Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d kring val av värmekälla efter taklyft  (läst 6784 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jomper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Råd kring val av värmekälla efter taklyft
« skrivet: 30 januari 2014, 11:50:08 »
(Vet inte om den här tråden hamnade rätt, moderatorerna får gärna flytta den om den passar bättre under någon annan kategori)

Hej.
Vi står just inför ett taklyft / en påbyggnad av huset och funderar kring
alternativ på värme.
Huset är från 1942 och är idag knappt 70 kvm boyta, under har vi en kall
källare. Det är plankväggar som är tilläggsisolerade med 45 mm invändigt plus osb och gips, gamla kopplade 1+1fönster. I framtiden blir det säkert nya fönster och 45 mm isolering även utvändigt, men det ligger några år framåt.
Bottenvåningen värms upp främst av en luft-luftvärmepump, vi har
även igång en elradiator i köket och golvvärme i badrummet (el).
Vi gör idag av med cirka 11.000 kWh per år, varav hushållselen står för cirka 5000 kWh.

Övervåningen kommer att få en golvyta på knappt 56 kvm, fördelat på tre sovrum, ett badrum
och en liten hall.

Nu till mina frågor.
Mina tankar går åt att det troligtvis inte kommer att gå åt speciellt mycket
energi för att värma upp övervåningen, med tanke på att det kommer att bli
välisolerat och att värmen från undervåningen letar sig dit.
Den första idén jag fick var en frånluftsvärmepump installerad i källaren
och vattenburen golvvärme på övervåningen. Synpunkter på det?

Ett annat alternativ är vattenmantlad pelletskamin på bottenvåningen, eller kanske i källaren.Vi har inga eldningsmöjligheter idag och det skulle kännas bra att ha och att det är mysigt, inte minst när elen försvinner (har dock inte hänt än på tre år).

Jag är inte heller helt främmande för ännu en luft-luftvärmepump, den är ju billig att investera och vi får även tillgång till kylan på sommaren.
Som vanligt är det ju ett budgetbygge.

Jag behöver alltså råd och synpunkter kring detta. Känner mig lite kluven snurrig och förvirrad.
Man kan ju lägga hur mycket pengar som helst på detta, men vad är egentligen ekonomiskt försvarbart i framtiden?
Vi försöker hålla ner boendekostnaderna så långt det går.

Tack på förhand.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Råd kring val av värmekälla efter taklyft
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2014, 11:56:39 »
Utan att svara på dina frågor skulle jag råda dig till att tänka på ventilation och kanske ett FTX aggregat.
Det är ju enkelt att montera rör för detta vid taklyftet. Är du någorlunda händig själv så kan du montera detta själv och därmed spara en slant.

Lycka till  tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Råd kring val av värmekälla efter taklyft
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2014, 13:04:00 »
En pelletskamin har man inte så stor nytta av vid strömavbrott... Visst kan man köra den på ett lite bättre elverk, men det kräver ju lite förberedelser och extra investeringar.
Med tanke på er låga förbrukning nu så är det svårt att rekommendera nåt annat än FLVP eller en till LLVP. Visst är det trevligt med en marvärmepump, men för att få nytta av den behöver ni dra in vattenburen värme i hela huset och det blir ju en ganska stor investering i slutändan...
« Senast ändrad: 30 januari 2014, 13:05:34 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jomper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd kring val av värmekälla efter taklyft
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2014, 15:38:34 »
Tack för de svar vi fått hittills. Det lutar nog åt flvp.
Har fått offert på vattenburen golvvärme som jag tänkt lägga i glespanel.
Blev lite frågande när offerten innehöll 16 mm rör med cc 300 mellan rören.
Kommer det funka?
De system jag sett tidigare har 20 mm rör och cc 200 mm. Jag är dock inte så insatt i ämnet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd kring val av värmekälla efter taklyft
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2014, 17:08:24 »
Golvvärmen borde räcka till, om det gäller övervåningen, man brukar räkna med att det behövs ca 1/3-del till 1/2 så mycket effekt/m2 på en vind som på markplan när man dimensionerar för effekt i ett hus.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jomper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd kring val av värmekälla efter taklyft
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2014, 22:10:52 »
Tack Rickard.

Med risk för att den här tråden återigen hamnat fel, så låt säga att vi väljer att köpa en frånluftsvärmepump.
Vilket fabrikat och modell skulle ni rekommendera till vårt lilla hus?

Har blivit rekommenderad Bosch Compress 3000 EW 2.0 9.0 kw från en återförsäljare.
Det är dock svårt att hitta någon utförlig info om den pumpen.
« Senast ändrad: 01 februari 2014, 22:12:46 av jomper »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Råd kring val av värmekälla efter taklyft
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2014, 09:32:38 »
Lägger man in Sandviken som ort ? tidigare förbrukning för värme 11000kwh +6500kwh hushåls el och en framledning på 45 grader vid dut ett frånluft flöde på 172m3 per timme så får man en kalkyl enligt nedan vilket säkert stämmer ganska dåligt eftersom många värden är påhittade men kan vara kul att se.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jomper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd kring val av värmekälla efter taklyft
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2014, 12:26:58 »
Tackar, Smurfen.
Den beräkningen är ju högintressant.

Hur får man tillgång till sådana kalkyler?
Skulle du kunna knappa in mer exakta värden om jag tar fram det över vårt hus?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Råd kring val av värmekälla efter taklyft
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2014, 15:06:01 »
Fixa värden du så ska jag knappa in det ort, framledning vid dut, förbrukning i kwh (den får du uppskatta eftersom du bygger ut) samt även luftflöde man brukar räkna med att luften ska bytas varannan timme. Tydligen har Bosch 2 st olika flvp men det skilde inte så mycket i förbrukning på dom men kan göra en kalkyl på bägge.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Råd kring val av värmekälla efter taklyft
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2014, 11:08:51 »
Den beräkningen är ju högintressant.

Hur får man tillgång till sådana kalkyler?

Genom att klicka på länken där det står 'Besparingskalkyl' på Bosch hemsida.

http://www.vpw2100.com/default.asp?lngLangID=3&lngSiteID=2
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jomper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd kring val av värmekälla efter taklyft
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2014, 19:33:27 »
Fixa värden du så ska jag knappa in det ort, framledning vid dut, förbrukning i kwh (den får du uppskatta eftersom du bygger ut) samt även luftflöde man brukar räkna med att luften ska bytas varannan timme. Tydligen har Bosch 2 st olika flvp men det skilde inte så mycket i förbrukning på dom men kan göra en kalkyl på bägge.

Kommer den tidigare kalkylen från Bosch hemsida?
Jag var inne där och provade, men fick inte riktigt till det, i varje fall inte via mobilen.

Mina uppgifter kommer här.
-Ort Linköping
-Framledningen vid DUT, inte en aning, säg 35 grader? Man kan väl inte blåsa på så mycket när man har golvvärme?
-Förbrukning gissar jag på 2500 kwh för att värma övervåningen och 2000(?) kwh för varmvatten. Vi är inga storförbrukare av varmvatten, har idag bara en 80 liters vv-beredare och det har bra hänt en gång att varmvattnet tagit slut, då badade båda barnen ganska länge. Så total förbrukning för flvpumpen 4500 kwh.
-Luftflöde 133 kubik per timme.

Tack på förhand.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Råd kring val av värmekälla efter taklyft
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2014, 21:49:28 »
Kalkylen kommer från Bosch hemsida men man behöver installatörs inloggning dit. Gjorde en kalkyl men är inte säker att den blev rätt vart lite osäker på din tidigare förbrukning så kolla i kalkylen att det blev rätt.
 

Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Råd kring val av värmekälla efter taklyft
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2014, 21:50:42 »
Verkar var max en bild per inlägg så har kommer en till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jomper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd kring val av värmekälla efter taklyft
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2014, 22:42:59 »
Kalkylen kommer från Bosch hemsida men man behöver installatörs inloggning dit. Gjorde en kalkyl men är inte säker att den blev rätt vart lite osäker på din tidigare förbrukning så kolla i kalkylen att det blev rätt.

Tack igen!
Vet inte hur man ska få till det hela i kalkylen eftersom bara övervåningen skall värmas med flvpumpen (i varje fall till en början).
Den totala årsförbrukningen efter utbyggnaden beräknar jag till 13500 kWh, varav hushållsel 3000 kWh och varmvatten 2000 kWh.

Men nu är det som sagt bara golvvärmen på övervåningen (2500 kWh) och varmvattnet (2000 kWh) som pumpen ska jobba med.
Kan man ange årsförbrukningen till 7500 kWh och varav hushållsel till 3000 kWh och varmvatten 2000 kWh?
« Senast ändrad: 05 februari 2014, 22:50:34 av jomper »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Råd kring val av värmekälla efter taklyft
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2014, 18:02:05 »
Här kommer ny kalkyl
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!