Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 530001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #90 skrivet: 24 augusti 2009, 14:08:10 »
Inte för jag har så stor koll men när man läser om den så verkar det vara den användarvänliga displayen som är det heta och som skiljer mellan dom tidigare modellerna, kan väl vara kul att knappa på den dom första veckorna, men sen då?
Att dom andra märkena skulle ställa sig i skamvrån som Limbo skrev för en het display är väl att ta i :)
Cirkulationspumparna verkar ju inte ens vara automatiskt varvtalsstyrda brukar dom inte vara det  Sc:,h

och själva kompressorn köps väl in från samma tillverkare som levererar till dom andra märkena har jag förstått.

är det den värd 13000kr mer än tex 1225  :-\


Vad jag vet är det bara Thermia med sin optimum funktion som har varvtalsstyrda cirkpumpar för att hålla ett konstand värde på KB och VB. Dock är 1245:ans cirkpumpar energisnålare än tidigare nibevarianter. När jag tog offert från Nibe sa dom att jag skulle spara ca 1000 kW/år med dom nya cirkpumparna.....

En nyhet som du missat på 1245, jämfört med äldre nibe pumpar, är att den värmer varmvattnet med slingor i varmvattenberedaren, motsvarande thermias TWS, som ska vara effektivare.

/ J
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #91 skrivet: 24 augusti 2009, 14:56:58 »
Inte för jag har så stor koll men när man läser om den så verkar det vara den användarvänliga displayen som är det heta och som skiljer mellan dom tidigare modellerna, kan väl vara kul att knappa på den dom första veckorna, men sen då?
Att dom andra märkena skulle ställa sig i skamvrån som Limbo skrev för en het display är väl att ta i :)
Cirkulationspumparna verkar ju inte ens vara automatiskt varvtalsstyrda brukar dom inte vara det  Sc:,h

och själva kompressorn köps väl in från samma tillverkare som levererar till dom andra märkena har jag förstått.

är det den värd 13000kr mer än tex 1225  :-\


Automatisk varvtalstyrning har väl ingen funktion på en onoff-pump.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #92 skrivet: 24 augusti 2009, 17:56:01 »
Backman: ok, kanske beror för att mina föräldrar satte in just thermia då, hade dock för mig att det var vanligt med varvtalsstyrning av cirkpumpar på både brine och radiatorvatten för att skona pumpen, att det ovanliga var varvstyrd kompressor
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #93 skrivet: 25 augusti 2009, 22:55:47 »
Inte för jag har så stor koll men när man läser om den så verkar det vara den användarvänliga displayen som är det heta och som skiljer mellan dom tidigare modellerna, kan väl vara kul att knappa på den dom första veckorna, men sen då?
Att dom andra märkena skulle ställa sig i skamvrån som Limbo skrev för en het display är väl att ta i :)
Cirkulationspumparna verkar ju inte ens vara automatiskt varvtalsstyrda brukar dom inte vara det  Sc:,h

och själva kompressorn köps väl in från samma tillverkare som levererar till dom andra märkena har jag förstått.

är det den värd 13000kr mer än tex 1225  :-\


Automatisk varvtalstyrning har väl ingen funktion på en onoff-pump.
Observera att det är cirkpumparna som är varvtalsstyrda, inte komressorn. Cirk pumparna håller ett konstant temperaturdelta på KB (3 grader) och VB (7 grader). Forskning visar att pumpen jobbar som mest effektivt med dessa delta värden, plus att cirkpumparna behöver varken jobba mer eller mindre än vad som behövs för gällande förhållanden. En VP med fasta värden på cirkpumparna jobbar ibland för mkt till rådande förhållanden, vilket leder till att delta blir för litet, vilket i sin tur leder till att VP inte jobbar lika effektivt plus att cirkpumparna drar mer el en dom skulle behöva. Samma sak blir det ju tvärt om, dom jobbar för lite till rådande förhållanden och delta blir för högt vilket sänker effektiviteten på VP.

/J
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #94 skrivet: 26 augusti 2009, 08:04:24 »

Automatisk varvtalstyrning har väl ingen funktion på en onoff-pump.
Observera att det är cirkpumparna som är varvtalsstyrda, inte komressorn. Cirk pumparna håller ett konstant temperaturdelta på KB (3 grader) och VB (7 grader). Forskning visar att pumpen jobbar som mest effektivt med dessa delta värden, plus att cirkpumparna behöver varken jobba mer eller mindre än vad som behövs för gällande förhållanden. En VP med fasta värden på cirkpumparna jobbar ibland för mkt till rådande förhållanden, vilket leder till att delta blir för litet, vilket i sin tur leder till att VP inte jobbar lika effektivt plus att cirkpumparna drar mer el en dom skulle behöva. Samma sak blir det ju tvärt om, dom jobbar för lite till rådande förhållanden och delta blir för högt vilket sänker effektiviteten på VP.

/J

Vad som styr kravet på flödet är ju kompressoreffekten och eftersom detta inte varierar nämnvärt i en och samma anläggning så är det ingen större mening med automatisk varvtalstyrning.
Däremot är det ju mening med typ Grundfoss Alpha/Magna och liknande pumpar men eftersom det tycks vara den typen i dessa VP så finns det inte mycket till att spara på CP.
Visst är det ju så att KB in ändras en del under året och därmed ändrar effekten samt att sämre injusterade anläggningar som styrs till stor del av termostater kan ha varierande flöden men vinsten lär inte motivera många kronors extrakostnad för de allra flesta.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #95 skrivet: 26 augusti 2009, 19:04:13 »
om det nu bara är thermia som har varvtalsstyrda cirk pumpar och dom andra inte hakar på trenden så kan man ju fundera över hur mycket nytta det verkligen gör.

(om man därimot som jag antagligen fÃ¥r en väldigt varierande temp pÃ¥ brinen dÃ¥ jag kommer ha rejäl luftÃ¥tervinning frÃ¥n bla pizzaugn under ca 8-10tim/dygnet, dÃ¥ lÃ¥ter det vettigt med varvtalsstyrd cirkpump, iaf i mina öron  :))
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad Daniel_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #96 skrivet: 26 augusti 2009, 21:40:37 »
Ska troligen gräva på Lördag. 450m på gården och i en hästhage som får stå ifred på vintern. Jag hoppas att allt går bra och smidigt.
Nibe 1245-8kw, 470m slang. 163kvm.

Utloggad Limbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #97 skrivet: 27 augusti 2009, 21:33:47 »
Barkis, det är inte bara datorn med färgskärm som är det heta med 1245 och 1145, kör en liten spec:
1 Värmepumpen är tyst som en mus. 43 db.
2 blixtsnabb varmvattenladdning. efter 55 min kan du inte hålla handen under vv kranen mer än ca 3 sek. 1245-6
3 180 liters beredare.
4 Nya pumpar energiklass A.
5 Inga resonansljud.
6 Inga vibrationer i ledningar.
7 Största besparingen upp till 80%.
8 Isoleringsarbete av beredare mm.
9 Konstruktionen med kylmodul, lätt utagbart vid besvärliga intagningar.
10 kabeldragning, inte en enda lös hängande kabel någon stans.
11 Kan styra 4 värmekretsar, med rumstermostat.

Det finns mycket mer att tillägga om denna värmepump, och jag vidhåller att övriga fabrikat kan ställa sig i skamvrån.
Jag säger också att dom som funderar på att installera markvärmepump har missat något om dom ej kollat denna VP.

Thomas








Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #98 skrivet: 27 augusti 2009, 21:50:29 »
Snyft, enda Nibe (vvs) säljaren som behagade att komma sände mig en offert som berörde 1225-10 även fast jag framförde mitt intresse av 1245an, jag som var nyfiken på vad de skulle räkna ut åt mig.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Daniel_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #99 skrivet: 27 augusti 2009, 22:19:22 »
Snyft, enda Nibe (vvs) säljaren som behagade att komma sände mig en offert som berörde 1225-10 även fast jag framförde mitt intresse av 1245an, jag som var nyfiken på vad de skulle räkna ut åt mig.
Gör som jag då, köp den från www.vvsgds.se och koppla in den själv eller anlita en egen rörkrökare som hjälper dig.
Nibe 1245-8kw, 470m slang. 163kvm.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #100 skrivet: 31 augusti 2009, 19:26:08 »

Barkis, det är inte bara datorn med färgskärm som är det heta med 1245 och 1145, kör en liten spec:
1 Värmepumpen är tyst som en mus. 43 db.
2 blixtsnabb varmvattenladdning. efter 55 min kan du inte hålla handen under vv kranen mer än ca 3 sek. 1245-6
3 180 liters beredare.
4 Nya pumpar energiklass A.
5 Inga resonansljud.
6 Inga vibrationer i ledningar.
7 Största besparingen upp till 80%.
8 Isoleringsarbete av beredare mm.
9 Konstruktionen med kylmodul, lätt utagbart vid besvärliga intagningar.
10 kabeldragning, inte en enda lös hängande kabel någon stans.
11 Kan styra 4 värmekretsar, med rumstermostat.

Det finns mycket mer att tillägga om denna värmepump, och jag vidhåller att övriga fabrikat kan ställa sig i skamvrån.
Jag säger också att dom som funderar på att installera markvärmepump har missat något om dom ej kollat denna VP.

Thomas



nya cirkpumparna, varmvattenproduktionen och konstruktionen av utdragbara kylmodulen lÃ¥ter riktigt bra  Thumbsup
Några av punkterna går väl bort med den externa vv beredaren till 1145, jag hade iaf fått en vanlig VPA300/200 i offerten, det som gör 1245 effektiv är väl slingan i tanken istället för vattenmantel?

resten är för mig oviktigt med kabeldragning, ljudnivå mm då den står låångt ner i källaren men det ser såklart bra ut för dom som ser sin pump ofta.


230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #101 skrivet: 31 augusti 2009, 19:32:28 »
Snyft, enda Nibe (vvs) säljaren som behagade att komma sände mig en offert som berörde 1225-10 även fast jag framförde mitt intresse av 1245an, jag som var nyfiken på vad de skulle räkna ut åt mig.
Gör som jag då, köp den från www.vvsgds.se och koppla in den själv eller anlita en egen rörkrökare som hjälper dig.

Har själv sneglat på den sidan men blir lite harig när man ska betala i förskott mm, inga problem med köpet?
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #102 skrivet: 31 augusti 2009, 20:17:14 »
Tihi nu hitta jag en VVSare som var positiv till 1245an, "har hållt på i 40år, varit lite tveksam till nibes grejer, 1225an var iofs den bästa förr, har monterat andra fabrikat också men denna 1245an var faktiskt riktigt bra"

Ska bli kul att se vad han räknar ut sen.

Berörande att köpa löst, så jovisst, lite rädd att VVS folket ska bli sura dock.

http://vvsgds.jetshop.se/nibe-fighter-f1245-10kw-p-46.aspx   53,490kr med leverans  53,125kr utan..
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=2786  57,050kr med leverans, 56,450kr utan.. (känd firma)
http://www.bynor.se/product_info.php/products_id/2810 53,250kr (firman har fått bra betyg utav en på prisjakt)

Lite förvånad att det är så billigt att skeppa dessa klumpedunsar. hehe
« Senast ändrad: 31 augusti 2009, 20:21:19 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Daniel_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #103 skrivet: 31 augusti 2009, 20:22:54 »
Snyft, enda Nibe (vvs) säljaren som behagade att komma sände mig en offert som berörde 1225-10 även fast jag framförde mitt intresse av 1245an, jag som var nyfiken på vad de skulle räkna ut åt mig.
Gör som jag då, köp den från www.vvsgds.se och koppla in den själv eller anlita en egen rörkrökare som hjälper dig.

Har själv sneglat på den sidan men blir lite harig när man ska betala i förskott mm, inga problem med köpet?
Förskotts betalade på söndag kväll, sen ringde det en dam på måndag och frågade om det gick bra att få den levererad på tisdag förmiddag.
Det gick fint, sa jag. På tisdagen kom en Dahl lastbil och ställde av den på garage uppfarten. Så det gick väldigt smidigt och bra.
Till saken hör ju även att jag bor i Boden 100 mil från firman, men eftersom det verkar vara Dahl som levererar matrialet åt vvsgds så fanns väl pumpen bara 4 mil från mig.
« Senast ändrad: 31 augusti 2009, 20:25:47 av Daniel_L »
Nibe 1245-8kw, 470m slang. 163kvm.

Utloggad hubes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #104 skrivet: 01 september 2009, 18:12:21 »
Hej,

Då 1245 bara kommer med 180L VVB, borde man inte kunna koppla på en VPB-200 om man har extra VV behov?
kikar själv på en lösning med 1145 + VPA-300/200 men får intrycket av att Nibes nya sätt att värma vatten är avsevärt snabbare i denna nya serie.

om jag tolkar det hela rätt är VPB-200 mycket snabbare än VPA-300/200 per liter så att säga. låter det rimligt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!