Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny borra med hopklämd slang  (läst 18346 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Ny borra med hopklämd slang
« skrivet: 26 juni 2011, 13:40:22 »
Borran blev klar för nÃ¥gra dagar sedan. Slangen skulle sättas pÃ¥ olats. DÃ¥ upptäckte jag att ena slangen var till hälften hopklämd sÃ¥ det blivit ett veck. Det var 1m frÃ¥n nedersta änden.  Ovanför det  pÃ¥svetsade u delen. PÃ¥talade detta att det inte duger.  Göra en svets eller byta slang enligt mig. Det skall vi fixa fick jag till svar.
Här jag kom hem pÃ¥ eftermiddagen satt samma slang pÃ¥ plats.( Den skadade.) Jag fick dÃ¥ veta att man tagit polygripen och pressat bort vecket.  Jag känner mig förstÃ¥s lurad. Jag tycker inte det är OK.
Vad tycker ni som kan detta? Vad gör jag?
Det är en borrare med storfirma som gjort arbetet. Med citac-nummer med i Avanti och allt vad det heter.
Jag har kollat andra slangrullar och funnit ett flertal med samma problem. Dels veck pÃ¥ de innersta varven som har kortaste radien dels ovan den pÃ¥svetsade nedersta delen,precis som min slang. Det uppstÃ¥r när  man viker nederst delen Ã¥t sidan pÃ¥ rullen. Kan ochsÃ¥ uppstÃ¥ vid hanteringen av och pÃ¥ lastningen. Jag rÃ¥kade se det innan avlastningen av slangen Här har vi ett problem. Jag är  med all säkerhet inte är den  ende som drabbats.
Vad gör jag. Hjälp!

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Ny borra med hopklämd slang
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2011, 08:55:07 »
Finns det ingen som har några synpunkter?

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Ny borra med hopklämd slang
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2011, 09:08:54 »
Allt beror på hur kraftigt vecket är. Tog du inte någon bild?

Kommer flödet i slangen att påverkas?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Ny borra med hopklämd slang
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2011, 13:30:46 »
Det var dumt att inte ta bilder,glömde det i upphetsningen.  Om slangen normalt är 40mm sÃ¥ var den pÃ¥ hotryckta stället 25 mm.  När den pressats tillbaka med polygripen var den vit pÃ¥ det ställe som varit hoptryckt.
Jag har haft kontakt med en slangfabrikant son anser att den bör bytas ut.  Man kan säkert förvänta sig protester vad betäffar upptagning och svetsning.  Vad gör jag och hur allvarligt är det?

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Ny borra med hopklämd slang
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2011, 13:51:30 »
Be slangfabrikanten skicka en skriftlig rekommendation att slangen bytes ut om det har befunnits vara en kink på den vid installationen. Även om det håller så känns det alltid bättre med hela grejer från början.

Hur långt ner har du till vattnet? 1 bar per 10 meter vattenpelare är övertrycket man får i slangen, men det är ju vatten även på utsidan av slangen, så det är skillnaden mellan högsta punkten i systemet och vattennivån i hålet som gör trycketdifferensen i botten på slangen.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Ny borra med hopklämd slang
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2011, 20:44:08 »
Ja har 4,5 m till grundvattnet och kärlet på köldbäraren 1,5 m över mark. Det blir 6m vattenpelare som övertryck.
Har varit i kontakt med SVEP som kontaktat tillverkare ochsÃ¥.   Bra synpunkter frÃ¥n dem ochsÃ¥. FrÃ¥gan är om det är skäl. att reklamera genom SVEP
Sålunda har sträckgränsen hos plasten överskridits ty efter tillbakapressandet var plasten vit.
Jag tror av vad jag sett att här har vi ett kommande problem nämligen slangarna. En alltför stor del av slangarna är skadade, vilket jag tycker är skrämmande.. Frågan är vad det betyder i framtiden.
Vem tar ledigt frÃ¥n jobbet och kollar?  Ner med slangen och stick iväg. Ingen tar upp och kollar den
Jag tycker  att det skulle varit mycket enkelt att skära av slangen och svetsat en muff  vilket gett trygghet för mig i framtiden till liten kostnad.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ny borra med hopklämd slang
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2011, 20:53:28 »
Det var modigt(dumt) att använda en skadad slang.
Det finns ju en risk att slangen skadas på väg ner i hålet om den blivit platt för då skaver den mot bergväggen hela vägen ner.
Jag tror ju inte att det är någon fara om slangen väl kommit ner i hålet och är hel, men det var ändå klantigt särskilt som du påtalade det också.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny borra med hopklämd slang
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2011, 21:45:02 »
Jag skulle vilja ha slangen utbytt borran ska ju hålla 50 år då vill man inte ha strul pga klåpare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ny borra med hopklämd slang
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2011, 22:23:11 »
Fick också en slang med veck pga schabbel när slangen skulle ner i borrhålet. Jag upptäckte vecken året efter driftstart när jag skulle loda borrhålet, lodet fastnade där vecket var. Jag reklamerade slangen och fick den utbytt. När den gamla slangen togs upp ur hålet sprang den läck där ett av vecken var så slangens hållfasthet påverkas av ett veck. Nu var det värre veck än i det här fallet, det var mindre än 25 mm på hoptryckta stället.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Ny borra med hopklämd slang
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2011, 18:12:18 »
Jo "Roland" jag har liknande problem. Hur gick reklamationen till? Direkt till borraren eller reklamation via SVEP?
Jag har meddelat firman och bett borraren ringa mig, men det har han inte gjort.  Förmodligen avsktligt eftersom han tyckte "polygripmetoden" var OK. Det är lämpligt att jag tar kontakt skriftligen men med vem enligt ovan?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny borra med hopklämd slang
« Svar #10 skrivet: 29 juni 2011, 21:18:29 »
Vänd dig i första hand till den du beställt jobbet av, då blir det kanske inte lika mycket prestige. Kan ni inte komma sams får du fortsätta till "högre" instans.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Ny borra med hopklämd slang
« Svar #11 skrivet: 30 juni 2011, 22:33:23 »
Det brukar hjälpa att hålla inne betalningen ...
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny borra med hopklämd slang
« Svar #12 skrivet: 30 juni 2011, 22:36:48 »
Man har laglig rätt till att hålla inne den del av "priset" som motsvarar kostnaden för att "rätta till" felet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Ny borra med hopklämd slang
« Svar #13 skrivet: 30 juni 2011, 22:53:45 »
Tack "svenske kocken" för tipset.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Ny borra med hopklämd slang
« Svar #14 skrivet: 04 juli 2011, 10:48:53 »
Kontaktade borraren som var helt oförstÃ¥ende till att skadan borde repareras. Han pÃ¥stod att man Ã¥stadkommer mer skada pÃ¥ slangen  genom att ta upp slangen och svetsa en muff än att lÃ¥ta skadan vara. Han tyckte den var "liten".
Han förklarade att man t.o m kan klämma en slang upp till 110 mm platt utan att det blir skada eller problem med slangen.....
Jag förstår inget av detta. Någon som kan förklara?
Hur skall jag klara mig ur denna situation?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!