Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sänka fukthalten i krypgrund  (läst 18489 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
Sänka fukthalten i krypgrund
« skrivet: 03 november 2005, 10:14:36 »
Jag har ett litet problem med för hög fukthalt i krypgrunden som säkert är ett bekant ämne. Relativa fuktigheten har under hösten varit +90% vid en temp. på 7-12°C. Huset är nytt(byggt 2003) så det finns inga indikationer på eventuell mikrobisk tillväxt ännu.

Vad vore en bra lösning i detta skede för att sänka fukthalten i krypgrunden? Sc:,h Marken under huset består av kross. Ett lager med 0-100 kross (ca. 60-90cm) och ovanpå ett lager med 0-32 kross (ca. 20cm).
Jag har kollat lite på avfuktare(MG90) men priserna får håret lätt att resa sig i nacken och så känns det lite som en nödlösning att installera avfuktare...

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Sänka fukthalten i krypgrund
« Svar #1 skrivet: 03 november 2005, 13:11:35 »
Vet du om det ligger någon ångspärr (plast) ovanpå singlet i krypgrunden?
Hur ser ventilationen ut?

Med största sannolikhet kommer ju fukten från marken och kan du se till att den inte kan avges till källarluften så kan det vara den billigaste lösningen att lägga ut plast ovanpå singlet.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sänka fukthalten i krypgrund
« Svar #2 skrivet: 03 november 2005, 23:12:50 »
Fukten kommer med nästan 100% säkerhet från uteluften som ventilerar din krypgrund.

Enda sättet att sänka den är att avfukta eller värma krypgrunden. Det finns tyvärr inga genvägar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Sänka fukthalten i krypgrund
« Svar #3 skrivet: 04 november 2005, 07:22:55 »
Vet du om det ligger någon ångspärr (plast) ovanpå singlet i krypgrunden?
Hur ser ventilationen ut?

Med största sannolikhet kommer ju fukten från marken och kan du se till att den inte kan avges till källarluften så kan det vara den billigaste lösningen att lägga ut plast ovanpå singlet.

/Johan

Det finns ingen plast i krypgrunden. Jag har lite funderat på att sätta ut en ångspärr och sedan isolera med 50mm cellplast. Ventilationen är nog tillräcklig.
Det finns dock en nackdel med att isolera marken. Marken under isoleringen kyls ned vilket påverkar grundläggningen.

Fukten kommer med nästan 100% säkerhet från uteluften som ventilerar din krypgrund.

Enda sättet att sänka den är att avfukta eller värma krypgrunden. Det finns tyvärr inga genvägar.

Jag tror nästan mer på Johans kommentarer om att fukten kommer nedifrån. Annars skulle gruset i krypgrunden vara torrt.

Var nånstans kan man få tag på en avfuktare i prisklassen max. 4000kr som inte har egen behållare vart vattnet samlas utan har slang för att leda ut vattnet i regnvattensystemet??

Är det någon som loggat krypgrundtempen och har en presentation av temp vs. månader?

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Sänka fukthalten i krypgrund
« Svar #4 skrivet: 04 november 2005, 09:48:17 »
Angående plast i krypgrunden (se sidan 13): http://www.boras.se/download/18.16954e11045d4ed86f8000482/Atgarder_mot_radon.pdf

SÃ¥ det kan finnas flera orsaker till att ha plast i krypgrunden.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Sänka fukthalten i krypgrund
« Svar #5 skrivet: 04 november 2005, 10:32:21 »
Citera
Jag tror nästan mer på Johans kommentarer om att fukten kommer nedifrån. Annars skulle gruset i krypgrunden vara torrt.

Kan man ha missat vid dräneringen av huset så att inte vattnet leds bort utan blir stående under gruset? Eftersom hustet är såpass nybyggt kan det kanske vara en ide att göra en utredning och om det beror på felaktigt utförande/konstruktion så får byggaren stå för åtgärderna.

En firma som har bra rykte är Ocab (http://www.ocab.se).

Lite info från SP om olika lösningar.
http://www.sp.se/energy/sv/teknikomraden/Fukt-mogel/kryprum.htm

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Sänka fukthalten i krypgrund
« Svar #6 skrivet: 04 november 2005, 12:05:19 »
Kan man ha missat vid dräneringen av huset så att inte vattnet leds bort utan blir stående under gruset?

Under sulan finns ett lager(ca. 20cm) med siktat kross #8-16. Dräneringen som ligger ca 10cm utanför sulan och ca 5-10 cm nedanom sulan så är helt omgiven av samma kross. Så dräneringen är nog ok.

Men in i krypgrunden finns inget kapillärbrytande kross utan #0-32 => fukt kan stiga upp från marken.

En annan orsak kan också vara att den fukt som blev kvar i marken före vi fick huset på plats är den som ännu ligger och spökar. Nämligen grunden gjordes klar redan under sommaren men väggelementen kom först sent i november. Hösten var mycket regning och det kom rätt mycket våt snö just innan vi fick huset på plats. Eftersom huset är så pass nytt så kunde det vara en orsak(att det inte hunnit torka ännu).

/Mosse 
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Sänka fukthalten i krypgrund
« Svar #7 skrivet: 04 november 2005, 12:16:27 »
Gjorde en liten illustration över hur det ser ut under huset.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Sänka fukthalten i krypgrund
« Svar #8 skrivet: 04 november 2005, 13:12:11 »
Dräneringen ser ju riktig ut på ritningen. Frågan är hur den ser ut i verkligheten.

Ligger det någon geotextil mellan gruset runt dränrören och övriga massor?
Hur sker avledningen av takvatten?

På ritningen ser det ut som grunden är isolerad från insidan

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sänka fukthalten i krypgrund
« Svar #9 skrivet: 04 november 2005, 16:38:59 »
Jag har en fuktmätare i min krypgrund.

Huset står på en sandhed med 16 meter sand under sig.

Innan jag satte in avfuktaren hade jag tidig vår (varm luft + snösmältning) och under rötmånaden/hösten fukthalter på mellan 70 och 100% trots att det dammade från sanden.

Jag vidhåller att din fuktproblematik kommer från uteluften som ventileras in under huset. 15 grader 80% Rh som ventileras in i en krypgrund som håller ca 15 grader blir inte torrare än just 80%Rh. Har du kallare under huset än vad det är ute så får du ännu högre fukthalt under huset.

Plasten kan du ändå lägga ut, den lär du behöva när du skall börja avfukta krypgrunden.

Förlåt mig om jag är en besserwisser, men i detta fall är jag tämligen säker på min sak.
Alla med krypgrund och någon form av ventilationsöppningar har hög fukthalt under huset under rötmånaden och vid rått och dimmigt väder ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Sänka fukthalten i krypgrund
« Svar #10 skrivet: 05 november 2005, 19:46:11 »
Ok Rickard, jag börjar nästan tro på dig till hälften. Men jag tog med en spade under huset idag och grävde lite. Det finns nog dock en del fukt i marken.

Jag satte även dit en fukt/temp mätare.  Den visade på 9,2 grader och RH 96%!!

Jag har även skaffat en enkel avfuktare(modell claes ohlson) att testa lite med.

Kommer nog troligen ännu att få bita i det sura äpplet och skaffa en MG90 el. dyl. för över 12000kr!!
Men först skall jag nog ta och isolera marken och väggarna med cellplast och sätta ut kondensplast i botten.
Har man hög fuktighet endast nån månad under våren och sen vid rötmånaden(hösten) så skall nog huset ändå
må bra tror jag.

Någon som vet hur man kan räkna hur lång tid det tar för byte av luftmängd (m3) i krypgrunden om man har x(m2) ventilationsluckor vid en viss temp.?

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Sänka fukthalten i krypgrund
« Svar #11 skrivet: 06 november 2005, 00:08:40 »
Ritningen du la ut, är det en typritning som på din grund? På ritningen ser det ut som det finns isolering på insidan.

Har du varit i kontakt med byggaren/leverantören om problemet?

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sänka fukthalten i krypgrund
« Svar #12 skrivet: 06 november 2005, 11:42:09 »
Ok Rickard, jag börjar nästan tro på dig till hälften. Men jag tog med en spade under huset idag och grävde lite. Det finns nog dock en del fukt i marken.

Jag satte även dit en fukt/temp mätare.  Den visade på 9,2 grader och RH 96%!!

Jag har även skaffat en enkel avfuktare(modell claes ohlson) att testa lite med.

Kommer nog troligen ännu att få bita i det sura äpplet och skaffa en MG90 el. dyl. för över 12000kr!!
Men först skall jag nog ta och isolera marken och väggarna med cellplast och sätta ut kondensplast i botten.
Har man hög fuktighet endast nån månad under våren och sen vid rötmånaden(hösten) så skall nog huset ändå
må bra tror jag.

Någon som vet hur man kan räkna hur lång tid det tar för byte av luftmängd (m3) i krypgrunden om man har x(m2) ventilationsluckor vid en viss temp.?

/Mosse

Luftmängden beror nog nästan helt på hur mycket det blåser, jag vet dock inte hur man skulle kunna räkna ut vilken mängd det blir vid olika vindstyrkor/difftryck över ventilationsöppningarna.

Citera
Har man hög fuktighet endast nån månad under våren och sen vid rötmånaden(hösten) så skall nog huset ändå
må bra tror jag.

Prova säga det till dem som varit tvugna att satsa hunrdatusentals kronor på att sanera en möglig trossbotten...

Var mätte du 96%Rh, "i grusbädden" eller i luften under huset?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Sänka fukthalten i krypgrund
« Svar #13 skrivet: 07 november 2005, 07:28:28 »
Ritningen du la ut, är det en typritning som på din grund? På ritningen ser det ut som det finns isolering på insidan.

Har du varit i kontakt med byggaren/leverantören om problemet?

/Johan

Ritningen är gjord av min grundplanerare.
Du har rätt. På ritningen finns isolering av insidan inritat. Den lämnade vi bort eftersom vi ansåg att den inte var nödvändig...Bad choice!

Byggaren / leverantören är = undertecknad så han träffar jag varje morgon jag kollar i spegeln.

Var mätte du 96%Rh, "i grusbädden" eller i luften under huset?

Mätaren sitter uppspikad på en mellanvägg(mitt i huset) ca. 10cm från golvet (el. taket).

Jag var och kollade igen i morse. 91% med CO's "avfuktare" i drift i två dygn. Dock har jag ännu
luckorna öppna men jag skall stänga igen dom med cellplast och fortsätta kolla läget.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Sänka fukthalten i krypgrund
« Svar #14 skrivet: 07 november 2005, 10:33:19 »
Om du isolerar insidan av grunden med cellplast (frigolit) görs det enklast genom limning. Fogskum fungerar alldeles utmärkt som lim på exempelvis lecasten.

/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!