Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bensinskatteupproret  (läst 15440 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Bensinskatteupproret
« skrivet: 28 september 2005, 15:48:26 »

http://www.bensinskatteuppror.se

Lite snabbfakta
8 av  10 resor görs med bil.   
Av ett literpris pÃ¥ bensin pÃ¥ 11.05 är 7.15 kr skatt.   
När bensinskatten infördes 1924 var skatten pÃ¥ 4 öre.   
Skatten höjdes vid Ã¥rsskiftet med 21 öre.   
Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme,   
totalt 74 miljarder om Ã¥ret.   
När man tankar gÃ¥r 70 kr pÃ¥ varje hundralapp i skatt.   
En genomsnittsbilist kör 1500 mil / Ã¥r och betalar över 9000 kr bara i   
bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.

/Johan
« Senast ändrad: 28 september 2005, 15:50:33 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Bensinskatteupproret
« Svar #1 skrivet: 29 september 2005, 09:51:26 »
Idag höjs bensinpriset med 25 öre litern.
Därav är 5 öre moms.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bensinskatteupproret
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2005, 12:41:10 »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Fred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bensinskatteupproret
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2005, 21:53:44 »
Eller varför inte en kina-eu-moppe för 8000kr. För min del så körs den lätt in på mindre än ett år jmf med bilen, bara till/från jobb (10km enkel)


/f
Nibe 1215-7, 150m, 184+52m2,

Utloggad Dr. SiC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bensinskatteupproret
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2005, 11:55:53 »
jaha, vad är det för fel att betala för att man förstör miljön, klimatet, framtiden för våra barn.
Bensin borde kosta ännu mera och det borde vara skatten som ökar så att pengarna har en möjlighet att gå till någonting vettigt (skola vård), inte till profithungriga bolag.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Bensinskatteupproret
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2005, 08:41:16 »
Eller bygga järnväg för miljarder kronor  i ödebyggden.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bensinskatteupproret
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2005, 09:33:36 »
jaha, vad är det för fel att betala för att man förstör miljön, klimatet, framtiden för våra barn.
Bensin borde kosta ännu mera och det borde vara skatten som ökar så att pengarna har en möjlighet att gå till någonting vettigt (skola vård), inte till profithungriga bolag.

Jag ser inga problem med att en del av skattepengarna går till andra delar av vårt samhälle.

Det jag däremot tycker är principellt märkligt är att momsbelägga skatter.

Tyvärr är det ju så att väldigt många är beroende av bilen för att antingen kunna förtjäna sitt uppehälle eller för att kunna leva ett fullvärdigt liv.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bensinskatteupproret
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2005, 09:48:26 »
Drivmedelsskatten är en del i ett komplicerat system av olika skatter som ser till att samhället fungerar som vi vill (mer eller mindre).

Jag tror inte att drivmedelsskatten kommer att sänkas, inte ens om det blir regeringsskifte efter valet.

Detta grundar jag på följande teori:

Alla partier är eniga om att löneskatter bromsar företagen att anställa fler personer, det blir billigare att inte leverera eller att lägga ut produktion till andra (låglöne) länder.

För att kunna sänka skatten på arbete och företagande krävs alltså vissa förändringar, en sådan förändring är att minska på utgifterna, detta "vill" inte S, V eller MP.
M, C, FP och KD är beredda att minska utgifterna, men kan inte enas om var.

En annan tänkbar förändring är att flytta skatt från löner/företagande till andra områden.
Områden som jag tror kommer att se stigande skatter är:

Energi
Drivmedel
Boende
Moms

Dessa skatter är s.a.s omöjliga att fly ifrån, de hindrar dessutom inte (i vart fall inte direkt) företagen att anställa fler.
Detta förutsatt att löneskatter och kostnader för företagen verkligen sänks.

Min slutsats är därför att det inte är MP som fått S att höja bensinskatten, det skulle S ha gjort ändå.
Nu har de bara fått nån att skylla på!

För att leva ett ekonomiskt bekymmersfritt liv framöver tror jag därför att man skall:

Bo på liten välisolerad yta
Ute på landet
Nära arbetet
Inte ha någon bil
Inte konsumera i Sverige

Arbeta mycket på kort tid (långa arbetspass, extra "skift")
Ha långa ledigheter som man tillbringar i annat land där det är billigt att bo, inneha och köra bil samt konsumera.

Jag kan ha fel, men det skulle förvÃ¥na mig.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bensinskatteupproret
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2005, 10:00:47 »

För att leva ett ekonomiskt bekymmersfritt liv framöver tror jag därför att man skall:

Bo på liten välisolerad yta
Ute på landet
Nära arbetet
Inte ha någon bil
Inte konsumera i Sverige

Arbeta mycket på kort tid (långa arbetspass, extra "skift")
Ha långa ledigheter som man tillbringar i annat land där det är billigt att bo, inneha och köra bil samt konsumera.

Jag kan ha fel, men det skulle förvåna mig.  ;)

Man ska nog bo i Bryssel om man vill leva ett ekonomiskt bekymmersfritt liv...  *roflmao*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bensinskatteupproret
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2005, 11:03:08 »
Bensin borde kosta ännu mera och det borde vara skatten som ökar så att pengarna har en möjlighet att gå till någonting vettigt (skola vård), inte till profithungriga bolag.

Jag ser hellre att mina pengar gÃ¥r till ett profithungrigt bolag än till skatt. I ett profithungrigt företag vet man att man mÃ¥ste leverera nÃ¥got som jag upplever som mera värt än pengarna varan eller tjänsten kostar för att det överhuvudtaget skall kunna bli nÃ¥gon profit. Det är inget som den offentliga sektorn bryr sig sÃ¥ mycket om. Dessutom har jag möjligheten att bestämma att mina pengar gÃ¥r till nÃ¥got som jag upplever som vettigt och inte till valfläsk. Det är en illusion att tro att högre skatter automatiskt betyder bättre skolor och vÃ¥rd. 

Beskattning är, som någon fransk finansminister på 1600-talet formulerade det, konsten att plocka maximalt med fjädrar av gåsen under ett minimum av väsande. Det är därför skattesystemet blir så komplicerat. Blir det för många änkor i TV som gråter därför att pensionen inte längre räcker till för att betala fastighetsskatten, då inför man begränsningsregler så att man får tyst på dem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bensinskatteupproret
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2005, 11:06:44 »
Citera
Blir det för många änkor i TV som gråter därför att pensionen inte längre räcker till för att betala fastighetsskatten, då inför man begränsningsregler så att man får tyst på dem.

Precis! och just nu är det både företag och fack som ropar efter sänkta kostnader för att anställa/behålla personal i svenska verksamheter.
Kalla det begränsningsregler eller skattesänkning, men jag tror lika fullt att allt fler skattekronor kommer att tas ut där vi inte kan undvika dem (utan att vi riskerar att sysselsättningen minskar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bensinskatteupproret
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2005, 11:26:06 »
Citera
Dessa skatter är s.a.s omöjliga att fly ifrån, de hindrar dessutom inte (i vart fall inte direkt) företagen att anställa fler.

Det höga drivmedelspriset är däremot ett konkurenshinder och ett hinder för oss som lever på att resa mellan olika uppdrag/kunder.

Det pris som drivmedlet har idag kontra den ersättning som ges för t.ex. tjänsteresor gör att varje tjänstemil kostar mig  4.50:-. PÃ¥ ett Ã¥r förlorar jag runt 10000 skattade kronor pÃ¥ att resa i jobbet. Det tycker jag är orimligt.

De som har tjänstebil får en ersättning för diesel 6kr/mil och bensin 9kr/mil enligt Skatteverkets regler. Med dagens pris täcker det inte kostnaderna för drivmedel. Det innebär att jag inte vill åka till kunder som ligger för långt bort då det blir en ren förlust för mig. Om detta inte är ett hinder vad är då ett hinder.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Bensinskatteupproret
« Svar #12 skrivet: 06 oktober 2005, 12:51:26 »
Varför tar du inte betalt för dina tjänstemil av företaget då.
Eller du kanske kan låta företaget betala bensinen helt och skatta för privatmilen.

Dessutom tycker jag ni bara kommer med skrönor och svammel om skatter, håll er till värmepumpar istället.

Messer

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Bensinskatteupproret
« Svar #13 skrivet: 06 oktober 2005, 13:22:13 »
Humor humor, skulle inte energipriset vara så högt så skulle ingen av oss ha engagerat oss i detta forum eftersom det då inte hade funnits, eller hur Rickard (hade du kunnat köpa olja för 25 öre/L så hade du garvat åt dom ev "nördarna" som varit intresserade av VP:ar)? Den stora vinsten är att vi håller på att avveckla oljeberoendet tack vare detta, och därigenom rädda miljön, med framtida inhemsk energiproduktion / utveckling av både teknik och kunskap. Och dessutom slipper vi bränna upp all olja och kol som kan användas till annat, t.ex. syntetiska köldmedier i VP:ar  :D. De som har möjlighet att köpa en kinamoppe för transport till jobbet (0,2 L/mil), kommer upptäcka att dom faktiskt tjänar(!) på det höga bränslepriset (annars hade ni ju inte köpt en kinamoppe, eller en VP)!!!!  ;D. Nej höj priset på olja till astronomiska nivåer så att vi alla tvingas utveckla och investera i miljövänlig energiteknik och bränslesnåla(re) bilar.  ;D
 OBS OBS, ändÃ¥ är jag inte miljöpartist!!
Målet för mänskligheten långsiktigt måste ju vara total rationalisering med robotar osv för att minska antalet produktionstimmar med mänsklig arbetskraft så att alla kan ligga hemma och softa / älska, göra roliga saker hela dagarna. Det kanske man skulle kalla mänsklighetens livskvaliteindex. För att uppnå 100% livskvaliteindex måste man beskatta allt 100%, och inte en enda människa skulle behöva arbeta!! :)
 / mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Bagus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bensinskatteupproret
« Svar #14 skrivet: 06 oktober 2005, 21:23:51 »
Hej,
vissa energiförbrukare går att ersätta - tex bostadsuppvärmning - och det kämpar vi för på detta forum och genom att vi väljer värmepump. Jag tycker vi gör en rejäl och bra miljöinsats. Andra förbrukare är svårare och tar längre tid att göra något åt - t ex bilar - det går inte att köra med sladd eller reaktor. Dock på sikt mer energisnåla bilar och alternativa bränslen (men det tar en omställningsperiod).

Det rimliga vore att ha ett fast kron eller öresbelopp per liter drivmedel eller olja. Detta är grunden till ett enegiskatte uppror!
Märkligt är dock att om vi satsar på värmepump (alternativa energikällor som spar dyr olja och räddar oss från fler utbyggda älvar) skall vi få högre fastighetsskatt! Tack för det!

/Bagus

Normalt åker jag kollektivt - men idag är det olovlig strejk, dvs Stockholmarna tvingas ta bilen till jobbet! 4 mils kö-körning plus parkering. Gissa vad det kostar!
Stockholm, 2 plan á 100m2 + hel källare + oinredd vind. Byggår 1928, ingen extra isolering. Nibe 1115-10kW + VPA 300/200. Driftstart 2 sept 2005. (Tidigare elpanna 15,75kW - Årstal 44 500 kWh inkl hushållsel, nu ca 18 000 kWh)

Fritidshus med Luft/Luft. En vinter med underbart klimat. Bättre utnyttjande av huset. Nu plan på L/L till garaget.

Fritidshus2; torp från sent 1800 tal, ca 80m2, vattenburen värme. Behöver ny LVVP snarast! Nöd elpanna just nu, ingen statistik från tidigare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!