Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 529931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #75 skrivet: 14 augusti 2009, 16:10:48 »


Det har pratats om innegivare. Jag fick ju två givaren en inne och en ute. Den utegivaren installerade jag direkt men innegivaren tyckte både installatören och elektrikern att jag inte skulle installera då det sabbade för pumpen sa de. Jag kan kanske förstå dem då vi har en rätt öppen planlösning i ett gammalt hus runt en bred skorsten där vi i ett av rummen har en öppenspis samt i köket har vi köksspis (vedspis) som man säkert kommer köra lite om vintrarna för mysfaktorns skull. Detta kommer då säkert resultera i att innegivaren ser till att pannan flippar ur.
Är det rätt tänkt eller hur skall jag göra tycker Ni?


Det är trötta installatörer som inte orkar dra kabeln. Antingen ljuger dom dig rätt upp i ansiktet, eller så är dom lata. Kan också vara så att dom inte har bättre kunskap.

Om rumsgivarfunktionen på nya 1245 är densamma som tidigare modeller, så kommer inte pumpen att slockna, utan tuggar på med lägre framlednigstemp. Kan inte se att rumsgivaren förstör, genom att reducera effekten som kanske ger precis balans till vedeldningen.

Till tidigare modeller var rumsgivare ett tillbehör. Nu ingår de i paketet.
Någon som ställt sig frågan.....varför?


Utloggad Daniel_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #76 skrivet: 14 augusti 2009, 19:55:18 »
Ja då har du ett styrkeprov framför dig Daniel. Det var över 300 kg att förflytta över tröskeln när vi flytta in vår vecka 30.

Det har pratats om innegivare. Jag fick ju två givaren en inne och en ute. Den utegivaren installerade jag direkt men innegivaren tyckte både installatören och elektrikern att jag inte skulle installera då det sabbade för pumpen sa de. Jag kan kanske förstå dem då vi har en rätt öppen planlösning i ett gammalt hus runt en bred skorsten där vi i ett av rummen har en öppenspis samt i köket har vi köksspis (vedspis) som man säkert kommer köra lite om vintrarna för mysfaktorns skull. Detta kommer då säkert resultera i att innegivaren ser till att pannan flippar ur.
Är det rätt tänkt eller hur skall jag göra tycker Ni?

Jag fick den på plats igår kväll, med en kraftigare modell säckkärra. Klädde av den sedan ropade jag in gumman som fick balansera den åt vardera håll när jag sågade av pallen som den stod på.


Ang. innegivaren ska du absolut installera den, speciellt när du har en extern värmekälla i form av vedspisen.
Jag har haft värmesystem med endast innegivare och med både inne och ute-givare och jag tycker att inne givaren är ett måste för en jämt och komfortabel inne miljö. Hade köpt en om den inte hade följt med.
« Senast ändrad: 14 augusti 2009, 20:03:11 av Daniel_L »
Nibe 1245-8kw, 470m slang. 163kvm.

Utloggad Daniel_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #77 skrivet: 14 augusti 2009, 20:06:50 »
Är det nån mer som saknade saker i bi packen? Jag hade inga smutsfilter och inget lock på behållaren till KB:n, som det verkar vara i bilderna i installationbeskrivningen, om den nu behövs, varför har man inte ett öppet kärl?
Nibe 1245-8kw, 470m slang. 163kvm.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #78 skrivet: 14 augusti 2009, 20:46:22 »
Är det nån mer som saknade saker i bi packen? Jag hade inga smutsfilter och inget lock på behållaren till KB:n, som det verkar vara i bilderna i installationbeskrivningen, om den nu behövs, varför har man inte ett öppet kärl?

Med ett öppet kärl skulle spriten dunsta.
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Daniel_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #79 skrivet: 14 augusti 2009, 21:07:06 »
Är det nån mer som saknade saker i bi packen? Jag hade inga smutsfilter och inget lock på behållaren till KB:n, som det verkar vara i bilderna i installationbeskrivningen, om den nu behövs, varför har man inte ett öppet kärl?

Med ett öppet kärl skulle spriten dunsta.

Det tänkte jag inte pÃ¥. Man mÃ¥ste tänka pÃ¥ procenten.  :D
Nibe 1245-8kw, 470m slang. 163kvm.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #80 skrivet: 14 augusti 2009, 21:10:26 »
Är det nån mer som saknade saker i bi packen? Jag hade inga smutsfilter och inget lock på behållaren till KB:n, som det verkar vara i bilderna i installationbeskrivningen, om den nu behövs, varför har man inte ett öppet kärl?

Med ett öppet kärl skulle spriten dunsta.

Det tänkte jag inte pÃ¥. Man mÃ¥ste tänka pÃ¥ procenten.  :D
Absolut!    :D
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #81 skrivet: 14 augusti 2009, 21:23:18 »
Är det nån mer som saknade saker i bi packen? Jag hade inga smutsfilter och inget lock på behållaren till KB:n, som det verkar vara i bilderna i installationbeskrivningen, om den nu behövs, varför har man inte ett öppet kärl?

Med ett öppet kärl skulle spriten dunsta.

Det tänkte jag inte pÃ¥. Man mÃ¥ste tänka pÃ¥ procenten.  :D

Kommer du bara ha 1245:an eller något mer vid sidan om?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Daniel_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #82 skrivet: 15 augusti 2009, 08:36:02 »
Vad tänkte du? Ingen FLM, har idag en frånluftsvärmepump. Men det blir en fläkt uppe på vinden istället. Det blir bara 1245:an och en separat elmätare till den. Kommer att gräva 450m slang ute på gården/runt hästhagen.
« Senast ändrad: 15 augusti 2009, 08:37:59 av Daniel_L »
Nibe 1245-8kw, 470m slang. 163kvm.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #83 skrivet: 22 augusti 2009, 11:18:12 »
Fick min 1245 -10 i veckan och det fanns inga smutsfilter med kartongen ? kan dom vara monterade i kylmodulen redan kanske ?
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #84 skrivet: 22 augusti 2009, 11:41:50 »
Fick min 1245 -10 i veckan och det fanns inga smutsfilter med kartongen ? kan dom vara monterade i kylmodulen redan kanske ?


Smutssilen för kalla sidan finns i påfyllnadssatsen. Den verkar vara ett tillbehör.
http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/KB-25/

Då är nog silen för varma sidan också ett tillbehör, men köp inte Nibes original. Köp en filterball.
http://www.dinvvsbutik.se/images/5060102.gif

Utloggad Daniel_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #85 skrivet: 22 augusti 2009, 13:07:52 »
Fick min 1245 -10 i veckan och det fanns inga smutsfilter med kartongen ? kan dom vara monterade i kylmodulen redan kanske ?


Hade inte heller några smutsfilter med, fast det står att det ska vara bi packade. Min säljare pratade med Nibe och dom ska tydligen inte följa med 1245:an, men dom hade missat att ändra i broschyrerna.
Men ska du köpa ett påfyllningssats vilket är att rekommendera om du gräver markvärme så sitter det ett filter i den.
Nibe 1245-8kw, 470m slang. 163kvm.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #86 skrivet: 23 augusti 2009, 19:43:33 »
Ok, hur gick det med locket till brinerbehållaren ? Min saknade oxå lock.... fiR:
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad Daniel_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #87 skrivet: 23 augusti 2009, 20:21:37 »
Ok, hur gick det med locket till brinerbehållaren ? Min saknade oxå lock.... fiR:

Ska tydligen inte vara nått lock, har sett installationer där dom har säkerhetsventilen uppåt som lock, sen en gängmuff i botten. Hoppas du förstår vad jag menar.
Nibe 1245-8kw, 470m slang. 163kvm.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #88 skrivet: 23 augusti 2009, 22:28:33 »
Nja inte riktigt, finns det kanske någon bild någonstans ? Är bara lite nyfiken....
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #89 skrivet: 23 augusti 2009, 22:35:09 »
Inte för jag har så stor koll men när man läser om den så verkar det vara den användarvänliga displayen som är det heta och som skiljer mellan dom tidigare modellerna, kan väl vara kul att knappa på den dom första veckorna, men sen då?
Att dom andra märkena skulle ställa sig i skamvrån som Limbo skrev för en het display är väl att ta i :)
Cirkulationspumparna verkar ju inte ens vara automatiskt varvtalsstyrda brukar dom inte vara det  Sc:,h

och själva kompressorn köps väl in från samma tillverkare som levererar till dom andra märkena har jag förstått.

är det den värd 13000kr mer än tex 1225  :-\
« Senast ändrad: 23 augusti 2009, 22:38:20 av Barkis »
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!