Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: (värme via ventilation) hjälp med placering av LL pump  (läst 4863 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nemopemo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej! är ny här på forumet och hoppas att där är någon som kan komma på någon bra lösning till uppvärmningen av mitt hus :).
Har ett 1 1/2 plans hus i vinkel och lågt i tak(1,98) har idag uppvärmning via pelletskamin och en ngt udda lösning med ett ventilationssystem som putsar ut värmen till alla rummen. har insug ovanför kaminen med en kåpa mellan kamin/insug.
nu har pellets kaminen gjort sitt (11 år) och måste investera i en ny (ca 40 000) eller hitta en ny lösning då jag är ganska trött på att hantera pelletsen.
tilläggas kan att jag har elradiatorer i alla rum som backupp.
funderar på luft/luft värmepump men hittar ingen innerdel som kan kopplas till ventilationen.
nÃ¥gon som har nÃ¥gon ide!!!!!   :)
tacksam för svar.
Tillägg.
huset är på 118 kvm på nedervåningen och ovanvåningen är bara inred ovanför vardagsrummet (med trappan) ca 30kvm, se bifogad skiss. planerar dock att inreda ytterligare 20 kvm.
« Senast ändrad: 06 februari 2010, 10:12:39 av nemopemo »

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: värme via ventilation
« Svar #1 skrivet: 27 december 2009, 13:06:53 »
Har för mig att det skall finnas, annars alternativ att köpa luftvärmepump med 2 innerdelar.., prata med erfaren firma som får göra hembesök..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: värme via ventilation
« Svar #2 skrivet: 28 december 2009, 12:52:00 »

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: värme via ventilation
« Svar #3 skrivet: 30 december 2009, 10:40:50 »
Har för mig att det skall finnas, annars alternativ att köpa luftvärmepump med 2 innerdelar.., prata med erfaren firma som får göra hembesök..

/A.

Två små separata är troligen den bästa lösningen om inte en klarar av att sprida.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad nemopemo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värme via ventilation
« Svar #4 skrivet: 30 december 2009, 12:55:14 »
Har för mig att det skall finnas, annars alternativ att köpa luftvärmepump med 2 innerdelar.., prata med erfaren firma som får göra hembesök..

/A.

Två små separata är troligen den bästa lösningen om inte en klarar av att sprida.

ja det verkar bli för dyrt med kanalaggregat för att det skall löna sig + att dom har inte lika bra värde som de med "vanliga innerdelar". panasonic har ganska många moddeller men vet ej hur de är kvalitetsmässigt?
tack för svaren =)
skall ta hit en firma efter helgerna som får titta på det!

Utloggad whoppi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värme via ventilation
« Svar #5 skrivet: 30 december 2009, 22:55:43 »
Då har du liknande värmesystem som jag har i min kåk....

Det jag är inne på är att byta ut el-värme aggregatet som sitter monterat i taket på tvättstugan till en Alig VB250L , ett vattenbatteri som ersätter befintligt värmebatteri.

Till detta kan du sedan koppla vattenburen värme, pellets, fjärrvärme, luft/vatten vp, berg värme eller bara en vanlig elpanna.

Annars känns en vanlig luft/luft vp som en billig lösning, det jag oroar mig för är värmespridningen med en sådan??
« Senast ändrad: 30 december 2009, 22:59:55 av whoppi »
1½ plans Borohus byggt 1989, 151m2 + 37m2 garage i huskroppen. 21,5 grader inne, 12 grader i garage. Två vuxna och två barn. FTX Bahco ACF luftvärmeväxlare + Bahco ACJ luftburen elvärme, 2st oljefyllda elradiatorer i garage.
Nibe el-vvb 200l från 2007.
Borås. Total elförbrukning ~13 Mwh per år.
Funderar på att uppgradera värmesystem till nån sorts pump...

Utloggad nemopemo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värme via ventilation
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2010, 20:20:32 »
DÃ¥ har jag äntligen fattat ett beslut =)  det blev för dyrt med kanal aggregat och lösa det via ventilationsrören sÃ¥ nu är där beställt 2 st TOSHIBA Polar 2 ras 10. letat runt en del pÃ¥ forumet och dessa pumpar verkar ha bra ryckte om sig.
dÃ¥ kommer nästa problem......  var skall man placera dom för bästa effekt?
har tänkt att vid nedre högra gavlen sätta en vä om fönstret så att den blåser snett in i nästa rum och mot stallfönstret utan glas och hoppas det kan sprida sig in i köket därifrån.
i stora rummet tror jag bästa placeringen är vid gavlen men dÃ¥ har vi den rakt över huvudet när vi sitter i tv soffan, är rädd för att det kan blli drag och att man kanske störs av ljudet.??  blev rekomenderad att sätta den bredvid trappan sÃ¥ den blÃ¥ser ut i rummet och upp i trappan, men är rädd för att värmen inte hittar ut i hall och kök.
vad säger ni som har erfarenhet av detta?  är jag ute och cyklar eller pÃ¥ rätt väg????

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!