Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 529960 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #780 skrivet: 24 oktober 2013, 10:10:58 »
Med risk för att jag är lite sÃ¥sig i huvudet: det är sÃ¥ varmt ute att el-tillsatsen är blockerad. Ingen fara mao sÃ¥ länge du inte ändrat tempen för dylik funktion att den inte gÃ¥r in när den behövs i vinter. Men det är varmt nu o du har nog inte ändrat parametern. Inga kor pÃ¥ isen mao!  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad mrbackback10

  • Alla kan nÃ¥got om dom vill.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Jobb el. SJUKDOM
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #781 skrivet: 24 oktober 2013, 11:16:41 »
Pröva med att kolla meny 4.9.2 (om ja minns rätt Sc:,h Sc:,h) kanske finner du svaret där.
Hus 240m2, 1245-8+ukv200+214m aktiv borra
Garage 143m2 1145-6+153m aktiv borra

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #782 skrivet: 25 oktober 2013, 21:13:53 »
Tänkte lägga in ett tips angående loggning vill man logga andra parametrar än standard kan man skapa en egen log.set fil med hjälp av programmet Nibe modbus manager. Skapa log.set fil spar på usb minne stoppa i vp och logga enkelt tummenupp Man kan tex logga förbrukningen per fas och en del annat intressant.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #783 skrivet: 26 oktober 2013, 00:15:17 »
Nu har Smurfen glimrat till igen! Kikade runt lite pÃ¥ Nibes hemsida frÃ¥n en iPryl och konstaterade att programmet skall gÃ¥ att ladda ned där. Definitivt ngt att kika närmare pÃ¥ när vi fÃ¥tt lämna BB. Känns lite jobbigt att vara ifrÃ¥n sin första bäbis sÃ¥ länge, men snart är vi hemma hos 1245:an igen.  :'(
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #784 skrivet: 26 oktober 2013, 00:54:05 »
Var inte orolig, 1245an har redan hunnit bli gammal nog att klara sig själv utan övervakare tummenupp
Den riktiga bäbisens mamma behöver dina omsorger mycket mer än du tror!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #785 skrivet: 26 oktober 2013, 02:00:48 »
Grattis Puckonen, ta nu hand kärleksfullt hand om alla dina bäbisar!

Hoppas själv att en tredje skall komma till oss snart och ge oss värme och många mysiga stunder ihop här i vinterkylan ;)

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #786 skrivet: 26 oktober 2013, 11:23:07 »
Hahaha, skönt att forats medlemmar har viss förstÃ¥else för varandra. Även för dem med dÃ¥lig humor och osunda böjelser!!  tummenupp

Tack och tack!!
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #787 skrivet: 27 oktober 2013, 20:16:43 »
Okej nybörjarvarning här...  Sc:,h

Jag har en nyinstallerad F1245 (2 dagar sedan), och undrar lite över siffrorna på sida 24/28 i Servicemenyn.

Där står strömförbrukning i A per fas. Dessa siffror ändras lite hela tiden vilket så klart är logiskt när den momentana förbrukningen varierar.

Jag gjorde så att jag tog alla uppdateringarna under en halvminut (30st, den uppdaterar varje sekund) och tog genomsnittsförbrukningen, vilket blev 4,4A summerat över alla tre faserna.

Om jag räknar att 4,4A x 400V = 1760W så tycker jag detta låter sjukt mycket. Detta gäller alltså när kompressorn inte går. När den går är summan 15A. Jag är ny på värmepumpar och jag är dålig på att räkna på 3-fas så något fel gör jag säkert i min analys, men vad?

Eller kan man inte ö.h.t. titta på dessa siffror för att bedöma strömförbrukning?
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #788 skrivet: 27 oktober 2013, 20:23:48 »
Elektrikern har förhoppningsvis installerat effektvakterna på inkommande faser till huset. 4,4A är ju inte mycket om man räknar på 230V vilket jag gissar är vad du skall räkna mot. Och det skall motsvara din hushållsel för hela huset, inte vad pumpen drar.

Eller har jag missuppfattat din fråga?

Edit: 230Volt skulle jag skriva, inte Watt...
« Senast ändrad: 27 oktober 2013, 20:26:01 av Puckonen »
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #789 skrivet: 27 oktober 2013, 20:34:17 »
Tack för snabbt svar!

Jo det har de gjort, det sitter en liten klämma på varje inkommande fas i skåpet.

Då har jag nog missuppfattat syftet med dessa klämmor. Eller inte förstått det fullt ut i alla fall.
De finns alltså där för att pumpen skall kunna reglera sin strömförbrukning emot max tillgänglig alltså, beroende på hur mycket andra förbrukare man har? Rätt?

Då är de alltså något helt annat än pumpens förbrukning förstår jag även om det borde gå mäta diffströmmen (15-4,4=11,5) som någon form av ökning när kompressorn startade och på så vis veta hur mycket "extra" kompressorn drar jämfört med bara cirkpumpar etc. Så frågan återstår ju om jag skall multiplicera med 400V eller 230V och om det skall blandas in någon driftsfaktor eller annat? Som sagt är dålig på hur man räknar på 3-fas.

EDIT:
Om det är förbrukning per matande fas borde jag väl inte addera ihop dem till 4,4? Utan snarare räkna 4,4/3 = 1,46A per fas och multiplicera det med 230? Alltså 337W per fas = ca: 1kW momentan förbrukning på hela husets förbrukning?
« Senast ändrad: 27 oktober 2013, 20:40:53 av David Berglund »
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #790 skrivet: 27 oktober 2013, 20:39:17 »
Klämmorna sitter där så att inte vp ska kunna köra med högre effekt på elpatron än vad huvudsäkringen tål vp kollar hur mycket som förbrukas per fas och styr effekten på elpatron efter det. Om du förbrukar 4 ampere per fas så blir det 4*230=920 watt per fas så gånger 3 då om förbrukningen ligger lika på alla faserna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #791 skrivet: 27 oktober 2013, 20:53:19 »
Jo, typ "rätt" David. :)

Klämmorna sitter enbart där för att VP inte skall skjuta dina huvudsäkringar, precis som Smurfen säger. Det är effektvakter. De "vaktar" hur mycket effekt som finns kvar att nyttja för VP:ns eltillskott pÃ¥ resp fas. TrÃ¥kigt att skjuta en fassäkring kl 17 pÃ¥ julafton med -20 pÃ¥ termometern helt i onödan.  tOOmten

Klämmorna känner GROVT av aktuell belastning per fas (mha induktion?), jag skulle inte ta dem för sanning då felmarginalen nog är så stor beroende på nogrannhet i sensor samt omkringliggande miljö i skåpet att du inte vill använda det för att mäta ngt. Men en fin fingervisning om man vill veta hur saker och ting är installerat/fördelat över faserna i huset.

Men, de sitter där för att VP skall ha koll på vilken fas som är OK för VP att belasta med elpatron OM den behöver kräma på elpatron. Till ngt annat än det är det inte tänkt att nyttjas. Ja, om man inte är nyfiken på hur ens förbrukare i hemmet är fördelat över husets faser. Du kanske kommer fram till att micro och ugn sitter på samma fas som ngn enfas elberedare o därmed vill flytta micron. :)

Värdet du ser på fasbelastningen skall du multiplicera med 230V, men det är så grova siffror att du skall se dem som indikationer.
Värdet du ser för vad VP anger att den förbrukat på elpatronen... ...vet jag inte vad du skall räkna på. Men det kan du nog snabbt läsa dig till. Min gissning är dock 400V.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #792 skrivet: 27 oktober 2013, 20:56:09 »
Totalt 4,4A är totalt 4,4A oavsett hur du fördelar dem pÃ¥ faserna, du hamnar pÃ¥ 1kW oavsett.  8)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #793 skrivet: 27 oktober 2013, 21:01:18 »
Jo, typ "rätt" David. :)

Klämmorna sitter enbart där för att VP inte skall skjuta dina huvudsäkringar, precis som Smurfen säger. Det är effektvakter. De "vaktar" hur mycket effekt som finns kvar att nyttja för VP:ns eltillskott pÃ¥ resp fas. TrÃ¥kigt att skjuta en fassäkring kl 17 pÃ¥ julafton med -20 pÃ¥ termometern helt i onödan.  tOOmten

Klämmorna känner GROVT av aktuell belastning per fas (mha induktion?), jag skulle inte ta dem för sanning då felmarginalen nog är så stor beroende på nogrannhet i sensor samt omkringliggande miljö i skåpet att du inte vill använda det för att mäta ngt. Men en fin fingervisning om man vill veta hur saker och ting är installerat/fördelat över faserna i huset.

Men, de sitter där för att VP skall ha koll på vilken fas som är OK för VP att belasta med elpatron OM den behöver kräma på elpatron. Till ngt annat än det är det inte tänkt att nyttjas. Ja, om man inte är nyfiken på hur ens förbrukare i hemmet är fördelat över husets faser. Du kanske kommer fram till att micro och ugn sitter på samma fas som ngn enfas elberedare o därmed vill flytta micron. :)

Värdet du ser på fasbelastningen skall du multiplicera med 230V, men det är så grova siffror att du skall se dem som indikationer.
Värdet du ser för vad VP anger att den förbrukat på elpatronen... ...vet jag inte vad du skall räkna på. Men det kan du nog snabbt läsa dig till. Min gissning är dock 400V.
Tror inte vp kan välja att nyttja en annan fas till elpatron om det visar sig vara för hög belastning på den fas den tänkte nyttja den väntar helt enkelt med eltillskott tills det finns ledig kapacitet på rätt fas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #794 skrivet: 27 oktober 2013, 21:49:43 »
Tror inte vp kan välja att nyttja en annan fas till elpatron om det visar sig vara för hög belastning på den fas den tänkte nyttja den väntar helt enkelt med eltillskott tills det finns ledig kapacitet på rätt fas.

Precis, den håller koll på om det är OK att belasta en fas den tänkt belasta. Vill minnas från min installation o planering att steg 1 nyttjar L2, steg 2 tar L2+L3 och steg 3 alla tre faser. Svor över att den inte började på L1 så man skulle komma ihåg det. Men jag tycks minnas det trots allt. :) Jag har iaf varit extra snäll mot min L2 i elcentralen och vill minnas att det var pga steg 1 på pumpen. Tror liksom du att den inte kan nyttja L2+L1 i steg 2 utan väntar med att belasta L3 tills det är möjligt o kör enbart L2 så länge L3 är överbelastad.

Däremot har jag ingen koll pÃ¥ reservdriften, har du koll pÃ¥ den Smurfen? Dyngar VP pÃ¥ allt den har i elpatron eller "bara" den effekt som angivits som max tillskott? Gissar att max effekt är hÃ¥rt ställt mha ngn kabel pÃ¥ ngt styrkort sÃ¥ den kanske bara kan köra det som angetts/"installerats"? Vad jag vill minnas med reservdriften sÃ¥ är den "dum", tar ingen hänsyn till ngt utan bara kör elpatron+CP för VB (lär väl dessutom skita i effektvakterna). Men hur rackarn levereras den av de tvÃ¥ framledningstemperaturerna man valt (är väl 35 resp 55 °C man väljer mellan)? Max effekt pÃ¥ patron i bÃ¥da lägena men olika hÃ¥rt ställda hastigheter pÃ¥ CP till VB?  Sc:,h
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!