Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Newbi behöver tips om lv o bv  (läst 4010 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Newbi behöver tips om lv o bv
« skrivet: 25 mars 2013, 21:10:47 »
Hej, är helt grön i det här området, började med att förra veckan kom en säljare på besök från sverigepumpen o kollade lite på mitt värmesystem o då var stenen i rullning, har just nu 1 kåk från 40 talet med 45kw vedpanna som matar 2 acctankar på vardera 750 liter o i ena är det vv slingor i. Huset är i 2 plan med delvis uppvärmdkällare varje plan på ca 50 kvm.
Jag har haft god tillgång på billig ved o eldat friskt, kraftiga radiatorer är det. Jag bor i Södermanland nära kusten.
Killen från Sverigepumpen dissade bv o tyckte deras panasonic högtryck 9kw dockat mot acctankarna vore kanon.
Ringde en lokal vp firma som säljer Ivt, både lv och bv, Han var här idag och tog lite info med sig för offert skrivning, han dissade lv o tyckte bv är grejen för mig. Och när jag nämde dockning mot nuvarande acctankar för stöd eldning när de e som kallast, såg han skum ut o sa behövs inte den ska inte gå över på elpatronen, du kommer kasta ut pannan innan du ens fått vinter igen, bör tilläggas att jag har kamrater som nyligen installerat bv o de är inte nöjda den går tex in på el när det är typ 10 minus.
Det jag är ute efter om jag nu får för mig att sätta in något bekvämt, är billig driftekonomi, billig inköp/installation.
Sparar pengar gör jag nu med ved, gör av med 7500 kwh per år o ja just de pannan o acctankarna är installerade 2002 så de e inget gammalt skit.
Tips mottages gärna/ Jonas

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Newbi behöver tips om lv o bv
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2013, 22:00:05 »
Bör gå bra att docka en berg vp mot tankarna eller ev tanken och köra flytande kondensering då kan du elda när du är hemma och har lust och låta vp gå övrig tid och vill du kan du köpa en stor vp så elpatron aldrig kommer behövas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Newbi behöver tips om lv o bv
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2013, 06:33:05 »
vid -10 skall elen gÃ¥ in.  de skalll titta pÃ¥ eltillsatsen över Ã¥ret.
En väldimensionerad anläggning har  tex 8000 kw i drivenergi och till det ca 300 kw spetsel inkl. legionellaspetsning.
Allt handlar också om temperaturer vid DUT, värmesystem etc.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Newbi behöver tips om lv o bv
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2013, 07:25:18 »
Jag gissar att det du är ute efter är en relativt billig lösning så du slipper elda större delen av året, men att du gärna eldar under de kallaste vintermånaderna som stöd?
I så fall kan jag rekommendera att docka en luft/vatten värmepump mot acktanken med VV-slingor i.
Den stora tanken gör att du kan ta en relativt kraftig modell.
Nu vet jag inte hur mycket ved som går åt, men ta inte en för liten luft/vatten, du behöver inte vara orolig för överdimensionering när den har 750 liter vatten att jobba mot.

Bergvärme är för den bekväme som inte vill elda nått mer, men det är dyrare i installation och knepigt att kombinera med en vedpanna på ett bra sätt, självklart går det men frågan är till vilken nytta?
Säljer du veden (om du hugger själv) och värmer huset med bergvärme så går du på plus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Newbi behöver tips om lv o bv
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2013, 17:51:07 »
Finns ingen anledning att ha elspets från -10 grader om man inte vill. Och att kombinera berg vp med vedpanna och acktankar är enkelt det enda som tillkommer om man väljer en Nibe är en extra framlednings givare om det finns lediga anslutningar på acktanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JonasT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Newbi behöver tips om lv o bv
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2013, 18:51:16 »
Ok det finns hopp då, helst så vill jag slippa elda helt men vill inte slänga ut grejerna bra att ha som backup o ännu bättre om de går att använda ihop så man slipper elspetsa, jag tycker det är ok med elspetsa när det är -15 då kan de ju vara bra att kunna slänga i några klabbar. Men det är ju konstigt att vissa firmor inte tittar åt lite andra håll utan vill sälja hela koncept, nästa firma som kommer o tittar hoppas jag fristads kläder på sig. Btw finns det några bra mässor man kan besöka?/ Tack

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Newbi behöver tips om lv o bv
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2013, 19:08:11 »
Har du laddomat 21 eller liknande i dag mellan panna och tankar ? serie kopplade eller parallel kopplade tankar ? Har du shunt styrning i dag inne eller utegivare ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JonasT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Newbi behöver tips om lv o bv
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2013, 19:43:45 »
Japp laddomat 21 tankarna parallellt kopplade, den utan vv slingor är bortkopplingsbar.
shuntar manuellt
« Senast ändrad: 26 mars 2013, 19:49:25 av JonasT »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Newbi behöver tips om lv o bv
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2013, 20:34:22 »
Om du nu tex skulle välja en Nibe vp med inbyggd beredare så kopplar man den till tanken så att tanken blir arbetstank. Ut från vp till toppen på tanken och in till vp från botten av tanken en värme fälla måste göras på röret så det stoppar självcirkulation en extra framlednings givare (BT25)monteras på röret före shunten nära acktanken så den känner tempen från acktanken vv kopplas in till slingan i tanken och vidare till beredaren i vp. Vid vp drift ska shunten stå helt öppen och vp reglerar enligt inställd framlednings kurva vv kommer att förvärmas i skangan i acktanken. Vid eldning kommer tempen i tanken stiga vp stoppar och du får reglera shunten manuellt vv kommer att bli så varmt i slingan att vp kommer inte behöva göra vv. Enda nackdelen blir att efter eldning måste du när tanken kallnar ställa tillbaka shunten till fullt öppen eller helst köpa en shunt styrning som reglerar efter inne temp eller ev tillägg till Nibe. Likande inkoppling bör gå att göra med andra fabrikat också men jag vet inte hur men det ska installatörn kunna ordna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Newbi behöver tips om lv o bv
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2013, 20:39:49 »
SÃ¥g även att det finns en färdig dockning till 1245 och vedpanna med tankar  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Newbi behöver tips om lv o bv
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2013, 20:57:29 »
SÃ¥g även att det finns en färdig dockning till 1245 och vedpanna med tankar  tummenupp

http://www.nibeonline.com/pdf/M11345-4.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

jonaT

  • Gäst
jonaT
SV: Newbi behöver tips om lv o bv
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2013, 20:58:32 »
Fan du kan lite skit ;) Förmodligen va de det som killen från sverigepumpen menade, Nu vill jag bara höra det från andra firmor oxå, men nu kan man ju ge dem nått att starta tänket med :) Kul med ett till forum att följa :) vanligtvis så håller jag mig till 2hjuligt motorsport.

Utloggad JonasT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Newbi behöver tips om lv o bv
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2013, 21:01:10 »
Opps blev visst gäst ett tag..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Newbi behöver tips om lv o bv
« Svar #13 skrivet: 26 mars 2013, 21:02:15 »
Tänkte ju naturligtvis lägga in länken till dockningen men den föll ur huvet. 2 hjuligt är  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JonasT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Newbi behöver tips om lv o bv
« Svar #14 skrivet: 26 mars 2013, 21:24:00 »
Jag kör enduro i motionsklass, dock har de blivit mindre av den varan pga kåk o familj, men hoj o utrustning står i garaget o brukar luftas när de vankas klubbmästerskap :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!