Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej  (läst 11835 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #30 skrivet: 09 januari 2017, 08:17:21 »
Sorry, felformulerat

"Gula flaggan" hoppar ut när överströmsrelä löser. Testa genom att dra i röda knappen. Återställ med den blåa.

Den lilla gula sitter mellan röd(test) och blå(återställning)


Ex som inte har med detta fall att göra men ändå;
Har kontaktor svetsat samt överströmsrelä löst ut fÃ¥r man ingen frÃ¥nskiljning pÃ¥ faser. Bara växlade status pÃ¥ överströmsreläets kontakter, en N.O.  en N.C.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #31 skrivet: 09 januari 2017, 11:19:04 »
  SÃ¥ här fungerar det  !     Med strömbrytaren pÃ¥ normalt driftsläge  slÃ¥r  kontaktor " Kompressor Start "  till  liksom  motorskyddet. efter 4 min.  slÃ¥r
kontaktor  " Kompressor Drift "  till  , varvid ett rÃ¥mande ljud hörs frÃ¥n kompressorn , som inte orkar igÃ¥ng,  efter 3-4 sekunder bryter  motorskyddet  upp
båda kontaktorer.

Genom att slÃ¥ av huvudbrytaren och sedan ställa den i driftsläge , raderas larmet och kontaktor " Kompressor Drift "  slÃ¥r till igen  för nytt startförsök,
dvs. det krävs inte någon manuell återställning därutöver.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #32 skrivet: 09 januari 2017, 15:39:30 »
Mät ström på alla faser under de 3-4 sek den försöker starta.

Låter som den sitter fast eller inte drar jämnt på alla tre faserna (spännigsfall)

Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #33 skrivet: 09 januari 2017, 16:37:04 »
   Jag skall Köpa nya kontaktorer  och göra nytt försök.

   Annars Blir det kylgubben som fÃ¥r ta över, men de är inte sÃ¥ pigga pÃ¥ felsökning, vill bara byta hela enheter.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #34 skrivet: 09 januari 2017, 17:19:14 »
Koppla lös kablarna till kompressorn, från den nedre kontaktorn, och prova om motorskyddet håller då.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #35 skrivet: 10 januari 2017, 09:27:23 »
Motorskyddet löser inte ur, dÃ¥ den nedre kontaktorn är urkopplad,  men kan givitvis inte heller göra start av kompressorn,  eftersom kontaktorerna är kopplad i serie.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #36 skrivet: 10 januari 2017, 19:53:48 »
Alltså du har kopplat lös trådarna från kontaktor till kompressor? Då bör det ju vara något knas i kompressorn, om den skjuter direkt du kopplat in den igen. Eller som du sa, testa byt kontaktorer och motorskydd, löser den fortfarande, så är det mest troligt komp, vad ska det annars vara?

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #37 skrivet: 11 januari 2017, 07:53:02 »
Det skulle möjligen kunna vara ett för stort mottryck sÃ¥ att kompressorn inte orkar igÃ¥ng,  exakt vad det kan sitta är svÃ¥rt att säga , nÃ¥gon har sagt expansionsventil , ev. igensatt  torkfilter.    Har ingen aning om detta.

               NÃ¥gon som har erfarenhet av sÃ¥dant fel  ?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #38 skrivet: 11 januari 2017, 18:39:26 »
jag tror på kompressorn tyvärr.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #39 skrivet: 11 januari 2017, 20:15:57 »
Jag tror ocksÃ¥ pÃ¥ att det är kompressorn.     Jag byter inte kompressorn utan att byta kontaktorerna,  därför börjar Jag med att byta dessa, och ser
vad resultatet blir.


                        Sedan stÃ¥r valet mellan att byta kompressor, eller kompl. kylenhet.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #40 skrivet: 11 januari 2017, 20:24:52 »
helt rätt,

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #41 skrivet: 04 januari 2018, 18:03:08 »
Ett tag sedan jag var inloggad, jag har inte behövt, men nu. Jag har läst igenom tråden och har precis samma fel, som du hade, på svärföräldrarnas nibe, men detta är en 1215, uppför sig exakt likadant, HP/MS larm, en säkring löst ut, bytte alla säkringar, både till huvudsäkringar och till pumpen, motorskyddet var utlöst och återställdes och sedan följt tråden och mätt upp. På denna sitter det en mjukstart, vet ej om det har någon betydelse. Den går enligt mitt tycke högljutt, och som du skrev "råmar" de sekunder den försöker starta, innan den löser på HP/MS larm. Den funkar riktigt på elpatron. Kan tilläggas att gummiblåsan i expansionskärlet är nog sönder, för när man fyller på ökar trycket direkt, och sedan sjunker det ganska snabbt, skall bytas ut, men enligt mitt tycke borde larmet inte bero på det, men vad vet jag. Om du eller någon annan tittar på detta , så undrar jag vad du kom fram till vad det var för fel.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #42 skrivet: 04 januari 2018, 18:40:47 »
Har du möjlighet att koppla förbi mjukstarten så gör , eftersom den skriker kan den bråka , det brukar vara snikmodeller på dom
reglerar bara pÃ¥ 2 faser  den tredja gÃ¥r rakt igenom

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #43 skrivet: 04 januari 2018, 20:36:19 »
 Skall testa detta, fÃ¥ bli imorgon dÃ¥ det är en bit att köra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #44 skrivet: 05 januari 2018, 00:32:14 »
Stämmer att mjukstarten bara reglerar på 2 faser.
Mjukstarten används för start/stopp så kopplar man förbi denna måste KB-pumpen ställas i kontinuerligt läge då kompressorn kommer gå kontinuerligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!