Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Electrolux diskmaskin fastnar i tömmningsläge  (läst 16086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martenandersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Har en Electrolux diskmaskin, RealLife XXL, modell nr ESF66860XR. Tror den är strax över tre år gammal.

Har haft problem med att den inte vill sluta tömma utan stannar i tömningsläge och kommer inte vidare.

Har läst en del på nätet och har tvättat och rensat silen i botten och ibland lyckades jag få maskinen att funka utan stopp, men oftast så stannade den och bara pumpade, trots att den var tom på vatten.

Läste att det skulle kunna vara prestostaten så jag beställde en ny sådan och bytte ut den. Efter detta gick maskinen ganska bra ett tag, kanske någon månad utan att fastna vid tömning (då och då hände det, men oftast så gick det bra).

Men nu fastnar den i tömningsläget i stort sett alltid när det är ca 70 minuter kvar av huvudprogrammet. Den fastnar i tömningsläget efter huvudtvätten och innan den ska börja skölja. Pumpen bara går och går och efter en stund släcks alla displayer och diskmaskinen ser avstängd ut (den svarar inte på några knapptryckningar förutom powerknappen), men pumpen bara går och går, den kan gå i flera timmar om man inte stänger av maskinen med huvudströmbrytaren (powerknappen).

Det som är konstigt är att maskinen lyckas tömma och gå på nästa del av programmet förutom just när det är ca 70 minuter kvar av autoprogrammet. Den fastnar även på samma sätt på intensivprogrammet.

Om man stänger av maskinen efter att den fastnat i tömningsläget med powerknappen (vid ca 70 minuter kvar) och sedan slår på maskinen igen och väljer sköljprogrammet så börjar tömningspumpen gå en liten stund för att sedan ta in vatten och köra sköljprogrammet som vanligt och den tömmer som den ska och slutför sköjlprogrammet helt korrekt. Nu funkar alltså tömningen utan problem.

I praktiken skulle jag kunna köra ett vanligt program fram till 70 min och sen stänga av maskinen och sen köra en separat sköljning, det är så jag oftast gör. Men problemet är att man då måste övervaka maskinen och stänga av den när det är 70 minuter kvar för annars står pumpen och går i flera timmar vilket inte känns så bra.

Håller på att bli tokig på denna diskmaskin och fler än en gång har jag varit på väg att slänga ut den, men samtidigt tycker jag en tre år gammal maskin borde funka och kan jag bara avhjälpa detta problem så har jag en fungerande diskmaskin och slipper fylla på det oändliga sopberget av vitvaror som har alltför kort livslängd.

Gamla diskmaskiner kunde funka i 20 år eller mer, men nya verkar ha en livslängd på strax över garantitiden.

Tacksam för alla svar. Är ganska händig när det gäller att mecka.

MÃ¥rten
« Senast ändrad: 18 november 2015, 08:47:10 av martenandersson »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Electrolux diskmaskin fastnar i tömmningsläge
« Svar #1 skrivet: 18 november 2015, 11:04:04 »
Kolla att det inte är stopp i någon tunn slang eller anslutning till pressostaten eller någon annan slags nivågivare.

Du kan också kolla att det inte finns någon onödig strypning på avloppsslangen och, om den är tätt ansluten till en nippel på avloppsledningen, att det inte kan bli över- eller undertryck i avloppet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!