Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla; BÃ¥de komfort och bot mot för kall borra?  (läst 3189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
Jag har funderat en del kring detta med effekterna av frikyla, både för komfort och som återladdning av borran. Särskilt intressant tycker jag det vore att få synpunkter på möjligheten att använda frikyla som bot mot för kall borra. Som en utfångspunkt för diskussionen har jag därför sammanställt nedanstående resonemang. Synpunkter mottages tacksamt

Hypotes:
H1. Om man har en dålig (för kall) borra får man mindre bra frikyla, men bra återladdning
H2. Om man har en bra (jämn temperatur på relativt hög nivå) får man bra frikyla, men mindre bra (och onödig) återladdning

Konsevenser:
K1. Om man har en dålig borra kan en investering i frikyla vara ett alternativ till en investering i ytterligare en borra (samt att man dessutom får kyla)
K2. Om man har en bra borra kan en investering i frikyla endast motiveras av komfortskäl

Resonemang:
- När man tar en ny borra i bruk börjar man på en relativt hög temperatur
- Under vintern sjunker (givetvis) temperaturen succesivt
- När vintersäsongen är slut har man därför byggt upp en temperaturgradient relativt det omgivande berget (temperaturen minskar omvänt mot avståndet till borran)
- Under sommaren vandrar värme succesivt från det omgivande berget mot borran
- Har man en bra borra (väl tilltagen längd och/eller bra vattengenomströmmning) så återgår då temperaturen nästan till den ursprungliga
- Har man däremot en dålig borra så startar man nästa vintersäsong på en lägre temperaturnivå
- Under samma förutsättningar blir då sluttemperaturen efter andra vintern i motsvarande grad lägre relativt den första
- Följden blir att borran succesivt blir kallare med åren, och i vissa fall får man 'frusen borra', d v s permafrost
- Naturligtvis kan inte borran bli hur kall som helst, bl a beroende på att verkningsgraden i VP minskar med temperaturen. (Ytterligare en orsak torde vara att temperaturgradienten nu är större, vilket ger en större energitransport från berget mot borran)
- Följden blir att borrans temperaturkurva över en årscykel succesivt parallellförskjuts nedåt (i början snabbt, sedan långsammare), för att slutligen (efter ett antal år) stabilsera sig på en alltför låg nivå, där VP inte arbetar säskilt effektivt (förutom alla andra negativa konsekvenser av isbildning, vilka jag inte hade tänkt diskutera här.... ;))
- Nu har vi alltså etablerat en situation där VP arbetar väldigt ineffektivt, med dålig ekonomi som följd
- Den rekommenderade lösningen brukar vara att komplettera med ytterligare en borra, men varför inte lägga pengarna på frikyla istället? Då får man ju även komfortbiten på köpet (om än inte helt optimal). Ibland föreslås solfångare, men varför hämta energi på taket när det finns och blir över oönskad energi att hämta inomhus?
- Motargumentet brukar vara att återladdningseffekten av frikyla är för liten för att kunna påverka berget. Om man har en bra borra, särskilt om det beror på god vattengenomströmmning, så stämmer nog detta (se H2). Då kan man motivera frikyla endast av komfortskäl
- Om man däremot har en dålig borra så kan ju bevisligen VP kyla berget tills dess att den succesivt försämrade verkningsgraden balanseras mot värmetransporten från berget.
- Eftersom värme och kyla är samma sak, fast med omvänt tecken, så borde det väl ändå i detta läge vara möjligt att på samma vis höja bergets temperatur med värmen från frikylan? Uppvärmingseffekten under sommaren borde ju t o m bli ännu större än kyleffekten under vintern, eftersom tempdiffen borra - brine är större på sommaren (fast, som sagt, med omvänt tecken)

Vad sägs? Någon kanske t o m har praktiska erfarenheter som kan bekräfta/motsäga mitt resonemang?
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla; Både komfort och bot mot för kall borra?
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2005, 16:14:05 »
Håller med dig, med ett par tillägg:

1. Om man har för kort borra (felräknat av inst) så fungerar nog en FLM30 eller liknande bättre då det "minskar" värmeuttaget ur borran just när det behövs som bäst, har man däremot en tillräckligt djup borra men dåligt värmeöverföringstal, kanske i samband med dåligt grundvattenflöde, vilket gör att borran hämtar sig långsamt efter stort energiuttag (vintern) så borde frikylan vara väl så bra.

2. Frikyla istället för solfångare röstar jag tveklöst för, solfångarna kan i.o.f.s. värma tappvarmvattnet, men frikyla ger både effektiv återladdning (om inte grundvattenflödet är stort) och god komfort.

3. Frikyla bör vara mycket intressant i landets mellersta och södra delar, kanske inte lika intressant i Kiruna..


Jag har för övrigt just kört igång min fläktradiator kopplad både för frikyla och värme, den skall sköta komforten i vårt nybyggda vardagsrum, räknar med att ha allt klart på 10-14 dagar. Då jag kör med ytjordvärme så kommer kyleffekten inte att vara så hög i slutet av sommaren, detta p.g.a. hög marktemp, men vår och försommar bör effekten vara god.

Återkommer med mer info och loggningar/trender på temperaturen, både runt frikylan och värmen i rummet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Frikyla; Både komfort och bot mot för kall borra?
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2005, 15:52:10 »
Ja, det stämmer nog. Möjligen skulle man kunna utveckla det tidigare resonemanget lite ytterligare och definiera fyra huvudtyper av borror:

B.  :) Bra borra, d v s med tillräckligt djup och värmeöverföring. Karaktäriseras av jämförelsevis jämn temperaturkurva över Ã¥ret, vilken ligger pÃ¥ en acceptabel nivÃ¥ (där VP arbetar effektivt). I detta fall behövs ingen Ã¥terladdning. Ev frikyla motiveras endast av komfortskäl
D1.   ??? DÃ¥lig borra till följd av för litet djup, men god vämeöverföring (beroende pÃ¥ god grundvattengenomströmmning). Karaktäriseras av stor variation i temperaturkurvan över Ã¥ret, d v s man börjar normalt vintern med en acceptabel temperatur, vilken dock ganska snart sjunker till en oacceptabel nivÃ¥ under säsongen. Här hjälper nog inte Ã¥terladdning särskilt mycket, eftersom borran inte kan lagra nÃ¥gra större mängder energi över längre tid. Dessutom skulle detta vara verkningslöst, eftersom man ändÃ¥ börjar vintern pÃ¥ en hög nivÃ¥.  Ev frikyla motiveras endast av komfortskäl.
D2.   ??? DÃ¥lig borra till följd av dÃ¥lig värmeöverföring (beroende pÃ¥ dÃ¥lig grundvattengenomströmmning), men med tillräckligt djup. Karaktäriseras av jämförelsevis jämn temperaturkurva över Ã¥ret, vilken dock succesivt förskjuts nedÃ¥t frÃ¥n Ã¥r till Ã¥r, för att slutligen stabilisera sig pÃ¥ en oacceptabel nivÃ¥. I detta fall bör Ã¥terladdning genom frikyla (eller annat sätt) kunna ha god effekt, och därmed utgöra ett alternativ till ytterligare en borra.
D3.   :( DÃ¥lig borra till följd av dÃ¥lig värmeöverföring (beroende pÃ¥ dÃ¥lig grundvattengenomströmmning), och otillräckligt djup. Karaktäriseras av stor variation i temperaturkurvan över Ã¥ret, vilken dessutom succesivt förskjuts nedÃ¥t frÃ¥n Ã¥r till Ã¥r, för att slutligen stabilisera sig pÃ¥ en oacceptabel nivÃ¥ och oacceptabla variationer. I detta fall kan möjligen Ã¥terladdning förbättra situationen nÃ¥got, men enda lösningen torde vara att skaffa en borra till. I riktigt svÃ¥ra fall kanske inte ens detta räcker, men dÃ¥ borde man kunna se de tvÃ¥ borrorna som en, och därefter tillämpa D2.

För D1 tror jag, precis som du, att en FLM kan vara ett alternativ, eftersom den inte bygger på lagring i samma utsträckning

Givetvis är
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!