Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luft/vatten pump eller Bergvärme??  (läst 10267 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan i Enskede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« skrivet: 23 oktober 2006, 16:37:32 »
Hej!
Är nybörjare med allt som har med hus att göra..
 
Har ett hus i Enskede, Stockholm på 68 kvm med källare 68 kvm + garage om 10 kvm - Tot 146 kvm. Vi håller på att renovera och klippte ut oljecisternen för några veckor sedan.
Hade helt bestämt mig för luft/vatten pump Nibe fighter 2020 med Nibe VPA 300 men börjar nu att känna mig osäker.. Ska jag istället satsa pÃ¥ bergvärme? Jag vet att installationen av bergvärme totalt kostar mer men att besparingen är bättre. 
 
Vad ska man välja?
Tacksam för svar.
/Johan

Utloggad christer_r

  • GörDetSjälvare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm / Odensala
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2006, 16:55:02 »
 Hej Johan, jag är i liknande sitution som dig. Har hus 1 1/2 plan pÃ¥ 180 m2 och direktverkande EL som uppvärmning.
Jag besökte hus-mässan igÃ¥r och diskuterade med de flesta leverantörer för att skaffa mig en uppfattning om vilken leverantör och vilken teknik som jag skall använda. Varför har du valt Nibe ?  Har detta fabrikat nÃ¥gra fördelar gentemot IVT, Thermia, CTC eller övriga fabrikat ?
En säljare på CTC likställde nästan Luft/Vatten pumpar med Bergvärme men detta tvivlar jag på.
Tacksam för kunskap från kunniga ägare till värmepumpar.

//Christer
Villa 2 våningar 190 m2 uppvärmd med direkt-el, mekanisk ventilation med värme återvinning. Behöver konvertera till annan teknik för värme/varmvatten.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2006, 17:45:51 »
Hej där *vinkar*

Luft/vatten eller berg värme är till syvende og sisdt en fråga om ekonomi enligt mitt sätt att se det.

En komplett luft/vatten anläggning inklusive elpanna går på i runda slängar 85 - 100 kSEK medan en bergvärmeanläggning går på ca 130-150 kSEK.

Den frÃ¥ga man ska ställa sig är om merinvesteringen betalar sig eller inte vilket helt  beror pÃ¥ vilken förbrukning man har idag. Jag tycker personligen att gränsen gÃ¥r nÃ¥gonstans vid 25 000 kwh per Ã¥r när det börjar bli intressant med bergvärme.

Har man däremot möjligheten att gräva ner slang i trädgården och slipper borra så tippar kalkylen nästan per automatik över till nackdel för luft/vatten.

Hälsningar från Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Johan i Enskede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2006, 11:39:29 »
Ok, tack för svar!

Tidigare åtgång på olja har varit ca 3 kubik/ år. Jag är lite osäker på detta då vi ännu ej har flyttat in.

Lutar det åt bergvärme eller?

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2006, 19:05:04 »
Hej igen *vinkar*

3 kubik olja motsvarar ca 25 000 kwh el brutto.
Med en bergvärmeanläggning bör du få en ny förbrukning i spannet 7 500 - 8 000 kwh.
En luft/vatten ger en ny förbrukning i spannet 8 800 - 9500 kwh.

Som du ser så är inte skillnaden gigantisk så om du tror på kraftigt stigande elpriser så kan berg vara intressant men jag skulle nog ordentlig utvärdera luft/ vatten först innan jag bestämde mig.

Hälsningar frÃ¥n CIcero 

Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2006, 19:35:25 »
Lite mer än så sparar man men inte mycket ca 2500 kr.Nu fanns inte 2020 i mitt program men det är ju inte för stor skilnad.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Johan i Enskede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2006, 09:37:11 »
Tack tack!
Som sagt det lutar åt BV. Känns som en mer genomtänkt produkt/installation.
När jag jämför L/V och B/V prismässigt så är BV ca 20.000 dyrare efter skattereduktion. Det måste det vara värt..?!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2006, 09:57:52 »
Ja helt klart borrhålet är ju lång livstid på så det finns ju kvar till nästa pump och nästa och nästa.
Så har du tänkt att bo där längre än de 8 år det tar för bergvärmen att hämta igen de 20000 kr räknat på dagens elpris så kör på bergvärme.
Lycka till  Thumbsup
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Johan i Enskede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2006, 10:52:33 »
Bergvärme It is!
 :)

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2006, 07:18:41 »
Förutom ekonomin så är estetiken en viktig faktor - åtminstone för mig.
En L/V-pump är stor, ful och bullrar. Visserligen bullrar den som värst då du ändå inte är ute, dvs på vintern. Men faktum kvarstår att den bullrar.
Med ett hus i Enskede som är värt väldigt mycket pengar bör du tänka över hur en sådan klump kan påverka priset om du ska sälja vidare själv en dag.
Det finns inte så många L/V-pumpar att kolla på, men jag gick förbi en på Kyrkogårdsvägen 131 (eller mågot av grannhusen) härom kvällen (CTC), och dessutom vet jag att det finns en utanför Kristina Nilssons väg 14. De båda andra jag sett tidigare är borta. Förmodligen ersatta med bergvärme.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Johan i Enskede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2006, 09:26:49 »
Jo visst är det så. Nu har jag ok:at beställningen av Bergvärme men i min jämförelse försökte jag att inte väga in det men visst ska det bli skönt att både slippa se lådan samt att inte höra den eller halka på det vatten den släpper på vintern.
Vi bor på andra sidan Nynäsv och har sätt ett par Nibe och CTC luft/vatten där också. Det är inga små lådor! 1x0,5 meter, typ.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2006, 21:47:51 »
Lite mer än så sparar man men inte mycket ca 2500 kr.Nu fanns inte 2020 i mitt program men det är ju inte för stor skilnad.

Enligt ditt diagram så ska en Nibe L/V har årsverkningsgrad 3,2 o Bergvärme 3,6.

Tror du på fullaste allvar på de siffrorna själv?????

mvh Rickard

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2006, 21:56:52 »
Jo visst är det så. Nu har jag ok:at beställningen av Bergvärme men i min jämförelse försökte jag att inte väga in det men visst ska det bli skönt att både slippa se lådan samt att inte höra den eller halka på det vatten den släpper på vintern.
Vi bor på andra sidan Nynäsv och har sätt ett par Nibe och CTC luft/vatten där också. Det är inga små lådor! 1x0,5 meter, typ.

Ja du behöver inte höra något ute men hur blir det inne i huset?

Sen finns det andra tillverkare av L/V än Nibe och CTC som med många andra bygger kyldiskar att ställa i trädgården.

Måtten BxHxD 78x53,3x25,5 är inte speciellt stort.

mvh Rickard

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2006, 21:59:29 »
Tack tack!
Som sagt det lutar åt BV. Känns som en mer genomtänkt produkt/installation.
När jag jämför L/V och B/V prismässigt så är BV ca 20.000 dyrare efter skattereduktion. Det måste det vara värt..?!

Angående skattereduktion så finns inga garantier att du får detta.

mvh Rickard

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2006, 22:11:53 »
Jo visst är det så. Nu har jag ok:at beställningen av Bergvärme men i min jämförelse försökte jag att inte väga in det men visst ska det bli skönt att både slippa se lådan samt att inte höra den eller halka på det vatten den släpper på vintern.
Vi bor på andra sidan Nynäsv och har sätt ett par Nibe och CTC luft/vatten där också. Det är inga små lådor! 1x0,5 meter, typ.

Ja du behöver inte höra något ute men hur blir det inne i huset?

Sen finns det andra tillverkare av L/V än Nibe och CTC som med många andra bygger kyldiskar att ställa i trädgården.

Måtten BxHxD 78x53,3x25,5 är inte speciellt stort.

mvh Rickard

Som Rickard är inne på här så är det många som måste ha sin värmepump i tvättstugan/groventren i bostadsplanet i sitt hus, då är det inte så kul att höra kompressorn jobba i stort sett konstant vintertid, dessa är långt ifrån ljudlösa.
I dessa fall skulle iaf jag hellre ha en luft/vatten -pump utanför huset som väsnas.

Har man däremot källare, så är det ju inga problem.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #15 skrivet: 27 oktober 2006, 22:13:33 »
Rickard vp center!
Års cop är inget jag hittat på de kommer direkt från nibes egna siffror i vpdim. Angående storlek på ute delar så finns det ingen genväg effekten måste komma från någonstans och antigen får man ta det från en stor yta med låg hastighet och låg ljud nivå eller så får man ta det från en mindre yta med större flöde och högre ljudnivå och syftar du på aqua inverten så åker man ju ofta på flera utedelar och det är ju absolut inte vackert. Sen åker man ju på en helt ny anläggning varje gång det blir dax för byte så är ju inte fallet med bergvärme då hålen är beständiga. Det är inte utedelarna.
Så bergvärme är mer långsiktigt effektivare över året ger full effekt oavsett utetemp vilka fördelar har du för luft värme bortset från att du talar i eget intresse.
Men presentera hjärna en riktig energi kalkyl på någon av dina produkter innan du rakar ner på andra!!
Dessutom så är inte ljudet särskilt högt på de nyare bergvärme pumparna.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #16 skrivet: 27 oktober 2006, 23:49:06 »
Rickard vp center!
Års cop är inget jag hittat på de kommer direkt från nibes egna siffror i vpdim. Angående storlek på ute delar så finns det ingen genväg effekten måste komma från någonstans och antigen får man ta det från en stor yta med låg hastighet och låg ljud nivå eller så får man ta det från en mindre yta med större flöde och högre ljudnivå och syftar du på aqua inverten så åker man ju ofta på flera utedelar och det är ju absolut inte vackert. Sen åker man ju på en helt ny anläggning varje gång det blir dax för byte så är ju inte fallet med bergvärme då hålen är beständiga. Det är inte utedelarna.
Så bergvärme är mer långsiktigt effektivare över året ger full effekt oavsett utetemp vilka fördelar har du för luft värme bortset från att du talar i eget intresse.
Men presentera hjärna en riktig energi kalkyl på någon av dina produkter innan du rakar ner på andra!!
Dessutom så är inte ljudet särskilt högt på de nyare bergvärme pumparna.

Angående års COP som du tagit fram i Nibes program så var frågan: Tror du på det själv?

Citat:
syftar du på aqua inverten så åker man ju ofta på flera utedelar och det är ju absolut inte vackert.
Storlek: 1st utedel 6,4kW hus ca 130kvm 2st utedelar 13kW 130+kvm (acqva utedel är mindre än en Panasonic L/L) (ang hoppet från 6,4kW till 13kW, finns fler mellan modeller men det är för lite pris skillnad)

Citat:
Sen åker man ju på en helt ny anläggning varje gång det blir dax för byte så är ju inte fallet med bergvärme då hålen är beständiga. Det är inte utedelarna.

Att man måste byta hela anläggningen vet jag inte var du fått ifrån. Du borde nog ta dig en närmare titt på hur systemet är uppbyggt. Bara att klicka på annonsen så sponsrar du forumet lite oxo.

När man borrar har man ingen aning om vad man kommer få för hål, kommer det flöda eller var torrt och att det sedan har begränsad livslängd. Och vad händer om grannen borrar.
Värmekällan för L/V är betydligt mer beständig än berget och mycket svår att beskatta, luft.

Hur beständiga är då bergvärmepumparna kontra luftutedel?
Vad är priset på en bergvärmepump kontra 1-2 luftutedelar?
Här ska man tänka på att bergVP är en on/off och luftVP en inverter.

Citat:
Så bergvärme är mer långsiktigt effektivare över året ger full effekt oavsett utetemp vilka fördelar har du för luft värme bortset från att du talar i eget intresse.

Man får inte glömma att berget tappas på energi under vintern så när våren kommer så har du lägre temp i hålet. Har man då fått ett dåligt hål så hämtar det sig inte under sommaren utan tempen sjunker år efter år till det fryser.
Kollar man i östergötland så har vi ca 260timmar om året som är kallare än -15ºC och en års temp på +7ºC.

Att komma med kommentarar som att jag talar i eget intresse kan du skippa i ditt svar.


mvh Rickard

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #17 skrivet: 28 oktober 2006, 10:17:51 »
De flesta luft/vatten pumpar har sin styr i innedelen det kan vi i alla fall vara överens om.
Tror du på fullaste alvar att utedelarna som finns att tillgå om 10-15 år är kompatibla med den styren??
BDet tror inte jag stöter dagligen på problem med gammla styrsystem som inte klarar d funktioner som behövs för driften av nya komponenter.

Säljer du Vatten/vatte pumpar???

Tror de flesta här på forumet som har bergvärme kan intyga att med RÄTT dimensionering så är borrhål mycket bestående detta trots varierande utetemp.

Alla bergvärme pumpar är on/off??? vakna upp det händer saker även där de ligger ganska i fas med utveckingen på luft/vatten.

Skatt på bergvärme men inte på luft vatten det är inte hålet utan maskinen som beskattas så det är ingen skillnad.

Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #18 skrivet: 28 oktober 2006, 10:44:28 »
Håller med föregående....när jag sett ett sp test eller liknande så tror jag på invertersiffrorna........en sak jag tror många glömmer när dom tittar på värmepump är hur styrningen av den funkar & är utvecklad.......& där ligger nog dom nyare kinabyggda pumparna ganska långt efter när vi talar om vårat klimat.....

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #19 skrivet: 28 oktober 2006, 19:09:35 »
Håller med föregående....när jag sett ett sp test eller liknande så tror jag på invertersiffrorna........en sak jag tror många glömmer när dom tittar på värmepump är hur styrningen av den funkar & är utvecklad.......& där ligger nog dom nyare kinabyggda pumparna ganska långt efter när vi talar om vårat klimat.....

Om vi tittar på de NYA Nibe och IVT inverter styrda mark-VP så är hela styrningen/kompressor byggda på Japanska fabriker i typ kina eller var nu i IVT's fall Mitsubishi bygger sina inverters. De får färdiga paket som de monterar in i VP skåpet.

Varken IVT eller Nibe har kunskapen eller kommer få den från Japanarna varför... för att lilla pytte Sverige är som en by i dessa länder.

Vet inte riktigt vad du menar med Kinabyggda pumpar men Sanyo, Fujitsu bygger sina VP i kina. Panasonic i Malaysia och Thailand. Daikin byggs i Japan och belgien på L/V sidan. Kommer inte ihåg var Sharp (IVT) och Toshiba bygger sina.

Acqva inVerter bygger innerdel och styrförsäljningen från Italien, utedelen Corona byggs i Japan.
Båda länderna och gått om snö och kyla.


mvh Rickard

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #20 skrivet: 28 oktober 2006, 19:29:04 »

Acqva inVerter bygger innerdel och styrförsäljningen från Italien, utedelen Corona byggs i Japan.
Båda länderna och gått om snö och kyla.


Nja, om nu fabriken ligger söder om Milano finns det näppeligen gott om snö och kyla. Faktum är att med bakgrund i Italiens kaotiska historia så är nord- resp syditalien helt olika länder med väldigt olika människor.
Alpitalienare = Sweizare eller österrikare.
Norditalienare = Rekorderliga italienare.
Syditalienare = Det får ni räkna ut själva.

Lite off topic, men kunde inte hålla mig.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #21 skrivet: 28 oktober 2006, 20:04:10 »
Oki......en jobbig grej Rikard...........är att en god vän bygger elektroniken till Nibes värmepumpar....i den hoppas jag styrningen inkluderas...........& den elektorniken byggs inte i Japan utan i västsverige........jag hoppas du inte tar dina cop värden från samma källa som det här.......

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #22 skrivet: 28 oktober 2006, 20:07:54 »
De flesta luft/vatten pumpar har sin styr i innedelen det kan vi i alla fall vara överens om.

Japp

Tror du på fullaste alvar att utedelarna som finns att tillgå om 10-15 år är kompatibla med den styren??
BDet tror inte jag stöter dagligen på problem med gammla styrsystem som inte klarar d funktioner som behövs för driften av nya komponenter.

10år ska det finnas delar. Sen så sitter det mycket standard delar i innerdelen som går att använda eller bara byta styrkortet.

Säljer du Vatten/vatte pumpar???

Ja, IVT

Tror de flesta här på forumet som har bergvärme kan intyga att med RÄTT dimensionering så är borrhål mycket bestående detta trots varierande utetemp.

Borr som är rätt dimensionerade fungerar bra om de har bra flöde i berget men det vet man inte innan. Största problemet är när grannan borrar. Vad händer med ditt hål då, vet du aldrig.

Alla bergvärme pumpar är on/off??? vakna upp det händer saker även där de ligger ganska i fas med utveckingen på luft/vatten.

Tekniken köps färdig från Japan därav blir kund priset mycket högre på Inverter styrda berg-VP. En markvärme VP on/off kan vilken kyltekniker som helst bygga.

Skatt på bergvärme men inte på luft vatten det är inte hålet utan maskinen som beskattas så det är ingen skillnad.

Vad menar du med detta? Tänker du på taxeringsvärdet... där man får x:a i värmepump.
Det jag tänker på är att staten äger ALLT som finns 1m under dina fötter, men de äger inte luften.


mvh Rickard

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #23 skrivet: 28 oktober 2006, 20:09:49 »
Oki......en jobbig grej Rikard...........är att en god vän bygger elektroniken till Nibes värmepumpar....i den hoppas jag styrningen inkluderas...........& den elektorniken byggs inte i Japan utan i västsverige........jag hoppas du inte tar dina cop värden från samma källa som det här.......

Så du menar att din vän har Inverter kunskapen.
Eller menar du att han gör styrningen till en on/off VP som vilken kyltekniker som helst kan.

mvh Rickard

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #24 skrivet: 28 oktober 2006, 20:12:17 »
Oki......en jobbig grej Rikard...........är att en god vän bygger elektroniken till Nibes värmepumpar....i den hoppas jag styrningen inkluderas...........& den elektorniken byggs inte i Japan utan i västsverige........jag hoppas du inte tar dina cop värden från samma källa som det här.......

Vilka COP värden?

mvh Rickard

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #25 skrivet: 28 oktober 2006, 20:30:32 »
Han bygger all elektronik till deras pumpar......men Rikard jag släpper det här nu.......fortsätt du att klanka ner på alla andra märken än dina egna & alla andra alternativ så kommer du bli en stoooor affärsman & försäljare....lycka till.....men ett litet tips innan....kolla på forumet vilka märken som har dom nöjdaste kunderna.....när ditt märke ligger där........då har du beviset på hur bra din produkt är...innan dess borde du kanske vara lite mer ödmjuk mot dom märken som ligger där nu......men men jag kanske har fel som vanligt.....

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #26 skrivet: 28 oktober 2006, 20:36:57 »

Vad menar du med detta? Tänker du på taxeringsvärdet... där man får x:a i värmepump.
Det jag tänker på är att staten äger ALLT som finns 1m under dina fötter, men de äger inte luften.



Om staten bestämmer sig för att på något sätt beskatta L/L-pumpar på samma sätt som bergvärme ger ett poäng på taxeringen så kommer de göra det oavsett om de tar sin energi från berget eller från luften. Den detaljen är nämligen irrelevant ifråga om statens rätt/möjlighet att beskatta sina medborgare.
För övrigt syns en L/L-pump på satellitbilder (om man inte bygger in den), till skillnad från bergvärme. Om man nu skulle komma på tanken att inte berätta för farbror staten hur man värmer upp sin kåk.
« Senast ändrad: 28 oktober 2006, 20:38:55 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #27 skrivet: 29 oktober 2006, 00:03:57 »
Han bygger all elektronik till deras pumpar......men Rikard jag släpper det här nu.......fortsätt du att klanka ner på alla andra märken än dina egna & alla andra alternativ så kommer du bli en stoooor affärsman & försäljare....lycka till.....men ett litet tips innan....kolla på forumet vilka märken som har dom nöjdaste kunderna.....när ditt märke ligger där........då har du beviset på hur bra din produkt är...innan dess borde du kanske vara lite mer ödmjuk mot dom märken som ligger där nu......men men jag kanske har fel som vanligt.....

Om du läser alla mina inlägg här i forumet så kommer du att se att jag inte har någon halleluja moment för bergvärme. Anledningen till det är att flera kunder jag fått har tidigare installerat bergvärme och vill nu ha en L/L för el-spetsen går förmycket. Detta berör på oseriösa installatörer som bara vill sälja och köra med en billig VP med kort borra.

Jag har dock inte klankat ner på något specifikt märke. Jag gillar jord och sjövärme där har man ett mycket bra utbytte och förespråkar detta mycket för kunder som har möjligheten.

Jag fråga dig om din vän/Nibe har kunskapen som Inverter tekniken innebär. Har Nibe detta så är jag mäkta imponerad.

Det första inlägget jag gjorde under denna rubrik handlade om man kan tro på Nibes beräknings program som säger att deras bergvärme ger års COP 3,6 & L/V 3,2 COP
Men detta har inte besvarats.... personligen känns det som för bra värden.

Sen detta trams om MITT märke MIN produkt och bla bla bla, jag är inte på något sätt ansvarig/generalagent för något märke så vad pratar du om???

Jag har idags läget 7st olika tillverkare i sortimentet så jag långt ifrån insnöad på ett märke och teknik.

mvh Rickard

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #28 skrivet: 29 oktober 2006, 00:22:22 »
Han bygger all elektronik till deras pumpar......men Rikard jag släpper det här nu.......fortsätt du att klanka ner på alla andra märken än dina egna & alla andra alternativ så kommer du bli en stoooor affärsman & försäljare....lycka till.....men ett litet tips innan....kolla på forumet vilka märken som har dom nöjdaste kunderna.....när ditt märke ligger där........då har du beviset på hur bra din produkt är...innan dess borde du kanske vara lite mer ödmjuk mot dom märken som ligger där nu......men men jag kanske har fel som vanligt.....

Om du läser alla mina inlägg här i forumet så kommer du att se att jag inte har någon halleluja moment för bergvärme. Anledningen till det är att flera kunder jag fått har tidigare installerat bergvärme och vill nu ha en L/L för el-spetsen går förmycket. Detta berör på oseriösa installatörer som bara vill sälja och köra med en billig VP med kort borra.

Jag har dock inte klankat ner på något specifikt märke. Jag gillar jord och sjövärme där har man ett mycket bra utbytte och förespråkar detta mycket för kunder som har möjligheten.

Jag fråga dig om din vän/Nibe har kunskapen som Inverter tekniken innebär. Har Nibe detta så är jag mäkta imponerad.

Det första inlägget jag gjorde under denna rubrik handlade om man kan tro på Nibes beräknings program som säger att deras bergvärme ger års COP 3,6 & L/V 3,2 COP
Men detta har inte besvarats.... personligen känns det som för bra värden.

Sen detta trams om MITT märke MIN produkt och bla bla bla, jag är inte på något sätt ansvarig/generalagent för något märke så vad pratar du om???

Jag har idags läget 7st olika tillverkare i sortimentet så jag långt ifrån insnöad på ett märke och teknik.

mvh Rickard






Men erkänn att Fujitsu "rockar fett"  ;D


Sen sÃ¥ stÃ¥ pÃ¥ dig Rickard jag tycker att du tillför mkt bra kunskaper och Ã¥sikter till forumet.  Thumbsup



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!