Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 530740 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #225 skrivet: 11 juni 2010, 08:51:19 »
Från Nibes hemsida:

Ett TB-Larm betyder att elpatronens temperaturbegränsare
har löst ut.

Förslag på åtgärder/kontroll:

Stäng av produkten
Kontrollera om det finns eventuell luft i systemet och
gör en avluftning/påfyllning enligt Mos (länk nedan)Återställ temperaturbegränsaren enligt Mos (länk nedan)
Starta om produkten
Hjälper inget av ovanstående skall ni kontakta er installatör
som i de fall det är ett garantifel gör en felanmälan till Nibe
Är installatören ej anträffbar kontakta ett serviceombud    


Hur elpatronen kan ha löst ut kan jag inte svara på, kan inte fatta att du vid denna årstid kan behöva elaptron annat än för legionellakörning.
Kan eventuellt bero på att din cirkpump kärvar när den skall igång (gissar att den stoppat på sommardrift) och värmepumpen kör en legionellakörning, eller som Nibe skriver att du har för mycket luft i manteln, och att den stannar i elpatronen vid legionellakörningen.
Avluftning är nog bästa tipset.
« Senast ändrad: 11 juni 2010, 08:53:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad NiklasH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKÃ¥neland
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • NIBE FIGTHER!
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #226 skrivet: 24 augusti 2010, 22:41:49 »
Vad finns de för inställningar att göra för att optimera effektivitet i höst/vinter ?  NIBE 1245-8


NIBE FIGHTER 1245-8

Utloggad Bobokrull

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #227 skrivet: 21 september 2010, 14:00:53 »
Jag har en en plans villa med källare på 109+109(köping,västmanland), som värms upp av en nibe 1245 10kW sedan 1 september.
Ca 30000kWh inkl. hushålls el(+-2000kWh) innan installation.
När jag tog in offerter så var det spridda skurar på vad jag skulle ha för effekt på pumpen (8-12kW).
När det skilde ca. 5000:- på en 8(160m) och en 10(180m), så tyckte energirådgivaren i stan att det var inget att tänka på.
SÃ¥ det blev en 10kW.
Nu är jag lite fundersam om den är överdimensionerad och går med för många starter?
388 starter 104 timmar på 21 dagar kör med innegivare inga ändringar på pumpen.
Vad ska jag göra för att ställa in den om den nu inte är bra ställd?

Tack på förhand

//Okunnig på området

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #228 skrivet: 21 september 2010, 15:02:42 »
Hej.

18 starter/dygn är helt OK.
För att få färre starter kan du minska ned rumsgivarens påverkan på börvärdet 1-2 grader (vet inte vad du har den ställd på nu) och öka värdet för gradminuter och TS-min med ca 20-40%.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #229 skrivet: 16 oktober 2010, 20:51:27 »
SÃ¥g att man kan ställa rumgivar pÃ¥verkan  till faktor 6 pÃ¥ min pump det stÃ¥r faktor 3 i manualen har det blivit ändrat i senaste uppdateringen Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #230 skrivet: 20 oktober 2010, 20:16:54 »
Är det nån som vet vad som menas med medel utetemperatur är hur lång tid är medel taget. Finns med i menyn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #231 skrivet: 20 oktober 2010, 20:30:22 »
Är det nån som vet vad som menas med medel utetemperatur är hur lång tid är medel taget. Finns med i menyn.

Jag antar att det är filtreringstiden i meny 4.9.2 du frågar efter, medeltemp för autolägesinställningarna beräknas löpande över filtreringstiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #232 skrivet: 20 oktober 2010, 20:54:17 »
Självklart va det sÃ¥ 24 tim (default) misstänker att när medeltempen blir -  ºC sÃ¥ gÃ¥r det inte att stänga cirkpump vid manuellt val att blockera värmen men det skulle funka vid användande av extern kontakt. Nu är det - ºC ute sÃ¥ jag tänkte prova men medeltempen är nog för hög för det funkar med manuel avstängning ännu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #233 skrivet: 21 oktober 2010, 17:35:50 »
Funkar inte med extern kontakt heller har skickad mejl till supporten på nibe som lurade mig att det skulle funka huvuddunk Hade kallt inne i morse låg - 1800 gradmin pumpen hade försökt köra legionella bränning i 5 timmar. Men jag har ställt installerad eleffekt till 0 (pga avsaknad av effektvakt kopplas in i morn) och med kompressorn klarade inte pumpen att få upp tempen till 55 grader i beredaren bröt antagligen på hög retur bifogar en bild på loggen så kan ni se eländet är det fler som varit med om samma?
« Senast ändrad: 21 oktober 2010, 19:40:10 av smurfen72 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #234 skrivet: 21 oktober 2010, 21:08:24 »
Du skulle köpt en 12kW ;-) den klarar 65 grader med kompressorn om man nu skulle önska det... sen har ja lämnat elpatronen på lägsta effekt (3 el 4 kW) just ifall komp skulle lägga av! Och elpatronen går in vid -1500 gradminuter.
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #235 skrivet: 21 oktober 2010, 21:10:57 »
Funkar inte med extern kontakt heller har skickad mejl till supporten på nibe som lurade mig att det skulle funka huvuddunk Hade kallt inne i morse låg - 1800 gradmin pumpen hade försökt köra legionella bränning i 5 timmar. Men jag har ställt installerad eleffekt till 0 (pga avsaknad av effektvakt kopplas in i morn) och med kompressorn klarade inte pumpen att få upp tempen till 55 grader i beredaren bröt antagligen på hög retur bifogar en bild på loggen så kan ni se eländet är det fler som varit med om samma?

Vad är det du försöker göra med extern kontakt?
Om jag begripder ditt diagram rätt, har din pump gjort varmvattenungefär vid midnatt och vid halv fem. Kompressorn klarar väl göra vatten upp till 65 grader om jag minns rätt, så det har nog inte varit begränsande. Tittar du på köldbärartempen ser du att kompressorn stått stilla däremellan.
Att kompressorn skulle göra varmvatten i fem timmar i sträck är inte rimligt, du har ju en inställning för driftprioritering (4.9.1) där du kan ställa max gångtid för VV resp värme.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #236 skrivet: 21 oktober 2010, 21:21:36 »
Du skulle köpt en 12kW ;-) den klarar 65 grader med kompressorn om man nu skulle önska det... sen har ja lämnat elpatronen på lägsta effekt (3 el 4 kW) just ifall komp skulle lägga av! Och elpatronen går in vid -1500 gradminuter.

Alla 1245or klarar 65 grader med kompressorn. Enda skillnaden med 12kW är att den har ett smalare arbetsområde med varmare köldbärare. http://www.nibeonline.com/pdf/031675-1.pdf sid 77 (79)
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #237 skrivet: 21 oktober 2010, 21:27:18 »
Funkar inte med extern kontakt heller har skickad mejl till supporten på nibe som lurade mig att det skulle funka huvuddunk Hade kallt inne i morse låg - 1800 gradmin pumpen hade försökt köra legionella bränning i 5 timmar. Men jag har ställt installerad eleffekt till 0 (pga avsaknad av effektvakt kopplas in i morn) och med kompressorn klarade inte pumpen att få upp tempen till 55 grader i beredaren bröt antagligen på hög retur bifogar en bild på loggen så kan ni se eländet är det fler som varit med om samma?

Vad är det du försöker göra med extern kontakt?
Om jag begripder ditt diagram rätt, har din pump gjort varmvattenungefär vid midnatt och vid halv fem. Kompressorn klarar väl göra vatten upp till 65 grader om jag minns rätt, så det har nog inte varit begränsande. Tittar du på köldbärartempen ser du att kompressorn stått stilla däremellan.
Att kompressorn skulle göra varmvatten i fem timmar i sträck är inte rimligt, du har ju en inställning för driftprioritering (4.9.1) där du kan ställa max gångtid för VV resp värme.
Med den externa kontakten vill jag blockera värme samt cirkpump.
Pumpen har försökt fått upp tempen till 55 grader i beredaren först med kompressor sen med el men med 0 i installerad effekt borde den fatta att det inte går med el och växla över till värme istället för att vänta 5 timmar på att tempen ska stiga( det stog nåt i displayen att den försökt bränna legionella i 5 tim och misslyckas)
Att en 12 kw skulle klara uppdraget bättre betvivlar jag den borde tvärtom vara sämre pga den högre effekten alla 1245or ska kunna göra 65 grader men bryter på 58 ºC i retur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #238 skrivet: 21 oktober 2010, 21:36:43 »
Med den externa kontakten vill jag blockera värme samt cirkpump.
Pumpen har försökt fått upp tempen till 55 grader i beredaren först med kompressor sen med el men med 0 i installerad effekt borde den fatta att det inte går med el och växla över till värme istället för att vänta 5 timmar på att tempen ska stiga( det stog nåt i displayen att den försökt bränna legionella i 5 tim och misslyckas)
Diagrammet visar ju att framledning varit över 60 grader?
Ej heller har det producerats värme under natten, det är väl lyckat då? Gradminuterna har ju uppenbarligen tickat på utan att pumpen producerat varken VV eller värme. Det ser ut som du gick upp och slog på värmen strax efter fem?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #239 skrivet: 21 oktober 2010, 21:40:32 »
Med den externa kontakten vill jag blockera värme samt cirkpump.
Pumpen har försökt fått upp tempen till 55 grader i beredaren först med kompressor sen med el men med 0 i installerad effekt borde den fatta att det inte går med el och växla över till värme istället för att vänta 5 timmar på att tempen ska stiga( det stog nåt i displayen att den försökt bränna legionella i 5 tim och misslyckas)
Diagrammet visar ju att framledning varit över 60 grader?
Ej heller har det producerats värme under natten, det är väl lyckat då? Gradminuterna har ju uppenbarligen tickat på utan att pumpen producerat varken VV eller värme. Det ser ut som du gick upp och slog på värmen strax efter fem?
Pumpen har varit på hela tiden har ej provat extern kontakt mer än ett par minuter Sc:,h att framledningen varit hög beror på att den gör vv det är samma givare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!