Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: WCavloppsrörslutning som funktion av spolvattenmängd  (läst 1511 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Jag ska installera en snålspolande toalett på landet. Det kostar ca 1 kr litern att köra bort svartvattnet så man vill inte spola för kråkorna.
Kravspecen är att det ska bli rent, både efter små och stora besök och det ska gå åt så lite vatten som möjligt. Tekniskt komplicerade anläggningar uppskattas inte såvida de inte ger något stort mervärde. Det är bra om WCstolen är användarvänlig dvs mer eller mindre failsafe i sin konstruktion och för sitt användingsområde, och inte kräver en omfattande utbildningsinsats före bruk av div gäster...
Div vakuum historier har noga övervägts men det känns som att självfall är enklare än motor och vakumpump med tanke på närheten till det knepiga materialet
Det lutar åt en
http://www.dubbletten.nu/wc-dubbletten.html
Den verkar uppfylla mycket av de ovan angivna kraven och den verkar ha reglerbar spolmängd. Separeringsfunktionen tänkte jag inte använda, jag kopplar ihop rören, men jag tror att den gör att liten spolning gör att det gula försvinner trots att spolmängden blott är 0,1 l. Det är bra.

Stor spolvattenmängd torde underlätta renspolning av WC men även borttransport. Jag har ett svagt minne om att jag tidigare läst att det ska vara 4 cm fall när man har en snålspolande (eller var det extremt snålspolande) WC men att 4cm lutning inte var bra för en gammal stol med väl tilltagen spolmängd.
Jag har funnit diverse uppgifter på nätet med redogörelse för de här fallteorierna men jag har inte funnit någon tydlig angivelse av lämplig lutning som funktion av spolmängden.

Nån som kan tipsa om lämpligt fall för spolmängder om 1, 2, 3 respektive 4 liter

Att teflonbehandla avloppsrör invändigt är något jag funderat på men inte hittat någon bra manual för. Systemet avser jag ha i bruk under lång tid så en behandling som bara sitter fast kort tid är inget jag kan nyttja vid dimensionering av spolmängd och lutningar.
Mvh
Karl

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!