Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill  (läst 20733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LarryLurex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #15 skrivet: 01 januari 2019, 17:54:21 »
Tyvärr när du har dom symptomen brukar det vara otillräckligt flöde, en sak du kan göra dock, öppna änden på kopplet(det kommer inget vatten) och kontrollera så insex skruven är utskruvad och inte inskruvad :)

Det är ett lägenhetshus (5v, jag bor pÃ¥ andra) frÃ¥n 2008 där värmerören gÃ¥r igenom lägenheterna pÃ¥ utsidan väggen (se bild). Jag skulle uppskatta rörets värme till 60c.  Tack för alla era tips hittils, det är mycket uppskattat!

Jag ska ta detta med föreningen, men vill gärna testa att öppna änden på kopplet först. Vart hittar jag den?

Jag kommer uppdatera med resultat när föreningen och tredjepart har varit och kontrollerat!
« Senast ändrad: 01 januari 2019, 17:57:03 av LarryLurex »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #16 skrivet: 01 januari 2019, 18:18:33 »
Här under den sexkantiga hatten.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #17 skrivet: 01 januari 2019, 19:43:06 »
Följer.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad LarryLurex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #18 skrivet: 01 januari 2019, 19:53:52 »
Här under den sexkantiga hatten.

Ursäkta min tröghet, men det är den incirklade hatten?

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #19 skrivet: 01 januari 2019, 22:12:22 »
Ursäkta min tröghet, men det är den incirklade hatten?

Jepp tummenupp

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #20 skrivet: 01 januari 2019, 23:14:45 »
Ursäkta min tröghet, men det är den incirklade hatten?
Klart du är ursäktad! Forumet är till för såna som du och jag. Nybörjare och nördar. Och några experter.

-Ja det är den incirklade hatten.

1)Skruva av den och kontrollera att ventilen (insexskruven) innanför är helt öppen, dvs utskruvad (moturs).

2)Sätt tillbaka hatten.
Bäst du gör som Svenske kocken råder dig!
« Senast ändrad: 02 januari 2019, 10:46:05 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #21 skrivet: 02 januari 2019, 09:39:46 »
Jag skulle råda att INTE skruva ut den helt utan ta det i etapper. Dvs skruva ut lite och se vilken effekt det har vänta någon timme och skruva lite mer om så behövs. För att "störa" systemet så lite som möjligt ska du inte ha större flöde än det du behöver.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #22 skrivet: 02 januari 2019, 10:53:46 »
Jag skulle råda att INTE skruva ut den helt utan ta det i etapper. Dvs skruva ut lite och se vilken effekt det har vänta någon timme och skruva lite mer om så behövs. För att "störa" systemet så lite som möjligt ska du inte ha större flöde än det du behöver.
Jag har strukit mitt råd, men en fråga då "svenske kocken": det där kompletta kopplet ser så nytt ut, så jag tänkte att det finns en grundinställningsfunktion under termostaten för att ställa in flödet med och ventilvredet i fördelaren är för att stänga av med om man ska byta radiatorn ed, har jag fel där?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #23 skrivet: 02 januari 2019, 11:15:44 »
Det vet jag inte men skulle det sitta en strypning där gör det ingen "skada" att göra som jag föreslår. Ger det ingen effekt med "öppning" på det nedre kopplet får man titta uppe vid termostaten och ev justera där.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #24 skrivet: 02 januari 2019, 13:27:31 »
Den används som av ventil alternativt på vissa koppel som 1-2 rörs instl. Den ska om det är av i princip vara utskruvad(ej ändläge) men visst antar att den kan används som stryp i viss mån :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad LarryLurex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #25 skrivet: 03 januari 2019, 09:09:58 »
Tack alla ni som tar er tid till att svara  "love"

En liten uppdatering: Jag har avlägsnat alla termostater, juckat på piggarna och låtit elementen vara utan termostat ett par dagar och nu är det bannemej kräm i elementen igen och behagliga 22c i lägenheten. Det gick alltså upp tre grader genom att avlägsna termostaterna.

Min fråga är nu således, kan jag sätta tillbaka termostaterna eller borde jag få någon att smörja packning eller dylikt först?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #26 skrivet: 03 januari 2019, 09:34:40 »
Grattis!
För din info: Termostatens funktion är att trycka in piggen så att ventilen stängs när det är för varmt i rummet. Det är för stås risk för att piggen och/eller ventilen fastnar i stängt läge igen om du monterar tillbaka dem.

Mitt förslag tills vidare: Om du har bra temp i rummen, låt bli att sätta tillbaka dem.

Lägg ut en bild så det går att identifiera ventilen, då går det nog bra att få det bästa rådet vad du ska göra

2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Vattenburet element varmt upptill - kallt nedtill
« Svar #27 skrivet: 03 januari 2019, 21:18:15 »
Kan det vara lägenhetstermostater? De brukar vara maximerade till 21 grader.
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 615
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!