Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stor yta för behövs för jordvärme?  (läst 13814 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olopet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur stor yta för behövs för jordvärme?
« skrivet: 16 november 2005, 23:25:11 »
Har precis köpt ett hus och funderar pÃ¥ olika vämepumpslösningar. Hur stor yta gÃ¥r det Ã¥t för att kunna ha jordvärme? Huset har en boyta pÃ¥ 100kvm i 1,5plan. Grunden inklusive garage är pÃ¥ ca 100kvm. Tomten är pÃ¥ totalt 680kvm varav största delen är en stor gräsmatta. Är detta för lite yta för att plöja ner jordvärme?   


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur stor yta för behövs för jordvärme?
« Svar #1 skrivet: 17 november 2005, 00:08:20 »
Det borde gå, ca 1,2 mellan slangarna behövs
För längden behövs mera indata.. förbrukning, vart du bor, jordart mm.
Men en tokgissning 3-400 meter behövs.



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hur stor yta för behövs för jordvärme?
« Svar #2 skrivet: 17 november 2005, 15:30:52 »
Fråga IVT.
Enligt en annons har de en fantastisk lösning.

Utloggad PeterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljubljana, Slovenien
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • knut
SV: Hur stor yta för behövs för jordvärme?
« Svar #3 skrivet: 21 november 2005, 21:13:09 »
Om du leger slinky kan du räkna med 40W/m2. Med andra ord. Det fins inga problem med en så stor yta du har!
Greenline plus, funkar perfect!

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Hur stor yta för behövs för jordvärme?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2005, 21:39:22 »
40w per meter är väl frÃ¥n en borra? Har för mig att slang i backen ger ungefär 20w/m  Sc:,h. Men ändock, lägger du slangen 2m isär fÃ¥r du ändÃ¥ plats med Ã¥tminstone 350m, och det borde räcka. Enligt kalkylen jag fick för 260kvm stuga skulle 300m räcka, men jag lägger lite till för säkerhets skull.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur stor yta för behövs för jordvärme?
« Svar #5 skrivet: 21 november 2005, 22:19:20 »
Väljer du direktförångning, så sjunker behovet av yta betydligt. 2-2,5 kw kräver ca 25 - 30 kvadratmeter tomt ( 25 meter grav med ett djup på ca 1m och en bredd på 1 m), Se'n är det bara att multiplicera.
P-O
2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur stor yta för behövs för jordvärme?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2005, 22:57:53 »
Nackdelen med direktförångning är att tomten kan se ut som ett bergslandskap på våren pga av tjälskott. Sen är det ju inte så många tillverkare som använder det längre (är det fler än Marcus pumparna som har det? ) så urvalet av leverantörer är lågt.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur stor yta för behövs för jordvärme?
« Svar #7 skrivet: 22 november 2005, 09:07:11 »
Är men lika noggrann med förläggning av rören i gräsmattan som med övriga delar av installationen, är detta inget problem. Det finns kunskap om hur det bör gå till. Fördelarna ligger i mindre ingrepp och högre verkningsgrad. Se'n finns det ett antal hypotetiska nackdelar.
P-O
2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad PeterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljubljana, Slovenien
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • knut
SV: Hur stor yta för behövs för jordvärme?
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2006, 18:37:38 »
40w per meter är väl från en borra? Har för mig att slang i backen ger ungefär 20w/m  Sc:,h. Men ändock, lägger du slangen 2m isär får du ändå plats med åtminstone 350m, och det borde räcka. Enligt kalkylen jag fick för 260kvm stuga skulle 300m räcka, men jag lägger lite till för säkerhets skull.

40m per m2 (kvadrat meter). Kan man byfog foto har? Jag har flera!
Greenline plus, funkar perfect!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur stor yta för behövs för jordvärme?
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2006, 20:01:06 »
Klicka på "Ytterliga alternativ" under rutan som man skriver i
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor yta för behövs för jordvärme?
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2006, 23:32:32 »
Är men lika noggrann med förläggning av rören i gräsmattan som med övriga delar av installationen, är detta inget problem. Det finns kunskap om hur det bör gå till. Fördelarna ligger i mindre ingrepp och högre verkningsgrad. Se'n finns det ett antal hypotetiska nackdelar.
P-O

1. Högre verkningsgrad.... Detta är rent hypotetiskt, man får högre verkningsgrad med jämförbara indata som med en mark/bergvärmepump, men i praktiken uppnår man aldrig samma indata. D.v.s. med direktförångning där en stor effekt tas ut från en liten yta så får man en låg inkommande temp på köldmediet, det ger dålig verkningsgrad och tvingar kompressorn att arbeta hårdare än i en mark/bergvärmepumpsanläggning vilket i sin tur kan (och har historiskt gjort det) påverka livslängden negativt.

2. Fördelarna är som delvis beskrivits, mindre ingrepp på tomten.

Den högre verkningsgraden som man teoretiskt kan finna belägg för (men inte i praktiken) beror på att man saknar värmeväxlare och cirkpump, båda dessa faktorer påverkar verkningsgraden i en direktförångningsanläggning positivt.

Min uppfattning är dock att den lilla värmepptagande ytan ger en allt för låg temp på inkommande köldmedia för att fördelarna skall överväga nackdelarna.

Som alternativ till luft/vatten-värmepump kan dock direktförångningsvärmepumpar vara ett fullt jämförbart alternativ, eller kanske till och med i många fall bättre!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur stor yta för behövs för jordvärme?
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2006, 00:09:39 »
Är men lika noggrann med förläggning av rören i gräsmattan som med övriga delar av installationen, är detta inget problem. Det finns kunskap om hur det bör gå till. Fördelarna ligger i mindre ingrepp och högre verkningsgrad. Se'n finns det ett antal hypotetiska nackdelar.
P-O

Vi kan ju kort säga så här.
För 20 årsedan hade många fabrikat direktförångare, nu känner jag bara till ett fabrikat. Varför har alla gåttifrån det?

det jag ser som stora nakdelar med direktförångare är:
man riskerar att få kärlskott efter markslingan.
du riskarar att få lekage på gasen som ska gå i rören, dels för att det byggs på plats & dels för att man har tunna rör i backen.
du behöver en kyltekninger som fyller systemet vilket fördydrar instalationen.

är det nån som känner till en pump med direktförångare, som INTE har haft ett lekage?

ska du byta pump i framtiden sÃ¥ är det inte mÃ¥nga fabrikat du har att välja pÃ¥  (jag vet bara ett) & det blir ett dyrare byta, dÃ¥ man inte bara kan lÃ¥ta rörfirman göra bytet, utan dom mÃ¥sta ta on en kylfirma ocksÃ¥.

skulle du får lekage så är läcakn svårlokaliserad & kan kräva att man gräver upp tomten, eller skippar värmepumpen helt (detta kan också inebära att tomten måste grävas upp, då man inte får ha vad som helst lgga o skräpa i marken)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!