur i sovrum: 18 °C
Önskad temperatur bottenplan (samt badrum uppe): 22 °C
DVUT: -16.6 °C

U-värden   
U-värde fasad   0.16
U-värde fasta fönster   0.85
U-värde öppningsb fönster   0.95
U-värde innerdörr   2
U-värde snedtak   0.13
U-värde rakt tak   0.11
U-värde innervägg   0.46
U-värde golv   0.37 (till bottenvÃ¥ning)

Ytor [m^2]
Gavelvägg   7.6
Tak   8.6
Snedtak   8.4
Väggar i kupa   2.4
Tak i kupa   1.0
Fönster i kupa   0.5
Fönster i gavel   1.2
Vägg mot bad   6.0
Dörr   1.9
Vägg mot hall   1.9
Golv   12.3

Förluster   
Gavelvägg   42
Tak   33
Snedtak   38
Väggar i kupa   13
Tak i kupa   4
Fönster i kupa   16
Fönster i gavel   38
Vägg mot bad   -11
Dörr   -15
Vägg mot hall   -3
Golv   -18
Summa   137 W

Vi behöver alltså tillsätta 137 W till rummet vi sover i. Då har jag inte tagit med att personerna i rummet producerar värme (>50 W/person vid vila).

För att tillföra 137 W i tilluft med projekterat luftflöde (14 l/s) behöver luften ha temperatur 26 °C.

Kodstycke: [Välj]
Flöde: 0.014 m^3/s
Värmekapacitet luft: 1000 J/kg/K
Densitet luft: 1.2 kg/m^3
Effekt per grad = flöde*värmekapacitet*densitet = 17.1 W/K
Önskad övertemperaturbehov = (137 W)/(17.1 W/K) = 8 °C
Nödvändig tilluftstemperatur = 18 °C + 8 °C = 26 °C

Tilluften behöver alltså vara 26 °C. Vid det projekterade luftflödet för hela huset (75 l/s) specar Flexit att aggregatet har 84 % värmeåtervinning vilket ger en tilluftstemperatur på 15 °C. Effekten för att höja från 15 °C till 26 °C är ca 1000 W.

VEAB säger i sitt datablad för CWW160-3 att vid
- luftflöde 250 m^3/h (70 l/s)
- lufttemperatur 15 °C
- vattentemperatur 60 °C/40 °C (in/ut)
- vattenflöde 0.02 l/s

fås en utgående lufttemperatur på 36.8 °C. Nu kommer jag inte att ha 60 °C på ingående vatten, då är frågan vad som behövs. I deras exempel är dT mellan ingående luft och vatten 45 °C vilket ger en temperaturökning på 21.8 °C (36.8-15 °C). Om vi tänker oss att vi har samma vattenflöde (0.02 l/s) och vill uppnå en temperaturökning på 11 °C (26-15 °C) borde vi behöva ungefär halva dT (ca 23 °C) och alltså en ingående vattentemp på 38 °C (15+23 °C). Eftersom att vi höjer temperaturen på luften bara hälften så mycket som i VEABs exempel kommer även minskningen av vattentemperaturen bli halverad.

Resultat
- ingående lufttemperatur 15 °C
- vattentemperatur 38 °C/28 °C (in/ut)
- vattenflöde 0.02 l/s

Värmeväxlaren måste vara en motströmsvariant då skillnaden i temperatur mellan utgående luft och utgående vatten är lite nära varandra. Sannolikt behöver jag ett klart högre flöde än 0.02 l/s (jag har dimensionerat för 0.08 l/s).

Därför lägger jag ner så mycket tankekraft på detta :) Jag har hittat en Wilo Stratos ECO-Z BMS 25/1-5 som jag ska prova med.


Apropå "kollegas erfarenheter" som jag skrev i början så har han ett nybyggt hus med FTX från Flexit och under hela vintern var elementen till sovrummen på övervåningen urkopplade. Det som hände då var att om dörrarna var stängda blev det lite svalt (ca 15 °C), men inte värre än så. Om dörrarna var öppna märktes ingen temperaturskillnad mot övriga huset. Hans eftervärmarbatteri (el) var avstängt.

/Anton
« Senast ändrad: 01 november 2017, 13:06:26 av beräkningsingenjörSvensk »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Cirkulationspump 0-10 V till vattenbatteri i FTX
« Svar #10 skrivet: 01 november 2017, 14:24:48 »
Med så stor skillnad i temp uppe resp nere så behövs nog inte mycket värme där uppe men vill du verkligen ha 18 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med så stor skillnad i temp uppe resp nere så behövs nog inte mycket värme där uppe men vill du verkligen ha 18 grader.
I sovrummet: Ja. Gillar att ha det svalt när jag sover. Men badrummet har golvvärme (vattenburen). En snabb googling visar att forskningen rekommenderar max 18 °C i sovrummet :) Övervåningen består endast av sovrum, badrum och klädkammare.

/Anton

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Cirkulationspump 0-10 V till vattenbatteri i FTX
« Svar #12 skrivet: 01 november 2017, 14:38:59 »
Ännu ett skäl att vara misstänksam mot forskningen  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulationspump 0-10 V till vattenbatteri i FTX
« Svar #13 skrivet: 01 november 2017, 16:06:37 »
Jag vill ha 16 grader i sovrummet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Cirkulationspump 0-10 V till vattenbatteri i FTX
« Svar #14 skrivet: 01 november 2017, 19:00:01 »
Usch och fy här ligger man på 21-22 grader överallt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Cirkulationspump 0-10 V till vattenbatteri i FTX
« Svar #15 skrivet: 01 november 2017, 19:05:47 »
Ja minst 21-22  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hittade att VEAB har ett beräkningsverktyg (länk) där man kan mata in sina siffror.

Om jag väljer följande parametrar
Inkommande luft: 15 °C
Utgående luft: 26 °C
Inkommande vatten: 35 °C
Så krävs ett flöde på 0.028 l/s (4.7 kPa tryckfall) och utgående vatten blir 26 °C. Alternativt kan man ha 31 °C inkommande vatten och 0.086 l/s (40 kPa tryckfall). Pumpen ska klara detta enligt figur nedan och hastigheten i vattenbatteriet är låg nog för att undvika korrosionsproblem (under 1.5 m/s).


Om vi vill ha en högre temperatur i sovrummet, säg 21 °C blir effektbehovet istället 1500 W och tilluften behöver hålla temperaturen 32 °C. Detta uppnås med exempelvis vattentemperatur på 40 °C och flöde på 0.075 l/s (30 kPa tryckfall).


Projekteringen av golvvärmen (av LK) visar att vid 40 °C framledningstemperatur avger golvet på bottenplan 50 W/m^2 (20 °C innetemperatur), vilket blir 5500 W (110 m^2). 20 °C dT ger alltså 5500 W, eller 275 W/K. Energiberäkningen visar dock att det krävs under 3500 W totalt vid DVUT och om vi antar att minst 500 W avges av vattenbatteriet återstår 3000 W. 20 °C är lite svalt, så vi höjer inomhustemperaturen till 22 °C så borde framledningstemperaturen behöva vara 33 °C (22 °C + (3000 W)/(275 W/K), antar linjärt beroende). Utifrån detta får man dra slutsatsen att det är rimligt att hålla 18-19 °C i sovrummen utan att behöva höja temperaturen i ackumulatortanken och därmed försämra COP.

/Anton

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!