Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Övertryck i huset eller vad händer?  (läst 9813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Övertryck i huset eller vad händer?
« skrivet: 07 mars 2013, 20:33:34 »
När det blÃ¥ser rejält hos oss (som nu) sÃ¥ slÃ¥r det i klaffarna till köksfläkten. Där sitter ju tvÃ¥ halvmÃ¥nar som öppnar med motorns tryck när köksfläkten gÃ¥r. När man stannar köksfläkten faller dom ner.  Är det blÃ¥sten i huven pÃ¥ taket som gör att det blir sug i röret sÃ¥ dom öppnas eller är det vind som trycker in i huset och fÃ¥r klaffarna att öppna pga övertryck? Finns det nÃ¥got man kan göra sÃ¥ man slipper sitta och höra pÃ¥ dem hela tiden när det blÃ¥ser ute?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Övertryck i huset eller vad händer?
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2013, 11:36:41 »
Att det är undertryck i skorstenen som gör att backventilen lyfter än nog helt klart.
Ta bort backventilen helt och hållet och se om det någonsin blir kallras ner över spisen.
Om kanalen är någorlunda lång så klarar du dig utan backventil....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Övertryck i huset eller vad händer?
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2013, 11:49:24 »
Hade samma, tog bara bort backventilen, aldrig nåt kallras.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Övertryck i huset eller vad händer?
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2013, 11:49:30 »
Att det är undertryck i skorstenen som gör att backventilen lyfter än nog helt klart.
Ta bort backventilen helt och hållet och se om det någonsin blir kallras ner över spisen.
Om kanalen är någorlunda lång så klarar du dig utan backventil....
Ja, när jag tänkte efter lite sen så kan det ju inte bli så pass mycket övertryck i huset i alla fall.
Ja, man kanske kunde testa ta bort dem. Men jag har redan "problem" med för lite tilluft och därmed ganska mycket undertryck.
Kanske kan lägga något gummi som dämpar ljudet när dom åker upp och ner hela tiden.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Övertryck i huset eller vad händer?
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2013, 12:28:54 »
Blir väl inte så bra att köra utan backspjäll om det är undertryck i huset kommer ju luften sugas i bakvägen via fläkten eller eventuellt gå rätt väg genom skorsten men utan återvinning om man nu har sånt. Jag kör utan backspjäll hos mig men det är för att jag vill ha drag i fläkten hela tiden men snart ska nog backspjället dit igen när jag kopplar in ett återvinnings agg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Övertryck i huset eller vad händer?
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2013, 17:26:13 »
Blir väl inte så bra att köra utan backspjäll om det är undertryck i huset kommer ju luften sugas i bakvägen via fläkten eller eventuellt gå rätt väg genom skorsten men utan återvinning om man nu har sånt. Jag kör utan backspjäll hos mig men det är för att jag vill ha drag i fläkten hela tiden men snart ska nog backspjället dit igen när jag kopplar in ett återvinnings agg.
Nä, eftersom jag har mekanisk frånluft så ska dom nog helst sitta kvar. Skillnad om jag haft självdrag. Ja lite i-lands problem har man allt. Får väl testa lägga lite gummi och se om det blir bättre.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Övertryck i huset eller vad händer?
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2013, 21:58:48 »
Prova med att lägga lite vikt på vingarna. Precis
så att fläkten orkar lyfta.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Övertryck i huset eller vad händer?
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2013, 18:08:55 »
Jag tog bort vingarna för några dagar sen. Så skönt att slippa ljudet. Jag blev visserligen halvt idiot förklarad av min fru som tyckte jag var löjlig som störde mig på det ::) Men tyst blev det och luften verkar stå ganska still i röret. Nu har det blåst som f-n i två dagar och där är inte mycket till drag. Lite gör inget då mindre utsug i köket kan vara bra.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck i huset eller vad händer?
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2013, 18:28:14 »
Din kanal fungerar väl som en självdragskanal utan återvinning. Du förlorar en del på detta om du har ftx. Sätt en sträng med silikon där spjället skall landa efter att det har varit öppet. Låt silikonet torka väl innan du monterar ihop det hela
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Övertryck i huset eller vad händer?
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2013, 21:41:23 »
Jag hade problem med ett rejält kallras så jag har monterat spjäll numera. Inget oljud när det blåser.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Övertryck i huset eller vad händer?
« Svar #10 skrivet: 21 mars 2013, 07:57:10 »
Jag hade problem med ett rejält kallras så jag har monterat spjäll numera. Inget oljud när det blåser.
Ja, jag får ju ha koll nu ett tag. Men provade igår och provocera lite undertryck i huset med hjälp av att stänga några tilluftsventiler(mekanisk frånluft) och elda i kaminen med luckan på glänt.
Men luften gick absolut inte "baklänges" i kanalen. Men visst sugs det ut lite extra vid blåst annars hade ju inte vingarna lyft. Men jag ser det inte så negativt då vi ändå inte har så bra ventilation.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!