Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ adapter/nippel/övergÃ¥ng , klämringskoppling 15mm -> M22x1,5 utv gänga  (läst 1754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Richy13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Nu behöver man lite hjälp igen :P

Jag har en radiator som är inkloppad med en korskoppling vid kopplet. Nu har jag upptäckt att jag ÄVEN behöver en ettrörsfördelare.
http://whatsup.purmo.com/se/tp-big-five-1-rorsfordelare/
Radiatorn är en purmo thermopanel v4.
Jag vill ha kvar korskopplingen vid radiatorkopplet, och  1-rörsfördelaren skulle jag helst vilja montera där rören kommer upp ur golvet, istället för de  tvÃ¥ raka kopplingarna som sitter där nu.

Frågan är:
Finns det någon lämplig modell av "adapter/nippel/övergång" som gör så att jag får klämringskoppling för 15mm rör i ena änden och M22x1,5 utvändig gäng i andra (dvs samma som radiatorkopplet)? Eller liknande lösning?

Tanken (önskan) är alltså kunna montera ettrörsfördelaren på rören istället för mot radiatorn. Och helst då kunna ersätta de 2 raka kopplingarna vid golvet, se bild.

Hur löser man det på snyggaste vis?

Ha det fint!
//R

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Så du vill Allstå flytta kopplet från radiatorn till skarvarna vid golvet? Vad är det du har tänkt göra? Det första bekymret jag ser med det är att jag tror kopplet kommer bygga för högt så du får höja rören inkl. Radiatorn
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Richy13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så du vill Allstå flytta kopplet från radiatorn till skarvarna vid golvet? Vad är det du har tänkt göra? Det första bekymret jag ser med det är att jag tror kopplet kommer bygga för högt så du får höja rören inkl. Radiatorn

Nej nej, inte alls så. Kopplet är dolt inbyggt och fast i radiatorn.
Jag behöver använda BÅDE korskoppling SAMT ettrörsfördelare för att få radiatorn att fungera utan att den ska strypa resterande radiatorer på samma slinga.
Problemet är att båda dessa är avsedda att monteras direkt mot kopplet på radiatorn, dvs mot utv gäng m22 1.5 stigning.
SÃ¥ ett av dom, tex korskopplingen, ska sitta vid radiatorkopplet (som den gör nu), och sen vill jag ha ettrörsfördelaren där rören kommer upp ur golvet. Men den ska som sagt anslutas mot utvändig m22x1.5 ....  ???
//R

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
Kan RSK 6609235 vara nÃ¥got?  Eller 6733721?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Richy13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan RSK 6609235 vara nÃ¥got?  Eller 6733721?

Ja nu börjar det likna något! :)
Men tänkte om annan varit i samma sits och visste precis vilka komponenter som behövs. Men det kanske är en unik sits jag sitter i..  :-\ men ja det är nÃ¥got sÃ¥nt jag tänkt mig. Tack Ridax!
Kan någon kunnig och vänlig person klura ut vilka saker jag behöver köpa? Är en djungel med olika gängor och beteckning!

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Ja nu börjar det likna något! :)
Men tänkte om annan varit i samma sits och visste precis vilka komponenter som behövs. Men det kanske är en unik sits jag sitter i..  :-\ men ja det är nÃ¥got sÃ¥nt jag tänkt mig. Tack Ridax!
Kan någon kunnig och vänlig person klura ut vilka saker jag behöver köpa? Är en djungel med olika gängor och beteckning!

Tror somsagt att det kommer bygga för högt vilket resulterar i att du kommer få höja radiatorn och rören dit. Men förövrigt så har många rör grossister försäljning till privatpersoner så åker du dit kan du få hjälp samt att du kan mäta och kolla på grejerna direkt, brukar vara enklare än att chansa och beställa från nätet :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
Jag tror 6733721 och sedan en 15/G15 koppling https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-15x15r-inv/ per rör kommer att funka.  Naturligtvis fÃ¥r man kapa av rätt längd av rören för att fÃ¥ dem pÃ¥ samma höjd igen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Richy13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tror 6733721 och sedan en 15/G15 koppling https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-15x15r-inv/ per rör kommer att funka.  Naturligtvis fÃ¥r man kapa av rätt längd av rören för att fÃ¥ dem pÃ¥ samma höjd igen.

Yes, jag tror ocksÃ¥ pÃ¥ det!  tummenupp
Hittade en kromad variant på kopplingen du länkade till så vi kör på det.
Tror inte att dessa prylar kommer att bygga så speciellt mycket mer på höjden men får det inte plats när jag kapar till rören så höjer jag radiatorn nån cm, finns utrymmer för det, no problems.
Tackar så mycket för hjälpen!
//R

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
Tänk pÃ¥ att G15 gängan troligen behöver linas/pastas eller teflontejp.  Vet inte rikrigt varför m22 adaptern har packning pÃ¥ g15 sidan men tror inte den kommer att göra nÃ¥gon nytta.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Richy13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tror 6733721 och sedan en 15/G15 koppling https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-15x15r-inv/ per rör kommer att funka.  Naturligtvis fÃ¥r man kapa av rätt längd av rören för att fÃ¥ dem pÃ¥ samma höjd igen.

Hej
Jag behöver bolla lite mer…

Vad tror ni om att använda en enkel halvkoppling https://www.rskdatabasen.se/kategori/kopparror/kopplingar/halvkoppling/8600004-133  istället för den raka kopplingen 15xG15 inv?

Alltså först 1-rörsfördelaren, sen övergångsnippel 6733721 (som har plan anläggningsyta), och sen halvkopplingen.

Om det antas fungera så skulle jag spara några värdefulla centimetrar på höjden.

Bonusfråga; Har man lin+pasta för den lekandemuttern mellan 1-rörsfördelaren och övergångsnippeln (som nu motsvarar ett radiatorkoppel)?

//R

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
Tycker det verkar bra.  DÃ¥ behövs nog inget lin/pasta.  Det skulle varit pÃ¥ G-gängorna där inget annat tätar, men nu har du halvkoppling med packning mot M22/G15-adaptern och M22 och lekande muttrar brukar ju täta mot varandra med kona.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!