Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 530701 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #540 skrivet: 21 januari 2012, 15:45:19 »
Visste inte om att den kör direkt om man tar bort och sätter tillbaka krysset. Men det med max installerad eleffekt märkte jag när min var nyinstallerad och den provade att köra legionella flera gånger efter varann så det blev kallt inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ålänning

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #541 skrivet: 22 januari 2012, 20:58:58 »
Funderar på att köpa en Nibe 1245 8kw med FLM, vad är det för skillnad på FLM 30 och FLM 40?
Vill även ansluta frikyla (fläktkonvektorer).Hur bygger man ihop detta smartast? Kan man använda den cirkulationspumpen som finns i FLM:en även till frikylan eller behöver frikylan en egen?

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #542 skrivet: 26 januari 2012, 16:34:31 »
Funderar på att köpa en Nibe 1245 8kw med FLM, vad är det för skillnad på FLM 30 och FLM 40?
Vill även ansluta frikyla (fläktkonvektorer).Hur bygger man ihop detta smartast? Kan man använda den cirkulationspumpen som finns i FLM:en även till frikylan eller behöver frikylan en egen?

FLM 30 kommunicerar inte direkt med 1245 och visar därför inte FLMs givare i displayen. Plus att det är en annan design.. och inte passar rakt på(?)

Köp den som är tänkt till din produkt, det finns bara en. NIBE FLM (utan 30 eller 40)

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
"Meny ratten" 1245 havererat !
« Svar #543 skrivet: 26 januari 2012, 17:42:11 »
"Ratten" på min 1245 10Kw funkar dåligt ! När man ska stega mellan menyerna så hoppar den runt som tusan och man kan inte stanna på rätt meny för att komma vidare till undermenyer ?
Någon som känner till detta ?
Kan vara mjukvarufel (kör version 1768, tror jag den heter), eller mer troligt något mekaniskt fel.
Pannan är från Sep. 2009
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #544 skrivet: 26 januari 2012, 19:21:36 »
-7 eller -10 inatt... huset 19grader...  hur jag än ställer gradkurva, och även fast jag ändra frÃ¥n -90 till -50 sÃ¥ stÃ¥r den än pÃ¥ 19grader... och trots att det blev lite varmare ute....  när jag rattar gradkruvor och ställer den pÃ¥ akutellt utevärde, sÃ¥ vill den inte öka beräknad temp mer än 35 grader.. fattar inte..
*förbaskad... får ju dambesök om en timme!*
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: "Meny ratten" 1245 havererat !
« Svar #545 skrivet: 26 januari 2012, 19:50:15 »
"Ratten" på min 1245 10Kw funkar dåligt ! När man ska stega mellan menyerna så hoppar den runt som tusan och man kan inte stanna på rätt meny för att komma vidare till undermenyer ?
Någon som känner till detta ?
Kan vara mjukvarufel (kör version 1768, tror jag den heter), eller mer troligt något mekaniskt fel.
Pannan är från Sep. 2009
Det beror inte på mjukvaran har haft samtliga mjukvaror och har inte haft det problemet ring Nibe så får dom byta ratten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #546 skrivet: 26 januari 2012, 19:51:51 »
-7 eller -10 inatt... huset 19grader...  hur jag än ställer gradkurva, och även fast jag ändra frÃ¥n -90 till -50 sÃ¥ stÃ¥r den än pÃ¥ 19grader... och trots att det blev lite varmare ute....  när jag rattar gradkruvor och ställer den pÃ¥ akutellt utevärde, sÃ¥ vill den inte öka beräknad temp mer än 35 grader.. fattar inte..
*förbaskad... får ju dambesök om en timme!*
Det är kurvlutningen du ska öka om du har kallt inne gradminuterna har normalt inte med innetempen att göra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #547 skrivet: 26 januari 2012, 20:06:47 »
Det är kurvlutningen du ska öka om du har kallt inne gradminuterna har normalt inte med innetempen att göra.

I min teori så har gradminuterna påverkan för då hinner inte huset kylas ner mellan omgångarna. matar den värme i 20minuters pass mer regelbundet så blir det ju varmare.

Ja det är lutningen jag testat justera, 8,9,10...  kurvförskjutningen har jag lÃ¥tit vara.
Funderar på om strömavbrottet har muppat upp den.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #548 skrivet: 26 januari 2012, 20:12:18 »
I min teori så har gradminuterna påverkan för då hinner inte huset kylas ner mellan omgångarna. matar den värnUme i 20minuters pass mer regelbundet så blir det ju varmare.

Ja det är lutningen jag testat justera, 8,9,10...  kurvförskjutningen har jag lÃ¥tit vara.
Funderar på om strömavbrottet har muppat upp den.
Kollat max framledning? Känd som ett värde som du skulle testa styrt

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #549 skrivet: 26 januari 2012, 20:14:29 »
Tur att det här forumet fungerar skit om man vill använda mobilen.

Kolla den inställningen, står den på 35 då får du aldrig en högre beräknad framledning än det hur mycket du än höjer kurvan.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #550 skrivet: 26 januari 2012, 20:19:14 »
Du kan ju använda GM-inställningen till att få många korta pass med korta pauser emellan, eller färre långa pass med långa pauser emellan. Lika mycket värme till huset i båda fallen, men olika antal starter per dygn, och olika mycket "övertemperatur"...

Ändra kurvlutningen som sagt för att få upp värmen. Och tålamod mellan ändringarna.

Och som Uber skriver: Har du begränsat maximal framledning till 35 grader av någon anledning så blir det aldrig varmare oberoende av kurva och hur kallt det än blir.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #551 skrivet: 26 januari 2012, 20:23:50 »
NÃ¥gon som kan i huvudet i vilken meny max framledning finnes och vad man vÃ¥gar ändra den till isf?  ;)
Borde ju vara det som spökar med tanke på att inget händer hur mycket jag än vrider och väntar. (3dagar kyla nu)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #552 skrivet: 26 januari 2012, 20:26:14 »
Har du raddar kan du ställa den på 70 grader då är det inte det som begränsar i alla fall *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #553 skrivet: 26 januari 2012, 20:28:15 »
Har du raddar kan du ställa den på 70 grader då är det inte det som begränsar i alla fall *vinkar*
mja jag har ju golvvärmen också, lite det jag oroade mig för så jag inte skadar den.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #554 skrivet: 26 januari 2012, 20:30:59 »
NÃ¥gon som kan i huvudet i vilken meny max framledning finnes och vad man vÃ¥gar ändra den till isf?  ;)
Borde ju vara det som spökar med tanke på att inget händer hur mycket jag än vrider och väntar. (3dagar kyla nu)

5.1.x

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!