Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 529841 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ålänning

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #555 skrivet: 26 januari 2012, 20:37:17 »
FLM 30 kommunicerar inte direkt med 1245 och visar därför inte FLMs givare i displayen. Plus att det är en annan design.. och inte passar rakt på(?)

Köp den som är tänkt till din produkt, det finns bara en. NIBE FLM (utan 30 eller 40)
Okej så det finns en som heter bara FLM och som är anpassad för 1245:an!?
Var hittar man ett schema på hur man kopplar in en 1245:a flm och frikyla (fläktkonvektorer)?
Skulle helst ha ett schema på ett väl fungerande system eftersom jag läst att flera har haft problem med att kombinera flm och frikyla.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #556 skrivet: 26 januari 2012, 20:38:38 »
mja jag har ju golvvärmen också, lite det jag oroade mig för så jag inte skadar den.
Bara för att framledningen är 35 grader är inte golvbeläggningen det. Mät nu så ser du jämfört med 35 graders framledning. Och höj max framledning till det som behövs för att hålla huset varmt vid svinkyla utomhus. Dessutom har du kanske en shunt eller nåt som reducerar framledningen till golvvärmen jämfört med radiatorerna vilket ytterligare gör det onödigt att begränsa max så mycket.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #557 skrivet: 26 januari 2012, 20:42:35 »
Har du radiatorer så lär du i alla fall behöva minst 45 grader på framledningen om du har stora raddar så du bör ha en shunt som sänker tempen till golvvärmen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #558 skrivet: 26 januari 2012, 20:47:36 »
Okej så det finns en som heter bara FLM och som är anpassad för 1245:an!?
Var hittar man ett schema på hur man kopplar in en 1245:a flm och frikyla (fläktkonvektorer)?
Skulle helst ha ett schema på ett väl fungerande system eftersom jag läst att flera har haft problem med att kombinera flm och frikyla.

Finns på NIBE e hemsida under dockning och vad jag vet så ska det inte vara några som helst problem!!!
Och jag vet..

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #559 skrivet: 28 januari 2012, 11:19:37 »
Kan nämna lösningen pÃ¥ mitt senaste bekymmer:    Jag hade pillat pÃ¥ vilken önskad värme jag ville ha i huset. Det hade aktiverat att innegivaren skulle styra och förbisÃ¥g dÃ¥ mina manuella inställningar. Det, ihop med att max tempen var ställd pÃ¥ 35. Jag testade mig upp en grad i taget och först vid 38 grader sÃ¥ uppnÃ¥dde jag 21grader härinne under minusförhÃ¥llanden ute nu när vi  fÃ¥tt lite halvvinterväder tillslut.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #560 skrivet: 28 januari 2012, 12:02:08 »
max tempen var ställd pÃ¥ 35. Jag testade mig upp en grad i taget och först vid 38 grader sÃ¥ uppnÃ¥dde jag 21grader härinne under minusförhÃ¥llanden ute nu när vi  fÃ¥tt lite halvvinterväder tillslut.
Om du nu ställt max framledning till 38 nu vid halvvinterväder och det funkar precis dÃ¥, sÃ¥ vad händer dÃ¥ när det blir helvinterväder? Jag förutsäger att det blir kallt igen inne.  ;) Du bör höja sÃ¥ att max framledning räcker till när det är sÃ¥ kallt det blir där du bor, "DUT".
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #561 skrivet: 28 januari 2012, 12:07:24 »
Om du nu ställt max framledning till 38 nu vid halvvinterväder och det funkar precis dÃ¥, sÃ¥ vad händer dÃ¥ när det blir helvinterväder? Jag förutsäger att det blir kallt igen inne.  ;) Du bör höja sÃ¥ att max framledning räcker till när det är sÃ¥ kallt det blir där du bor, "DUT".
historien är att de har underdimensionerat rören så jag måste pressa mer värme... de ska komma och rätta detta sen när det inte är minusgrader..

samtidigt sÃ¥ förstÃ¥r jag inte, för den har klarar -2  -4 förut utan bli kyligt inne trots max35... mÃ¥ste vara nÃ¥got mer som har hänt..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad ålänning

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #562 skrivet: 29 januari 2012, 17:26:00 »
Finns på NIBE e hemsida under dockning och vad jag vet så ska det inte vara några som helst problem!!!
Och jag vet..
Hmm, skall man ha en egen cirkulationspump till frikylans fläktkonvektorer eller skall man använda cirkulationspumpen som finns i flm:en (nibe 1245 8kw med flm + frikyla)?

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #563 skrivet: 06 februari 2012, 19:08:53 »
Jag behöver bryta strömmen till min 1245, finns det något särskilt sätt man gör det på eller bara hänga sig på huvudströmbrytaren?

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #564 skrivet: 06 februari 2012, 19:16:33 »
Dewn borde väl tåla att strömmen går ? Eller en säkring...
Men jag skulle göra det när kompressorn stod still.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #565 skrivet: 06 februari 2012, 21:57:46 »
Hmm, skall man ha en egen cirkulationspump till frikylans fläktkonvektorer eller skall man använda cirkulationspumpen som finns i flm:en (nibe 1245 8kw med flm + frikyla)?


Det finns med på samma blad. Ibland kan man hitta sakerna om man letar. NIBE.se för nibekontakter, dockning, 1245. Och alla sina frågor är besvarade.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #566 skrivet: 06 februari 2012, 22:26:43 »

Det finns med på samma blad. Ibland kan man hitta sakerna om man letar. NIBE.se för nibekontakter, dockning, 1245. Och alla sina frågor är besvarade.
Poängen med forum är väl ändå att ha en levande diskussion och frångå färdiga skrifter med dess ibland svåra facktermer osv.
Att han lyfte frågan håller forumet i liv, och vem vet, någon kanske har goda råd att ge inom frågan som annars inte nämnt hos nibe med sin dåliga support eller hos googles förslag.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #567 skrivet: 06 februari 2012, 22:48:22 »
Poängen med forum är väl ändå att ha en levande diskussion och frångå färdiga skrifter med dess ibland svåra facktermer osv.
Att han lyfte frågan håller forumet i liv, och vem vet, någon kanske har goda råd att ge inom frågan som annars inte nämnt hos nibe med sin dåliga support eller hos googles förslag.

Sant, men man behöver inte fråga samma san flera gånger.bara för att hålla igång distinktio
nen.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #568 skrivet: 06 februari 2012, 22:49:48 »
Diskussionen ska det vara.
Alla annonser gör väl så det inte går att använda forumet via mobilen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #569 skrivet: 07 februari 2012, 17:21:08 »
Forumet funkar bra via mobil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 268
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!