Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenburen golvvärme, hur nära en garageport?  (läst 5063 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Vattenburen golvvärme, hur nära en garageport?
« skrivet: 20 februari 2015, 08:08:49 »
Hej alla kunniga!
Jag har ju hittat en trolig frysskada i vårt garage med vattenburen golvvärme, ca 40 cm in från porten verkar det ha frusit. Det är sjunde vintern som vi bor i huset/sedan det byggdes men det är först nu som detta skett.

Men tidigare vintrar har jag inte kört med bilen som står där under vinterhalvåret och har skottat snö framför porten som extra isolering/för att spara på lite uppvärmningskostnader. Men den här vintern har vi haft behov av en extra bil och därmed har jag hållit snön borta från den här porten.

Min fundering är om slingan där ligger för nära porten helt enkelt, jag lägger in ett par bilder - man kan ana fuktfläckarna i betongen från den förmodade frysskadan på bilden från insidan. Porten är en vanlig Crawford "villaport", ungefär 30 mm tjock. Huset finns uppe i Norrbotten och det brukar vara ned mot -30 någon gång mest varje vinter...





Tack på förhand för tips och teorier :-)
/Rikard

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenburen golvvärme, hur nära en garageport?
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2015, 08:51:49 »
Tappar du trycket i värmesystemet (som hör till garaget)
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme, hur nära en garageport?
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2015, 08:56:46 »
Tappar du trycket i värmesystemet (som hör till garaget)
Jo, vi har även haft hit en VVS-kille som provtryckt slingan och den tappar direkt trycket från 2 bar ned till noll på bara några sekunder...

Så jag har kopplat bort den och blåst torr den på vatten med min kompressor - andra halvan av garaget har sin slinga aktiv/igång fortfarande.

/Rikard

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme, hur nära en garageport?
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2015, 09:21:11 »
Flödet har varit för litet i nämnda slinga. Om det skulle ha varit tillräckligt med flöde skulle det inte ha kunnat frysa.

Hur är det med isoleingen under plattan?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme, hur nära en garageport?
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2015, 09:37:49 »
Flödet har varit för litet i nämnda slinga. Om det skulle ha varit tillräckligt med flöde skulle det inte ha kunnat frysa.

Hur är det med isoleingen under plattan?
Utan att veta så tror jag ändock att isoleringen är god under plattan... Problemet kanske var att slingorna inte var intrimmade utan alla stod/står "fullt öppna" vilket förmodligen medfört att flödet blivit för lågt i vissa slingor(?)

Jag ska ge mig på att trimma in systemet framöver, måste nog tyvärr försöka mäta vattenvolymen för varje slinga* då vi fick ingen ritning över det hela. Sen borde man utifrån det kunna räkna ut längden på varje slinga och därmed justera in ventilerna.

/Rikard

*) Jag tänkte slå av hela husets värme framöver i vår en eller ett par dygn och sen mata på en slinga i taget med så varmt vatten som beredaren kan göra och samtidigt mäta via vattenmätaren hur många liter som går i och känna med en hand bara när det kommer fram varmt vatten. Boooorde fungera tycker jag.


Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vattenburen golvvärme, hur nära en garageport?
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2015, 09:48:47 »
Känner mig nöjd att ha lagt ned en 20m elslinga framför porten på insidan. Har sett att den kan värma åtminstone om porten varit öppen en tid. Såg rena skräckexemplet där slingorna var långt ute utanför porten. Hoppas de har frostskyddsmedel isatt.

Kanske du borde sätta frostskyddsmedel istället för vatten? Värmeväxlare? En cp till för enbart garaget så att du kan köra alla slingor fullt öppna?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme, hur nära en garageport?
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2015, 11:35:26 »
Kanske du borde sätta frostskyddsmedel istället för vatten?
Frostskyddsmedel i den slingan som ligger närmast garageportarna är ju en briljant idé, tack för den!

/Rikard

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vattenburen golvvärme, hur nära en garageport?
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2015, 13:09:23 »
Du måste sätta frostskyddsmedel i hela garaget. Och då även en värmeväxlare om du inte vill ha frostskydd i huset. Jag funderade på att sätta en mindre tank i garaget med frostskydd och värmt upp tanken från vp via slingan i tanken. Så en skilld cp som får snurra på i garaget från den tanken.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme, hur nära en garageport?
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2015, 13:22:26 »
jag tänkte först att det måste bero på ett mycket lågt flöde, men sedan när jag ser på bilden så undrar jag om det är gjutet kontinuerligt mellan inne och ute utan fog? I så fall kan det vara svårt för slingan att hålla mot när det är 30 minus, eftersom betong leder värme mycket bra

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme, hur nära en garageport?
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2015, 13:59:17 »
Du måste sätta frostskyddsmedel i hela garaget.
Ahhh, naturligtvis - inte bara i den slingan - alla slingorna blandas ju... Men det kanske inte är någon nackdel, det är ju inga stora volymer....

/Rikard

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme, hur nära en garageport?
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2015, 14:01:20 »
jag tänkte först att det måste bero på ett mycket lågt flöde, men sedan när jag ser på bilden så undrar jag om det är gjutet kontinuerligt mellan inne och ute utan fog? I så fall kan det vara svårt för slingan att hålla mot när det är 30 minus, eftersom betong leder värme mycket bra
Det stämmer bra det, det är ett enda stycke. Konstruktionstabbe kanske då...

Lustigt att besiktningsmannen inte tänkte/sa något om det - han hängde mest upp sig på var handdukstorkaren var monterad (man nådde den inte från duschen ;-)

/Rikard
« Senast ändrad: 20 februari 2015, 14:10:23 av rikard454 »

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme, hur nära en garageport?
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2015, 14:52:18 »
Lustigt att besiktningsmannen inte tänkte/sa något om det - han hängde mest upp sig på var handdukstorkaren var monterad (man nådde den inte från duschen ;-)
Besiktningsmän kommenterar inte det som är viktigt, bara det som vem som helst kan se. El och VVS friskriver de sig från, och fuktfrågor skickar de vidare- Vad är det kvar? Varför betala flera tusen för att få veta att det behöver målas?

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme, hur nära en garageport?
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2015, 21:47:41 »
Min svåger funderade på om det kanske var två olika delar, ute och inne, och sen var det en tunn gjutning ovanpå dessa/över skarven. Det kan ju mycket väl vara så.

Troligen är det väl dock att de feljusterade slingorna ledde till ett för lågt flöde i just den slingan och det kanske ledde till den förmodad frysskadan.

Hade varit intressant och veta lite mer om rekommendationer för dylika slingor vid just garageportar :-)

Cheerio!
/Rikard

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenburen golvvärme, hur nära en garageport?
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2015, 07:23:32 »
Min svåger funderade på om det kanske var två olika delar, ute och inne, och sen var det en tunn gjutning ovanpå dessa/över skarven. Det kan ju mycket väl vara så.

Troligen är det väl dock att de feljusterade slingorna ledde till ett för lågt flöde i just den slingan och det kanske ledde till den förmodad frysskadan.

Hade varit intressant och veta lite mer om rekommendationer för dylika slingor vid just garageportar :-)

Cheerio!
/Rikard

Den saken borde husplaneraren ha tänkt på, eller så lät de som gjorde plattan bli att "sparka planeraren på smalbenet" ::)
Antagligen slentrian i rutinerna? Utetemperatur vintertid i norra Sverige är något helt annat än i södra delarna...

I några hus i södra Finland har jag sett att golvslingan monteras tätare ung 40cm innanför dörrarna, närmast dörren är det elvärmekabel med givare i golvet samt utetermostat. Golvplattan slutar oftast vid dörren och utanför djupt med grovt krossgrus samt värmeisolering under infarten

Jag hittade bara finskspråkiga ritningar: (De sista sidorna av pdf:en visar garageportens riktlinjer)
http://www.autosuojat.fi/sites/default/files/rakenteet/rakenneleikkaukset/perustukset/perustusleikkaukset.pdf

Krävande konstruktion i sin helhet, innanför sockeln bör det finnas en extra sockel som bär golvplattan. Beror helt på körportens bredd samt belastning
http://www.rakentaja.fi/indexfr.aspx?s=/keskustelukanava/ketjut/8767/1/
I ritningen insatt elvärmekabel
« Senast ändrad: 22 februari 2015, 07:41:04 av Mekaniker »
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!