Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Skatteverket gÃ¥r pÃ¥ jakt bland värmepumparna" - DI  (läst 12354 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Fast i ärlighetens namn så har nästintill alla svartjobb försvunnit inom hantverkarbranschen..
Jag är rätt säker på att rot har gjort en mycket större vinst till staten än dom förluster som fusket kostar..

Därför kommer rot vara kvar!!




Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: "Skatteverket går på jakt bland värmepumparna" - DI
« Svar #16 skrivet: 21 februari 2014, 20:04:00 »
Tja, då får de väl be om utdrag från bokföringen, är det det brukar göra tro?
Att bara avslå pga man ligger över schablon kan ju inte vara lagligt.
Och jag fattar heller inte varför just vpinstallationer ska ha en schablon när inte andra jobb har det, hur gick det till egentligen?
« Senast ändrad: 21 februari 2014, 20:06:22 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Schablonen tillkom väl efter det att man upptäckt att kostnader lades över på arbete. Och dom behöver knappast någon bokföring det räcker med en specificerad faktura för att man ska kunna avgöra "rimligheten" skulle arbetskostnaden pga omständigheter i verkligheten vara betydligt större än schablonen äger får man väl ge en förklaring som är trovärdig och tål att kontrolleras.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: "Skatteverket går på jakt bland värmepumparna" - DI
« Svar #18 skrivet: 21 februari 2014, 23:22:25 »
Som jag ser det så kan man fakturera precis så många timmar man vill, men inte sälja materiel till under inköps pris. Vill de då kolla inköpspris så får de antingen kontakta lev av sådant och bilda sig en uppfattning om rimligprisnivå ( uppenbarligen svårt), eller kolla mina inköpsfakturor...
Sedan är det upp till dem att bevisa att de är förfalskade. ..
Men detta måste ju vara likadant i en massa branscher, varför har inte alla en schablon, jag tycker det verkar helkorkat att bara komma på idén. ..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om jag inte mins fel kom systemet med en schablon för värmepumpar till just för att det var svårt med ärligheten hos installatörerna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: "Skatteverket går på jakt bland värmepumparna" - DI
« Svar #20 skrivet: 21 februari 2014, 23:59:48 »
Var hos skatteverket hittar ni denna schablon? Tror inte det finns, det är något branschorganisationen rekommenderar. För att få göra ROT-AVDRAG så gäller att man får dra av halva arbetskostnaden, varken mer eller mindre. Så länge som timkostnaden och arbetstid är rimlig så ska det med andra ord inte vara några problem.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Provar att bifoga en fil

Schablonavdrag kan göras med 30% på bergvärme och jordvärme på totalkostnaden
På luft/luft och luft/vatten är det 25%

Kostar luft/vatten totalt 100000:- så ger schablon en arbetskostnad på 25000:- och därmed rätt till 12500:- i avdrag så kunden ger 87500:- efter ROT avdrag.

Men man behöver inte använda sig av schablonen utan man kan räkna på den "riktiga" arbetskostnaden.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: "Skatteverket går på jakt bland värmepumparna" - DI
« Svar #22 skrivet: 22 februari 2014, 07:51:25 »
PÃ¥ tiden att det granskas.
Finns många cowboys i branschen.
Visst det är bara en schablon. SÃ¥ man behöver inte följa den.  Det trÃ¥kiga med det hela att det är upp till slutkunden att kontrollera sÃ¥ rot-avdraget är rimligt. Vilket dÃ¥ borde innebära att slutkunden blir ersättningsskyldig (?) och cowboyen gÃ¥r "fri"(?)
Rätta mig om jag har fel!
Daikin, vad annars?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: "Skatteverket går på jakt bland värmepumparna" - DI
« Svar #23 skrivet: 22 februari 2014, 08:02:59 »
Jag tycker ändå att borrhålet skulle vara fullt avdragbart. Det hela är en arbetskostnad. De som borrar behöver den utrustning de har för att få jobbet utfört, utan maskiner blir ingenting gjort.

En elektriker utan skruvmejsel och avbitartång få heller inte så mycket gjort, likasom snickaren behöver sin hammare och värmepumpsinstallatören behöver sin rörtång.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: "Skatteverket går på jakt bland värmepumparna" - DI
« Svar #24 skrivet: 22 februari 2014, 08:20:28 »
PÃ¥ tiden att det granskas.
Finns många cowboys i branschen.
Visst det är bara en schablon. SÃ¥ man behöver inte följa den.  Det trÃ¥kiga med det hela att det är upp till slutkunden att kontrollera sÃ¥ rot-avdraget är rimligt. Vilket dÃ¥ borde innebära att slutkunden blir ersättningsskyldig (?) och cowboyen gÃ¥r "fri"(?)
Rätta mig om jag har fel!

Slutkunden får gissningsvis en specad offert.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Zyberdude, arbetskostnaden för borrhålet är den lön som borraren ska ha medan han arbetar med borrningen och körning till och från hålet. i mitt fall skulle det handla om ca 7 timmar och med en timkostnad på 500:- + moms blir det knappt 4500:-. det är långt från den kostnad man får ta upp om man går enligt schablon. Även om man dubblar tiden ligger man mycket lägre.
Slitage och vinst kan aldrig räknas som arbetskostnad.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: "Skatteverket går på jakt bland värmepumparna" - DI
« Svar #26 skrivet: 22 februari 2014, 13:20:05 »
Slang och köldbärarsprit liksom diesel till borriggen är inte heller arbetskostnad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: "Skatteverket går på jakt bland värmepumparna" - DI
« Svar #27 skrivet: 22 februari 2014, 14:05:19 »
Om jag inte mins fel kom systemet med en schablon för värmepumpar till just för att det var svårt med ärligheten hos installatörerna.

OK, men var är då motsvarande schablon för t.ex. diskmaskiner eller renoveringar av badrum...?
Eller alla andra hantverkare, är de bättre då eller?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: "Skatteverket går på jakt bland värmepumparna" - DI
« Svar #28 skrivet: 22 februari 2014, 14:06:31 »
Tycker rotavdraget är lite märkligt när man får dra av för utbyte av vp men låter jag laga den gamla får man inte dra av vad är skillnaden borde på nått vis vara bättre att allt i hemmet fick dras av lika.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: "Skatteverket går på jakt bland värmepumparna" - DI
« Svar #29 skrivet: 22 februari 2014, 14:20:50 »
Smurfen, arbetskostnaden förs arbetet som utförs hemma i ditt hem (inte arbetet i verkstaden) torde vara avdragsgillt?

Absolut blir det skillnad för vilken typ av jobb man låter utföra, en plåtslagare spenderar ju 80% av tiden hemma i verkstaden o 20% på montering hos kund (i flesta fall).

Att det finns en schablon för VP kan ju bero pÃ¥ att de behövde just det för snabbare/enklare handläggning samt att det blir mÃ¥nga ärenden pÃ¥ ett Ã¥r.  dontknow Och kanske har man fÃ¥tt uppfattningen att variationerna mellan de olika ärendena är ögonfallande stora och sätter in en insats just därför. Det arbetar precis lika mÃ¥nga stolpskott pÃ¥ Skatten som pÃ¥ andra företag, mao är de inte dumma.

Diskmaskin blir det inte mycket jobb med. Ett badrum desto mer, och om det nu inte finns ngn officiell schablon för badrum så vet de nog ganska bra vad som är rimlig arbetstid/kostnad för snickare, röris, elektriker o plattsättare. De är inte dumma.

Nu berör inget av detta en annan, nybyggnation omfattas inte och o nybyggt inte de första 5 åren.

Edit: glömde ett "mycket"... ...o säkert ngt mer... :)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!