Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Teoretisk förbrukningsfrÃ¥ga  (läst 2842 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Teoretisk förbrukningsfråga
« skrivet: 29 januari 2007, 18:52:11 »
Säg att man gjorde av med ca 2 500kWh(elpatron), värme och VV, under en månad med en medeltemp på 5grader.

Vad är det rimligt att anta att man gjort av med om det istället varit -5 i snitt?

Förstår att det beror på en massa olika saker, men på ett ungefär...

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Teoretisk förbrukningsfråga
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2007, 21:15:14 »
Ok, 2500kWh pÃ¥ enbart värme och VV?.... altsÃ¥ är denna siffra utan HHel ?  (hushÃ¥llsel)
Ok, minus VV... ca 350kWh= 2150kWh uppvärmning.  (VV kan ju variera rejält frÃ¥n familj till familj)
Låt oss säga 22 graders innetemp i snitt (varmare i taket, lite svalare på golvet...)
Temp differens +5 till +22 =17
2150 / 17 = 126,5kWh per C tempdiff och månad

Det blir kallt, tempdiff'en ökar till 27C... 27 * 126 = 3414kWh !!  ay ay ay ....
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Teoretisk förbrukningsfråga
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2007, 21:25:14 »
Ja, det är utan HH-el inräknat.

Det är inte så att när det blir kallare så ökar behovet mer... Alltså kan man räkna det så "enkelt" som att temp diffen ökar med 10grader? Den gör ju det bevisligen men borde det inte gå åt ännu mer energi för att värma när det blir 10 grader kallare än att följa den formeln?

Vet att det beror på en massa saker och att det där ju är ett sätt att räkna det hela, men jag inbillar mig att det borde gå åt ännu mer eftersom det blir 10 grader kallare och det går segare att värma upp huset då, som snabbare kyls ner...eller?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Teoretisk förbrukningsfråga
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2007, 23:32:57 »
Själva värmeläckaget genom fönster och husväggar är rätt så linjärt.
Iofs får det större konsekvenser om man öppnar en dörr i 10 sekunder när det är +5C ute jmfrt -5C ute.
Men sånna saker är nog "peanuts" i sammanhanget.
Möjligtvis att vissa lite-mer-än-väl-ventilerade bostäder kan kasta omkull "modellen" en aning.

Att det går segare att värma upp är rätt självklart iom att ett "-5C" nedkylt hus representerar är en större "köldklump" än ett "+5C" nedkylt hus.
Om man sen vräker på en fördefinerad maximal värmeeffekt, kanske 6kW, så dröjer det ju "x" antal timmar mer innan "-5C" klumpen når tillståndet "+5C" och ett antal timmar till innan man når sin komfortnivå.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Teoretisk förbrukningsfråga
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2007, 08:37:45 »
Okej, trodde det skulle vara större skillnad med en snitt temperatur som ligger 10 grader lägre än "bara" ca 1 300kwh.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Teoretisk förbrukningsfråga
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2007, 23:59:20 »
Intressant frågeställning där teorin nog inte är så enkel. I ert fall har ni en således en ökning av förbrukningen på ungefär 60 % då det blir 10 grader kallare. Det är möjligt att detta (linjär kurva) skulle gälla i ett mycket välisolerat hus men ju större skillnaden är mellan innertemperaturen och yttertemperaturen desto mer värme krävs ju för att hålla samma temperatur (olinjär kurva).

Jag jämförde på skoj min förbrukning i november med januari. I november var medeltemperaturen ca. +4 och i januari ca. -1. Dvs temp.diff 5 grader. Jag förbrukade i november 1740 kWh och i januari 2610 kWh för elpatron (inkl. hh-el). Här är ökningen hela 50% vid en temp.diff på 5 grader. (Om jag räknar bort en 500 kWh för hh-el blir ökningen närmare 70% men större delen av hh-el går ju säkert ut som spillvärme.) Jag har dessutom eldat i braskamin mer i januari än november så ökningen skulle sannolikt vara ännu större. För mig skulle nog iaf en 10 grader kallare innebära att min förbrukning mer än fördubblades... Sc:,h
 

Utloggad Bit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • http://www.puppan.com/vp
SV: Teoretisk förbrukningsfråga
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2007, 00:40:34 »
Siffror per dygn med VP i praktiken.

Förbrukning vid +5 ca 63 kWh (varav ca 25 HH) --> 114 kWh vid COP 3
Förbrukning vid -5 ca 85 kWh (varav ca 25 HH) --> 180 kWh vid COP 3
Motsvarar en ökning med knappt 60%

Du kan se förbrukning vid alla temperaturer på http://www.puppan.com/VP/Korrelation2006.htm
IVT HT+ 9kW installerad 050401, 190 m borra, 100L värmetank, värmeväxlare mellan VP och golvvärme pga syre-diffusion i slangarna, inomhusgivare i källaren. 130+130 kvm 1967 i Småland. 130 kvm golvvärme i helt inredd källare. Logger på http://www.puppan.com/vp

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Teoretisk förbrukningsfråga
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2007, 09:51:02 »
Okej, det känns mer rimligt att förbrukningen ökar ganska markant vid en temperatur sänkning på 10grader. Verkar som 50-60% kan vara ett ungefärligt värde alltså...

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Teoretisk förbrukningsfråga
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2007, 10:08:20 »
Om du räknar på samma sett med "Bit":s siffror så kommer du fram till samma sak som jag påstod.

Bit hade en värmealstring på 114kWh när det var +5C ute
Bit hade en värmealstring på 180kWh när det var -5C ute

Beräkningstemp inne 22C, tempdiff +22 till +5 = 17C
114kWh / 17 = 6,7kWh per C

Ny tempdiff, 22C inne mot -5C ute = 27C tempdiff
6,7kWh per C  "gÃ¥nger" 27 = 181kWh >beräknat< värmebehov.

Faktiskt uppmätt värde ca 180kWh värmealstring i "Bit":s anläggning.

Märkligt nog stämde teori och verklighet ganska väl överens, vilket var konstigt bara det.

Att räkna i % hit och dit är mer förvillande.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Teoretisk förbrukningsfråga
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2007, 21:21:06 »

Era siffror och teorier stämmer mycket bra även för mig. Min förbrukning för november skulle varit betydligt högre, jag hade baserat denna förbrukning på medelförbrukningen för oktober och november, då jag missat avläsningen i månadsskiftet oktober-november!
Jag är ledsen att jag förvillade er... :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!