Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt tryck pÃ¥ varmvattnet  (läst 15003 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #15 skrivet: 01 oktober 2007, 22:58:07 »
Vad menar professor kalkyl med låg temp 40, 50, 60 grader.

Vid 50 grader kan man ana lägre tryck. Vid 40 är det påtagligt.


Vad har du för dimension på ledningarna till dushen.

Först 15 sedan 12. Det är ganska långt med flera 90-vinklar (inte böjar). Jag har tänkt kolla silarna men det har lixom inte blivit av. Det finns också ett annat filter inne i min blandare.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #16 skrivet: 01 oktober 2007, 23:18:52 »
Hej Mangse

Du har väl ett antal tvättställ i huset och diskbänk i köket. Har du samma problem där?

Jämför trycket på kallt och varmt vatten på ett par ställen. Får du inte någon större skillnad, så finns problemet i duschen.

Varmt och kallt vatten är samma sak, det är vattnet du får in över vattenmätaren, varmvatten är kallvatten som leds genom en slinga i pannan och en liten tryckskillnad kan ju finnas p g a tryckfallet över slingan, men i stort sett är det samma tryck. Jag märker ingen skillnad på trycket om jag spolar varmt eller kallt vatten i köket.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!