Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elpatron till Borö Ackumulatortank ti-500l/a  (läst 1393 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Serge Göransson

  • Gäst
Serge Göransson
Elpatron till Borö Ackumulatortank ti-500l/a
« skrivet: 23 oktober 2018, 14:50:57 »
Hej!
Jag har en gammal panna Borö TI-500L/A från 1986 som har en elpatron Pahlens UKT 323E 6,0 kW.
Tanken är att byta elpatronen som gick sönder. Frågan är vilken patron skulle passa istället av den som jag nämnt ovan. Någon som vet?

Utloggad PerEvighet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Norahammar vedpanna 60-tal
SV: Elpatron till Borö Ackumulatortank ti-500l/a
« Svar #1 skrivet: 19 november 2018, 11:46:49 »
Har samma tank som du och jag kommer nu att byta till TIP 500L/FR110 som innehåller värmeslingor. Då behöver du bara komplettera med en elektrisk vvb om du ska använda elkassett jämte vedpannan.
Har idag Norahammar Vedpanna, elektrisk varmvattenberedare Nibe Er 56-R 150, Borötanken TI 500L, defekt varmvattenberedare till vedpannan, ologisk rördragning, sönderfrusna radiatorer, rostskadade rör, vattenskador, hål i avloppsrör. Renovering startas i maj 2019.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elpatron till Borö Ackumulatortank ti-500l/a
« Svar #2 skrivet: 19 november 2018, 13:49:26 »
Hej!
Jag har en gammal panna Borö TI-500L/A från 1986 som har en elpatron Pahlens UKT 323E 6,0 kW.
Tanken är att byta elpatronen som gick sönder. Frågan är vilken patron skulle passa istället av den som jag nämnt ovan. Någon som vet?
Gissar att den har elpatron uttag på DN50 och då finns det enkla elpatroner på tex rinkaby rör som passar om den bara används som reserv https://www.rinkabyror.se/artikel/elpatron-k-200-6-0-kw/
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Elpatron till Borö Ackumulatortank ti-500l/a
« Svar #3 skrivet: 19 november 2018, 17:34:46 »
Hej!
Jag har en gammal panna Borö TI-500L/A från 1986 som har en elpatron Pahlens UKT 323E 6,0 kW.
Tanken är att byta elpatronen som gick sönder. Frågan är vilken patron skulle passa istället av den som jag nämnt ovan. Någon som vet?

De flesta elpatroner har 2” anslutning, sålänge djupet på elpatronen är samma ska det inte vara några bekymmer men brukar vara universal :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!