Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump - placering?  (läst 3337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vargtompa

  • Gäst
Vargtompa
Luftvärmepump - placering?
« skrivet: 02 juni 2004, 14:36:47 »
Den mesta informationen gällande placering av luftvärmepumpars inom- och utomhusdel handlar om ljudnivå.
Det jag undrar om det finns någon optimal placering av utomhusdelen beträffande värmeupptagning/effekt?
Dvs placering högt upp eller i marknivå, söder eller norrläge, vindskyddat etc...

admin

  • Gäst
admin
Re:Luftvärmepump - placering?
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2004, 21:28:46 »
Rent logiskt borde det vara söderläge, fritt så att luften kan cirkulera, men ändå skyddat så värsta snöfallet inte kommer rakt in i fläkten. Problemet med placering i söderläge brukar vara att det är just där man har uteplatsen!


Vargtompa

  • Gäst
Vargtompa
Re:Luftvärmepump - placering?
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2004, 11:56:22 »
Visst låter det logiskt med söderläge, men jag har sett i vissa installationsinstruktioner att utedelen ska sitta skyddad för regn/snö och direkt solljus! (Då borde man bygga ett skydd runt utedelen - eller?)
Sedan frågar man sig om temperaturen (gradantalet ute) är samma på södersidan som på norrsidan... man tycker ju att det känns varmare mot söder även en kall vinterdag men påverkas värmepumpen även om tempen i skuggan är samma runt hela huset?
Tjänar man någon grad på att sätta utedelen högt upp på huset?
Jag undrar om det bara är på känsla man vill montera utedelen i söder eller om det finns belägg?

admin

  • Gäst
admin
Re:Luftvärmepump - placering?
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2004, 23:14:43 »
Jag har för mig att citcop har installationsmanualer på sin hemsida, du kan väl kolla!

Där står vad man skall tänka på, bl.a. finns det vissa nivåskillnader som begränsar (hur högt eller lågt det är lämpligt att sätta den).

Jag har lagt märke till att ett flertal leverantörer har bilder där värmepumpen är placerad på ett fundament utan kontakt med huset (förmodligen för att undvika stomljud i huset).

De sitter då ofta en bit upp så att eventuellt snötäcke inte når upp till luftintaget...

Har aldrig sett någon rekommendera placering på tak.

Att bygga in den för att skydda den mot naturens påverkan är nog en god föresats.

Man skulle väl kunna säga att det förmodligen är urspungstanken när mark/berg-värmepumparna togs fram!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 630
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!