Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 530338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #525 skrivet: 17 januari 2012, 11:56:11 »
Jag har ställt kb-cp på 100% och ligger nu 3-4 i diff på kalla sidan.

45 ut i slutet på en körning på varma sidan är kanske lite väl högt men jag vill ha få starter och har bar en diff på 0.6 grader mellan körningarna som mest. Tycker du jag ska ställa upp GM så att jag får fler starter men lägre framledning? Egentligen skulle jag haft en acktank men dom sålde jag :)

Det stämmer, har fått ett element installerat i pannrummet, ska försöka mäta om det skiljer 5 grader på in och ut en bit in på en körning. Funkar det att mäta med handen, jag har inga instrument. När du pratar flöde menar du inte det termostaten är ställd på va? Jag har aldrig justerat flödet tidigare men får kanske göra det om diffen är liten? CP pumpen går på 40% i "viloläge" om det har med saken att göra.
« Senast ändrad: 17 januari 2012, 12:00:58 av c2h5oh »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #526 skrivet: 17 januari 2012, 12:05:19 »
Du skulle haft acktanken kvar huvuddunk Ja öka på gradmin lite men ha koll så inte starterna drar iväg. Bakom termostaten brukar det gå att justera flödet med en ring eller på vissa modeller måste man ha ett verktyg för att kunna justera. Det funkar nog hyffsat att känna med handen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #527 skrivet: 17 januari 2012, 12:09:32 »
Tack för hjälpen, jag ska öka gradmin men hade du någon motivering till varför man inte vill ha för hög framledning?
Ska lägga ca 8 m2 golvvärme sen, tror du det kommer göra saken mycket bättre med tanke på ackumulerad energi?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #528 skrivet: 17 januari 2012, 12:32:46 »
En värme pump drar mera ström och slits mer vid högre temperaturer förutom det spelar det ingen roll om du kör vidare med 10 graders övertemp i slutet av en värme körning. Det är av den anledningen man brukar ha en tank för att vp inte ska behöva gå så högt i temp och ändå få rimligt med start stopp. Tror inte 8 m2 golvvärme gör nån större skillnad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #529 skrivet: 19 januari 2012, 15:54:33 »
Hur mycket är "högre temperatur då"? 50 grader?
Det jag tänker på är om man tex kör med schemaläggning och sänker en grad över natten. När sedan maskinen ska höja den graden på morgonen så vill den ha väldigt hög 50-52 graders temperatur till elementen. Delvis kanske beroende på att jag satt att min innegivare ska påverka med faktor 6.
Går iofs att påverka med att spärra med "max vattentemperatur".

Har tagit bort schemaläggningen numera, för det ger troligen inte nÃ¥tt  Sc:,h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #530 skrivet: 19 januari 2012, 16:38:32 »
Man brukar räkna med att en grad högre framlednings temp kostar ca 3 % extra. Att ha nattsänkning med en klen vp kan kosta lite eltillskott när den ska hämta hem värmen på morgonen och även med en rejält dimensionerad vp är det tveksamt om det lönar sig eftersom högre framledning = sämre cop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad biodlarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare inom bergvärmeteknik
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #531 skrivet: 19 januari 2012, 18:31:36 »
Jag undrar lite över det här med dag-/natt-sänkning av rumstemperatur. Menar ni att detta kan vara skadligt för värmepumpen? Vinst/förlust vad gäller energiåtgång? När vi tidigare hade direktel var det ganska självklart att en sänkning av innetemperaturen gav en besparing i totalförbrukning. El-elementen tog ju heller ingen skada av att rumstempen sänktes.
Tacksam för alla åsikter....
NIBE 1245-8, Borrdjup 181 m, Hus i Motala: 1½-plan med källare c:a 200 kvadratmeter uppvärmd yta.
Bergvärmepumpen igångsatt den 11/3 2011
Hösten 2011 kompletterad med UKV 100 liter

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #532 skrivet: 19 januari 2012, 19:56:57 »
Det är inget som tar skada av det men jag tror inte du spar nått men det finns dom som vill ha kallt ändå *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #533 skrivet: 19 januari 2012, 20:19:45 »
Helt klart behövs huset mindre energi om du sänker tempen under natten.
Haken är att om VP tar till el-spets för att värma huset varje dag så blir resultatet inte det man tänkt sig.
Kalkylen förmörkas också av att du får höga framledningstemperaturer när du skall värma huset igen. Och de har sämre COP.
Har du tur tjänar du några öre, har du otur förlorar du några kronor...
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #534 skrivet: 20 januari 2012, 10:23:40 »
Har man rejält tilltagen pump så kan man stänga av eltillsatsen 4-ever. Men man skulle önska att de kunde uppfinna en långsammare höjning så den inte från en stund till nästa provar att höja hela huset nån grad på bara en körning.
Men jag stängde av nattsänkning för det är sÃ¥ otroligt billigt att värma huset nuförtiden  studs Tack för de- Nibe ab  (Ska rimmas)

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #535 skrivet: 20 januari 2012, 10:39:01 »
Håller med! -18 C och pumpen går på 60%!

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #536 skrivet: 20 januari 2012, 14:29:07 »
Har man rejält tilltagen pump så kan man stänga av eltillsatsen 4-ever. Men man skulle önska att de kunde uppfinna en långsammare höjning så den inte från en stund till nästa provar att höja hela huset nån grad på bara en körning.
Men jag stängde av nattsänkning för det är sÃ¥ otroligt billigt att värma huset nuförtiden  studs Tack för de- Nibe ab  (Ska rimmas)
Gör Nibe legionella körningarna även när elspetsen är avslagen?
/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #537 skrivet: 20 januari 2012, 23:46:48 »
Gör Nibe legionella körningarna även när elspetsen är avslagen?
/E
Jag vill ju tro att min elpatron är avstängd, och den kör legionella körningar iaf.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #538 skrivet: 21 januari 2012, 11:06:54 »
Ja den kör legionella med spärrat eltillskott.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #539 skrivet: 21 januari 2012, 15:41:11 »
Ja den kör legionella med spärrat eltillskott.

Har man kryssat bort tillskottet i meny 4.2 driftläge, kommer pumpen köra legionella som vanligt med tillskott.
Har man valt bort tillskottet i servicemenyn 5.1.12 max inställd eleffekt =0 kW kommer den försöka köra legionella men misslyckas.
Vill man testköra legionellan behöver man bara kryssa bort och kryssa tillbaks periodisk höjning i meny 2.9.1 periodisk höjning så kör den en höjning direkt.

Men det kanske alla visste redan?
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!