Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: installatörer, vad anser ni?  (läst 10120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
installatörer, vad anser ni?
« skrivet: 17 april 2010, 21:33:30 »
I Fredags blev jag påhoppad av en annan röris när jag som vanligt tog en morgonfika hos den lokala rörgrossisten, han menade att jag skulle ge fan i att "hjälpa" kunder med frågor på forumet för det ställde honom i dålig dager när kunden var påläst.... Sc:,h

Som jag ser på saken så kommer branchen att självsanera sig på bakåtsträvande och okunniga rörisar om kunden får lite hjälp och ideer via nätet.

Vidare menade han att vi på sikt skulle bli arbetslösa om jag förklarade hur saker skulle lösas..

Jag anser att hemmapulare kommer ändå inte att ringa rörisen, dom kommer att pilla själva och då kan dom ju lika gärna göra rätt..
Jag är själv en hemmapulare och fixar snickeri, takbyte, el, tele mm. själv med hjälp via andra forum.

Branschen har ju ett skamfilat rykte (byggbranchen i stort) och jag anser att med pålästa och kunniga kunder kommer AB fiffel o båg att försvinna och kvar blir seriösa och intresserade rörisar med rätt inställning

Vad anser ni andra?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: installatörer, vad anser ni?
« Svar #1 skrivet: 17 april 2010, 21:36:18 »
Du har helt rätt inställning  Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: installatörer, vad anser ni?
« Svar #2 skrivet: 17 april 2010, 21:49:54 »
Naturligtvis gör du rätt. Att visa upp och bjuda på kunskap är enda vägen framåt.
Den enda som har något att förlora på det är den som tar betalt, men inte vet...

Se'n är det ju faktiskt så att det är ett sätt att skärpa sin egen kunskap och argumentation
för ibland fÃ¥r man ju faktiskt berättigat mothugg i sakfrÃ¥gor  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: installatörer, vad anser ni?
« Svar #3 skrivet: 17 april 2010, 22:06:55 »
Jag är ju inte installatör, men har mött samma missnöje som dig, nästan lite kul att se hur upprörda vissa installatörer blir när man säger att man driver www.varmepumpsforum.com
Träffade för nån månad sedan en företagsägare från södra Sverige, och utan att överdriva hade han inte mycket gott att säga om forumet.

När jag försökte analysera hans kritik så kom jag fram till att det som störde honom var de mer avancerade frågor han numera får från "insatta" kunder.

Jag ifrågasatte hans skeptisism till detta, och menade på att om han var duktig så kunde han ju bara vinna i förtroende om kunderna hade besvärliga frågor att ställa.

Han verkade inte uppskatta mina påståenden, men hade svårt att förklara sin ståndpunkt.

Jag tror att forumet är bra för de flesta kunder som använder sig av forumet, och dåligt för företag som gillar att ta genvägar när det går.

Sen kan jag ha en viss förståelse för att de klagomål som framkommer i forumet av vissa kunder kan få en överdriven betydelse, som gör det svårt för en del att sälja även om de i grunden har en bra produkt.

T.ex. kan IVT:s taskiga tempgivare kanske göra att vissa kunder ifrågasätter och ratar dessa värmepumpar när installtören säger att de INTE uppgraderats till en bättre modell...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: installatörer, vad anser ni?
« Svar #4 skrivet: 17 april 2010, 23:17:05 »
Jag hÃ¥ller inte med om det framförallt Rickard skriver.  Det finns inget som säger att bara för att en inst inte kan svaret pÃ¥ en viss teknisk frÃ¥ga sÃ¥ är han/hon en oseriös installatör.
I mina ögon gör vi alla fel och det som gör att man är en seriös installatör är att man löser det så fort det går,man lämnar inte kunden i sticket. Jag kan hyffsat mkt om Thermias Robuster men inte allt om deras villapumpar. Det skiljer en hel del mellan dem styrmässigt. Och då är väl jag en rutten installatör då,eller?
Det finns massor av rörisar som är just det, kompetenta rörisar.  Den kunskap de har om hur rörsystemet ska funka med flöden och sÃ¥nt är väl sÃ¥ viktig som om man kan hur VP styrs via nätet.
Jag har haft nöjet att träffa en som brukade hänga pÃ¥ detta forum,Coca-Cola heter han och han är jätte duktig, mycket bättre än mig pÃ¥ allt vad flöden heter. Men jag fÃ¥r nog säga att jag är bättre pÃ¥ internet- styr och styr överhuvudtaget.  Är jag dÃ¥ bättre än honom? skulle inte tro det va.
Sedan gillar jag inte att forumets ägare snackar ner olika märken, han borde förbli neutral i alla sådana frågor.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: installatörer, vad anser ni?
« Svar #5 skrivet: 18 april 2010, 07:29:27 »
Jag har i alla fall haft nytta av att läsa på olika forum, en del av mitt behov av vuxenstudier...
För ingen av oss yrkesmän/kvinnor är full-lärda ens efter många års arbete i sitt yrke! De som stagnerat i sitt skrå och inte har möjlighet att fortsätta självstudier har i framtiden det svårt och då kan det bli som Cougar skriver, de kan det smala område inom sitt yrke klanderfritt men ser ibland "världen via tunnelsyn" och då blir kundens kunskaper ett hot mot deras svaga kunskap inom ett bredare yrkesområde.
Och detta ser jag helt klart på de finska forumen :-\

Helt klart finns det bland med "klientelet" en ovilja att lära sig nya saker samt oförstånd till ny teknik= Gamla oljepannan funka "alltid", varmvattnet tog aldrig slut etc. Nu går det så mycket ström åt att vi inte har råd att betala elräkningens utjämningsräkning= Värmepumpen avstängd hela vintern... (Vi lever fortfarande i Finland med förhandprognos på elförbrukningen, utjämningen kommer ett år i efterskott Thumbsup

Ack, hur många gånger har många av oss åkt iväg till kund som har kallt i huset-> "någon" har vridit termostaten på noll eller släckt lampan som lyser på pannan. Vissa saker upprepas alltid ::)

Min tanke på forumen och deras inverkan på kundernas beteende samt kunskaper skall inte föraktas, dock bör forumets användare "bete sig som vuxna" och forumets övervakare vara aktiva, i annat fall går det som ett sakligt finskt forum som stängdes av för flera dagar för att användarna började "kasta skit på varandra"

Egentligen borde man ju vara tyst, har ju bara jobbat 30 år med underhåll av maskin/värme/el
Och detta med värmepumpar för uppvärming tar nog mera tid att lära sig än jag tänkte mig Sc:,h
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: installatörer, vad anser ni?
« Svar #6 skrivet: 18 april 2010, 07:32:28 »
Tycker inte att COUGAR gör fel, jag gör samma som han. Jag har bara problem med den typ av generaliseringar som pågår här ibland.
Mycket av de problem som uppstÃ¥r beror pÃ¥ kundens önskemÃ¥l att fÃ¥ det sÃ¥ billigt som möljigt.  Jag gjorde om ett hus till golvvärme i en av Stockholms finare stadsdelar.  De valde att inte köpa värmepumpen av mig. Den installerades av dem rörisar som drog vattnet i sagda hus. Dessa rörisar kom som i sÃ¥ mÃ¥nga andra fall i de finare stadsdelarna, frÃ¥n ett land som ligger söder om oss.  De gjorde ett fint arbete med att dra vattenledningar,inget snack, jag kunde inte gjort det bättre själv.  Vp installerades utan ngn  flexslang och bara filter pÃ¥ KB. Inga avstängningsventiler installerades och heller inte ngn stad eller annan typ av stryp ventil. Detta är ju en av förklaringarna till att den pumpen var billigare än min. Vet ej om det blev nÃ¥gra problem med den, men detta belyser ett av de problem som finns, folk vill ha det billigt.

Jag gillar detta forum annars skulle jag inte ha 1000 inlägg och jag skulle inte lÃ¥ta folk ringa till mig pÃ¥ fredagkvällar kl 22 00 om jag inte ville hjälpa folk.  Vill bara att röris föraktet ska tonas ner. Framför allt av forumets ägare, dÃ¥ folk nog har ett stort förtroende för honom. -Han borde ju veta hur det är om han har drivit detta i 6 Ã¥r.
ORAKLET

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: installatörer, vad anser ni?
« Svar #7 skrivet: 18 april 2010, 08:36:28 »
Läkare råkar ut för samma sak. Det finns patienter som har hämtat en massa information på nätet och kan mer om sin sjukdom än allmänläkaren. Kan bli besvärliga situationer när läkaren kommer fram till att patienten troligen lider av något annat än den sjukdom patienten har fastnat för.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: installatörer, vad anser ni?
« Svar #8 skrivet: 18 april 2010, 09:33:51 »
Jag hÃ¥ller inte med om det framförallt Rickard skriver.  Det finns inget som säger att bara för att en inst inte kan svaret pÃ¥ en viss teknisk frÃ¥ga sÃ¥ är han/hon en oseriös installatör.

Skillnaden mellan en seriös och oseriös röris är att en seriös TAR REDA på hur det ska göras... en oseriös gör som han tror blir bra.
Givetvis kan alla inte veta allt om allt..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: installatörer, vad anser ni?
« Svar #9 skrivet: 18 april 2010, 09:50:49 »
Bara för att förtydliga min skrivelse om IVT:s taskiga tempgivare.
De är inte ensamma som att ha dåliga tempgivare, Nibe är inte bättre de.

Jag anser inte att jag generellt sett uttrycker mig nedlåtande om installatörer, men jag vidhåller att man som kund bör ha en sund skepsis när det gäller dimensionering och intrimmning då många installatörer som inte arbetat så mycket med värmepumpar av naturliga skäl inte har koll på hur viktigt det är just med detta när det gäller värmepumpens funktion.
Precis som Oraklet beskriver så finns det många som bara installerar pumpen med minimal mängd tillbehör, och drar därifrån med pumpens inställningar på default.
Men jag förstår naturligvis att det finns installatörer som gör ett bättre jobb än så, även om inläggen i detta forum inte visar på att de är särskilt många.

Du Oraklet vill att mitt rörisförakt skall tonas ned, men varför då, jag anser att jag vore oseriös om jag inte varnade för det jag sett så många gånger när det gäller de som säljer värmepumpar, och de som installerar.
De flesta "fel" som vi hjälper till att konstatera i detta forum anser jag beror på undermålig dimensionering eller intrimmning av anläggningen, därefter kommer fel på tempgivare och fel på växelventiler, sen har ju olika typer av värmepumpar olika brister som kan vara lite knepiga att komma tillrätta med - på samma sätt som olika värmepumpar har fördelar som kan vara värt att framhålla.
T.ex. har IVT:s reglerprincip, med styrning på returtemperatur en mycket bättre förmåga att undvika övertemp under vår/höst när solen värmer upp huset.

Jag försöker hålla mig neutral när det gäller olika fabrikat, men de gånger jag är absolut säker på min sak så anser jag att det vore omoraliskt om jag inte yttrade mig i sakfrågorna.
Handen på hjärtat, om man tänker efter är det ju direkt dumt att reglera på framledningstemperatur när värmebehovet är litet, och IVT:s styrning på returtemperatur gör att deras värmepumpar producerar mindre värme under de perioder solen värmer huset även om utetempen är relativt låg.
Då och då kommer det även fram riktiga fel på kompressorer eller detaljer i köldmediakretsen, men det är extremt ovanligt.

När det gäller kritiken mot mig och detta forum så har jag att balansera mellan två skilda uppfattningar, dels finns det många vanliga konsumenter som anser att forumet mest är ett tillhåll för olika installatörer som vill framhålla sina produkter och sin egen förträfflighet, och dels bilden som cocacola och VP Oraklet framför, att jag/forumet i för stor utsträckning kritiserar installatörerna.
Jag gör verkligen mitt bästa för att hitta en nivå på mina inlägg som skall "reta" så få som möjligt, utan att mina inlägg blir löjligt intetsägande, och jag anser att jag ytterst sällan skriver saker som jag inte har belägg för eller kan stå för och förklara utförligt de gånger någon vill att jag gör det.

Jag håller med Roland när det gäller paralellen med läkarna, och patienternas självdiagnostik.
För några år sedan hade jag problem med en fot, och berättade för min läkare att jag trodde att jag visste vad felet var, han tittade lite konstigt på mig, och jag frågade om han var besvärad av det faktum att jag letat efter symtom/sjukdomsbild på nätet och kommit fram till en egen "diagnos".
NEJ! sa han, ingen känner din kropp och dina symtom bättre än du själv, det hjälper mig mycket att patienterna har en egen uppfattning om vad som kan vara felet när de kommer till mig.
Andra läkare reagerar säkert annorlunda, på samma sätt som olika installatörer reagerar olika när Värmepumpsforum nämns.

Det är helt uppenbart att de medlemmar i forumet som är eller har varit aktiva i branschen tillför extremt mycket värdefull information och kunskap, både för mig, och för de konsumeter som besöker forumet för att få hjälp inför eller efter sitt köp av värmepump, och det hoppas jag att alla installatörer som är verksamma i forumet uppfattar också.
« Senast ändrad: 18 april 2010, 09:56:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: installatörer, vad anser ni?
« Svar #10 skrivet: 18 april 2010, 10:06:32 »
Allt detta hänger ihop. Om kalle kommer hit och säger att hans VP inte funkar. Vi kommer fram till att den är för liten och dömmer ut inst som monterade. Vi vet inte hur det handlades upp, firman som monterade kanske ville stoppa dit något helt annat först men Kalle valde detta alternativ.
De som kan anses oseriösa är dem som inte gör något åt sina problem och som inte monterar den utrustning som krävs. Jag har varit på gränsen till tvungen att ta bort saker från mina offerter för annars får jag inget sålt och då är konkursen nära
Vad gäller tillverkare så är det säkert som du säger en bristande tempgivare. Det har nästan alla.
Men om det kommer från dig så låter det inte bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: installatörer, vad anser ni?
« Svar #11 skrivet: 18 april 2010, 10:18:48 »
Skulle jag verkligen vara trovärdig om jag inte framförde de fakta jag känner till när det gäller brister som olika tillvare dras med, utan att åtgärda detsamma med en förändrad produktion eller materialanskaffning?
För mig är det viktigare att vara trovärdig än att stryka alla tillverkare medhårs, men jag är naturligvis medveten om att det jag skriver kan påverka många människors uppfattning, och jag är därför normalt sett väldigt försiktig med att införa kritik som jag inte är helt säker på stämmer.

Alla tillverkare/installatörer som anser sig oslyldigt eller felaktigt anklagade för något i forumet får gärna bemöta kritiken, som t.ex. Spotec/Chofu gjorde häromdagen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: installatörer, vad anser ni?
« Svar #12 skrivet: 18 april 2010, 10:26:05 »
Jag förstÃ¥r att du vet mÃ¥nga konstiga saker som tillverkarna gör. Det gör jag jag med och säker alla som sysslar med detta. Skillnaden är att om jag säger nÃ¥got dÃ¥ligt om IVT sÃ¥ tycker de flesta att ja,ja det kommer ju frÃ¥n en Thermia gubbe.  Men om det kommer frÃ¥n den som varit här i 6 Ã¥r och läst nästan alla inlägg sÃ¥ mÃ¥ste det ju stämma. Det är det som jag inte gillar. Sedan förstÃ¥r jag att du hjälpt MÃ…NGA genom detta forum, men en stor del av den hjälpen har kommit frÃ¥n de installatörer som gillar att syssla med detta. De som fÃ¥r kritik för att de gör smygreklam bland annat, fast dem kanske inte gjorde det. ;)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: installatörer, vad anser ni?
« Svar #13 skrivet: 18 april 2010, 10:33:23 »
 *vinkar*
« Senast ändrad: 20 november 2010, 09:27:57 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: installatörer, vad anser ni?
« Svar #14 skrivet: 18 april 2010, 10:35:52 »
Låt mig redovisa ett exempel på vad jag anser vara oseriöst av olika säljare/installatörer.

Många av mina vänner/bekanta och sådana som jag möter vill som ni alla förstår "tala" värmepump med mig när vi träffas, och många har på senare år lockats av de billiga kinesiska luft/vatten-värmepumpar som funnits/finns till salu.
De frågar mig om vad jag tror om dessa, och jag berättar vad jag anser om dessa, och om deras funktion i det klimat som råder här i Norrbotten, naturligvis relaterat till deras värmesystem och dess uppbyggnad.
Utan att ljuga kan jag säga att jag ännu inte kommit fram till att de som frågat mig om dessa värmepumpar haft ett system, och en kravbild på funktionen som gjort att jag rekommenderat köp.
Huruvida jag har rätt i min uppfattning eller ej kan vi tvista om, men naturligvis har det sålts en hel del av dessa värmepumpar till Norrbotten...

Förutsatt att jag har rätt i min uppfattning om lämpligheten att montera denna typ av värmepump i norra Sverige, är det seriöst agerat av de som säljer dessa värmepumpar?

Jag förstÃ¥r att du vet mÃ¥nga konstiga saker som tillverkarna gör. Det gör jag jag med och säker alla som sysslar med detta. Skillnaden är att om jag säger nÃ¥got dÃ¥ligt om IVT sÃ¥ tycker de flesta att ja,ja det kommer ju frÃ¥n en Thermia gubbe.  Men om det kommer frÃ¥n den som varit här i 6 Ã¥r och läst nästan alla inlägg sÃ¥ mÃ¥ste det ju stämma. Det är det som jag inte gillar. Sedan förstÃ¥r jag att du hjälpt MÃ…NGA genom detta forum, men en stor del av den hjälpen har kommit frÃ¥n de installatörer som gillar att syssla med detta. De som fÃ¥r kritik för att de gör smygreklam bland annat, fast dem kanske inte gjorde det. ;)

När det gäller smygreklamen, och de regler jag har för detta så är det som du förstår en balansgång, tillåter jag för mycket tappar de vanliga konsumenterna förtroendet för forumet, och är jag "för" tuff mot sådana som du, som tillför så mycket till forumet, så riskerar jag att tappa denna typ av värdefulla medlemmar.
En svår balansgång, men det ligger på mitt ansvar att avgöra var gränsen går, och ingen annans, även om jag gärna ser att medlemmarna i forumet anmäler sånt de tycker är olämpligt till mig så att jag får ta ställning till det hela.

Just det du skriver om mina 6 års erfarenhet av forumet gör att jag är noga med vad jag skriver, jag vet att många som löser i forumet har stort förttroende för min uppfattning, och det gör att jag försöker vara försiktig när det gäller vad jag varnar för, eller rekommenderar.
Sen ommer jag aldrig att kunna göra alla nöjda med mitt sätt att agera, det vet jag och det måste både jag och andra acceptera.
Dock hoppas jag att jagt blir bättre och bättre med åren, jag försöker i alla fall ta till mig av den konstruktiva kritik som t.ex. du framför, och justera mitt sätt att agera i forumet vartefter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!