Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lagerbyte thoshiba JKVP-E  (läst 51644 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« skrivet: 29 december 2010, 19:55:11 »
Köpte mig en Ras-10 JKVP-E i veckan och den dök upp ikväll.
fick den billigt på grund av att innerdelens motorlager vasr helt slut och den lät som ett reaplan.
tänkte jag skulle göra en sammanfattnig av hur jag gjorde lagerbytet.

Så här ser motorn ut.


By doggydoggen at 2010-12-29

Här är den isärtagen,krävde en del våld,och någon form av "Heat Sink" som stelnat till betong höll imot en del.
jag ristade en linje på motorn utvändigt för att kunna montera tillbaks locket exakt som det var.


By doggydoggen at 2010-12-29

Själva kretskortet satt fastlött på 3 punkter,lödde lös och använde en tennsug för att få bort tennet,undersidan på kortet har en del Ytkomponenter som är kännsliga,så inte smart att bryta och pilla för mycket.


By doggydoggen at 2010-12-29

Här ser man Heat Sinken som var som betong och används för att få kylning för komponenten på bilden.


By doggydoggen at 2010-12-29

Här är kretskortet lös och man ser dom 3 lödörona till spolen sticka upp.


By doggydoggen at 2010-12-29


By doggydoggen at 2010-12-29

På första bilden så var det meningen att man skulle se segesäkringen som ser till att lagret hamnar på rätt plats,dom tog jag lös för att få fäste bakom lagret ordentligt när jag drog av lagret.


By doggydoggen at 2010-12-29

Här ser man rotorn med lagren,rotorn är gjord av magnet och en axel är klämpressad fast på 2 plåtbrickor i mitten,väldigt klent och minsta lilla stöt lär skada rotorn,så den får man inte bryta i,och behandla som ett barn.


By doggydoggen at 2010-12-29

Här ser man nu rotorn på plats med nya lager,när man demonterar lagren så bör man ha en avdragare annars är det stor risk att skada rotorn,om man nu vill montera ceramiska lager så ska man veta att dom tål inte stötar,försöker man knacka tillbaks dom så går dom troligtvis sönder,utan stoppa rotorn i frysen 30 minuter och lagren i ugnen på 80-100 grader,då krymper axeln och lagrets hål diameter ökar,då är det i stort sett bara att släppa ner lagret,det krävs att man planerat med verktyg färdigt,axeln och lagret kommer snabbt till samma temperatur och då nyper det fast.

Ett rör som passar på axeln och inte har en för stor ytterdiameter är att föredra så att man inte skadar Z tätningen.
segesäkringarna är skålade och vänder man dom fel väg så tar segesäkringen i z-tätningen,det måste man åxå ha koll på.

Här är nu kretskortet lött tillbaka och man måste åxå ha en klick med ny Heat Sink(Den lilla tuben på bilden)


By doggydoggen at 2010-12-29

och här är motorn ihop plockad igen med nya lager..=)


By doggydoggen at 2010-12-29

Och här en film på hur resultatet blev,mest förvånad blev jag av min egen röst?,jag trodde jag pratade RIKS svenska..*s*



Dogge

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad andreas.hultman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2011, 09:37:21 »
Tjena, har samma problem med dåliga lager, var köpte du dina lager, gärna modellnummer osv.

Mvh Andreas

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2011, 18:58:43 »
Tjena, har samma problem med dåliga lager, var köpte du dina lager, gärna modellnummer osv.

Mvh Andreas

Hej andreas.

Lite längre förklaring på lagren,som för övrigt bland annat är min personliga åsikt.
Lagren heter 608 och det finns flera varianter med olika sortes tätningar,ceramiska kulor,titan,mm
Dom lagren som satt i motorerna var thailänska lågprestanda lager med plåt tätning.dessa lager
gav upp efter 2-3 år,då började man misstänka att man fick strömgenomgång i lagren och det var därför dom blev slut i förtid.
troligtvis en kombination av låg kvalite och strömmgenomgång.
Då bytte man ut lagren till ceramiska lager och problemet tycks vara löst?.

Problemet är,om du skall inhandla kvalitetslager som SKF ceramisk lager så kostar dom 1000 kr styck.
Fast enligt mig så behövs det bara ceramiskt lager på framsidan av motorn eftersom det lagret sitter i plåt
det bakre lagret sitter i ett plast säte så det lagret håller nog många år.

Dom olika 608 lager som är aktuella är.
608 zz
608 2RS
Samt att många bytt till biltemas 608zz ceramic,fast det lagret låter för mycket tycker jag.
608zz lagret har plåttätning och har mycket sämre tätningsförmåga än plasttätningen "2RS"
Varför man överhuvudtaget använder zz-plåt är att dom tål marginellt mer värme samt är väldigt billiga i tillverkning.
ZZ tätning släpper igenom skit som ett såll och släpper ut fettet i förtid eftersom dom saknar den Trippel lipp tätning som RS Har
RS är en överlägsen tätning på alla vis och det är den tätningen du skall ha.

Jag tycker inte du skall köpa biltemas lager eller något dyrt ceramic,utan ett vanligt kvalitets lager
SKF nya lager serier har för i år fått en ny sammansättning av stålet som gjort dom än bättre än förrut.
så jag rekomenderar ett SKF 608 2RS
Lagret kommer inte hålla längre än C:a 4 år men låter mindre än vad ceramic gör,och när du väl lärt dig byta lager så går hela proceduren på C:a 1-1½ timme,sen är det 4 år till nästa gång..=)
Ett SKF 608 2RS kostar 80 kr styck.

Dogge
« Senast ändrad: 11 januari 2011, 15:09:59 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad hsmapa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2011, 21:01:06 »
Bra att veta läsning...mer sånt Thumbsup

Utloggad andreas.hultman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2011, 06:47:32 »
Tack för informationen, tror jag avvaktar med ingreppet tills det blivit varmare och jag inte behöver värmepumpen lika mycket, men det känns spontant värt att försöka ge sig på själv, Ventilationsutveckling vill ha 3995:- för att komma ut och lösa allt på plats, eller 2200:- för att skicka en ny motor med nya lager, och då skickar man in den gamla om jag förstod allt rätt. Tror knappast dom använder 1000-kronors SKF-lager, eller vad tor Ni?

/Andreas

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2011, 15:07:04 »
Tack för informationen, tror jag avvaktar med ingreppet tills det blivit varmare och jag inte behöver värmepumpen lika mycket, men det känns spontant värt att försöka ge sig på själv, Ventilationsutveckling vill ha 3995:- för att komma ut och lösa allt på plats, eller 2200:- för att skicka en ny motor med nya lager, och då skickar man in den gamla om jag förstod allt rätt. Tror knappast dom använder 1000-kronors SKF-lager, eller vad tor Ni?

/Andreas


Vad för lager säger dom att det är? ceramic eller vanligt?..fråga.
SKF ceramic är ett av dom dyraste lagren och jag betvivlar att det är dom?,då borde priset varit ännu högre.
omöjligt att säga om priset är bra eller inte eftersom man inte vet vad det är för lager.
Om jag får tid så kanske jag kan göra en film på hur du tar ut motorn med utförlig beskrivning av dom olika momenten,dvs skruv för skruv.

Vars bor du?

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad andreas.hultman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2011, 15:29:59 »
Jag bor utanför Uppsala.

/Andreas

Utloggad shevchenko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2011, 13:23:13 »
Bra jobbat Dogge med motorn.
Fick jag skicka en rekommendation till andra som läser (då jag själv utfört lagerbyten) så är det att strunta i det. Plast-locket sitter stenhårt på kroppen och våldet som behövs blir ofta för mycket och det slutar med att du måste köpa en motor iaf, lagren måste pressas på axeln med jämnt tryck över hela lagerytan (M8 cylinder t.ex) samt det är långt ifrån en garanti att det lyckas när du bara har ett försök på dig.

Vidare..

Det byts inte keramiska lager på någon likströms- alt växelströmsmotor i ”båda ändarna”.
Lagerskadan är inte botad men risken är betydligt mindre med ett hybridlager på en av de två sidorna (semi-keramiskt).
Att jorda av läckströmmen i båda lagerna är både farligt (motorkroppen kan bli strömförande och vandra ut i maskinen) och utföres inte på någon applikation.

Att montera stålkullager, oavsett kvalitet - kommer slutligen att medföra oljud pga repor i kullagrena efter strömvandring.

För att komma från upprepande lagerbyten så ska man montera lager med elavisolering i ena sidan på motorn.

Vad jag vet så är alla Toshibas motorer semi-keramiska idag (undantaget Europa-modeller som nyttjar maskiner i endast AC = kortare drift/år). Jag skulle nog kunna påstå att alla fabrikat nyttjar semi-keramiska motorer idag.

/Schevy
//Schevy

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2011, 16:46:27 »
Bra jobbat Dogge med motorn.
Fick jag skicka en rekommendation till andra som läser (då jag själv utfört lagerbyten) så är det att strunta i det. Plast-locket sitter stenhårt på kroppen och våldet som behövs blir ofta för mycket och det slutar med att du måste köpa en motor iaf, lagren måste pressas på axeln med jämnt tryck över hela lagerytan (M8 cylinder t.ex) samt det är långt ifrån en garanti att det lyckas när du bara har ett försök på dig.

Vidare..

Det byts inte keramiska lager på någon likströms- alt växelströmsmotor i ”båda ändarna”.
Lagerskadan är inte botad men risken är betydligt mindre med ett hybridlager på en av de två sidorna (semi-keramiskt).
Att jorda av läckströmmen i båda lagerna är både farligt (motorkroppen kan bli strömförande och vandra ut i maskinen) och utföres inte på någon applikation.

Att montera stålkullager, oavsett kvalitet - kommer slutligen att medföra oljud pga repor i kullagrena efter strömvandring.

För att komma från upprepande lagerbyten så ska man montera lager med elavisolering i ena sidan på motorn.



/Schevy

Hej på dig Schevy själv har jag en silverado.. :-X

Jag kan hålla med om att man lätt kan spräcka locket,och det händer att det släpper flisor,men jag har alldrig lyckats spräcka ett lock eller skada en rotor och jag har bytt lager åtskilliga gånger vid det här laget.
följer man tipsen så bör det gå bra,när det gäller lagren så behöver man oftast inte knacka ner dom om man kyler axeln i frysen och värmer lagret i ugnen,det jag märkt är att exempelvis SKF är exakta i kvaliten,dom har någon 100-del större diameter invändigt än exempelvis ett FAG lager,så SKF ramlar på plats,Biltema ceramic lagret har för snäva toleranser och dom bör pressas på.

Sen måste man komma ihåg att rotorkroppen får man under inga omständigheter använda som stöd,utan axeländan ska ta smällen så att säga..=)

Sen att det inte spelar någon roll vars man monterar ceramic lagret,låter med denna motorkonstruktion egendomligt eftersom
det främre lagret sitter i ett stål lock,och det locket har i sin tur kontakt med kretskortet via den kylda komponenten
(Thyristorn) men det bakre lagret sitter i plastlocket,och på dom motorer jag rivit så har bakre lagret varit okej?

Men jag har inte sett ett test med ceramic som bakre lager och standard i stål locket,för det vore det optimala ur oljud synpunkt eftersom fläkthuset transformerar upp lagerljuden som en megafon och har man då det "tysta" lagret fram så blir motorn tystare.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad drpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2011, 10:01:52 »
Det här var ju rolig läsning! Tack för den utförliga beskrivningen dogge! Härlig dialekt! Har nästan köpt alla grejer jag behöver till ett sånt ingrepp på min maskin utom kullager, letar med ljus- och lykta efter nån webshop som kan skicka SKF-lager..tips? Här i Malmö hade Bauhaus inga kullager iaf..

Min fråga: är det samma kullager i de flesta fläktmotorer så att det kullager du tipsar om passar min med? Vill inte ta isär o kolla utan ha alla delar redo och byta lager på en eftermiddag så den inte står still så länge...

//Mackan
200+ kvadrat gammal lanthandel i Skåne med två luft-vatten pumpar Mitsubishi Heavy FDC100VS och Nibe Fighter 2010-6 samt oljepanna som spets. 30.000 kWh/år.

Utloggad drpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2011, 11:10:30 »
Svarar själv på min fråga om SKF-lager på nätet,

hittade http://ironbill.se/product_info.php/cPath/176_178_180/products_id/272 men dem hade en expeditionsavgift på 150:- för småbeställningar och då blev det lite billigare att istället beställa tre lager från http://www.olsana.se/kullager-608-2rs.html för att komma över deras minimibelopp på 150:- men tror jag kollar en lokal Järniaaffär på vägen till jobbet först.

Hoppas man lyckas med lagerbytet och en trycklufts-/avfettningsrengöring så man får lite värme och tystare pump, då blir jag lika nöjd som när jag lyckades byta hårddisk i min iMac  ;D

// Mackan
200+ kvadrat gammal lanthandel i Skåne med två luft-vatten pumpar Mitsubishi Heavy FDC100VS och Nibe Fighter 2010-6 samt oljepanna som spets. 30.000 kWh/år.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2011, 12:45:08 »
Det här var ju rolig läsning! Tack för den utförliga beskrivningen dogge! Härlig dialekt! Har nästan köpt alla grejer jag behöver till ett sånt ingrepp på min maskin utom kullager, letar med ljus- och lykta efter nån webshop som kan skicka SKF-lager..tips? Här i Malmö hade Bauhaus inga kullager iaf..

Min fråga: är det samma kullager i de flesta fläktmotorer så att det kullager du tipsar om passar min med? Vill inte ta isär o kolla utan ha alla delar redo och byta lager på en eftermiddag så den inte står still så länge...

//Mackan

Hej Mackan.

Missat din fråga här.
Svårt att svara på om alla motorer använder 608 lagret,men är nog väldigt troligt,har även monterat isär "Stora" AC innerdelar me betydligt större fläktrumma samt motor och även dom har använt 608:a,en anledning är nog att det är ett standard lager
med lämpliga mått.

Vars du skall köpa ett lager är svårt att säga,jag köpte mitt på momentum här i umeå,och dom är väll landsomfattande och finns i malmö åxå

Distrikt Malmö

Stenyxegatan 21, 213 76 Malmö
Tel 040-28 29 30, Fax 040-93 27 20

malmo@toolsmomentum.com

Öppettider: Butik: 07.30 - 16.30 vardagar
Kundservice: 07.30 - 16.30
Lunchstängt: 12.00 - 13.00
Övriga tider:
Jourtelefon: 0706-31 15 15

Mvh Doger

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #12 skrivet: 27 februari 2011, 14:56:36 »
Du kommer inte ihåg märke på motorn och de gamla lagren?

Utloggad drpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #13 skrivet: 27 februari 2011, 15:16:14 »
Tack Doger, Momentum verkar kunna sina kullager!

@Bossebus: om du menar min luftvärmepump så är det en Toshiba RAS-16EAVP-E, inte hittat någon spec på vilken motor som sitter i den men väl en 118-sidig manual http://www.toshiba-aircon.co.uk/technical/Residential/RAS%20Inverter/Service/RAS-B10&13&16EKVP-E%20A04-013.PDF  ;D

//Mackan
200+ kvadrat gammal lanthandel i Skåne med två luft-vatten pumpar Mitsubishi Heavy FDC100VS och Nibe Fighter 2010-6 samt oljepanna som spets. 30.000 kWh/år.

Utloggad drpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2011, 16:31:35 »
Nån som har ett tips var jag hittar "set screw" som spärrar "cross flow fan", får fanken inte loss fläktmotorn ur fläkten, tror det är felet för jag hittar inte den skruven som dem nämner, ser inte ut som på deras bild, för övrigt är min Toshiba-manual nog skriven via google translate eller nåt :-O

Har tagit bort plasthölje, elektroniklådan, kullagret på andra sida men vill slippa värmeväxlaren....

/Mackan


« Senast ändrad: 02 mars 2011, 16:38:08 av drpump »
200+ kvadrat gammal lanthandel i Skåne med två luft-vatten pumpar Mitsubishi Heavy FDC100VS och Nibe Fighter 2010-6 samt oljepanna som spets. 30.000 kWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!