Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lite köldmedium - effekter!???  (läst 18483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
För lite köldmedium - effekter!???
« skrivet: 07 december 2012, 06:33:20 »
Hej!

Jag har en nyligen installerad lvp av märket Frigo Line (modell: FLSC-09HRDN1) till mitt välisolerade garage om ca. 35 kvm (bor i Gbg).

Vid installationen (för en dryg månad sedan) fungerade den som den skall (efter att utedelen hade bytts ut pga. mekaniskt oljud). Och jag mätte upp en utgående temp. från innerdelen till ca. +42-43 C. Utomhustemperaturen vid installationsdagen var ca. +5-7 grader.

Under installationen, då jag var med, efter att köldmediumet släpps på och kylteknikern (en kompis till mig men med behörighet) så läcker det ut lite köldmedium när han skall lossa slangen till vacuumklockorna. Han är hyfsat snabb med att lossa den men det läcker ut en del trots det och jag (som är amatör) får uppfattningen att det kanske var lite för mycket (mer än vad tillverkaren räknar med, vilket väl ligger runt 20g om inte jag är felunderrättad!?).

Nåväl pumpen funkade ju som den skulle så jag är nöjd. Ända tills för en knapp vecka sedan och det smäller till och blir betydligt kallare (ca. -10 C), idag har vi för övrigt - 18 C. Helt plötsligt slutar då innerdelens fläkt att gå med ok (normal) hastighet. Den vägrar att varva upp till mer än lägsta hastighet oavsett om jag ställer in fläkthastigheten på AUTO eller manuell och läge 3 av 3.

Vid kontakt med dem som sålde pumpen får jag beskedet att den är tryckstyrd och att detta kan hända vid för lite köldmedium. Utgående temp. fårn innerdelen är nu ca. +32 C och temperaturen i garaget är +10 C i stället för +17 (lägsta inställbara temp) trots att jag har innerdelen i ett litet förrådsutrymme om ca. 8-10 kvm med stängd dörr ut till den större delen av garaget.

Kylteknikern var hem igår och vägde upp mängden köldmedium i pumpen till 600g medan det enl. tillverkaren skall vara 660g. Dvs. det är 60g för lite.

Nu till min fråga (baserat på att kylteknikern inte är inne på samma linje som mig). Trycket på innestängd gas ökar vid högre temp vs. sjunker vid lägre temp. vilket var vad jag fick lära mig i skolan. Följdfrågan blir då: Påverkas köldmediumet i en lvp av utomhustemperaturen?

I min värld så borde den göra det. Vilket borde ge slutsatsen att de 60g för lite köldmedium är en högst trolig orsak till varvör fläkthastigheten på innerdelen inte varvar upp på begäran.

Stämmer min teori eller ser ni som har mer kunskap om lvp fel/brister i den?

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: För lite köldmedium - effekter!???
« Svar #1 skrivet: 07 december 2012, 07:00:22 »
Det stämmer att ju kallare det är inne ju mer gas fylls upp i kondensorn (innedelen) och det blir lite brist i systemet.
Det motverkas genom att fläkthastigheten justeras ner för att minska avkylningen på kondensorn och låta den värmas upp igen.
Är det lite gasbrist från början blir ju gasbristen akut vid kallt uteväder och effekten kan sjunka drastiskt.

Är det sedan -10gr ute så är man ganska nära den gränsen där Figoline slutar ge värme över huvudtaget, den går väl bara till -15gr?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För lite köldmedium - effekter!???
« Svar #2 skrivet: 07 december 2012, 07:55:53 »
Det stämmer att ju kallare det är inne ju mer gas fylls upp i kondensorn (innedelen) och det blir lite brist i systemet.
Det motverkas genom att fläkthastigheten justeras ner för att minska avkylningen på kondensorn och låta den värmas upp igen.
Är det lite gasbrist från början blir ju gasbristen akut vid kallt uteväder och effekten kan sjunka drastiskt.

Är det sedan -10gr ute så är man ganska nära den gränsen där Figoline slutar ge värme över huvudtaget, den går väl bara till -15gr?

Rätt, enl. specen skall aggregatet klara ner till -15 C. Men, om inte jag tänker fel, innebär väl detta ändå att man har full funktion ner till -15 även om man naturligtvis inte får ut samma effekt. Dvs., om jag inte är helt fel ute, så borde ju innerfläkten kunna gå i högre hastighet (och sprida värmen bättre) än lägsta hastighet ner till -15!?

Vad riskerar effekten bli OM man fyller i för mycket köldmedium? Låt säga att kylteknikern fyller i +20g (dvs. 680g i stället för 660g)? Längden på rören jag har är 3m och enl. spec. skall man fylla på +20g om längden är > 5m. Nu skall ju kylteknikern inte fylla mer än 60g dvs. upp till 660g men OM...vad blir effekten?


Mvh!
// Niklas
« Senast ändrad: 07 december 2012, 08:09:32 av Avarage »
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: För lite köldmedium - effekter!???
« Svar #3 skrivet: 07 december 2012, 09:02:16 »
Effekten är inte konstant till -15 utan avtagande iom lägre utetemp.
60gr köldmedium gör nog ingen jättestor skillnad men en liten förbättring blir det
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För lite köldmedium - effekter!???
« Svar #4 skrivet: 07 december 2012, 11:59:43 »
Effekten är inte konstant till -15 utan avtagande iom lägre utetemp.
60gr köldmedium gör nog ingen jättestor skillnad men en liten förbättring blir det

Vilket var orsaken till att jag skrev "...full funktion ner till -15 även om man naturligtvis inte får ut samma effekt."

Vad blir effekten av för mycket köldmedia?
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: För lite köldmedium - effekter!???
« Svar #5 skrivet: 08 december 2012, 17:31:53 »
Kan bli sämre igen - det är som salt i maten, för lite eller för mycket skämmer det.

dock +/- 20 - 60 gram tror jag inte ger någon större skillnad.

hittade en service-manual för något liknande din maskin om man nu kan gå på modellbeteckningen

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=flsc-09hrdn1-qc2%20data%20sheet&source=web&cd=1&ved=0CCsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fnagyker.columbus-klima.hu%2Fwrite%2Fupload%2Fszerviz%2FMD_SM_MSV1_09_12HRDN1_QC2A.pdf&ei=I13DUKyqD6iK4gS5wIHABg&usg=AFQjCNHsGqt-rK8-uDY1GqwI6DOYftnVkA&cad=rja


sidan 19, där skalar man inte ens värmeffektsnivÃ¥ under -7 grader C  och hamnar dÃ¥ pÃ¥ 2.35 kW vid -10 grader om man interpolerar diagrammet lite, kan mycket väl innebära att farten pÃ¥ inneenheten dras ned för att flödet pÃ¥ kapillären  inte skall minska förmycket pga. lägre tryckdiff för att innerenheten gÃ¥r allt kallare.


och ni kylnissar kan titta lite på installationsanvisningen på sidan 13 och gråta lite - det är knappast enligt EU eller kyl-normerna om man säger så och räknar med att ett antal gram av kölmediet helt enkelt skall släppas ut fritt i luften.

Om man räknar med en innervolym pÃ¥ 1 liter i innerdel och tillhörande rör och det trycks upp till full  R410A tryck vid 20 grader sÃ¥ är det ca 55 gram R410A som ventileras ut i fria luften i samband med installation... 55 gram utsläppt i luften motsvarar 18 liter R410A vid atmosfärstryck.


 


Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: För lite köldmedium - effekter!???
« Svar #6 skrivet: 08 december 2012, 19:40:25 »
-15 - -18C är å andra sidan ganska kallt, vet inte vad man kan begära av en Frigo Line.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För lite köldmedium - effekter!???
« Svar #7 skrivet: 10 december 2012, 06:45:50 »
-15 - -18C är å andra sidan ganska kallt, vet inte vad man kan begära av en Frigo Line.

Jo, jag vet att -15 till -18 är kallt och jag ifrågasätter inte heller effekten utan funktionen! Det står nämligen ingenting i manualen elle rnågon annan stans som jag funnit att läsa att innefläkten INTE skall fungera fullt ut ner till -15C.

Förstår du vad jag menar?

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: För lite köldmedium - effekter!???
« Svar #8 skrivet: 10 december 2012, 07:25:49 »
fläkten fungerar inte på full fart därför att köldmediekretsen klarar inte av att hantera den avkylningen som det skulle medföra.
Fläkten varvar ner därför att kondenseringstemperaturen måste hållas uppe för att värmepumpen ska fungera, om fläkten skulle tillåtas att gå med full fart skulle temperaturen sjunka så mycket att all köldmedia hamna i kondensorn (innedelen) och värmepumpen skulle nästan helt sluta producera värme.

I dyrare värmepumpar med möjlighet att köra låga innetemperaturer så sitter det en expansionsventil som reglerar köldmedieflödet samt en liten recievertank som lagrar köldmedium som kan användas vid behov.
De billigare värmepumparna får förlita sig helt till justering av fläkthastigheter för att få hjälplig funktion
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: För lite köldmedium - effekter!???
« Svar #9 skrivet: 10 december 2012, 09:08:43 »
Den här tjocka PDFen från "grannen" innehåller en som heter MSH-09HRDN1. Men den ska ha 1090g? http://varmepumpeforum.com/manualer/Midea%202005%20Split%20service%20manual.pdf

Tittade snabbt och det finns en effekttabell på sidan 184 som visar ca 2,86kW vid -7 o ca 1,7kW vid -15.
Sen fanns detta passus:
10.9 Outdoor low temperature protection (optional)
Factory standard unit has not this function.
Unit stops when outdoor temp. is low than -15°C and lasting time more than 60 minutes, and unit runs
again when outdoor temp. more than -12°C.

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För lite köldmedium - effekter!???
« Svar #10 skrivet: 14 december 2012, 06:51:30 »
Den här tjocka PDFen från "grannen" innehåller en som heter MSH-09HRDN1. Men den ska ha 1090g? http://varmepumpeforum.com/manualer/Midea%202005%20Split%20service%20manual.pdf

Tittade snabbt och det finns en effekttabell på sidan 184 som visar ca 2,86kW vid -7 o ca 1,7kW vid -15.
Sen fanns detta passus:
10.9 Outdoor low temperature protection (optional)
Factory standard unit has not this function.
Unit stops when outdoor temp. is low than -15°C and lasting time more than 60 minutes, and unit runs
again when outdoor temp. more than -12°C.

Var i kontakt med svenska ÅF och får beskedet att pumpen skall ha 1000g R410A. Installationskillen ifrågasätter dock om en så förhållandevis liten pump verkligen skall ha så mycket köldmedium. Så jag kontaktar tillverkaren i Tyskland och får det bekräftat pumpen skall ha 1000g R410A.

Idag skall installationskillen komma och väga upp och fylla på (om han nu dyker upp det har utlovats förr).

Det som förvillat oss/mig är att det på utedelen samt i manualen står 660g och på innerdelen 640g medan ÅF och tillverkare nu säger 1000g vilket bättre stämmer med den föregående modellen som du länkade pdf till.

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För lite köldmedium - effekter!???
« Svar #11 skrivet: 18 december 2012, 06:10:58 »
Var i kontakt med svenska ÅF och får beskedet att pumpen skall ha 1000g R410A. Installationskillen ifrågasätter dock om en så förhållandevis liten pump verkligen skall ha så mycket köldmedium. Så jag kontaktar tillverkaren i Tyskland och får det bekräftat pumpen skall ha 1000g R410A.

Idag skall installationskillen komma och väga upp och fylla på (om han nu dyker upp det har utlovats förr).

Det som förvillat oss/mig är att det på utedelen samt i manualen står 660g och på innerdelen 640g medan ÅF och tillverkare nu säger 1000g vilket bättre stämmer med den föregående modellen som du länkade pdf till.

Mvh!
// Niklas

Efter att ha fyllt på så vi nu har totalt 1000g R410A funkar pumpen som den skall (om det nu var någon som var intresserad ;-)).

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: För lite köldmedium - effekter!???
« Svar #12 skrivet: 18 december 2012, 08:19:35 »
 tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!