Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sommarkollektor för VP-slinga.  (läst 12433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Sommarkollektor för VP-slinga.
« skrivet: 09 februari 2012, 20:40:26 »
Jag gillar att fundera, oftast blir det inte så mycket mer än så, men ibland är man sugen på att testa sina tankar hos andra, som nu t ex.

Eftersom min ytjordvärmeslinga är ganska kort har jag funderat på att köra brinet via ett lastbilskyl med luftfläkt sommartid, dels så att min markkollektor får längre tids vila innan vinter, och dels för att jag tror att jag kan få bättre verkningsgrad en stor tid av året.

Vid sidan av denna tanke har jag grubblat på följande, och jag har ritat på en bild i Paint också för att lättare kunna förklara.

Jag har ett uthus med ca 110 m2 takyta/halva, om jag skulle ställa en IBC-behållare bakom detta uthuset på dess solsida och dra ned stupröret i hörnet av denna så skulle allt regnvatten passera genom denna enkubiks jättedunk, i andra änden i botten där det kallaste vattnet är skulle det vara ett utlopp som också skall fungera som vattenlås.

Sedan skulle man borra upp två st 40mm hål i hörnen på behållaren och ringla ned en vanlig jordvärmeslang, jag är säker på att jag kan göra en rulle av den inne i behållaren, och sedan styra ut slangen i det andra hörnet.

Här har jag en fråga: Hur lång slang bör det vara i behållaren om den kubikmeter vatten som omger slangen har en viss temperatur och att jag vill ha en värdig temperaturökning i min brineslang, räcker det med 100m?

Jag tror att jag skulle kunna hämta ganska mycket energi ur den här behållaren vår och höst. I botten finns det också en avtappningskran så att jag kan tappa ur vattnet inför vintern.

Sommartid kan jag också kasta upp en kringla slang på taket och låta tankens vatten värmas upp extra av solen om jag skulle tycka att det vore kul...

Jag tar gärna emot synpunkter eller idéer på detta, meningen är att det skall vara en prisvärd lösning där jag kan göra något effektivt med få meter kollektorslang och ett par trevägskranar. Sedan att det är roligt att bygga saker får man som en bonus ;D


Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2012, 20:48:16 »
Räknar man inte 20-30w/meter?

En luftkollektor funkar även vintertid när utetempen är högre än brinetemp från marken.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2012, 20:51:53 »
Rickard,
Är det inte dags att vi får den där DIY-hörnan i forumet nu?

Då kan folk få lufta sin hemmsnickrade och okonventionella funderingar där.
Och slippa störa ni stora VVS:are och ROT-bidragstagare med vårt flum?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2012, 20:54:51 »
Haha, fast jag höll mig ifrån de riktiga forumskategorierna och lade det här i allmänflummet ;D

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2012, 20:56:30 »
Räknar man inte 20-30w/meter?

En luftkollektor funkar även vintertid när utetempen är högre än brinetemp från marken.

Det ena behöver inte utesluta det andra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2012, 20:58:42 »
Faktum är att när du närmar dig nollan i din 1m3 tank så stannar tempen där och vattnet börjar frysa.

Men jag gissar att du behöver 30-50m 40mm slang för effektiv växling.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2012, 21:06:38 »
Det kanske är en dum idé frÃ¥n början till slut, men det känns som om att det skulle kunna vara en hyfsad medeltemperatur pÃ¥ vattnet när det blir färre och kortare cykler pÃ¥ Vp-körningen.  Jag klarar inte av att räkna pÃ¥ sÃ¥dant här, men om det är säg 15º i tanken, hur lÃ¥ng/kort tid gÃ¥r det Ã¥t innan inkommande brine sänker tempen ned till 10º, om jag tar 3 eller 5º i VP:n?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2012, 21:11:27 »
Om du tillåter 5 grader fall i tanken bör du kunna plocka 5800 watt sen hur lång tid det tar innan tanken stiger 5 grader igen Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2012, 21:22:15 »
Det kanske är en dum idé frÃ¥n början till slut, men det känns som om att det skulle kunna vara en hyfsad medeltemperatur pÃ¥ vattnet när det blir färre och kortare cykler pÃ¥ Vp-körningen.  Jag klarar inte av att räkna pÃ¥ sÃ¥dant här, men om det är säg 15º i tanken, hur lÃ¥ng/kort tid gÃ¥r det Ã¥t innan inkommande brine sänker tempen ned till 10º, om jag tar 3 eller 5º i VP:n?

Ditt brineflöde är antagligen runt 1,1m3/h
Så mellan tummen och pekfingret så tar det 1 timme.

Mellan 0 ºC och -1 ºC tar det 80ggr längre tid eller i ditt exempel 4 timmar.

Men som sagt det tar lika lång tid åt andra hållet.
Något måste värma upp den igen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2012, 21:26:21 »
Känns som att det är läge att släppa denna tanken redan nu mao. :'(

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2012, 21:32:46 »
Tror det bästa du kan göra är att gräva ner en slinga till om du har plats den har du nytta av när du behöver den som bäst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2012, 21:32:53 »
Känns som att det är läge att släppa denna tanken redan nu mao. :'(

Nja, det behöver man kanske inte göra.
Du hade ju en del saker som ger effekt också.

Imorgon skall min andra experimentkompressor få vattenväxlare på förångaren istället för luft.
Då hade jag tänkt testa dessa saker och se bl.a om den fryser vattnet och om man kan använda sol eller annat för att hålla brinetemp uppe.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2012, 21:38:33 »
Tror det bästa du kan göra är att gräva ner en slinga till om du har plats den har du nytta av när du behöver den som bäst.

Du har säkert rätt, en trehundrameters slinga till och en minigrävare en helg sÃ¥ är det löst.  Men det är ju inte lika roligt ::)
Nja, det behöver man kanske inte göra.
Du hade ju en del saker som ger effekt också.

Imorgon skall min andra experimentkompressor få vattenväxlare på förångaren istället för luft.
Då hade jag tänkt testa dessa saker och se bl.a om den fryser vattnet och om man kan använda sol eller annat för att hålla brinetemp uppe.

Ja, kanske att man gör något ändå. Men isf om man ramlar över materialet riktigt riktigt billigt. Jag är inte beredd att betala pengar för något som inte är särskilt bra. ;)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2012, 21:45:08 »
Ja, kanske att man gör något ändå. Men isf om man ramlar över materialet riktigt riktigt billigt. Jag är inte beredd att betala pengar för något som inte är särskilt bra. ;)

En lastbilskylare fungerar men den behöver en rejäl fläkt också.
Termia Atria fungerar så.

Tänkt på att LVVP blåser runt 2000m3/h genom förångaren.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Finnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fredrik bloggar om foto
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2012, 09:22:57 »
Jag tror kylare varianten skulle funka bättre, tanken skulle nog kylas ut ganska snabbt.
Men kan tänka mig att de inte räcker med en kylare för att höja tempen ordentligt på Brine, men två i med rejält luftflöde skulle säker funka. Borde ju gå att räkna ut om man vet flödena.

en DIY avdelning skulle inte vara dumt, ofta så sågas idéer snabbt i de vanliga avdelningar. Antagligen av medlemmar som inte intresserar sig för hemmabyggen, men i en egen avdelning skulle ju sånt få ventileras fritt.
135 kvm enplanshus och garage 40 kvm (direktel) byggt 2010-2011. Nibe 1245-6,137m borra, iilto 430 FTX och 2700 kg eldstad. Led belysning till 95%. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning 2010: 9357
Förbrukning 2011: 6707
Förbrukning 2013: 9842
Förbrukning 2014: 10843

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #15 skrivet: 10 februari 2012, 11:37:42 »
Hur vore det om man satte lastbilskylen ovanför radiatorerna... dÃ¥ borde det fungera även pÃ¥ vintern och höja brinetempen ordentligt?  >:D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #16 skrivet: 10 februari 2012, 11:57:16 »
Hur vore det om man satte lastbilskylen ovanför radiatorerna... dÃ¥ borde det fungera även pÃ¥ vintern och höja brinetempen ordentligt?  >:D

Ja, eller under frugans duntäcke i sovrummet, där borde ju brinetempen bli 35 ºC åtminstånde.

Just sÃ¥dana här onödiga inlägg kanske vi skulle slippa  >:(
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #17 skrivet: 10 februari 2012, 12:06:14 »
Just sÃ¥dana här onödiga inlägg kanske vi skulle slippa  >:(
Guuud... vad skönt att det finns människor som tar sig själva sÃ¥ seriöst...  inte undra pÃ¥ att folk tycker det är roligt att driva med folk som tar sig själva pÃ¥ sÃ¥ stort allvar.  Slappna av lite, det är fredag eftermiddag och nu börjar sportlovet här.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #18 skrivet: 10 februari 2012, 12:21:27 »
Guuud... vad skönt att det finns människor som tar sig själva sÃ¥ seriöst...  inte undra pÃ¥ att folk tycker det är roligt att driva med folk som tar sig själva pÃ¥ sÃ¥ stort allvar.  Slappna av lite, det är fredag eftermiddag och nu börjar sportlovet här.

Jag är avslappnad  :)

Det är ditt val av smiley ( >:D ) som framkallar irritation.
Den säger att du vill vara elak och inte skämtar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #19 skrivet: 10 februari 2012, 12:47:27 »
Det är ditt val av smiley ( >:D ) som framkallar irritation.
Den säger att du vill vara elak och inte skämtar.
Ännu större suck...  Tror du att  >:D betyder att jag hoppas du skall hamna i helvetet och jag stÃ¥r och tittar pÃ¥ och skrattar dÃ¥, eller vadÃ¥???  Slappna av lite va?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #20 skrivet: 10 februari 2012, 16:40:00 »
Jag misstänker att det är en pik till mig detta, beroende på min tankegroda med fjärrvärme i en annan tråd här.

 Ã„ven om andra gör det sÃ¥ vill jag ogärna tänka pÃ¥ mig själv som dum i huvudet, sÃ¥ jag tar väl inte direkt Ã¥t mig av pikar oavsett om de är hjärtliga eller elaka. Jag tror väl inte att denna piken var tänkt att vara elak, men nog blir resultatet antagligen detsamma: Har man en tanke eller frÃ¥ga man inte riktigt förstÃ¥tt sÃ¥ kanske man hellre lÃ¥ter bli att dryfta den pÃ¥ forumet, än att göra sÃ¥ och riskera att ta Ã¥t sig, med allt vad det innebär...
 :)

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #21 skrivet: 10 februari 2012, 18:36:28 »
Hehe, när jag tänker efter så tog jag nog åt mig ändå när jag kände att piken var adresserad till mig, men nu släpper jag detta ;D

Däremot har jag grubblat mer på en alternativ kollektor som ex lastbilskylet, jag behöver ju inte utesluta min tank för det, har jag den bara före luftväxlaren så blir det ju aldrig kallare än vad brine ut är, såvida utetempen är högre. Tänk vad ölflak man kan ha uppe på denna ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #22 skrivet: 10 februari 2012, 18:41:08 »
Som sommarkollektor torde en markkollektor nedgrävd 10-20 cm vara oslagbar, bra värmeöverföring, dagligt tillförd solenergi, osynlig, och inga driftskostnader utöver cirkpumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #23 skrivet: 10 februari 2012, 18:46:01 »
Det har jag faktiskt också tänkt på, det borde vara riktigt effektivt.

Slingan just nu dÃ¥: FrÃ¥n pump via ytlig mark till regn/öltank sedan luftväxlare och tebax till pumpen  :D

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #24 skrivet: 10 februari 2012, 19:25:17 »
Jag skrev in en önskan om att få en DIY-del i forumet under "Om Forumet".

Anledningen är att om man läser eller gör inlägg där så är man förhoppningsvis intresserad av DIY och man kan slippa sarkastiska inlägg (inte helt men)

Här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46316.0

Säg att ni vill ha så kanske vi får en.

Påminner mig om de 2 nördarna i Komplett.se reklamen som vill ha en hel fabrik av robotar.
Den ena med Linux tröja och bÃ¥da med ett skratt som fÃ¥r vilken amerikans collegefilm som helst att blekna  ;D
« Senast ändrad: 10 februari 2012, 19:36:26 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #25 skrivet: 10 februari 2012, 20:39:48 »
DYI vore jättekul, dock skall väl just elaka sarkasmer helst undvikas i samtliga forumskategorier. Jag är säker på att så inte var fallet här. Nu går vi vidare :)

När man kollar i ex Rinkabykatalogen så verkar det vara en särskild pex-slang just för jordvärme, med något tjockare gods. Vad beror det på, skall den vara tåligare i marken kanske? Vanlig slang är väl också vanligt att man gräver ner, kan det vara tuffare regler när det är sprit som skall cirkulera?

Lite sugen är jag på att plöja ned en kringla lite ytligt i marken. Slang och två trevägskranar kan jag hitta pris på, men vad kostar brinevätska?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #26 skrivet: 10 februari 2012, 20:43:18 »
Man brukar använda en tunnare slang till jordvärme så den kan ta upp värmen från backen lättare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #27 skrivet: 10 februari 2012, 20:46:44 »
Fel av mig där, tunnare gods var det ju naturligtvis, det visste jag ju. huvuddunk

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #28 skrivet: 10 februari 2012, 22:05:51 »
Jord och bergvärme är en tunnväggig PEM slang.

De tunna väggarna ger bra värmeväxlingsförmåga.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #29 skrivet: 10 februari 2012, 23:00:37 »
Bäst vore kanske att ta bort hela trÃ¥den, men nu är den iaf. i rätt forumskategori  ;D

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Sommarkollektor för VP-slinga.
« Svar #30 skrivet: 11 februari 2012, 12:28:33 »
Jag misstänker att det är en pik till mig detta, beroende på min tankegroda med fjärrvärme i en annan tråd här.
tyvärr det var ingen pik eftersom jag inte kommer ihÃ¥g nÃ¥gon fjärrvärmetrÃ¥d där du utmärkte dig.  Jag kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag lägger alla trÃ¥dar eller alla misstag nÃ¥gon gör i huvudet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!