Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Torr energibrunn.  (läst 6315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lifeguard666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ö-vik
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Torr energibrunn.
« skrivet: 08 oktober 2004, 08:02:45 »
Hej har frÃ¥gat pÃ¥ annan trÃ¥d tidigare. Vad gör man om hÃ¥let inte har nÃ¥got vatten. Läste att man kan fylla det med borrkax, bentonitlera  eller liknande. Är det nÃ¥gon som  har erfarenheter...? Bor pÃ¥ en höjd ca 50 m ovan hav och 300 m frÃ¥n hav. Har fyllt hÃ¥let med vatten men det sjunker undan. Vilket energi utbyta kan man räkna med om man fyller det med borrkax...? Man kan alldrig fÃ¥ upp slangen igen, eller hur?

Erfarenheter och tips?
Helt slut i hjärnan nu, behöver er!
MVH MIkael
Carpe diem

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Re:Torr energibrunn.
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2004, 08:27:27 »
När borrade du?

Ge hålet lite tid, det tog flera veckor innan mitt hål var fyllt. ;)
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad lifeguard666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ö-vik
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Torr energibrunn.
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2004, 09:10:28 »
Borrade i onsdags, tänkte loda med en elektrod i eftermiddag. Har förstått att det är ovanligt med torra hål men måste förbereda mig på det värsta. Fyllde hålet till bredden i går det bara sjönk undan. Om det är torrt kan man fylla det med värmeledande mtrl typ borrkax, kvartssand el bentonitlera, är det någon som har gjort det.
MVH Micke i Ö-vik
Carpe diem

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Torr energibrunn.
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2004, 09:47:19 »
Ö-vik, vilka borrade?

Har en artikel om återfyllning med annat material återkommer i kväll med lååååångt citat i frågan
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad lifeguard666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ö-vik
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Torr energibrunn.
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2004, 09:55:30 »
Vore mkt tacksam för det. JW borrade. Jag skulle ha 150 men lade på 10m till.
MVH MW
Carpe diem

Utloggad lifeguard666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ö-vik
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Torr energibrunn.
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2004, 10:08:57 »
Vet inte vem som skötte riggen, men jagtyckte de gjorde ett bra jobb. Lite snabb därifrån möjligen. Tycker jag skulle fått lite tid på mig att funder aom jag skulle fortsätta eller inte. Men jag är nöjd. JWbrunnsborrning var det.

MVH MIael
Carpe diem

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Torr energibrunn.
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2004, 13:02:26 »
Har du köpt en totalinstallation eller borrningen separat???
Är det långt ned till vattnet skulle jag överväga att borra djupare. Firman borde känna ett ansvar för att nyborrat hål om dom åkte utan att kolla grundvattennivån!?
Dom borde hjälpa dig till en rimlig kostnad ned till 200 meter!?
var det nåt tal om att täta mot ev. saltvattenintängning!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad lifeguard666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ö-vik
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Torr energibrunn.
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2004, 13:35:09 »
Jag lejde borrarna själv, jag skall avvakta och kolla vattnet i hålet om det finns något och då om det stiger.
Får ta ett beslut till veckan... Gärna mer synpunkter och tips. Fick ett som berättade att man kan göra en avbärare på grundv nivån och sedan fylla upp hålet med borrkax....lät lite avancerat.
MVH MIcke
Carpe diem

admin

  • Gäst
admin
Re:Torr energibrunn.
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2004, 13:40:00 »
Citera
Fick ett som berättade att man kan göra en avbärare på grundv nivån och sedan fylla upp hålet med borrkax....lät lite avancerat.

Lät intressant, jag har faktiskt funderat i de banorna själv. Men det har man aldrig hört talas om, så jag vägade inte skriva nåt...

Hur skulle avbäraren konstrueras?

Ett annat galet tips är att fylla hÃ¥let med rocagil, och vatten, rocagilen skall ju täta alla sprickor, sen är det bara att fylla hÃ¥let och hÃ¥lla tummarna  :o :o :o

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Torr energibrunn.
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2004, 13:43:17 »
Att fylla igen hålet tycker jag är sista alternativet.
blir det en läcka  fÃ¥r man ju inte upp slangen dÃ¥.
jag tror att vattennivån stabiliserar sig på en bra nivå ska du se.


Om nivÃ¥n sjunker sakta kanske du ska lägga med en vattenslang, för pÃ¥fyllnad av hÃ¥let. LÃ¥ngsökt idé men kanske ändÃ¥ inte....  kan va idé att fylla upp lite extra enbart vid stark kyla, bra med extra meter att ta till dÃ¥!

Hoppas det fixar sig!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Torr energibrunn.
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2004, 13:55:21 »
Det finns en "ny" amerikansk blandning tror jag det var som skulle vara tämligen strålande att fylla igen med, å som bör klara frysning åsså, vilket tydligen inte bentonit mår så strålande av..men som sagt, mer om det i kväll...
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad lifeguard666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ö-vik
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Torr energibrunn.
« Svar #11 skrivet: 08 oktober 2004, 16:11:36 »
Jag har precis lodat....utan att säga för mycket tror jag att nivån är på väg upp...Men jag ropar inte hej än

MW
Carpe diem

admin

  • Gäst
admin
Re:Torr energibrunn.
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2004, 16:32:08 »
Inga såna här "cliffhangers" tack!

Berätta!

Hur långt var det till vattnet?

PS. Vi håller tummarna för dig, hoppas det går vägen.


Utloggad lifeguard666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ö-vik
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Torr energibrunn.
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2004, 19:12:39 »
sAKTA UPPÃ…T,  Ã…terkommer kl 0900 i morgon med besked, tack för intresset i alla fall.
I`l be back
Övik
Tro om MODO biljetterna är slutsåld i morgon?
"nya problem"
Carpe diem

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Torr energibrunn.
« Svar #14 skrivet: 09 oktober 2004, 08:43:43 »
Körde ihop sig i gÃ¥r, sÃ¥ det fÃ¥r komma idag, även om det inte ser ut att behövas längre.  Tittade i Geotecs tidning (bra med en kompis som borrar  ;D) nr 4/03. De hade sin Ã¥rsstämma och följande stÃ¥r: "inom borrningsbranschen är frÃ¥gan om avtätning av energibrunnar inget nytt. I bÃ¥de USA och Schweiz anses Ã¥terfyllnad av sÃ¥dana brunnar vara en självklar Ã¥tgärd. I Sverige har vi valt en annan väg och föredragit att inte Ã¥terfylla energibrunnar. Men kommer vi ha det sÃ¥ även framöver."

Det räknas sedan upp vilka experter som bjudits in i frågan, å det är ett tungt gäng, sedan så kommer följande

Göran risberg säger: "Kommunerna ställer krav på avtätning, men de vet nog inte alltid varför"

Detta startade debatten, men jag hoppar här till HUR man tänkt sig göra..

"Några självklara rekomendationer på hur avtätningen skall utföras finns inte idag, Göran Hellströms korta föredrag har bl. a definitivt tagit död på myten om bentonit som ett universiellt och undergörande avtätningsmedel. Bentonit är ett naturmedel vilket är bra. Dessutom krymper den inte och har "självläkande" egenskaper. Dess värmeledande egenskaper är också bra, berättade han. Men det finns klara nackdelar: Den är svår att blanda väl och pumpa ner i brunnen. Samt uppvisar stor variation i olika komersiella produkter. Men framförallt tål bentoniten inte frysning, den separerar så att vattnet frigörs från dess fasta beståndsdelar.

Den för närvarande optimala lösningen tycks vara en produkt utvecklad i USA. Den heter Mix 111 och är en blandning av cement, kvartssand, bentonit, vatten och bindningsmedel. Mix 111 kännetecknas bl. a. av hög värmeledningsförmåga och bra vidhäftning till kollektorslang. Blandningen har dock inte testats med avseende på frysning. Olle Andersson var dock hoppfull om den saken. När cement härdar avges ju vatten. Den färdiga produkten innehåller inget vatten. Så det finns förutsättningar för att Mix 111 skall hålla för frysning.

Vattenfyllda energibrunnar är dock de enklaste och billigaste vi kan åstadkomma och har även bra termiska egenskaper. Så de kan man fortsätta med under förutsättningatt inga andra väsentliga omständigheter pekar på motsatsen. Här måste man även uppmärksamma risken för klämskador på kollektorn på grund av frysning. Vid stora energiuttag sjunker temperaturen i borrhålet med följd att vattnet i brunnen fryses. Det tryck som utvecklas då kan klämma ihop slangen. Utifrån de mätningar som gjorts i bl. a. Schweiz, borde värmepumpsanläggningar dimensioneras så att köldbärarens ingående temperatur aldrig understiger -2,5 grader C, påpekade Göran Hellström. De ovan nämnda mätningarna utfördes vid användning av en PN16-klassad kollektorslang, medan vi i Sverige använder PN6.3-klassade rör. En skarp varning för underdimensionerade borrhål, särskilt vid återfyllnad. Är alltså på sin plats.

Återfyllnad av energibrunnar leder vanligtvis till försämrade tekniska egenskaper och detta måste hanteras vid dimensioneringen av värmepumpsanläggningen. Det finns fall där värmepumpssystemet fungerat tillfredsställande tills man tvingats återfylla energibrunnen med frysning som följd. Ökat borrhålsdjup med 15-20% samt rätt temperaturdimensionering torde lösa det problemet."

Nu följer i artikeln lite tyckanden om VAR man ev ska återfylla..sedan kommer de fram till att utse en tremannakommité för att utreda frågan ytterligare.

PUST...blev långt det här.... ;D
Allt går, det är bara olika svårt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!