Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Kalixlöjrom
« skrivet: 18 januari 2012, 09:46:11 »

Hej ! I natt har det varit 16 minus, när jag vaknade i morse var huset super varmt och skönt framförallt jämnvarmt i alla rum.
Nu är värmen i kulverten samma som stigaren till huset.
Diffen mellan stigaren och returen 5 grader.( skall sänka cirkpumpen i kväll )
En start och stopp på hela natten körde kurva 7 22,5 g inomhustemp.
Nu kan man börja optimera och sluta felsöka  ;D
Hälsningar Kalix
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 17 januari 2012, 23:32:41 »

En tank är i många fall en smidig lösning på diverse problem. Men rena fel är något annat och dessa skall så klart åtgärdas oavsett om man har en tank eller inte!

Och TS har det ju så bra att han redan har tankar och CPs om det skulle behövas eller önskas i installationen.

 Thumbsup
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 januari 2012, 22:36:29 »

Det är nu du ska börja finjustera ;)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 januari 2012, 22:35:37 »

Kanon  Thumbsup
Har du fortfarande kallare vbf till garaget än till huset?
Skrivet av: Kalixlöjrom
« skrivet: 17 januari 2012, 22:28:07 »

Hej igen ! Jag kollade smutsfiltret på returen, gissa om det var igensatt.
Min nibe har från att ha varit en folka med en potatis i avgasröret gått till att bli en ferrari. Deltat är perfekt varmt i alla raddar. Ringde min röris som guidade mig via telefonen. Dom har gjort en super bra installation. Tack så hemskt mycket alla som har kommit med förslag, det gick vägen trots att jag började misströsta. Nu blir det fest till helgen. studs studs knUp knUp, Detta är ett super forum
Hälsningar Kalix
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 januari 2012, 21:33:35 »

Men nu är det ju de facto så att det inte hjälper med arbetstank om radiatorystemet inte kan ge ut den effekt som krävs för att hålla huset varmt trots att VP:n löser på driftspressostaten.
Att då investera i en arbetstank istället för att åtgärda radiatorsystemet är bortkastade pengar, och just därför anser jag att man skall rekommendera arbetstank när de behövs och/eller gör nytta - inte som lösningen på all världens problem - för det är de inte.

En arbetstank löser inte problemen med en felaktigt inkopplad värmepump - eller kulvert.
Däremot, om man löser problemen i radiatorkretsen kan man mycket väl komma tillrätta med flöden OCH deltaT på en och samma gång, utan arbetstank.

Det jag ser framför mig är "installatören" som rekommenderar arbetstank som en lösning på alla problem ("för det har han sett i värmepumpsforum") och lurar på kunden en lösning som ändå inte löser grundproblemet.
Det är sånt jag inte vill bidra till.

Sen vet jag, och har tiotals gånger också skrivit, att det i vissa särskilda fall kan krävas en arbetstank.
Att en större volym är bra i mer eller mindre alla lägen har jag heller aldrig haft någon synpunkt på.
Däremot är det väldigt sällan det lönar sig ekonomiskt att sätta in en arbetstank.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 17 januari 2012, 21:11:36 »



Det ter sig för mig som att ni letar fel i mina resonemang bara som en sport?
Varför?

Jag tror inte alls att Kalix skall behöva ha 20 graders deltaT i sitt system, speciellt inte vid så låg vbf som vi ändå talar om - även om det är enrörs - det måste bara vara bättre att hitta orsaken till flödesproblemen än att sätta in en arbetstank för 10 000 - 15 000 kr, och trots detta ha ett radiatorsystem som inte är anpassat för värmepumpsdrift.

Kanske för att du på senare tid på ett närmast maniskt sätt har dissat allt och alla som föreslagit något som har med arbetstankar att göra.

Självklart anser jag också att man ska börja med att felsöka det system man har. Det kanske handlar om ett smutsigt filter i ts fall. Men faktum kvarstår att i många installationer med enrörssystem, och i detta fallet dessutom blandat med en konventionell tvårörskulvet, är det helt omöjligt att få till korrekta flöden för bra värmepumpsdrift utan stora ombyggnader. I mitt fall var det tex så. Då framstår 10 tusen för en arbetstank som väldigt billigt och enkelt för att få till bra förhållanden för vp.

Därför är det onödigt att kasta ur sig att "arbetstank hjälper inte" innan man har en aning om vad problemet är.
Lika onödigt som att säga att det löser alla problem, vilket ingen gjort, och vilket i så fall inte skulle vara sant.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 januari 2012, 21:04:35 »

Har du provat att stänga av den externa cp för att säkerställa att den är rätt inkopplad vattnet kommer att cirkulera tack vare den inbyggda cp.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 januari 2012, 20:47:05 »

Provade sänka vp cirkpump till 50% pumpen stannade nästan genast och jag fick ett larm Hög kondensator ut temperatur (163 )

Det skulle inte förvåna mig om du har cirkpumpar som motarbetar varann eller något annat klantigt fel i ditt system som gör att flödet blir knasigt.
Det är t.ex. inte alls ovanligt att installatörerna kastar om fram och returledning vid installationer.
Är dina radiatorer varmare upptill än nedtill, och varma hela vägen upptill, inte bara på ena sidan?

Lite bilder på installationen, och på dina radiatorer /radiatorkoppel skulle göra det lättare för oss att hjälpa dig.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 januari 2012, 20:44:05 »

Det du skriver stämmer ju förvisso Rickard men bara i driftsfallet med kontinuerlig kompressorgång. Det händer ju inte så ofta och dessutom har vi väl ingen aning om ts dimensionering. Hos mig inträffar det aldrig. För alla andra driftsfall fungerar det ju som David beskriver.

Jag har aldrig påstått annat än att problemet bara uppstår om det finns behov av kontinuerlig drift av kompressorn.
Runt 90% av alla installationer kräver det + eltillskott när det är som kallast, I Kalix är risken stor att kontinuerlig drift kommer att krävas, så att vi skulle anta att det aldrig finns behov av kontinuerlig drift och/eller eltillskott måste bara vara mer fel än att anta det.
Jag tycker dessutom i fall som dessa när man ser att det kan komma att bli problem försöker testa sig fram till anläggningens potential att i vart fall kunna leverera kontinuerlig värme från kompressorn, sånt skall man inte pyssla med när det är -35°C ute!

Det ter sig för mig som att ni letar fel i mina resonemang bara som en sport?
Varför?

Jag tror inte alls att Kalix skall behöva ha 20 graders deltaT i sitt system, speciellt inte vid så låg vbf som vi ändå talar om - även om det är enrörs - det måste bara vara bättre att hitta orsaken till flödesproblemen än att sätta in en arbetstank för 10 000 - 15 000 kr, och trots detta ha ett radiatorsystem som inte är anpassat för värmepumpsdrift.
Skrivet av: Kalixlöjrom
« skrivet: 17 januari 2012, 20:27:48 »

Provade sänka vp cirkpump till 50% pumpen stannade nästan genast och jag fick ett larm Hög kondensator ut temperatur (163 )
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 17 januari 2012, 20:06:44 »

Hm. Du måste ha råkat mäta tempen när den gjorde varmvatten. Annars fattar jag ingenting!  Sc:,h Mät igen när kompressorn går och den jobbar med Värme.

Men appropå dina cirkulationspumpar; kolla hur stor diffen/deltat blir över värmepumpen med den externa grundfos-pumpen av repskektive på. Det borde ju bli skillnad om den funkar. Samma sak med den menystyrda pumpen i 1245:an. Diffen borde ändras om du ändrar ner från 100%. Dessa övningar borde visa om pumparna funkar.

Men har du kollat smutsfiltret på värmebärarsidan? Kanske är igensatt? Stäng värmepumpen och cirkulationspump, och stäng eventuella kulventiler runt filtret innan du öppnar det och kollar (om det är det kassa nibe-filtret som följde med min som inte har en sån där integrerad spak på == "filter ball").
Skrivet av: Kalixlöjrom
« skrivet: 17 januari 2012, 18:59:40 »

Hej Kulverten är kopplad med T rör på stigaren från vp/ på returen likadant.
Tittade som vanligt nu förtiden när vp startade just innan gradminuterna räknat ned var framledningen 55 g. Mätte en decimeter upp på tejpat stigar rör med ir mätare och den visade 33 g, ska det vara så eller fungerar inte cirkpumpen som den ska. Kör nu med 100 % på vp cirk pump och läge tre på sekundär cirkpump den är en Grundfos typ ups 21-60 f. Det borde ju forsa fram vatten i ledningarna tycker jag.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 17 januari 2012, 18:48:49 »

Men sista stycket i Rickards senaste anförande låter intressant, en annan möjlighet är att om slingorna
är kopplade baklänges jämfört tidigare, men inte ens de borde medföra så stor skillnad jämförd titigare.
Det är inte omöjligt att han tänkte så som Rickard beskriver det.
Davids i de om kulverten är en annan bra ide att utesluta en felkälla, och om det nu är seriekopplad med
radiatorer så stängs jo av hela värmen och då märken man det direkt, om man inte kan följa rördragningen
på annat sätt hur dom är kopplade.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 17 januari 2012, 18:09:42 »

Det du skriver stämmer ju förvisso Rickard men bara i driftsfallet med kontinuerlig kompressorgång. Det händer ju inte så ofta och dessutom har vi väl ingen aning om ts dimensionering. Hos mig inträffar det aldrig. För alla andra driftsfall fungerar det ju som David beskriver.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 17 januari 2012, 15:22:07 »

I det fall du beskriver så är det väl så att värmepumpen kommer stanna efter ett tag genom att gradminuterna är hemräknade (eller returtemp om man styr på hysteres). Och under detta stopp kommer radiatorerna fortsätta få värme från tanken. Och VP kommer inte starta igen förrän nytt värmebehov föreligger såsom indikerat av gradminuter eller hysteres, vilken styrning man nu har.

500 liter borde väl inte vara omöjligt att använda som en arbetstank på en 10kw värmepump. Jag vet inte vad det är för tank men endera har jag eller installatören missat något.

I övrigt håller jag med om att något verkar vara fel :)
Går det att stänga av kulverten (om den är fryssäker) för att ta bort denna ur ekvationen.
Det är ju det enda nya i systemet så att säga.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 januari 2012, 15:10:49 »

Med ett så högt delta som TS har tycker jag att ytterligare ökningar av GM inte är en så bra idé.
Då är ju risken ännu större för att det blir en elpanna.

Jag vet inte exakt vad du menar i det senare stycket. Kanske tänker vi på olika saker.
Men att om det du pratar om är att värmepumpen är överdimensionerad snarare än att något är fel med radiatorsystemet så håller jag inte med om att en arbetstank inte kan lösa problemet. Du får gärna förklara närmare.

Om radiatorsystemet inte kan göra av med hela värmepumpens uteffekt vid kontinuerlig drift, så hjälper det inte med en arbetstank, arbetstankens temperatur kommer då att bli lika hög som systemtemperaturen, och driftspressostaten löser ändå.
Arbetstanken kan hjälpa så tillvida att man kan köra den lite längre innan driftspressostaten löser tack vare den större volymen och den varmare returtemp man får från tanken, men som sagt, och huset har X kW effektbehov, och radiatorsystemet inte kan avge dem värmen vid en framledningstemp som är lika med eller mindre än vad som är möjligt utan att driftspressostaten löser så hjälper inte en arbetstank.

Det värmeavgivande systemet måste vara så dimensionerat att det kan avge husets maximala effektbehov vid en temp lägre än värmepumpens maximala temperatur är utan att pressostaten stoppar kompressorn.
I detta fall tror jag att felet finns att hitta i VVS-installationen som gör att deltaT blir orimligt högt i radiatorkretsen.

En annan lustig sak är ju att kalixlöjrom uppger att framledningen till fläktradiatorn i garaget är lägre än till radiatorerna, det borde inte vara möjligt.
Kan det vara så att installatören kopplat fläktradiatorn i serie med hela radiatorkretsen för att nyttja returflödet för uppvärmning av garaget.
Det skulle i så fall kunna ge stora strypningar i systemet och förklara det höga deltaT som råder.
Skrivet av: Kalixlöjrom
« skrivet: 17 januari 2012, 13:34:29 »

Hej David Mina rörisar tycker att en 500 liters acc tank är för stor, igår stängde jag shunten på vedpannan som jag provat andvända som volymförstorare en Albin 720 med ca 280 liter,  provade även att stänga av den sekundära cirkpumppen men upplevde då att framledningen steg dramatiskt fort med en ca 5 min gångtid som följd, ibland så innbillar jag mig att värmen har svårt att lämna pumpen kan ett radiatorsystem som funkat klockrent med ved vara så helvetes trögt. Öppnade även alla strypningar men fick två svala radiatorer i slutet på köpet. Har nu strypt ett och etthalvt varv i början 8 raddar (tot 16) och värmen kommer smygande tillbaka. Ingen skillnad på retur temp fortfarande mellan 20/25 grader diff. Kör på kurva 7+2 130 gradmin   6 minusgrader ute och 21 grader inne. Mååånga starter. Försökte även logga men tror jag måste ladda ned någon loggfil till usb. Tack så mycket alla som kommer med förslag, själv känner jag att man håller på och bryta ihop  huvuddunk. Skall testa lite av förslagen efter jobbet.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 17 januari 2012, 10:48:58 »

Med ett så högt delta som TS har tycker jag att ytterligare ökningar av GM inte är en så bra idé.
Då är ju risken ännu större för att det blir en elpanna.

Jag vet inte exakt vad du menar i det senare stycket. Kanske tänker vi på olika saker.
Men att om det du pratar om är att värmepumpen är överdimensionerad snarare än att något är fel med radiatorsystemet så håller jag inte med om att en arbetstank inte kan lösa problemet. Du får gärna förklara närmare.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 januari 2012, 08:08:30 »

Antalet starter är inte dramatiskt många, som jag ser det är dock risken för att din värmepump blir till en ren elpanna när/om det blir riktigt kallt ute.
Med så stor deltaT mellan vbf och vbr behöver du ett högt värde på gradminuterna för att få färre starter, jag gissar att ett lämpligt värde på gradminuterna vore ca 160-200 (går det ställa upp så högt?) och 4-5 gånger så mycket på TS-min (startvärde för eltillskott)
Öka också värdet för "start stopp kompressor" 25 så att den inte genererar onödiga starter (Du kan börja med det så du ser om det är den som stör redan nu)

För att se om ditt radiatorsystem alls kan ta emot den effekt din värmepump genererar utan att värmepumpen löser ut på driftspressostaten skulle du kunna göra som följer:

Blockera eltillskottet helt.
Ställ upp kurva och parallellförskjutning så att värmepumpen går kontinuerligt tills vbf inte längre stiger.
Om detta är möjligt utan att driftspressostaten löser ut för högt tryck/hög temp så finns det förutsättningar för en problemfri drift förutsatt att din värmepump klarar att hålla värmen i huset utan hjälp av eltillskott, och inga större åtgärder behöver vidtas.
Du får inte optimal COP, men du får så bra COP du kan utan att göra ingrepp i radiatorsystemet, och då kommer att ha ett system som värmer huset utan att krångla.

Skulle det visa sig att driftspressostaten löser ut relativt fort när du pressar värmepumpen på detta sätt måste du göra någon form av åtgärd, arbetstank hjälper inte, ej heller volymtank, utan du måste åtgärda radiatorsystemet på något sätt.
Rengöring av filter och urspolning av radiatorsystemet kan öka flödet och värmeavgivningen om det är ett enrörssystem med klena radiatorer som har ett antal år på nacken.
Andra lösningar skulle kunna vara att försöka dela upp de två befintliga enrörsslingorna i ytterligare två om det går att komma åt rören på något sätt.
Ligger rören i golv/dolt eller finns de synliga, så att det är enkelt att dela upp befintliga slingor i fler?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 17 januari 2012, 01:50:53 »

Hur varma blir rummen i början på respektive slinga?

Har du testat att strypa ganska dramatiskt i början och se om det alla fall gör någon skillnad

Du pratar vedpannor och annat läskigt. Men det borde ju innebära att du har någon typ av tank. till på köpet verkar du ju ha en extern cirkpump. Du borde kunna koppla den som en arbetstank som nämnts tidigare.

Din värmepump jobbar då med ett flöde mot tanken som alltid är konstant, typ.. och dina raddar hämtar i den takt dom hämtar helt enkelt.. Arbetstanken är utjämnande så till vida att det troligen kommer ta lite längre tid för radiatorerna att hämta ut värmen som värmepumpen har genererat och under tiden står den och vilar.

Beroende på vart framledningsgivaren hamnar och hur tanken är konstruerad samt i kombination med gradminuter värdet för start av värmepumpen bör du kunna få de antal starter du eftersträvar.

En annan fördel är att du kan ha termostater på raddarna utan att värmepumpens gång påverkas annat än positivt utifrån perspektivet att vid tillfälligt värmeöverskott i huset så kommer nästa start fördröjas.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 17 januari 2012, 00:41:18 »

Min teori är att värmeförlusten när vattnet passerat alla radiatorer vid enrörssystem gör att deltat blir 20 grader vid vp, kan man göra något åt det eller är det så här med enrörssystem. Att strypa in systemet för att minska deltat vid vp känns inte rätt men kanske är enda lösningen. För visst startar ju pumpen på returtempen eller är jag helt ute och cycklar ??

Det stämmer vad du säjer man får köra så hård med Cp:n som övriga omstädigheterna tillåter.
Enrörssystem är det inte lätt att komma till rätt delta. Systemet borde ha konstruerat så att radiatorerna
blir större mot slutet av slingan beroende av att vattnet är inte lika varmt som i början av slingan.
I mitt fall har dom faktiskt lyckat dimensionera rätt så jag behöver inte strypa någon radiator och kan
köra Cp:n för fult men delta varierar ändå mellan 9 till 11grader beroende på ute temperaturen.
Jag har två slingor vardera  8 radiatorer (16 totalt). På enrörssystem är det ingen risk för kortslutning.
För starter är det bara att satsa på en tank om man är orolig.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 16 januari 2012, 22:20:26 »

Min teori är att värmeförlusten när vattnet passerat alla radiatorer vid enrörssystem gör att deltat blir 20 grader vid vp, kan man göra något åt det eller är det så här med enrörssystem. Att strypa in systemet för att minska deltat vid vp känns inte rätt men kanske är enda lösningen.
Jag är inte så bra på det här med ettrörssystem, men nu tror jag att jag äntligen förstår vad du menar: Du skrev att du hade 4 graders delta på radiatorerna, men då menade du per radiator? Och i ettrörs är det ju seriekoppling och då blir tempen lägre för varje radator.  Du har radiatorerna i 2 separata slingor skrev du. Och då blir ju det totala deltat stort när du har totalt 16 radiatorer...

Om du kan minska alla strypningar för radiatorerna och slingorna, så flödar vattnet lättare och då minskar ju deltat vilket värmepumpen gillar. Men det är nog inte så lätt i ett ettrörsystem (du vill att alla radiatorer ska avge lagom värme, inget rum för varmt/kallt). Om du tänker prova så är ju tipset att noga skriva upp hur allt är inställt innan du börjar!

Men istället kanske du kan höra med installatören, vad de säger (de borde ju veta vad du har för radiatorsystem och ha offererat en lämplig lösning till dig)? Och så undrar jag om du inte skulle posta en fråga i VVS-forumet här hur/om du kan trimma ditt enrörsystem (dvs inte i Nibe-forumet).

Förresten undrar jag om inte en arbetstank skulle kunna vara lösning på problem med ett ettrörssystem: Dvs att värmepumpen arbetar mot tanken med ett flöde (och sitt delta på 7 grader), och en extern cirkulationspump pumpar vatten genom radiatorerna med ett helt annat högre delta..?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 januari 2012, 20:58:06 »

Kontinuerlig drift ska inte göra nån skillnad förutom att den inte stänger av sig till sommaren när inte huset behöver värme.
Skrivet av: Kalixlöjrom
« skrivet: 16 januari 2012, 20:49:49 »

Ska logga under natten, provade stålla cirkpumprn på kontinuerlig drift.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 januari 2012, 17:51:56 »

Det är framledningen som styr när pumpen ska stanna samt stoppa men när kompressor står blir ju framledning lika som retur vp styr efter gradminuter 1 grad över börvärde framledning = +1 gradmin eller 3 grader under börvärde framledning i 2 minuter = -6 gradmin. Är du säker på att du justerat hastigheten på cp rätt det finns olika värden att justera läge värme är när kompressorn går läge ekonomi när kompressorn står. Har du provat att logga via usb minnet lägg gärna upp en log på forumet.
Skrivet av: Kalixlöjrom
« skrivet: 16 januari 2012, 17:23:12 »

Min teori är att värmeförlusten när vattnet passerat alla radiatorer vid enrörssystem gör att deltat blir 20 grader vid vp, kan man göra något åt det eller är det så här med enrörssystem. Att strypa in systemet för att minska deltat vid vp känns inte rätt men kanske är enda lösningen. För visst startar ju pumpen på returtempen eller är jag helt ute och cycklar ??
Skrivet av: Kalixlöjrom
« skrivet: 16 januari 2012, 17:03:47 »

Hej Erik under vedpanne tiden hade jag inte så bra koll på deltat. Jag eldade på mot en 500l ac tanck och styrde pannshunten med Ta 230 och utegivare. Huset är byggt 1990 och jag köpte det för 8 år sen. Allt har fungerat perfekt och man lyxade till det med 23-24 grader. Största bekymret var att bära in ved. Jag tror det är två enrörsslingor för två rdiatorer i slutet av huset blev bara ljumna när minusgraderna kröp på. Fick då rekomenderat att strypa på några radiatorer i början sett från vp, samt att starta cirkpumpen som sitter efter pannshunten för att trycka på lite extra. Jag har efter det provat både minsta fart och högsta fart men märker ingen skilldnad. Det sitter en termostatventil vid golvet i tvättstugan som verkar vara ämnad till slingorna i golven. När jag tänker efter så har det varit lite trögt i den bortersta toaletten, däe finnes även en vatten buren handdukstork som bara blev varm när pannan shuntade ut mycket vid kall ute temp. Jag blir så less på dessa starter ångrar nästan att man började rodda i allt för i övrigt är jag väldigt nöjd. Ps har 800 m slang i separata diken två slingor a 400 m i perfekta förhållanden. (blött och lerigt ett hellve att skyddstäcka slangen men bra effekt)
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 16 januari 2012, 16:28:33 »

Vad hade du för delta på vedpannetiden? Var det samma då? Eller har något hänt med systemet sedan dess? Vad har/hade du för cirkulationspump då?

Blev det skillnad (lägre delta) när du aktiverade din externa Danfoss cirkulationspump som du nämnde i starten på tråden? Om det inte blev skillnad kanske denna pumpen inte går, utan står stilla och inte gör någon nytta?

Jag tror som sagt på att du ska mäta temp på alla rör till och från värmepumpen, och kolla var de grenas och temperaturerna där för att se var den kalla returen kommer ifrån. Vad är delta över de olika 1-rörs-radiatorslingarna, vad är delta över kulverten?

Allmänt sett verkar flödet i klimatsystemet vara för lågt. Det hinner inte avge värmen från pumpen nog snabbt och då stiger framledningen snabbt och GM blir 0? Finns det några strypningar du kan lätta på? (förutom på 1-rörs radiatorkopplen som du nog inte ska pilla med i första taget så du sabbar balanseringen).
Skrivet av: Kalixlöjrom
« skrivet: 16 januari 2012, 15:58:19 »

Jag vet inte i skrivande stund hur många timmar, men den går en 15 20 min sen har den nått en framlednings temp på ca 53, gradminutrarna  räknat ned och pumprn stannar. Returen är då endast 33 grader, är det därför den startar upp så fort igen. Har ändrat gradminuter till 130 och start stopp kompressor till 15,tillsats -550, diff mellan tillsats steg 100.
Inkopplad 8 november
2354 starter
drifttid 712 t
varmv  66 t
Huset i ett plan med 160 kv med fristående dubbelgarage 100 kv var av uppvärmt 65 kv
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 januari 2012, 15:00:46 »

20 min gångtid vid -22 grader är konstigt stiger returtempen nästan direkt som vp startar kan det vara för stort flöde genom nån radiator men har du 4 grader delta på raddarna ska det vara ok. Hur många timmar per dygn går vp vid -22 är den mycket överdimensionerad ?
Skrivet av: Kalixlöjrom
« skrivet: 16 januari 2012, 14:17:26 »

Garaget ca 65 kiv både hus och garage väldigt bra isolerade med fasad tegel och gjuten sula på båda. Stigaren till garaget blir inte lika varm som framledningen till huset utan ganska sval dock håller jag lätt 14-15 grader utan att kräma på vredet vid kollektorn. Vp går ca 15 till 20 min vid 22 minus ingen el spets håller 21 till 22 grader inomhus. Jag är nöjd med installationen och värmen, det som bekymrar mig är dom täta starterna vare sig det är varmt eller kallt ute. Jag glömde säga att jag konverterade om garaget med kulvert och konvektorelement vid vp installationen.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 16 januari 2012, 13:45:49 »

Rören är kopplade så att det går genom pannshunten med en förgrening till kulverten, jag tror att det är två slingor i huset och möjlighet att strypa vid varje radiator. ... Jag tycker det kommer väldigt svalt vatten i retur från kulverten kan den vara strypt för hårt obs det är varmt och gott i garaget.
Hur stort garage har du? Hur lite isolerat? Kan det vara så att din fläktkonvektor där tar ganska stor effekt för att göra garaget varmt. Då blir returen låg. Då blandas den med returen från radiatorerna, men om flödet är mycket större till garaget så blir den totala returen låg. Om du inte redan har det; mät tempen på de olika rören som går ihop/förgrenas.

Eller att din kulvert har stora värmeförluster som du inte märkte med vedpannan?

Har förresten du kollat hur länge värmepumpen går, när det är kallt ute, t ex den där dagen när det var -22? Och om den använder eltillskott? Och i såna fall hur mycket. Dvs kolla att pumpens effekt räcker till att värmae hus och garage som det var tänkt (enligt projekteringen/planeringen innan bytet), så att den inte går för fullt med elparon (utan att du märker det) för att värma garaget.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 januari 2012, 13:25:19 »

Har du diff på 4 grader på radiatorerna men 20 grader över vp måste du ha stor diff på nån radiator eller golvvärme blir till att leta.
Skrivet av: Kalixlöjrom
« skrivet: 16 januari 2012, 13:22:20 »

Hej glömde säga att diffen på radiatorerna är ca 4 grader
Skrivet av: Kalixlöjrom
« skrivet: 16 januari 2012, 13:19:48 »

Rören är kopplade så att det går genom pannshunten med en förgrening till kulverten, jag tror att det är två slingor i huset och möjlighet att strypa vid varje radiator. När pumpen tillverkar värme och gradminuterna räknat ned är skillnaden 20 grader mellan stigaren och returen. Har läst att optimalt skall vara 7-8 grader ?. KB in 0,8 ut -2,3 Jag tycker det kommer väldigt svalt vatten i retur från kulverten kan den vara strypt för hårt obs det är varmt och gott i garaget.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 16 januari 2012, 12:57:07 »

Du har ett delta på 20 grader menar du (skillnaden mellan framledning och retur till radiatorerna)?

Hur är rören kopplade från värmepumpen till radiatorerna och fläktkonvektorn? Är det flera slingor med radiatorer? Finns det strypningar på de olika slingorna? Eftersom huset är varmt utgår jag från att alla radiatorer (och golv) också är varma? (men väldigt varma upptill och väldigt kalla nedtill då när du har en diff på 20)?

Du eldade ved innan såg jag, var det samma stora delta då?

Vad säger din installatör, har du frågat dem?
Skrivet av: Kalixlöjrom
« skrivet: 16 januari 2012, 12:28:22 »

Hej har installerat en nibe 1245 10 kw i ett 160 kv hus med en 11 m tvåvägs kulvert till garaget med en fläktkonvektor som värme källa.
Mitt problem verkar vara att hela radiator systemet är trögt, när kylan kom 22 minus var både huset och garaget visserligen varmt men, retur tempen på varma sidan hadde en kelvin på 20 grader. Det verkar som mitt hus har ett enrörssystem med totalt 16 element och en del golvärme slingor i kaklade utrymmen. Har provat andvnända vedpannan som volym förstorare samt även aktiverat sekundär cirk pump danfos läge 3. Vb cirk pump på 100 procent. Trots det stor skillnad på stigare och retur. Kan man göra något åt detta för det är väl detta som gör att jag får för många start och stopp  upp till 38 stopp i dygnet. Tacksam för förslag.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!