Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LK PE-X vs PAL ?  (läst 1230 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
LK PE-X vs PAL ?
« skrivet: 15 januari 2019, 15:38:53 »
Som rubriken antyder, vad är fördelarna, nackdelarna och skillnaderna på LK's olika slangar PE-X och PAL? Vi ska dra lite frikyla och även en krets som kommar ha ganska stor temperaturvariation så vi undrar lite vilket man bör välja. Det är i stort ett uteslutande 16mm-slang som kommer användas. PE-X går att använda med LK's push-fit-kopplingar vilket känns som att det kan förenkla monteringen avsevärt, men det kanske finns andra fördelar som gör att det är bättre att satsa på PAL eller? Prisskillnaden är i princip försumbar så den kan vi helt bortse från i det här fallet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: LK PE-X vs PAL ?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2019, 18:12:03 »
Nu har jag inte använt LKs pex eller alupex, sÃ¥ vet inte specifikt om LK.  Men sjölv har jag lagt golvvärme och matat en fläktkonvektor för frikyla och valde i bÃ¥da fallen alupex.  Mycket trevligare att arbeta med.  Man böjer den som man vill ha den och den ligger kvar där sedan.  Inte behöver man oroa sig (som vissa, kanske onödigt, vet inte om det stämmer att den är sÃ¥ känslig) att skrapa pexen lite för att förstöra syrediffusionsspärren.

Pex la jag i ett betonggolv och om man inte är noga så sprätter pexen hit och dit, ända tills man får på armering.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!