Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utedelen gÃ¥r spontant trots avstängning  (läst 396 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Utedelen går spontant trots avstängning
« skrivet: 09 mars 2024, 09:43:36 »
Har en nyinstallerad Aura T2 då vår gamla (17 år) la av. Nu så har jag märkt att fläkten startar ca: 2 ggr per timme i ca: 30 sek.
Har varit i kontakt med installatör och dom i sin tur har varit i kontakt med thermia. Ingen av dom har hört talas om detta.
Det enda svar som jag fick i går var att dom "trodde" att fläkten startade för att ev blåsa bort snö, men det köper jag inte när det var +8 grader i skuggan här Onsdags.
NÃ¥gon annan som upplevt detta?

PS, Har fått höra att det är samsung som ligger bakom dessa pumpar, ställer därför frågan även här.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utedelen går spontant trots avstängning
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2024, 10:19:00 »
Kan det vara något med en givare som bråkar tro. Det är bara fläkten då och inte kompressorn med. Om jag inte har fel så ska fläkten starta först och kompressorn efter det. Tyder lite på en givare som har en form av hicka i en påverkan. Vill starta upp men ändrar sig helt plötsligt.

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: Utedelen går spontant trots avstängning
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2024, 10:29:17 »
Det är bara fläkten som startar, inte kompressorn.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utedelen går spontant trots avstängning
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2024, 10:41:40 »
förstår inte varför thermia håller kvar sig kvar i samsung

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utedelen går spontant trots avstängning
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2024, 10:42:25 »
Nu är jag inte riktigt hemma på funktionen, tror att fläkten ska starta före kompressorn. Då får den en signal att starta från programmet och eftersom den går i ca 30 sek så får inte kompressorn signal att starta och fläkten stänger då inte kompressorn startar. kan vara något med avfrostningen, men inte säker där. Kan även vara en bugg i programmet. Uppdatering om det går kanske kan hjälpa. Lite lurigt då man inte kan gå in ett program.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Utedelen går spontant trots avstängning
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2024, 12:01:26 »
Eftersom energiförbrukningen av fläkten är otroligt låg och perioden jättekort så är det inte något att bry sig om.
Men det kan göra nytta också, få bort vattendroppar bland lamellpaketets täta avstånd som fastnar och blir isklumpar så fort den startar på riktigt, går det blåsa bort dessa med en liten vindpust kan vara lönsamt. Blåsa bort behöver det inte betyda bokstavligen. Utan bara flytta på dem så de rinner ner och droppar bort under. Lite som en dimmig duschvägg, det är först när man samlar vattnet som det rinner vidare genom att stryka ihop det lite med handen eller skrapa.

Sen, generellt finns det något som kallas passiv avfrostning, borde användas runt 2-8 grader ute. Så nästa start är den helt på 0% påfrostning utan att köra en energikrävande avfrostning med kompressorn mitt i körningen. Om denna kör passiv avfrostning vet jag inget om.

Men sen finns det rena spekulativa anledningar, vill man ha pålitlig mätning av utomhustemperaturen så behöver fläkten gå.
Sen kan man hitta på massa kul med informationen. Finns det lufttempgivare efter förångaren så kan det vara att den vill veta hur frostig den är. (Aldrig sett sån extragivare på luft/luft).
Det kan hända att den själv mäter av innetemperaturen och uppskattar husets isoleringsprestanda under stilleståndet för att veta om den startar och stoppar lagom i förhållande till aktuell utomhustemperatur, då måste den veta en pålitlig utomhustemperatur.

Jagar man bästa prestandasiffror så kan det vara lite småskumma beteenden som krävs för att lyckas i sin helhet. Check av temperaturgivares riktighet skulle det kunna vara. Står allt still så finns det givare som visar liknande temperatur, det skulle också kunna bli underlag till felkod att anse att alla ligger inom ett visst spann efter stillestånd.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: Utedelen går spontant trots avstängning
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2024, 13:08:50 »
Tack för ett uttömmande svar HBerggren.
Inväntar våren med högre utetemp för att se om felet (om det nu är ett fel) kvarstår.
Det sorgliga/konstiga är att både installatör och thermia står å kliar sig i skallen och vet inte ett dugg vad det beror på.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utedelen går spontant trots avstängning
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2024, 13:49:58 »
Om fläkten förbrukar 30W så blir det ca 730 W/dygn.
Kostar elen 2 kr och den går i onödan 6 månader/år så blir det en kostnad på ca 266 kr/år.
Det kan man ju gärna slippa.
Om den förbrukar 7000 kWh/år för värme och varmvatten så påverkar det totalekonomin med ca 2%.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Utedelen går spontant trots avstängning
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2024, 21:40:24 »
30 sekunder per timme, eller 12 minuter per dag, så lite mindre.
73 h per år om det är hela året, 5 kr ungefär. Men är det halva året så blir det 2,5 kr.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utedelen går spontant trots avstängning
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2024, 07:18:34 »
Startar 2 gånger/timme i 30 sek, det blir 24 minuter/dygn.
Sen blev det fel för mig.
Och jag som alltid brukar skriva att jag är dÃ¥lig pÃ¥ matte, denna gÃ¥ngen gjorde jag det inte - och dÃ¥ Ã¥ker man dit förstÃ¥s.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!