Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 530486 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1155 skrivet: 15 april 2017, 20:27:30 »
Någon som känner till detta?
It is now possible to choose the amount of pulses/kWh or energy/puls for external energy meter in menu 5.3.
Finns det en energi mätare i pumppen som man kan avläsa externt, eller är detta något tillbehör man kan köpa till? Och i såfall var hittas ett sådant?

Mvh
Peter
Det är nog bara en pulsutgÃ¥ng för ge pulser till nÃ¥gon form av avläsning  , dÃ¥ är frÃ¥gan vad mäter den , förbrukad , den är vad Vp gör av med , om det är avgiven sÃ¥ mÃ¥ste det sitta en flödesmätare i VP som känner flöde +fram+retur och efter det räkna ut  KW , tror inte att det finns flödesmätare ? och hur mÃ¥nga pulser per kw kommer är den inställbar , normalt vad jag vet är 1000 pulser per kw ,finns andra oxÃ¥

Utloggad Taiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1156 skrivet: 16 april 2017, 20:43:13 »
Det är nog bara en pulsutgÃ¥ng för ge pulser till nÃ¥gon form av avläsning  , dÃ¥ är frÃ¥gan vad mäter den , förbrukad , den är vad Vp gör av med , om det är avgiven sÃ¥ mÃ¥ste det sitta en flödesmätare i VP som känner flöde +fram+retur och efter det räkna ut  KW , tror inte att det finns flödesmätare ? och hur mÃ¥nga pulser per kw kommer är den inställbar , normalt vad jag vet är 1000 pulser per kw ,finns andra oxÃ¥

Kikade sådär snabbt i manualen men hittade inte var jag kunde koppla in den. Är det en passiv utgång eller aktiv (antar passiv)?
Skulle vara helt nöjd med antal kW som pumpen förbrukar från nätet. Ifall någon kan säga var jag skall koppla in räknaren så ser vi snabbt vad den mäter.
Men hur som helst efter att jag uppdaterat till senaste firmware så har jag dock ingen möjlighet i någon meny att ange antal pulser. Så antar att min pump är för gammal och inte har HW för detta (inköpt jan 2015).

h
Peter

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1157 skrivet: 16 april 2017, 21:28:19 »
Kikade i manualen jag med , det finns en utgång på kortet sid 52 AUX men om den är för att få ut pulser kan jag inte säga
men det kanske är sÃ¥ att det ska vara ett annat kort för det , kostar nog en del , annars en sep mätare ,beror pÃ¥ vad du vill ha för värden , ett otal finns med värden som en vanlig förbrukare  inte har användning för , överkurs , det primära är vad den drar , plac vid el-central eller efter säkerhetsbrytaren ( bästa platsen full koll i alla drifter ) den kostar nog lite mindre än kortet , kolla med nÃ¥n el-firma , nätet ,alibaba , e.t.c jämför priserna kan skilja rätt mycket 

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1158 skrivet: 16 april 2017, 21:43:07 »
Det dyker inte upp nåt sånt val i min 1245-12 från 2010. Endera krävs det nåt tillbehör eller så finns det en nyare variant av styret. Det gick inte att välja det som en av de mjuka ingångarna heller.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1159 skrivet: 16 april 2017, 21:48:26 »
Nytt kort kanske eller enklast el-mätare på väggen inga problem 5 tamp in och ut 3faser+noll+jord

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1160 skrivet: 18 april 2017, 06:14:28 »
Den här elmätaren fungerar bra till detta ändamål: http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/209-elmatare-3-fas-med-trippmatare.html
Elmätaren har visning av momentaneffekt (Hur många watt värmepumpen drar för tillfället) och ett extra nollställbart trippräkneverk.
Samt pulsutgång.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Taiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1161 skrivet: 20 april 2017, 20:04:46 »
Den här elmätaren fungerar bra till detta ändamål: http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/209-elmatare-3-fas-med-trippmatare.html
Elmätaren har visning av momentaneffekt (Hur många watt värmepumpen drar för tillfället) och ett extra nollställbart trippräkneverk.
Samt pulsutgång.
AngÃ¥ende mätaren som du rekommenderar pÃ¥ framsidan är det skrivet 3x230/400V,  0,5-10(100)A
Jag skulle ha tolkat detta till att varje fas kan mäta 10A. Men sedan nere i specifikationen är det skrivet Max ström: 100 A (23 kW). Har en 1245-12 pump och ifall jag inte minns helt fel är den säkrad till 3x16A (enligt vad Nibe rekommenderar).

Sedan skickade jag ett mail till Nibe och frågade vad det egentligen menades med puls/kWh. Detta är in input som skall användas med en extern mätare som då puls ut kopplas till pumpen. Då skulle man kunna avläsa förbrukningen direkt i displayen. En sådan som Richard rekommenderat ifall max strömmen på mätaren är tillräcklig.

h
Peter

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1162 skrivet: 20 april 2017, 21:38:31 »
AngÃ¥ende mätaren som du rekommenderar pÃ¥ framsidan är det skrivet 3x230/400V,  0,5-10(100)A
Jag skulle ha tolkat detta till att varje fas kan mäta 10A. Men sedan nere i specifikationen är det skrivet Max ström: 100 A (23 kW). Har en 1245-12 pump och ifall jag inte minns helt fel är den säkrad till 3x16A (enligt vad Nibe rekommenderar).

Sedan skickade jag ett mail till Nibe och frågade vad det egentligen menades med puls/kWh. Detta är in input som skall användas med en extern mätare som då puls ut kopplas till pumpen. Då skulle man kunna avläsa förbrukningen direkt i displayen. En sådan som Richard rekommenderat ifall max strömmen på mätaren är tillräcklig.

h
Peter
Det verkar lite konstigt ,för om det är en pulsutgÃ¥ng mÃ¥ste man veta om är en potensialfri , optokoppling  eller vad det är stor skillnad pÃ¥ olika saker , dom mÃ¥ste förklara sig  och skicka en utförlig instruktion vad som kommer ut frÃ¥n den , annars kan det bli rackartyg med instrument eller dator
El-mätare har en nominelt värde  ( 10 amp )  men max  X-ampere mäter allt emellan s.k. direktmätning
Detta med pulser är lite krypto , mätaren måste kunna ta emot pulser och överför det till ett räkneverk
som hoppar fram 1 steg i taget för varje KW ( efter kanske  1000 pulser ) det mÃ¥ste dom ge info om antal pulser  annars blir det helt fel

Utloggad Taiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1163 skrivet: 20 april 2017, 21:58:51 »
Det verkar lite konstigt ,för om det är en pulsutgÃ¥ng mÃ¥ste man veta om är en potensialfri , optokoppling  eller vad det är stor skillnad pÃ¥ olika saker , dom mÃ¥ste förklara sig  och skicka en utförlig instruktion vad som kommer ut frÃ¥n den , annars kan det bli rackartyg med instrument eller dator
El-mätare har en nominelt värde  ( 10 amp )  men max  X-ampere mäter allt emellan s.k. direktmätning
Detta med pulser är lite krypto , mätaren måste kunna ta emot pulser och överför det till ett räkneverk
som hoppar fram 1 steg i taget för varje KW ( efter kanske  1000 pulser ) det mÃ¥ste dom ge info om antal pulser  annars blir det helt fel

Nedan är nu exakta svaret jag fick:
Har man en energimätare kan man få förbrukningen i displayen via energimätarens pulsutgång (kopplas in på ingångskortet position: X 12).

Så i menyn anger du antal pulser din mätaren ger ut pulser/kWh.


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1164 skrivet: 20 april 2017, 22:35:40 »
Ja nu går det upp ljus , det som dom har lagt in i datan ( oj vad vi är bra ) är enligt följande
Den ger inte ut pulser  bara tar emot  , och visar värdet pÃ¥ VP.s skärm , vad man ska ha det till begriper jag inte , ingÃ¥ngen ger ut en spänning pÃ¥ ena tampen och tar emot pÃ¥ den andra
Om du sätter en energimätare i stolpen eller 4 tr upp förstår jag det . långt mellan VP och mätare
mindre spring fram och tillbaka , s.k. pulsutgång
Har du en mätare och sätter den på väggen efter säkerhetsbrytaren får du exakt samma funktion
ser vad VP förbrukar , ävensom du hÃ¥ller pÃ¥ med tester av tillskott eller pumpar  sÃ¥ framgÃ¥r det pÃ¥
mätaren , så som jag ser det på gränsen i många fall till överkurs , mera grejer i datan , det måste nog snart vara fullt där snart

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1165 skrivet: 21 april 2017, 07:37:29 »
Elmätaren klarar att mäta strömförbrukning upp till 100A med mindre än 1% felivsning.
I princip alla elmätare har pulsutgång av s0-typ, så det funkar alldeles säkert med Nibes värmepump.
Troligen ser du samma sak i dislayen som i elmätarens display, men Nibe kan ju även ha lite olika räkneverk för värmning av tappvatten och värmevatten t.ex.
De skulle också kunna ha redovisning av energiförluster i form av tomgångsförbrukningen som sker när kompressorn står still- jag har ingen aning, men visst kan det finnas lite data att få ut om man ansluter en elmätare till värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1166 skrivet: 21 april 2017, 08:46:19 »
Sedan skickade jag ett mail till Nibe och frågade vad det egentligen menades med puls/kWh. Detta är in input som skall användas med en extern mätare som då puls ut kopplas till pumpen. Då skulle man kunna avläsa förbrukningen direkt i displayen. En sådan som Richard rekommenderat ifall max strömmen på mätaren är tillräcklig.

Du frågade inte om det krävs nån speciell version av styret för detta?

Jag har ingen meny för detta i 5.3 i min F1245 med senaste firmware. Jag hade tippat att man skulle kunna använda en av de mjuka ingångarna till detta, men det verkar inte finnas något sådant val. Meny 5.3 gäller dessutom "tillbehör", så det kanske krävs något tillbehör för detta? Jag hittar dock inget om detta vare sig på Nibes hemsida eller i Installatörshandboken.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1167 skrivet: 21 april 2017, 14:50:16 »
Du frågade inte om det krävs nån speciell version av styret för detta?

Jag har ingen meny för detta i 5.3 i min F1245 med senaste firmware. Jag hade tippat att man skulle kunna använda en av de mjuka ingångarna till detta, men det verkar inte finnas något sådant val. Meny 5.3 gäller dessutom "tillbehör", så det kanske krävs något tillbehör för detta? Jag hittar dock inget om detta vare sig på Nibes hemsida eller i Installatörshandboken.
Hoppa över tillbehören , det är inte ekonomiskt försvarbart , överkurs eftersom VP ska ta emot impulser ,angÃ¥ende olika mätningar i VP för VV eller annat sÃ¥ kan du glömma det , för om VV görs tillsammans med VP och EL  sÃ¥ kommer det bara en förbrukning att redovisas , med impulser frÃ¥n mätaren , sätt en mätare pÃ¥ väggen under säkerhetsbrytaren sÃ¥ har du endast totalen
ska du ha med sep. för El-patronen måste du stycka upp detta i VP , inget kul med tampar här och där

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1168 skrivet: 21 april 2017, 14:52:40 »
Hoppa över tillbehören , det är inte ekonomiskt försvarbart , överkurs eftersom VP ska ta emot impulser ,angÃ¥ende olika mätningar i VP för VV eller annat sÃ¥ kan du glömma det , för om VV görs tillsammans med VP och EL  sÃ¥ kommer det bara en förbrukning att redovisas , med impulser frÃ¥n mätaren , sätt en mätare pÃ¥ väggen under säkerhetsbrytaren sÃ¥ har du endast totalen
ska du ha med sep. för El-patronen måste du stycka upp detta i VP , inget kul med tampar här och där

Svammel  ;)
Det är väl inga problem att mjukvarumässigt ange när värmepumpen producerar både värme och tappvarmvatten oavsett om det sker med kompressor eller elpatron.
Och om så görs så kan man presentera elförbrukning separat för värme och tappvarmvatten.
Däremot VET JAG INTE om tillverkarna har någon sådan funktion.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1169 skrivet: 21 april 2017, 16:27:58 »
Svammel  ;)
Det är väl inga problem att mjukvarumässigt ange när värmepumpen producerar både värme och tappvarmvatten oavsett om det sker med kompressor eller elpatron.
Och om så görs så kan man presentera elförbrukning separat för värme och tappvarmvatten.
Däremot VET JAG INTE om tillverkarna har någon sådan funktion.
Du ska nog inte komma med nÃ¥got som SVAMMEL , du har inte en aning om vad som menas med energimätning i olika utföranden  VP tar bara emot pulser frÃ¥n en givare av nÃ¥got slag och har inte den blekaste aning om vad det är för belastning som
registreras i den , då måste det till en mätare med dubbla funktioner och separata mätverk ,som får en signal nu gör jag det eller det
men i VP så är all energiförbrukning integrerade och kommer från samma inkommande matning och är inte delade på var sitt håll ,
det finns bara en kabel in i VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!