Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: -20 och pumpen blir blockerad!?  (läst 4030 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: -20 och pumpen blir blockerad!?
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2019, 22:44:52 »
Inte helt säker men tror hetgasen var ca 110 och framledningen 61

Jag gissar att den har stannat på grund av hög hetgastemp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: -20 och pumpen blir blockerad!?
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2019, 23:05:21 »
Skiljer den sig i väsentliga driftsfall från 12kW-pumpar från andra tillverkare?

Förstår inte din fråga.
2120 är en serie fina maskiner dock så som TS skriver själv så tror många att den är på 12 kW.
Det gör att kunden kanske väljer en svagare maskin än vad han förväntar sig. Om jag inte minns fel så är maskinen kring 8,5 kW.

Med vänlig hälsning
D

Utloggad Jannebloms

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2120 + vvm320
SV: -20 och pumpen blir blockerad!?
« Svar #17 skrivet: 22 januari 2019, 07:38:01 »
LÃ¥ter som en rejäl ved-anläggning tidigare! 25 kbm stjälpt mÃ¥tt ger ca 30 MWh och netto ca 23 MWh. Plus 12 MWh el minus kanske 4 MWh hushÃ¥lls-el ger uppvärmningsbehov drygt 31 MWh. Enligt NIBE's gamla dimensioneringsprogram sÃ¥ borde värmepumpen dÃ¥ klara sig ner till ca -9 grader ute innan el-tillsats behövs. Vid -20 grader ger värmepumpen ca 4,6 kW och el-tillsatsen behöver dÃ¥ stötta med ca 7,1 kW.   
Detta kändes som viktig kunskap som jag inte fick av säljaren. Han skröt mest av hur otroligt effektiv f2120 är och med grym prestanda ner till -25. Han avrådde mig från bergvärme då han menade att denna pump var minst lika effektiv. DÅ slapp man också kostnaden för att borra.
Bra att veta dessa begränsningar så att man inte blir arg och frustrerad och tror att det inte funkar.
Bekvämt att slippa veden men saknar ändå dess effektivitet. Kunde få +25 i huset då det var -25 ute och en framledningstemp som var obegränsad upp till 100grader :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: -20 och pumpen blir blockerad!?
« Svar #18 skrivet: 22 januari 2019, 07:42:50 »
Du kanske missade mitt inlägg, så jag upprepar, det är viktigt - speciellt med luft/vattenvärmepump - att säkerställa att man har korrekta flöden och helt öppna eller i vart fall fungerande termostater och koppel på varje radiator för att kunna få ut värmen i huset med så låg framledningstemp som möjligt.
Kan du genom justering/optimering av flödet i ditt system sänka behovet av framledningstemp med 5 grader så kan du spara 15% av energiförbrukningen.
Du minimerar dessutom risken att värmepumpen blockeras av hög hetgastemp.
Att du har kallt i huset beror inte heller på att värmepumpen inte kan leverera - det beror på att du har antingen ett dåligt optimerat distributionssystem eller en för låg kurva inställd i reglerdatorn, eller en kombination av de två.
Om du inte åtgärdar detta kommer du aldrig att bli nöjd.

Sen kan man väl tycka att Nibe varit lite oförsiktiga när de anger effektklassen på sina värmepumpar, men jag kan å andra sidan tycka att det ligger på både säljarens/installatörens OCH köparens ansvar att sätta sig in i vad de handlar med när det gäller så pass stora pengar.
Att förkovra sig innan köp, t.ex. genom att läsa på i detta forum innan köp anser jag vara mer eller mindre nödvändigt om man inte skall lämna spelplanen öppen för mer eller mindre oseriösa och/eller okunniga återförsäljare.
-20 grader i Uppsala måste väl vara rätt ovanligt, så sett över ett år kommer elpatronen nog inte att behöva gå så mycket, så det skulle jag nog inte bekymra mig allt för mycket över, det viktiga för dig nu är att du får tillräckligt varmt inne kan jag tycka, så fokusera på grundflöden, fungerande termostater och koppel och så till att hitta rätt kurvlutning så du får en behaglig innetemp.
Fokusera på lösningarna istället för på tillkortakommandet.
« Senast ändrad: 22 januari 2019, 07:48:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9620
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: -20 och pumpen blir blockerad!?
« Svar #19 skrivet: 22 januari 2019, 09:31:56 »
Skulle också vilja tillägga att det är som sagt den gamla versionen av dimensioneringsprogrammet jag har och där finns F2120 inte med utan beräkningen gjordes med en F2040-12. F2120 klarar ner till -25 grader och har något bättre prestanda än F2040 som stannar vid kallare temperatur än -20. Även om värmeeffekten vid -20 grader inte är så hög med en luftvärmepump (effekttäckning ca 40%) så blir ändå energitäckningsgraden hela 98% och energibesparingen ca 20.000 kWh/år. Det är sällan -20 grader i Uppsala och bara korta perioder.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!