Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Garage pÃ¥ 80m3  (läst 3071 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tecno

  • Gäst
tecno
Garage på 80m3
« skrivet: 20 september 2005, 14:37:39 »
Hej,

Är på G att köpa ett hus som har ett värmeisolerat garage utan värme. Vad skall jag välja för typ av värmeväxlare?
Det är en volym på ca 80m3 och jag önskar dräglig arbetstemp på ca 18C

mvh
Bengt

tecno

  • Gäst
tecno
SV: Garage på 80m3
« Svar #1 skrivet: 27 september 2005, 19:46:10 »
Hej igen,

Finns det någon som kan hjälpa mig att räkna fram om det 'lönar' sig att installera en billig värmepump ala den som BAUHAUS säljer för 7500 kronor jämfört med ett par konvektor värmare. Har alltså ett fristående garage med 15cm isolation på ca.35m2 som jag vill kunna hålla dräglig arbrets temperatur i för mindre verkstadsarbeten. Tanken är väl att hålla en grundvärme på sisådär 12C och sen dra på så man når ca 20C säg 8 timmar om dygnet.

Geografiskt ligger jag mitt i Sörmland. När kan jag nå 'break-even' kostnadsmässigt och börja 'tjäna' med eb V/V pump av denna billiga typen. Kommer man att klara av några riktigt kalla vinterveckor med en sån billig V/V från Bauhaus?

Tacksam om nån kunde lotsa mig med 'matematiken' för att få relevant beslutsunderlag.

Bengt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Garage på 80m3
« Svar #2 skrivet: 28 september 2005, 03:55:24 »
Den enda värmepump som kan köras med lägre rumstemp än 16-18 grader är vad jag vet IVT Nordic Inverter, den kostar ca 25000 kr... den går köra med ca 10 graders innetemp utan att avfrostningen börjar krångla.

Köper du den billiga (vilken som helst) så får du varmare i garaget, ca 18 grader.

Ditt värmebehov borde inte vara mer än ca 1500-2000W i garaget, därför klarar du dig med även en liten värmepump.
De kalla veckor du pratar om kan den dock behöva stöd av elradiator eller cupevärmare för att den skall fungera.

Du kan köpa fläktkonvektorer på 2000 W på OK eller liknande inrättning för några hundralappar, skall du pyssla på med dammiga arbeten kanske oljefyllda radiatorer är bättre som komplement till värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

tecno

  • Gäst
tecno
SV: Garage på 80m3
« Svar #3 skrivet: 28 september 2005, 08:32:23 »
Hej Rickard,

Har jag rätt i att krasst räknat så går det åt ca 10kW (200 kalla dagar/år)?
Om man då tar en sån där billig? 7500kr Bauhaus Luft/Luft värmeväxlare, hur lång tid tar det då innan den är *betald*? Hur fasen räknar man på detta?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Garage på 80m3
« Svar #4 skrivet: 28 september 2005, 10:47:45 »
Räkna med att den spar ca 50% av den förbrukning du skulle haft.

Lite svårt att räkna på så litet utrymme, men jag kommer fram till att du har ett max effektbehov på ca 1800 W. Effektförbrukning på ett år ca 5000 kWh.
Om detta stämmer bör det innebära att du kan spara ca 2500 kWh/år.
Om ditt elpris ligger på i runda slängar 1 kr/kWh så ger det en återbetalningtid på ca 3 år.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad slide

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Garage på 80m3
« Svar #5 skrivet: 28 september 2005, 15:21:04 »
Hej!
lite ny hr men...
om garaget är utan värme bör man väl ha med kostnaden för alternativt sätt att värma garaget också.
investeringskostnad för alternativ (pelletskamin, elradiatorer edyl.) dras från inv.kostn. vp
dvs kalkylen bör bli ännu bättre :)

...bara en reflektion

tecno

  • Gäst
tecno
SV: Garage på 80m3
« Svar #6 skrivet: 28 september 2005, 23:24:48 »
Hej ,

1800W och 5000kWh, förstår inte riktigt hur du fått fram dessa siffrorna Rickard, kan du förklara är du bussig.
Besparing på 2500kWh ?? Jämfört med vad? Är då mina beräkningar fel nedan ??

Om man då räknar som Slide ville så skulle kostnaden bli vid 1kr/kWh 5000 + kostnad för el-elementen ~ 1000
dvs 3Ã¥r = 16000kr eller hur?

Köpa av L/L pump 7500 + 2500 i drift år ett och därefter 2500/år  skulle då ge kostnad 15000 på 3år.
Hur många år kan man räkna med att en sån här billig pump håller?? 10 år är detta relevant ??

År ett kostar då ca 3250/år ( 2500+ (7500/10)) med L/L pump mot el på 5100. Årsbesparing 1850kr
Är det så ni menar? Har jag räknat rätt?

Vinsten skulle då vara jämnare och varmare värme under kallperioden. Ev toppning kan ju behövas för de riktigt kalla dygnen för denna billiga L/L pump klarar väl inte av riktigt kalla dagar.

Vad är det då som skulle kunna strula med pumpens drift? Ett par el-element med vettig reglering funkar ju bra säkerligen i 10 år.

Tacksam till förklaringar

Bengt

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Garage på 80m3
« Svar #7 skrivet: 28 september 2005, 23:31:27 »
Vill du kunna ställa den under 18 grader och inte har en IVT eller Sharp så går det fixa med en yttre termostat om din pump startar automatiskt efter strömavbrott.

tecno

  • Gäst
tecno
SV: Garage på 80m3
« Svar #8 skrivet: 28 september 2005, 23:45:37 »
Zelda,
Om jag har förstått det hela rätt så går inte denna billiga från Bauhaus att ställa lägre än 17 grader. Jag vet inte heller hur den funkar vid strömavbrott, vad är det vanliga på dessa billiga? Vad kan hända om det är kallt som fan och det blir strömavbrott?

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Garage på 80m3
« Svar #9 skrivet: 29 september 2005, 00:03:39 »
Jag vet faktiskt inte hur det är på dom billigare fabrikaten. Min egen pump saknade det orginal med Ahlsell eftermonterade in det innan dom sålde dem i Sverige.
Jag vet att Sanyo 123 har det och antar att även Panasonic och Sharp/IVT mm har det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!