Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket värme tÃ¥l en vp  (läst 8441 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur mycket värme tål en vp
« skrivet: 06 april 2013, 21:34:06 »
Frågan kom upp under en diskussion i http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27070.msg528064#new och bör beröra andra framförallt luft/vatten installationer där man vill ha cirkulation för att förhindra frysrisken. Så vad händer i en stillastående vp om man skickar ut 80-90 grader varmt vatten genom den blir det höga tryck nått som riskerar att gå sönder ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket värme tål en vp
« Svar #1 skrivet: 06 april 2013, 22:40:27 »
Det försökte jag fÃ¥ svar pÃ¥ när jag installerade min vattenmantlade kamin. Dom flesta var rätt övertygade att det inte spelade nÃ¥gon roll om man körde ut varmt vatten i vp. Som min anläggning var byggd innan sÃ¥ vid tex vvspets sÃ¥ gick det ut 60-65 grader genom växlaren ocksÃ¥ eftersom jag har en elkassett som sitter pÃ¥ framledningen frÃ¥n vp. Även om du tex behöver höga framledningstemperaturer sÃ¥ passerar det växlaren i vp. Jag har kört ut 80 grader i min växlare och det spelar ingen roll.  Jag var mest rädd för att nÃ¥got skulle kunna hända pÃ¥ gas sidan men där kan det ju bli uppÃ¥t 100 grader när kompressorn gÃ¥r. Men jag vet inte om hetgas tempen är samma som vid växlaren. Eller den mäts nÃ¥gon annanstans.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Hur mycket värme tål en vp
« Svar #2 skrivet: 06 april 2013, 22:44:16 »
Det som händer är att din pump stannar eftersom den inte  blir av med sin värme och du fÃ¥r hp-larm och fÃ¥r Ã¥terställa manuellt.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket värme tål en vp
« Svar #3 skrivet: 06 april 2013, 22:54:59 »
Det beror ju på vad man har för vp. Oftast när jag eldar när det är kallt så stiger inte min botten temp där returen till vp sitter så mycket. Men tex när det är lite varmare ute ( plusgrader) och jag eldar så larmar först vp på hög retur 48 grader(T9). Detta gör ju att vp inte startar. Sen när tempen stiger till 60 grader kommer nästa larm på T8. Max framledning uppnådd. Men det är bara en upplysning och när tempen sjunker igen så försvinner larmen. Jag får aldrig hp larm för kompressorn står ju givetvis still. Men som smurfen sa det ska bli intressant om någon kyltekniker kan svara på vad som händer på andra sidan växlaren.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Hur mycket värme tål en vp
« Svar #4 skrivet: 06 april 2013, 23:05:13 »
 Jag skall frÃ¥ga min lärare i veckan.
Men generellt säger man att värmepumpar och vedeldning inte går ihopa.
Det jag kan tänka mig är att  kondenseringen inte blir tillräcklig. alltsÃ¥ att köldmediat inte blir flytande utan fortfarande är förÃ¥ngat.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket värme tål en vp
« Svar #5 skrivet: 06 april 2013, 23:21:13 »
Diskussionen var väl när kompressorn står still? Vp stannar ju när tempen efter huskurvan är uppnådd. Sen om man eldar vidare så startar ju inte vp för det finns ju inget behov.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Hur mycket värme tål en vp
« Svar #6 skrivet: 06 april 2013, 23:29:07 »
ja står den bara stilla lär det inte hända något, men då måst eden göra det.
Har sÃ¥lt mÃ¥nga  paralellkopplade ved/värmepumpsanläggningar, där man behÃ¥llit veden. Oftast har vedpannan stÃ¥tt oanvänd i nÃ¥gra Ã¥r innan den rivs ut.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur mycket värme tål en vp
« Svar #7 skrivet: 07 april 2013, 07:53:50 »
Det blir inte för varmt i vp. Det blir som mr henke beskriver, och vp avstår från att starta pga så kallade b-larm ,, (om man tillåter att vattnet går in i vp )

så ved och vp går alldelles utmärkt. Bara man anpassar lösningen .
att ved pannan kopplas ur efter ett par år beror oftast på den lösningen som utförts,
det måste vara enkelt för fastighetsägaren att elda med ved tillsammans med vp .
levereras det en lösning där ventiler skall ställas om och tillbaka för att ved /vp ska fungera blir det inget eldande. finns inte volymen för veden blir det tjär kok  eller kokning av pannan ..  alltsÃ¥ ,en misslyckad installation.

så den/dom som säger generellt att det inte går att samverka ved och värmepump ... ja dom har en hel del vvs att plugga.
cocacola
« Senast ändrad: 07 april 2013, 07:56:15 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur mycket värme tål en vp
« Svar #8 skrivet: 07 april 2013, 08:05:17 »
Så, det är inga problem att cirkulera 90-gradigt vatten genom en stillastående VP?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur mycket värme tål en vp
« Svar #9 skrivet: 07 april 2013, 08:37:27 »
nej .. köldmedlet "jagas" ut ur växlaren ,, det blir som mr henke beskrivit det.
Men ;) den som låter 90 gradit vatten gå ut till vp gör fel,
i samband med ved eldning Borde skiktad princip vara ett krav.
ansvarig för installationen ska se till att man får ut 100% driftsekonomi av den lösning som installeras.
Ett sälj ansvar!!!! Tyvär vad man kan se har väldigt mÃ¥nga säljare bristande kunskaper om vad dom marknadsför (oavsett bransch) Men kurs i (aggresiv) säljteknik som egentligen innefattar en hel del Beteendevetenskap.  Jag har vart pÃ¥ en som jag blev medbjuden till . Ingenting som nÃ¥gonsin kommer att upprepas
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur mycket värme tål en vp
« Svar #10 skrivet: 07 april 2013, 08:45:30 »
Men även om du har en tank som skiktar sig så blir ju botten tempen 90 grader till slut. Har man bergvärme som jag har finns det ju ingen anledning att cirkulera hett vatten till vp det ger bara onödiga förluster. Har man luft/vatten så kan man ju vilja ha lite cirkulation för att förhindra frysning i utedelen men det verkar som vissa vp får larm som måste återställas manuellt då funkar det inte så bra att cirkulera 90 gradigt vatten även om inte vp tar skada hur brukar man lösa det Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur mycket värme tål en vp
« Svar #11 skrivet: 07 april 2013, 08:54:30 »
du får ett pm av mig :)
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket värme tål en vp
« Svar #12 skrivet: 07 april 2013, 08:55:44 »
Visst är det onödigt att cirkulera 90 grader utomhus pga ev förlusterna. Men eftersom min retur till vp sitter absolut i botten pÃ¥ tanken med T kopplad retur frÃ¥n värmesystemet sÃ¥ blir det sällan varmare än 50-60 grader. När det är kallt ute och husets effektbehov är stort dÃ¥ ligger jag  nästan pÃ¥ gränsen till att vp startar om jag inte skyfflar in ved u kaminen hela tiden.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket värme tål en vp
« Svar #13 skrivet: 07 april 2013, 09:06:58 »
min nibe 2020 som jag hade i mitt förra hus klarade det utan problem. Men efter den sattes in sÃ¥ la jag ner elldningen när jag insÃ¥g hur lite det kostade att värme med vp kontra allt slit med ved. 
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur mycket värme tål en vp
« Svar #14 skrivet: 07 april 2013, 12:06:01 »
du får ett pm av mig :)

Kan du inte svara på forumet så att vi andra också får veta hur man gör?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!