Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej  (läst 11725 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« skrivet: 06 januari 2017, 19:58:40 »
     I anledning av en köldknäpp startade Jag el-tillsatsvärmaren pÃ¥ min  NIBE Fighter,  vaknade kl. 02:00 av att det var kallt pÃ¥ rummet,  vid besök i pannrummet kunde Jag konstatera att det fattades vatten i radiatorsystemet troligtvis hade övertrycksventilen i tryckbehÃ¥llaren öppnat.

Efter att Jag fyllt och luftat systemet satte jag värmepumpen i startläge , den ville dÃ¥ inte komma igÃ¥ng utan larmade   HP/MS
Jag gick då in i menyn för att köra köldbärarpumpen men ingen ström kommer fram till denna
 cirkulationspumpen för radiatorsystemet fungerar sÃ¥ Jag kan köra värme med enbart värmetillsatsen,  men fÃ¥r dÃ¥ inte varmvatten.

Finns det nÃ¥gon pÃ¥ forumet som har erfarenhet av detta,  vad kan ha inträffat,  finns nÃ¥got som löser ur eller kan nÃ¥gon tryckgivare hakat upp sig.

                       Tacksam för  alla Tips.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2017, 20:06:01 »
Det kan ha gått en huvudsäkring, om en fas faller bort löser kompressorn ut (HP/MS) och om det är "rätt fas" så går det inte köra t.ex. köldbärarpumpen manuellt för att det fattas spänning på den fasen.
Kontrollera alla säkringar från huvudsäkringarna och fram till värmepumpen.
Hittar du en felande säkring måste du återställa överströmsskyddet och starta om värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2017, 23:05:37 »
Det finns en liten glassäkring på reläkortet, om den smäller av så funkar inget.
Dock kan man koppla förbi denna till värmebärarpumpen i reservläget.
Så frågan är, går värmebärarpumpen bara i reservläget?
I så fall är det glassäkringen som har gått.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2017, 00:33:15 »
  Det är helt rätt en fas hade fallit bort, och en av huvudsäkringarna har blivit ersätta,  har ej hittat övriga säkringar i värmepumpen, förutom den lilla
glassäkringen på relästyrkortet, denna säkring är hel, mätt med instrument.
 Jag provade att koppla bort anslutningen  till köldbärarpumpen, och gav den sedan extern ström enfas 220 volt, och pumpen fungerar dÃ¥ perfekt.
 sedan satte Jag värmepumpen i startläge och satte en voltmeter till plinten där köldbärarpumpen normalt är ansluten, och inväntade sedan start.
 anslutningen levererade de 225 volt ac.  strax innan larmet kom.  kompressorn gjorde ett startförsök men orkade inte, det liknade ett fasbortfall,
men alla faser finns fram till kompressorns kontaktor,  finns nÃ¥gon startkondensator kopplad till kompressorn , eller annan startanordning ?
Vad finns för övrigt att Ã¥terställa, sitter nå´t slags motorskydd  mellan de stora kontaktorena med en liten röd knapp pÃ¥ men denna har inte löst ur.

                               Hoppas att denna information kan fÃ¥ nÃ¥gon att kläcka en bra ide´      börjar bli kallt  Brrr.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2017, 08:31:26 »
Mät spänningen på sista plinten innan kablarna går in i kompressor just när den gör ett startförsök.
Det är inte omöjligt att du fått fel på någon kontaktor, eller på överströmsskyddet.
För övrigt borde överströmsskyddet ha löst ut när huvudsäkringen gick.
OM det INTE löst ut kan kompressorn ha brunnit.
Men som sagt, det är omöjligt att säga innan du mätt och verifierat att spänningen ligger på ca 230V på alla faser när den gör ett startförsök.
Finns inga kondensatorer när det är trefas kompressor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2017, 13:06:18 »
Jag har nu kopplat bort utgÃ¥ende anslutningarna i kontaktorn som gÃ¥r till kompressorn, vilket även gör att Jag kan mäta spänningarna som kontaktorn lämnar utan att larmet bryter kontaktorn,  alla faser lämnar 225 volt, och det är 385 volt mellan faserna i alla lägen.

   Mäter Jag sedan resistansen pÃ¥ kompressorns anslutningar, finner Jag   3,22  ohm  mellan faserna i alla kombinationer

   Vet ej vad resistansen ligger pÃ¥ i normala fall, men eftersom den ligger jämn verkar det  OK.

                                   kan det vara nÃ¥gon givare i detta fall som slÃ¥r ifrÃ¥n, med tanke pÃ¥ att den tömt systemet pÃ¥ ett antal liter vatten bör den ha kommit upp i för hög temperatur.

      Nå´n som har nÃ¥gra ideér om detta  ?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2017, 13:40:32 »
Att mäta spänningen utan att ha last på faserna säger inte så mycket, har du dålig kontakt i någon kontaktor eller plint så kommer spänningsfallet först när det börjar gå ström.

Vilket larm är det som bryter kontaktor när du gör ett startförsök?
Har du provat återställa överströmsskyddet, det BORDE ha löst ut när huvudsäkringen gick.

Resistansen över motorlindningarna verkar OK.

Frågan är vad som hänt när du tappat vatten i systemet...
Oftast är det tryckexpansionskärlet som gått sönder, gummiblåsan läcker så att du får in luft i radiatorkretsen.
Fyller man sedan på vatten så har man inte längre någon volym för expansion och då kommer det framledes att tryckas ut vatten via säkerhetsventilen så snart temperaturen i systemet stiger.
Jag gissar att du har ett trasigt expansionskärl.

Om det inte är felet så måste det ha blivit nåt fel på styrningen, eller på kontaktorn som drar elpatron så att vattnet kokat och det har tryckts ut vatten, tror aldrig jag hört att det inträffat, så det är mycket långsökt.
Det skulle kunna bli så om cirkpumpen på varma sidan har slutat fungera, men det borde du ha märkt.

OM värmepumpen läser på lågtryck så skulle det kunna vara att köldmediat läckt ut i radiatorkretsen via värmeväxlaren, och gasen har gjort att trycket stigit, och vatten tryckts ut via säkerhetsventilen.

Men som sagt, vilket larm är det som stoppar "startförsöken", det är en avgörande fråga som vi måste få svar på.
« Senast ändrad: 07 januari 2017, 13:42:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2017, 16:21:25 »
När min Nibe 1225 var ny så hade rörisen problem, VP stannade efter en kort tid..det visade sig efter mycket kollar att VVstopp var satt till en temperatur, men VP bröt innan med något larm som jag glömt. Kom så småningom på att VVstopp skulle vara inställt på A (driftpressostaten bryter istället för en temperatur). Sen dess har den funkat felfritt. Jag vet inte om den inställningen finns på 1210an, på 1225an ställer man det på meny 3b.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2017, 16:53:13 »
  Larmet som kommer efter startförsöket  heter   HP/MS larm

  Helt rätt  kontaktorn kan ge spänning, men inte tillräckligt med ström ifall en kontaktyta är bränd.

  Det hela började med att det plötsligt slog om till 21 minusgrader yttertemp.  Jag lade dÃ¥ till eltillsatsen, efter c:a  4 timmar vaknade Jag att rummet
kändes kallt, och upptäckte då att radiatorvatten fattades i expansionskärlet och en Fas fallit bort.

  DÃ¥ vattnet fyllts och säkring bytts, provade Jag att starta värmepumpen    och larmet gick pÃ¥ nytt    HP/MS.

  Om gummiblÃ¥san i expansionskärlet läckt ur luften, kan man höra nÃ¥gon skillnad om man knackar pÃ¥  kärlet  ?       GummiblÃ¥san  ligger ju i den nedre halvan av kärlet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2017, 16:58:09 »
Har du även kollat huvudsäkringen? Tänk på att en smältsäkring kan vara trasig fast "pluppen" sitter kvar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2017, 17:01:00 »
Hade du återställt motorskyddet?
HP/MS är summalarm för högtryckspressostaten och motorskyddet.
Motorskyddet sitter på baksidan av displayen, man måste lossa både front och display för att komma åt detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2017, 17:14:12 »
Ska det skyddet återställas även för högtryckstopp?
Har för mig att jag fick lov att göra det när meny 3b hade varit ställd på en temp istf A
« Senast ändrad: 07 januari 2017, 17:16:26 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2017, 17:43:45 »
Hade du återställt motorskyddet?
HP/MS är summalarm för högtryckspressostaten och motorskyddet.
Motorskyddet sitter på baksidan av displayen, man måste lossa både front och display för att komma åt detta.

Hmm, sitter inte motorskyddet till vänster om tanken. (Man måste bort med fronten men inte displayen).
Som i bilden:


Är lite osäker på om det är blå eller röda knappen mitt i bilden som man skall trycka in, tryck på bägge.
Men var försiktig om du har spänningen på...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2017, 17:51:58 »
   JAg kan inte hitta nÃ¥gon Ã¥terställningsknapp bakom displayen.   Displaykortet har slät baksida  och saknar helt komponenter,  sedan sitter ett reläkort monterat mot beredaren ,  pÃ¥ detta kort  sitter  en blÃ¥ transformator, likriktare samt 9 st. relä´n  ingen Ã¥terställning.

kan den sitta bakom plinten vid inkommande huvudkabel ?

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2017, 18:11:20 »
Ingen av faserna fattas nu  !    Motorskyddet som sitter mitt emellan de tvÃ¥ stora kontaktorerna har en röd och en blÃ¥ knapp.

Jag har tryckt pÃ¥ bÃ¥da dessa,  om motorskyddet är utlöst skulle de inte vara möjligt att kompressorn fick nÃ¥gon ström över huvud taget.
det lÃ¥ter som ett fasbortfall vid startförsök  sÃ¥ det kan vara kontaktorn som är bränd.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #15 skrivet: 07 januari 2017, 19:24:44 »
Har nu plockat ur kontaktorn ur min Fighter 1210-7,   efter lite pillande fick Jag bort toppkÃ¥pan pÃ¥ kontaktorn sÃ¥ att Jag kan se in i detta och
märker att det finns sotbeläggningar Där.

   Blir att skaffa en ny kontaktor sitter nu en Allen-Bradley  Switzerland där, skall man fortsätta med lika ?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #16 skrivet: 07 januari 2017, 19:47:33 »
Det duger med vilket fabrikat som helst bara dom har samma arbetsspänning har samma belastningsförmåga och samma funktioner på kontakterna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #17 skrivet: 07 januari 2017, 20:32:02 »
Den gula rektangeln är startkontaktor, den dras när man ställer strömbrytaren i ON.
Den gör att driftkontaktor eller mjukstart får spänning.

Den i svarta rektangeln är motorskydd, vrids knappen i ringen till A så återställs motorskyddet automatiskt om värmepumpen startas om.
Annars måste den tryckas in för återställning.
Röda knappen är för test.

Och ursäkta, på 1210 sitter den till vänster om VVB, jag hade fel om att den sitter bakom displayen på denna. Skämspådig
« Senast ändrad: 07 januari 2017, 20:37:34 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #18 skrivet: 07 januari 2017, 20:59:01 »
  Pröva med att byta alla fasers säkringar till pumpen, bÃ¥de huvudsäkringar Ã¥ pumpens säkringar, svärföräldrarnas vp hade liknande problem, dom hade bytt bara den synliga trasiga  porslinsäkringen, men jag bytte alla Ã¥ dÃ¥ startade vp:n upp o.k., tydligen var det en eller fler säkringar som löst ut men inte syntes.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #19 skrivet: 07 januari 2017, 22:48:26 »
Efter att Jag noggrant studerat kontaktorn fann Jag hur enkelt hopsatt denna var,  Jag kunde efter att Jag lossat pÃ¥ lite plastlister lyfta av överdelen,
och sedan plocka ut kontaktytorna som Jag sedan tvättade och polerade. Väl ihopsatt monterade Jag kontaktorn och anslöt den till kompressorn.

 Jag kopplade pÃ¥ min voltmeter över  2 faser och inväntade sedan start, men kompressorn orkade inte igÃ¥ng bara ett rÃ¥mande ljud därefter  HP/MS larm,
 sammanlagt gjorde Jag 3 sÃ¥dana försök med voltmetern inkopplat i olika kombinationer mellan faserna, spänningen sjönk ej.
 men trots detta verkade kompressorn arbeta mycket tungt.
 Jag undrar nu kan det ligga sÃ¥ stort mottryck pÃ¥ kompressorn att den inte orkar igÃ¥ng,  eller är det ett skurit lager midre troligt dÃ¥ det ju arbetar i olja.

                       Finns är nÃ¥gon som har erfarenhet av detta ?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #20 skrivet: 07 januari 2017, 23:11:57 »
har du amperetång, mät strömstyrkan på vardera fas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #21 skrivet: 08 januari 2017, 10:01:12 »
Efter att Jag noggrant studerat kontaktorn fann Jag hur enkelt hopsatt denna var,  Jag kunde efter att Jag lossat pÃ¥ lite plastlister lyfta av överdelen,
och sedan plocka ut kontaktytorna som Jag sedan tvättade och polerade. Väl ihopsatt monterade Jag kontaktorn och anslöt den till kompressorn.

Var det driftkontaktorn som sitter under motorskyddet dom du rengjorde?

Har du kollat att köldbärarpumpen funkar som den ska?
Utan flöde där kan det gå tungt, ibland löser lågtryckspressostaten, ibland motorskyddet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #22 skrivet: 08 januari 2017, 16:41:33 »
Jag har nu kopplat köldbärarpumpen externt sÃ¥ att den gÃ¥r oavbrutet, men kompressordelen orkar inte igÃ¥ng,  LÃ¥ter som den har ett stort motstÃ¥nd nÃ¥gonstans.

Jag har tyvärr ingen tångamperemeter.


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #23 skrivet: 08 januari 2017, 17:00:53 »
expansionsventil, igensatt torkfilter, eller helt enkelt trasig kompressor, om nu kontaktorerna var hela.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #24 skrivet: 08 januari 2017, 17:34:53 »
Inga trådar som lossnat någonstans?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #25 skrivet: 09 januari 2017, 00:28:16 »
Nej Jag kan inte finna nÃ¥gra lösa kablar  ,  kompressorn för spänning pÃ¥  alla 3 faser , mäter volt men tyvärr inte ström.

gÃ¥r c:a 4 sekunder med starkt brummande sedan bryter larmet driften   ( HP/MS larm )

Expansionsventil Igensatt torkfilter,  gÃ¥r det att kontrollera pÃ¥ nÃ¥got annat vis än att bara byta  ?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #26 skrivet: 09 januari 2017, 06:38:54 »
ja man kan se vad du har för tryck, om man kopplar på manometer, men om kompressorn inte går mer än de få sekunder, så hinner man knappast se något. I mina öron låter det som kompressorn, var med om exakt samma i en 1210 för en månad sedan, den orka inte snurra, bara morrade, och löste på ms. Men ta dit nån som kan mäta strömmar, och ev kolla tryck.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #27 skrivet: 09 januari 2017, 06:41:58 »
Om den gÃ¥r starta om utan att Ã¥terställa motorskyddet sÃ¥ kan det ju inte vara MS den löser pÃ¥. (Om inte motorskyddet stÃ¥r i Auto  nono )
Är det inte det så borde det vara HP, men det låter ju konstigt om den aldrig ens går igång ordentligt.

Har du fel på motorskyddet så att det inte löst ut när en av huvudsäkringarna gick så kan det ha skadat kompressorn så att den inte längre går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #28 skrivet: 09 januari 2017, 07:31:08 »
"Motorskyddet" på bilden är ett överströmsrelä som inte bryter faserna utan har två växlande kontakter. Återställs med gula knappen om det inte är autoåterställning.

Prova även megga kompressor samt mät ström med tångamperemeter med inrush current funktion
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #29 skrivet: 09 januari 2017, 07:33:50 »
Finns ingen gul knapp...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #30 skrivet: 09 januari 2017, 08:17:21 »
Sorry, felformulerat

"Gula flaggan" hoppar ut när överströmsrelä löser. Testa genom att dra i röda knappen. Återställ med den blåa.

Den lilla gula sitter mellan röd(test) och blå(återställning)


Ex som inte har med detta fall att göra men ändå;
Har kontaktor svetsat samt överströmsrelä löst ut fÃ¥r man ingen frÃ¥nskiljning pÃ¥ faser. Bara växlade status pÃ¥ överströmsreläets kontakter, en N.O.  en N.C.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #31 skrivet: 09 januari 2017, 11:19:04 »
  SÃ¥ här fungerar det  !     Med strömbrytaren pÃ¥ normalt driftsläge  slÃ¥r  kontaktor " Kompressor Start "  till  liksom  motorskyddet. efter 4 min.  slÃ¥r
kontaktor  " Kompressor Drift "  till  , varvid ett rÃ¥mande ljud hörs frÃ¥n kompressorn , som inte orkar igÃ¥ng,  efter 3-4 sekunder bryter  motorskyddet  upp
båda kontaktorer.

Genom att slÃ¥ av huvudbrytaren och sedan ställa den i driftsläge , raderas larmet och kontaktor " Kompressor Drift "  slÃ¥r till igen  för nytt startförsök,
dvs. det krävs inte någon manuell återställning därutöver.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #32 skrivet: 09 januari 2017, 15:39:30 »
Mät ström på alla faser under de 3-4 sek den försöker starta.

Låter som den sitter fast eller inte drar jämnt på alla tre faserna (spännigsfall)

Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #33 skrivet: 09 januari 2017, 16:37:04 »
   Jag skall Köpa nya kontaktorer  och göra nytt försök.

   Annars Blir det kylgubben som fÃ¥r ta över, men de är inte sÃ¥ pigga pÃ¥ felsökning, vill bara byta hela enheter.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #34 skrivet: 09 januari 2017, 17:19:14 »
Koppla lös kablarna till kompressorn, från den nedre kontaktorn, och prova om motorskyddet håller då.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #35 skrivet: 10 januari 2017, 09:27:23 »
Motorskyddet löser inte ur, dÃ¥ den nedre kontaktorn är urkopplad,  men kan givitvis inte heller göra start av kompressorn,  eftersom kontaktorerna är kopplad i serie.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #36 skrivet: 10 januari 2017, 19:53:48 »
Alltså du har kopplat lös trådarna från kontaktor till kompressor? Då bör det ju vara något knas i kompressorn, om den skjuter direkt du kopplat in den igen. Eller som du sa, testa byt kontaktorer och motorskydd, löser den fortfarande, så är det mest troligt komp, vad ska det annars vara?

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #37 skrivet: 11 januari 2017, 07:53:02 »
Det skulle möjligen kunna vara ett för stort mottryck sÃ¥ att kompressorn inte orkar igÃ¥ng,  exakt vad det kan sitta är svÃ¥rt att säga , nÃ¥gon har sagt expansionsventil , ev. igensatt  torkfilter.    Har ingen aning om detta.

               NÃ¥gon som har erfarenhet av sÃ¥dant fel  ?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #38 skrivet: 11 januari 2017, 18:39:26 »
jag tror på kompressorn tyvärr.

Utloggad orub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #39 skrivet: 11 januari 2017, 20:15:57 »
Jag tror ocksÃ¥ pÃ¥ att det är kompressorn.     Jag byter inte kompressorn utan att byta kontaktorerna,  därför börjar Jag med att byta dessa, och ser
vad resultatet blir.


                        Sedan stÃ¥r valet mellan att byta kompressor, eller kompl. kylenhet.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #40 skrivet: 11 januari 2017, 20:24:52 »
helt rätt,

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #41 skrivet: 04 januari 2018, 18:03:08 »
Ett tag sedan jag var inloggad, jag har inte behövt, men nu. Jag har läst igenom tråden och har precis samma fel, som du hade, på svärföräldrarnas nibe, men detta är en 1215, uppför sig exakt likadant, HP/MS larm, en säkring löst ut, bytte alla säkringar, både till huvudsäkringar och till pumpen, motorskyddet var utlöst och återställdes och sedan följt tråden och mätt upp. På denna sitter det en mjukstart, vet ej om det har någon betydelse. Den går enligt mitt tycke högljutt, och som du skrev "råmar" de sekunder den försöker starta, innan den löser på HP/MS larm. Den funkar riktigt på elpatron. Kan tilläggas att gummiblåsan i expansionskärlet är nog sönder, för när man fyller på ökar trycket direkt, och sedan sjunker det ganska snabbt, skall bytas ut, men enligt mitt tycke borde larmet inte bero på det, men vad vet jag. Om du eller någon annan tittar på detta , så undrar jag vad du kom fram till vad det var för fel.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #42 skrivet: 04 januari 2018, 18:40:47 »
Har du möjlighet att koppla förbi mjukstarten så gör , eftersom den skriker kan den bråka , det brukar vara snikmodeller på dom
reglerar bara pÃ¥ 2 faser  den tredja gÃ¥r rakt igenom

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #43 skrivet: 04 januari 2018, 20:36:19 »
 Skall testa detta, fÃ¥ bli imorgon dÃ¥ det är en bit att köra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #44 skrivet: 05 januari 2018, 00:32:14 »
Stämmer att mjukstarten bara reglerar på 2 faser.
Mjukstarten används för start/stopp så kopplar man förbi denna måste KB-pumpen ställas i kontinuerligt läge då kompressorn kommer gå kontinuerligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #45 skrivet: 05 januari 2018, 06:05:55 »
Ja sätt dit en kontaktor istället för mjukstarten, har gjort mig en sådan med snabbkopplingar vid felsökning.
du har ju A1 och A2 på mjukstartkortet, precis som på en kontaktor också.
Lycka till och hoppas på att mjukstarten är paj (inte helt ovanligt)

koppla L1, L2 , L3 på ena sidan av kontaktorn, och U, V, W på andra sidan, och a1, a2 på sina platser, och testa att starta upp pumpen, startar den nu, så har du fel i mjukstartkortet. Obs stäng av arbetsbrytarn vid fippel med elen, 400v är inte att leka med.
« Senast ändrad: 05 januari 2018, 06:17:23 av DonPablo »

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #46 skrivet: 05 januari 2018, 09:58:12 »
 Tack för svaren, men inte fasiken har jag nÃ¥gon överbliven kontaktor liggandes, kan man inte bara bygla kablarna L1 till U och L2 till V för att testa?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #47 skrivet: 05 januari 2018, 10:57:43 »
Tack för svaren, men inte fasiken har jag någon överbliven kontaktor liggandes, kan man inte bara bygla kablarna L1 till U och L2 till V för att testa?

Jo, tänk då på att ställa KB-pumpen kontinuerligt innan då kompressorn startar när du trycker på värmepumpens strömbrytare.
Hoppas att inställningen med KB-pumpen ligger kvar även om värmepumpen startas om, annars så får du starta/stoppa lite snabbt i några sekunder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #48 skrivet: 05 januari 2018, 12:52:04 »
 Jaha, nu löser den ut en fas L2 (alltsÃ¥ proppen till pumpen) sÃ¥ fort man ställer om stömbrytaren i läge drift, skulle sätta kp-pumpen i kontinuerlig innan jag byglade kablarna, och dÃ¥ hände detta. Micklade inte med nÃ¥got innan detta skedde, och innan drog den igÃ¥ng innan larmet kom.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #49 skrivet: 05 januari 2018, 15:03:59 »
prova att mäta alla kompressorlindningar mot jord, får du utslag där, har du en br'änd lindning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #50 skrivet: 05 januari 2018, 23:42:49 »
Jaha, nu löser den ut en fas L2 (alltså proppen till pumpen) så fort man ställer om stömbrytaren i läge drift, skulle sätta kp-pumpen i kontinuerlig innan jag byglade kablarna, och då hände detta. Micklade inte med något innan detta skedde, och innan drog den igång innan larmet kom.

Hände det när du drog igång KB-pumpen?
I så fall kan det vara denna som är knas och inte kompressorn.
Den gÃ¥r ju samtidigt med  kompressorn och om den t ex inte startar sÃ¥ kan kompressorn bryta pÃ¥ motorskyddet innan lÃ¥gtryckspressostaten löser pÃ¥ grund av att kompressorn fÃ¥r jobba hÃ¥rdare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #51 skrivet: 06 januari 2018, 08:23:57 »
har för mig att kb och vb pumpar har en glassäkring pÃ¥ kretskortet som ska brinna först, och kompressorn borde starta ändÃ¥, men lösa pÃ¥ lp om inte kb pump startar. Testa att bygla mjukstarten och ha kompressorn ansluten, brinner säkringen,  koppla lös kompressorn frÃ¥n mjukstarten, och byt säkring, dra igÃ¥ng den igen, hÃ¥ller säkringen, sÃ¥ har du nÃ¥got i kompressorn mest troligt.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #52 skrivet: 07 januari 2018, 19:17:19 »
 Jaha, gÃ¥rdagen var lite seg kan man säga, efter lite festligheter i fredags kväll + juniorkronorna pÃ¥ natten, men nu har jag varit pÃ¥ g. Först matade jag kb-pumpen med direkt matning, och den spann pÃ¥ o.k., sedan mätte jag motorns lindningar efter mjukstarten, mellan dom var 3,8-3,9 ohm, mellan och jord oändligt utom L2 som var pÃ¥ 20 Mohm. jag satte dit en kontaktor, som jag fick tag pÃ¥ i fredags kväll, istället för mjukstarten, startade upp vp:n och efter nÃ¥gra minuter ville kompressorn dra igÃ¥ng med ett väldigt brummande ljud, och sÃ¥ gick proppen pÃ¥ L2. Skruvade bort kylmodulens plÃ¥tar, och mätte direkt pÃ¥ motorns kontakter L2:s lindning kortis mot jord. Nu fÃ¥r det bli en ny vp, tror nog det blir en 1226-8, om det skulle hända nÃ¥got med den, sÃ¥ fÃ¥r dom ringa efter service istället för mig, de första 6 Ã¥ren kostar det inget, sen fÃ¥r dom förlänga försäkringen,  sÃ¥ jag slipper Ã¥ka dit mer än jag gör för all annan skit dom skall ha hjälp med (vi pensionärer har ju begränsat med tid, ettan med lock väntar ju). Lite reservdelar plockar jag bort frÃ¥n den gamla för att lägga i bra att ha lÃ¥dorna till min egen vp. Jag fÃ¥r tacka för tips och rÃ¥d! tummenupp

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #53 skrivet: 07 januari 2018, 20:36:26 »
vad är prisskillnad mot 1245 8 istället, energisnålare pumpar m.m. i den, oj var visst 10 tusen i skillnad, kanske beror på var man köper
« Senast ändrad: 07 januari 2018, 20:38:37 av DonPablo »

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #54 skrivet: 07 januari 2018, 22:14:09 »
vad är prisskillnad mot 1245 8 istället, energisnålare pumpar m.m. i den, oj var visst 10 tusen i skillnad, kanske beror på var man köper

Ja, precis som du skrev ca 10 papp i skillnad. Cirk.pumparna kan man ju byta själv, finns ganska billigt på ebay och enkelt att byta, har gjort det själv på min vp. Jag får höra med rörkrökarn, är han för dyr köper jag den på nätet och sätter in den själv.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #55 skrivet: 08 januari 2018, 05:50:53 »
Ja det är ju bara flytta om lite rör, no big deal =)

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #56 skrivet: 08 januari 2018, 20:42:44 »
 Med lite eftertanke, skulle jag nog gjort följande kontroller vid HP/MS larm: Först kollat alla proppar/säkringar, bÃ¥de huvud- och vp:ns, bytt alla (för säkerhets skull) om nÃ¥gon var trasig och kollat upp sÃ¥ att bottenplattorna inte är brända i centralen (vilket en fas var för mig) byt ut dom isÃ¥fall, provat att sätta igÃ¥ng vp:n, blev det fortfarande HP/MS larm, skulle jag tagit bort utgÃ¥ende ledningar till kompressorn frÃ¥n mjukstarten, mätt upp kompressorns lindningar mot varandra och mot jord, är det o.k. kan man nog pÃ¥stÃ¥ att kompressorn i de allra flesta fall är riktig, kollat finsäkringen att den är hel, sedan starta upp vp:n, utan att sätta dit ledningarna, sätta kb-pumpen i kontinuerlig drift känna med handen eller skruva bort centrumskruven för att kontrollera att den funkar, inget larm dÃ¥, fortsätta med att  bygla L1 ochL2 in- ut pÃ¥ mjukstarten eller enl. Don Pablo sätta dit en kontaktor istället för mjukstarten och se till att kb-pumpen är igÃ¥ng, starta upp vp:n. inget larm dÃ¥ och den drar igÃ¥ng, är det väl troligtvis mjukstarten, löser den fortfarande pÃ¥ larm  kan det väl tänkas att en kontaktor eller kanske matningen kontaktor eller kanske displaykortet vilket är väl lÃ¥ngsökt. De här tvÃ¥ sista har jag ingen aning om, jag behövde inte kolla upp dessa, det är bara antagande av mig. Detta var en beskrivning av en novis som alltid försöker lära sig av sina misstag, kanske kan hjälpa nÃ¥gon. Jo, en sak till bryt för helvete spänningen innan vp:n  pÃ¥ huvudbrytaren, innan man är inne och rotar innanför plÃ¥tarna.
 God fortsättning pÃ¥ det nya Ã¥ret !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!