Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Wirsbo Push 20 - Trasig termostat?  (läst 6084 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David Berglund

  • Gäst
David Berglund
Wirsbo Push 20 - Trasig termostat?
« skrivet: 20 oktober 2012, 23:43:55 »
Vi har nyligen flyttat in i vårt nya hus, och håller på lär oss hur vi skall hålla det varmt.

Det har Wirsbo vattenburen golvvärme i hela huset med rumstermostater som styr fördelningscentralen, och dessförinnan en Push 20.

Värmekällan är en Albin Special 425 som vi eldar ved i, samt en ackumulatortank på 2kubik.

Mitt problem just nu är att jag får ut för varmt vatten på kretsen. Stigaren ligger på 36 grader och returen på 31. Cirkulationspumpen står på lägsta flödeshastighet. Jag har en manuell termostat på pushern och alltså ingen utetempsreglering.

Just nu har jag sänkt termostaten i maximalt lägsta nivå, 25 grader enl. märkningen på den, och får fortfarande ut temp enl. ovan.

Jag har just nu eldat och har 65 grader i hela tanken.

Som jag ser det kan det inte vara något annat fel än termostaten på pushern, eller?

Vidare är det lite besynnerligt för vi har just nu 23-24 grader i huset och alla rumstermostater är ställda på 20 eller mindre, så även centralen borde väl styra det onödigt varma vattnet från att gå ut i slingorna?

Tacksam för tips och hjälp

Med vänlig hälsning,
David

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Wirsbo Push 20 - Trasig termostat?
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2012, 06:24:42 »
Det brukar sitta en shunt på själva pannan, som man kan ställa framledningstempen på, inte så att man väljer vilken temp som skall gå ut, men man kan ställa in hur mycket som recirkuleras och ur mycket värme som tillförs.
Att det blir varmare inne än termostaterna är ställda på kan bero på att ni tillför mer värme via hushållsel än vad huset kräver.
Du behöver alltså inte elda.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

David Berglund

  • Gäst
David Berglund
SV: Wirsbo Push 20 - Trasig termostat?
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2012, 09:41:16 »
Tack för svaret.

Kanske borde nämnt det men pannan cirkulerar endast mot acctanken åter igen. Tankens "nyttokrets" cirkulerar mot en plattvärmeväxlare. Den sekundära kretsen på den värmeväxlaren sitter i serie med en 6kW elpatron och därefter till termostaten på pushern.

Dvs. termostaten på pushern, den jag misstänker är trasig, späder golvkretsen med värmt vatten från en liten krets endast bestående av denna värmeväxlare och patronen. Det sitter ingen elpatron alls i själva pannan.

Cirkulationen på tankens nyttokrets styrs av ett termisk relä och är ställd att starta när tanken är varmare än 35 just nu. Dock cirkulerar den ständigt när tanken är över 35 vilket jag misstänker skapar mycket turbulens i tanken och jag har noterat att tempen i tanken sjunker jämt i hela tanken, så någon skiktningsfunktion verkar inte existera här.

Tillbaka till termostaten på pushern, så borde den rimligen inte späda på golvets krets med varmt vatten om returen från golvvärmen är varmare än den är ställd till. Om den hade fungerat.

Din teori om att restvärmen från andra förbrukare räcker är ju lockande, men det är inte så troligt. Isoleringen är 120+45 i väggar, 170 i golvet över halvvarm källare och i taket vet jag inte. Endast 3-glas eller isolerkasetter men å andra sidan j*vligt mycket glas. Dessutom märker man att innetempen går ner på 20 när tanken börjar svalna, och då brukar jag elda igen.

Elpatronen har nu varit helt avstängd i två veckor, då jag just nu håller på försöker lära mig utan den.

Mer tankar mottages tacksamt.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo Push 20 - Trasig termostat?
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2012, 21:11:17 »
Jag gör ett försök att förtydliga och förenkla frågan.

Bifogar oxå en bild på hur systemet är uppbyggt.

Jag har alltså termostaten, en Danfoss RAVK, på (1) på bilden som är ställd på lägsta inställbara temperatur. 25 grader.

Trots detta shuntar den ut upp till 36 grader på stigaren (2). Även om alla ventiler på fördelnignscentralen hypotetiskt skulle vara helt stängda, så skulle den ju bara cirkulera lokalt, och fortfarande inte späda på nytt varmt vatten från slingan (4).

Värmeväxlaren ger ibland ut 60-70 grader på (4) när tanken är laddad, men det borde ju inte spela någon roll?

Varför blir det så varmt i stigaren?

EDIT: Den röda och blåa lådan är en plattvärmeväxlare, jag glömde skriva in det.
« Senast ändrad: 22 oktober 2012, 21:17:52 av David Berglund »
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Wirsbo Push 20 - Trasig termostat?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2012, 21:21:46 »
När alla termostater stänger så skapar cirkulationspumpen i externa kretsen värme i det superinterna flödet som blir kvar lokalt i fördelaren, då hjälper det inte att termostaten är stängd.
Sen kan det ju naturligtvis vara så att termostaten läcker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo Push 20 - Trasig termostat?
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2012, 22:33:14 »
Menar du den värme som kommer från pumpens mekaniska arbete?

Den kan ju förvisso värma en sluten krets ordentligt gissar jag, men vi pratar ju ändå om en oönskad hög värme i huset. Det där jag skrev med stängd fördelningscentral var bara hypotetiskt.

Skall nog byta bort termostaten mot en shuntautomatik tids nog och kanske rent av installera bergvärme till våren, men tänkte övervintra först.
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Wirsbo Push 20 - Trasig termostat?
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2012, 00:09:59 »
Den där termostaten är ju egentligen bara till för att strypa temperaturen om det blir för varmt, som ett skydd för slangarna eller golven, tanken med den där typen av termostat är inte att reglera värmen i huset eller golvvärmekretsen.
Då den tydligen har fått göra det så har den nog varit mer eller mindre stängd hela tiden, och det kan mycket väl ha gjort så att ventilen slitits ut, och du har fått ett allt större läckage.
Framledningstempen bör styras av en shuntautomatik.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo Push 20 - Trasig termostat?
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2012, 21:12:04 »
Enl. Wirsbo/Uponors manual är den tänkt som primär reglering av systemtempen.

Hursomhelst helst har jag ju förbisett en rätt central detalj, och det är att om rumstermostaterna gjort sitt jobb borde det inte bli för varmt i huset oavsett systemtemperatur ut från shunten. Får nog lägga fokus på att mäta utgående temp på varje slinga istället.

Och ang. shuntautomatik har jag väl tänkt att slå till en sådan snarast. Följdfråga där är om en sådan kommer bli överflödig vid en (berg)värmepumpsinstallstion, eller om den fortfarande har en plats i ett sånt system?
« Senast ändrad: 23 oktober 2012, 21:13:41 av David Berglund »
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Wirsbo Push 20 - Trasig termostat?
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2012, 21:22:20 »
Nja, den blir nog onödig, i vart fall om du tänkt skrota vedeldningen.
För att du skall få för varmt skall både termostaten du pratar om, och golvvärmetermostaterna läcka igenom, jag tycker det låter konstigt, och det var därför jag först tänkte på att hushållselen bidrag till övertemperaturen.
Men som du säger, och konstaterar, så är det ju stor deltaT mellan fram och returledning, och det tyder ju på att du har ett flöde i systemet - så det måste vara mer än ett fel.

Med primär reglering måste de ju mena att den är överordnad annan reglering om temperaturen in blir FÖR hög, en termostat med bulb som sitter på framledningen (som jag förstår det) kan ju inte sköta värmeregleringen som sådan i ett golvvärmesystem.
Det skulle i så fall betyda att du fick "handshunta" i proportion till gällande utetemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo Push 20 - Trasig termostat?
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2012, 21:50:31 »
Det är precis så de menar.

De har "lyxversionen" med elektronisk reglering - shuntautomatik - redan vid leverans, och så den jag har med termostat.

Får mäta vidare men problemet är ju just nu ganska begränsat till att bli en något snabbare urladdning av tanken än vad som annars varit nödvändigt och det går väl leva med.

Får testa ställa ner alla rumstermostater lite och se hur det blir.
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Wirsbo Push 20 - Trasig termostat?
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2012, 07:32:28 »
Hej! Har du kollat så du inte cpn har inbyggd shunt(inte hastigheten)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!