Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: cotn
« skrivet: 09 november 2009, 16:52:57 »

Har en Sanyo 123 som inköptes december 2007. Fungerat bra fram tills förra månaden då den helt plötsligt började slå av och på. Vid dessa tillfällen slog jag av och på säkringen vilket fick den att hoppa igång. Sista rycket den hade gick den i flera dagar i sträck utan minsta problem för att sedan tvärdö. Eftersom jag har den 5-åriga trygghetsförsäkringen ringde jag numret till KCC men hamnade till slut hos ett företag som heter Varmt&skönt. Givetvis kunde dom hjälpa mig, tyvärr fick man ju vänta i 3 veckor på reparatören. När han väl kom bytte han kretskort på en halvtimme.

Något som Varmt&Skönt var snabba på var att, trots min garanti, skicka en faktura på 6000 kronor. Notera då att kretskortet kostar 2400 plus moms. Företaget hade bara för resan till mig fakturerat 2369 kronor. Va f#n trodde dom? Trodde dom jag ringde dit för skoj skull och att vi inte hade någon reparatör här i bygden.

Ringde upp deras "ekonomi-avdelning". Helt plötsligt hörs en kvinnlig röst utbrista - Hallå! ingen presentation. Jag förklarar mitt ärende och hon säger då - Vad är problemet?
Problemet? Jag har ju garanti och har ingen tanke på att betala 6000. Hade jag inte haft garanti skulle jag ju inte anlitat ett företag så långt bort.(16 mil) Hon mumlade i någon minut med en manlig anställd i bakgrunden. Hon skulle kolla upp detta och återkomma sa hon till sist. Otålig som jag är ringde jag åter efter 3 timmar. Då började samma kvinna svamla om nya fakturor. Till sist kunde jag komma fram till att jag inte skulle betala något alls. Puh!


Lektionen kan alltså sammanfattas

1. När man köper luftvärme, kolla detta forum först. Jag levde i villfarelsen att Sanyo var ett kvalitetsmärke...

2. Kolla upp hur servicen ser ut vid eventuella driftstörningar. Att vänta nästan 3 veckor är inte OK.

3. Presentera sig samt prata tydligt om man jobbar med kunder via telefon. Mycket av min irritation kommer just från detta bemötandet. Att kvinnan pratade med brytning var inte det största problemet utan att hon "svamlade" och uppenbarligen inte hade någon koll på min garanti.

4. Förbanna dig själv att du inte satte in en kamin istället...



Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 30 oktober 2009, 08:18:58 »

Sanyo verkar vara det märke med absolut mest fel. kretskort fel, kompressor fel ja allt möjligt. tur man köpte en toshiba ras 10 polar 1 funkar kanon sparat 12000 kwh på 1 år! :)

Statistik ?? "Verkar vara" gills inte..

Nu har iofs en av mina 123:or jäklats, så det är FULLT MÖJLIGT att du har rätt, men det vore kul att se lite figures rörande detta.. Någon ?
För bara något/några år sedan var sanyo ett märke som hölls ganska högt..
Skrivet av: ace
« skrivet: 29 oktober 2009, 21:34:07 »

Sanyo verkar vara det märke med absolut mest fel. kretskort fel, kompressor fel ja allt möjligt. tur man köpte en toshiba ras 10 polar 1 funkar kanon sparat 12000 kwh på 1 år! :)
Du har alltså sparat halva din förbrukning.
utan att sänka komforten ?
Skrivet av: kylteknikern81
« skrivet: 29 oktober 2009, 21:01:24 »

Sanyo verkar vara det märke med absolut mest fel. kretskort fel, kompressor fel ja allt möjligt. tur man köpte en toshiba ras 10 polar 1 funkar kanon sparat 12000 kwh på 1 år! :)
Skrivet av: goranP
« skrivet: 26 oktober 2009, 13:10:17 »

 
  Hej på er, det var jag som var så missnöjd med min Sanyo och hyllade min oljepanna. Den är fantastisk, byter man munstycke nu och då och fyller på olja så fungerar det perfekt. Tryggt att luta sig mot när Sanyon krånglar. Har nu fått innekretskortet bytt och nu är allt bra igen. Men litar på värmepumpen gör jag inte mera. Den får vara mera som ett komplement och en kul grej.
Kan nog enbart hålla med dig en värmepump är inget som jag litar på heller och jag ser den som ett komplement och inte så kul grej :(
Skrivet av: icem4n
« skrivet: 05 september 2009, 19:39:01 »

 
  Hej på er, det var jag som var så missnöjd med min Sanyo och hyllade min oljepanna. Den är fantastisk, byter man munstycke nu och då och fyller på olja så fungerar det perfekt. Tryggt att luta sig mot när Sanyon krånglar. Har nu fått innekretskortet bytt och nu är allt bra igen. Men litar på värmepumpen gör jag inte mera. Den får vara mera som ett komplement och en kul grej.

Hej!
Du verkar ha förstått det ganska rätt.
En värmepump skaffar man ju inte för att stänga all annan befintlig värme utan det är mer ett komplement.
Problem med Sanyo är inte direkt ovanliga.Faktum är att det mesta med Sanyo har dom krånglat till lite inkl felsöknings funktionerna och deras support som går via KCC gruppen och Ahlsell.
Funktions mässigt är det en bra maskin, så länge den inte börjar stånga och vråla som dom tyvärr har en benägenhet att göra.
Vi körde installationerna för ett företag här i min ort och det gick så långt att dom var tvungna att rea ut dem ganska kraftigt då ingen ville köpa krånglande maskiner.

Hoppas den rullar ett bra tag till för dig, ger dig plus i kanten för komplement :D
Skrivet av: trident76
« skrivet: 05 september 2009, 19:19:33 »

Har 2 123:or, 4 resp. 3 år gamla. Fungerar perfekt och har reducerat elkonsumtionen från 25000 kwh till 13000 kwh. Behöver aldrig använda strömslukande elelement längre.
Skrivet av: wikström
« skrivet: 10 juni 2009, 18:59:21 »



   Herregud den har nu gått på i 2,5 veckor och jag törs inte stänga av den fast säsongen är över. Varje morgon ( jag bor på stugan nu) kastar jag en blick på eländet och kollar om den är vid liv. Borde nog stänga av den för den drar ju ström.
Skrivet av: super
« skrivet: 10 juni 2009, 18:36:28 »

Just nu går min, men den stannar nog om nån dag igen sen får jag vänta en vecka o se om man får igång den igen lol
Skrivet av: wikström
« skrivet: 05 juni 2009, 18:31:01 »

 
  Hej på er, det var jag som var så missnöjd med min Sanyo och hyllade min oljepanna. Den är fantastisk, byter man munstycke nu och då och fyller på olja så fungerar det perfekt. Tryggt att luta sig mot när Sanyon krånglar. Har nu fått innekretskortet bytt och nu är allt bra igen. Men litar på värmepumpen gör jag inte mera. Den får vara mera som ett komplement och en kul grej.
Skrivet av: Mayer
« skrivet: 16 maj 2009, 12:11:56 »

har en sanyo 123 som gått klanderfritt i ca 3år dem ger bra värme men dax för en rengöring.
Skrivet av: super
« skrivet: 06 maj 2009, 20:58:23 »

Fick tips att utegivare krånglat kan va det som spökar?
Såg att min pump i källaren (clover 91) stannat igen, står o blåser på min varvtal, men slutat skicka styrsignal till utedelen.

Pratar inne/ute delen med varann via styrsignalkabeln? jag undra om utegivaren kan sända signal till innedelen att inte skicka styrsignal pga för kallt ute eller skickar innedelen utsignal men utedelen stoppar starten själv?

Hoppas nån föstår hur jag menar  :) e lite stressad ska ut o pilla innan natten kommer..

Super
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 06 maj 2009, 08:48:30 »

Kretskort inne så kan den vara totalt död (inte svara alls) men kan också fungera sporadiskt, kan gå flera dagar om du bryter strömmen och startar upp igen.
Kretskort ute brukar den felkoda direkt på.
Skrivet av: super
« skrivet: 05 maj 2009, 22:25:14 »

Hur beter sig pumpen vid kretskortshaveri?
Stannar helt?
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 30 april 2009, 12:43:55 »

..konstigt..kan det bero på montör? Handhavare?...jag har sålt en hel del maskiner från Skåne i söder till Västernorrland och de fungerar.. jag har visserligen monterat de flesta själv men ändå....var ligger felet?

Kanske i klimatet? Själv tror jag på kvaliten på pumpen.
Svårt att se att det ska bero på montör att det ryker 10-12 innekretskort varje höst.
Visst kan vissa saker bero på montör men felarterna som vi får upp är till 98% pumpen i sig.
Skrivet av: gästen
« skrivet: 29 april 2009, 21:27:52 »

..konstigt..kan det bero på montör? Handhavare?...jag har sålt en hel del maskiner från Skåne i söder till Västernorrland och de fungerar.. jag har visserligen monterat de flesta själv men ändå....var ligger felet?
Skrivet av: Arof
« skrivet: 23 april 2009, 18:23:14 »

Statestik är svårt det tycker jag oxå
Antag det finns 1000 A pumpar med 30  fel per år
   "       "    "     10    B   "         "    1     "    "    "
Så skriver du som Folksam att pump A har 30 fel o pump b 1 fel
Man vill oxå veta antal inom varje fabrikat o antal inom varje modell o antal fel för varje fabrikat o modell o kanske servicekostnaden för varje modell.
Kan någon komma med dom informationerna skulle många vara mycket tacksamma.
Hälsningar
Curt
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 17 april 2009, 11:39:24 »

Hårt att säga aldrig mer luftvärmepump för att en Sanyo har jävlats med dig, finns mkt bättre märken både garanti och driftsmässigt, men valet är ju ditt eget.

Sticker sanyo ut ur mängden beträffande driftstörningar ? Jag har tidigare tänkt mig dem som ett kvalitetsmärke..

Tycker definitivt det.
Satt och räknade felratio och det ska vara ungefär 3 Sanyo - 1 IVT, Aermec, Panasonic enligt dom antal pumpar vi har monterat och har rep. på.
Den verkliga siffran är väl ungefär 10-15 Sanyo - 1 IVT, Aermec, Panasonic.

Alltså för varje Panasonic, Aermec eller IVT jag repar så hinner jag repa mellan 10 och 15 Sanyo.
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 17 april 2009, 08:47:05 »

Hårt att säga aldrig mer luftvärmepump för att en Sanyo har jävlats med dig, finns mkt bättre märken både garanti och driftsmässigt, men valet är ju ditt eget.

Sticker sanyo ut ur mängden beträffande driftstörningar ? Jag har tidigare tänkt mig dem som ett kvalitetsmärke..
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 15 april 2009, 11:58:49 »

Hårt att säga aldrig mer luftvärmepump för att en Sanyo har jävlats med dig, finns mkt bättre märken både garanti och driftsmässigt, men valet är ju ditt eget.
Skrivet av: kento
« skrivet: 07 april 2009, 10:41:20 »

Trist med dina dåliga erfarenheter, med ett par måndagsex. Vi är ju dock väldigt många här på forumet som har helt andra erfarenheter av detta o andra märken. Kanske finns det nån här som kan hjälpa dig om du beskriver det nuvarandet problemet lite noggrannare? Om nu inte installatören tar o skärper sig.
Annars får du ta o editera din profil . . . ;D
Hoppas det ordnar sig!

Mvh Kento
Skrivet av: wikström
« skrivet: 06 april 2009, 18:48:23 »

 
 Har nu min andra Sanyo 123 ehn på 3 år. Den första ville bara gå nån gång nu och då och den nya jag fick på garantin har lagt av helt. Går varken igång via fjärren eller innerdelen. I morse när jag vaknade trodde jag att det var nåt hackspett på ytterväggen men det var bara innedelen som hackade som ett hackspett. Apparaten var ej igång men hackade gjorde den. Jag drog ut kontakten så blev det tyst. Aldrig mer luftvärmepump, tacka vet jag oljeeldning.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!