Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Betalsätt i webshopen?  (läst 10272 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Betalsätt i webshopen?
« skrivet: 13 oktober 2010, 16:19:11 »
Hej.

Jag funderar på att lägga upp en helt ny webshop, då jag avser börja marknadsföra logger 2020 inom EU.
Betalsätt är ett ständigt gissel tycker jag.

Jag kör idag bara med förskott eller postförskott, men funderar på att lägga till faktura inom sverige och kreditkort för övriga europa.

Kruxet är att en försäljning på 1000 kr kostar runt 56 kr i fakturaavgifter och/eller kortavgifter (ungefär sama kostnad)
Då jag vill hålla lägsta möjliga pris så innebär det att detta (5-6% av totalbeloppet9 i vissa fall tar typ 25% av min vinst (ännu mer för vissa varor) vilket inte känns så kul.
fördelen med faktura är att jag kan ta ut en fakturaavgift som i vart fall mildrar skadan, typ 39 kr fakturaavgift oavsett inköpets storlek.

När det gäller kortköp är det olagligt att ta ut en avgift, och jag skulle därför bara vilja erbjuda detta för kunder från utlandet då det är rätt krångligt att betala i förskott, och postförskott inte fungerar i andra länder.
Min tanke är att ta ut en hanteringsavgift för kunder från utlandet, denna skall kompensera för dyrare frakter vid t.ex. felleveranser och/eller reklamationer eller garantiärenden.
Hanteringsavgiften skulle i detta fall även till viss del kompensera för att jag erbjuder kortköp.

Alternativet är att inte lägga till några avgifter alls, utan istället höja priset på alla varor i webshopen med ca 3-4% , vilket inte riktigt känns rätt.

Hur skulle ni gjort?
Kom gärna med era synpunkter och förslag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Betalsätt i webshopen?
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2010, 16:29:55 »
"Paypal" och "Payson" skulle jag defenitivt ha med som alternativ också, jättesmidig hantering.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Betalsätt i webshopen?
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2010, 16:48:24 »
Om du använder PayPal så kostar det 3.9% + 3.25 SEK per transaktion upp till 25kkr så det blir inte mycket billigare än med den lösning som du betalar 56:- för. MEN det ger troligen en betydligt bättre lösning för köparen vid en internationell transaktion att använda PayPal.

Köparen har ju vissa garantier när det gäller PayPal som inte banker och vanliga kortutgivare ger.

Sen ska du nog inte ha för många alternativ. Varje nytt betalsätt ger mer overhead i form av obetalt/oavlönat arbete för dig. Koncentrera dig på kanske tre eller max max olika betalsätt, möjligen kan det tillkomma något extra betalsätt eller försvinna något beroende på ordervärdet.

Att skicka mot faktura ger nog ganska mycket merjobb i form av uppföljning mot betalningen.

Sen kan man ju alltid dölja en del av kortavgifter i en extra "expeditionsavgift" som tillkommer utöver porto.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Betalsätt i webshopen?
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2010, 21:19:36 »
Frågan är hur mycket du kommer sälja utanför norden?

Jag är ingen expert på det här med betalningar men jag skulle begränsa marknadsföringen till norden och då kanske det finns nått smidigt alternativ?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Betalsätt i webshopen?
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2010, 21:27:53 »
Ytterligare ett alternativ är att inte tillåta kortbetalning om inte varan kostar minst blabla kronor, så att påslaget såattsäga räcker till.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Betalsätt i webshopen?
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2010, 22:18:51 »
Paypal är krångligt för kunder som inte tidigare betalt via dem, måste registrera konto o.s.v., ser ingen egentlig anledning att lägga in det om man har kortköp med säkerhetscertifikat.
Vet inte huuur många köp jag slutat ut för att vissa nätsäljare bara kör med paypal...
Kan inte tänka mig att jag är unik.

Kostnaderna för alla betalsätt ligger på mellan 4 och 6% i princip hur man än räknar. (Utom förskott och postförskott naturligvis, som är gratis)

Det jag skulle vilja hitta är EN leverantör som kan ge fakturor inom sverige, och som sagt kortbetalning från utlandet.
Och ja Utopiazz, jag är fullt medveten om de extra overheadkostnader och det extra arbete som varje betalsätt ger, men om man vill sälja i EU så måste man nästan lägga till något.
Många företag drar sig också för att köpa om de inte kan få faktura, och jag har inget större intresse av att ta den kreditrisken med tanke på de små marginaler jag har på det jag säljer.
Fast förmodligen skulle det bli billigare att missa lite intäkter på att själv stå för kreditrisken, än att köpa tjänsten "faktura" av en leverantör.
Men som sagt, då är det det där med att kolla upp inbetalningarna, skicka krav, och skicka till fogden, det är också rätt besvärligt och tidskrävande...

Det verkar vara en djungel i branschen med betalningar.

Det enda som är helt klart är att de tjänar grova pengar på att "inget göra".
Det känns nästan förnedrande att behöva köpa deras tjänster.  :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Betalsätt i webshopen?
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2010, 23:16:19 »
Paypal är krångligt för kunder som inte tidigare betalt via dem, måste registrera konto o.s.v., ser ingen egentlig anledning att lägga in det om man har kortköp med säkerhetscertifikat.
Vet inte huuur många köp jag slutat ut för att vissa nätsäljare bara kör med paypal...
Kan inte tänka mig att jag är unik.

För min del är det tvärtom eftersom jag ser fördelarna med att använda PayPal för kortköp utomlands. För mig tillföra PayPal en hel del extra och att registrera ett konto tar inte många minuter. Och det finns ju andra som har samma typ av tjänst, i Sverige så är det väl Payson, Paynova och Internetgirot som är vanligast. Jag använde själv både Payson och PayPal i min butik som jag drev under ett par år.

Men det är klart, vill man riskera att kortet (inkl cvv) hamnar i orätta händer så kan man ju strunta i det. Jag som köpare har ingen garanti för att säljaren hanterar mitt kortnummer på rätt sätt, vilka säkerhetsrutiner har dom etc.

Att skaffa ett certifikat för betalning kostar också pengar men ger i mina ögon egentligen ingen ökad säkerhet för mig som kund eftersom det till sist handlar om hur kortnumret hanteras av säljaren. Det enda ett certifikat ger är en krypterad förbindelse men hur sen butiken hanterar transaktionen eller hur dom sparra (eller inte sparar) kortnumret har jag som köpare ingen koll på.

Ska du göra det helt rätt så behöver du kanske uppfylla PCI kraven om du ska sköta hela betalningen själv och då blir det dyrt


Sen kan du ju fundera pÃ¥ om du kanske tjänar pÃ¥ att hyra en butik pÃ¥ nätet som har de betalningsmetoder du vill använda. Du tappar kanske en del "kontroll" över utformningen men vinner i administration och det kanske  blir billigare i längden.


Nu vet jag inte vem/vilka du har kontakt med när det gäller kortbetalning men de flesta av mina kunder användare Auriga http://www.aurigaepayment.se/ för sina betalningar. Dom är helt fristående från bankerna vilket kanske kan vara en fördel.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Betalsätt i webshopen?
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2010, 23:31:26 »
Jag använder swedbanks e-kort när jag handlar utomlands, kan inte finnas bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Betalsätt i webshopen?
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2010, 09:56:55 »
Jag använder swedbanks e-kort när jag handlar utomlands, kan inte finnas bättre.

Virtuella kort är bra men inte alla banker har den typen av lösning och den fungerar inte med alla typer av kort.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Betalsätt i webshopen?
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2010, 11:00:39 »
Jag använder Paypal och det har både fördelar och nackdelar.

1.  Det stämmer inte som Rickard skriver.  Har man Paypal sÃ¥ kan man ta emot kort-betalningar via Paypal, utan att kunderna först registrerar konto hos Paypal.

2.  Det är ganska dyrt att ta emot Paypal.  De tar runt 5%.

3.  Det är ganska osäkert mot bedragare.  Det finns "kunder" som ser möjligheter att fÃ¥ saker gratis genom att först betala med Paypal och sedan lämna in felaktiga klagomÃ¥l för att fÃ¥ pengarna tillbaka, vilket Paypal ofta gÃ¥r med pÃ¥.

4.  Kunderna känner sig säkrare med Paypal sÃ¥ det finns mÃ¥nga kunder som inte skulle beställa pÃ¥ nätet pÃ¥ annat sätt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Betalsätt i webshopen?
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2010, 11:41:35 »
2.  Det är ganska dyrt att ta emot Paypal.  De tar runt 5%.

Beror på hur man räknar. Dom tar alltid 3:25kr, sen är det en rörlig del på 3,9% upp till 25kkr men det går att få rabatt på % satsen om man tar betalt i Euro

3.  Det är ganska osäkert mot bedragare.  Det finns "kunder" som ser möjligheter att fÃ¥ saker gratis genom att först betala med Paypal och sedan lämna in felaktiga klagomÃ¥l för att fÃ¥ pengarna tillbaka, vilket Paypal ofta gÃ¥r med pÃ¥.

Jag har haft ett sådant ärende där köparen påstår att innehållet inte stämde överens med affären. Hur det slutade för köparen vet jag inte men PayPal litade iaf på mina uppgifter om att allt gått rätt till. I grund och botten handlar det om trovärdighet. En person som är "förstagångsköpare" har svårt att få rätt via ett klagomål mot en säljare som gjort många affärer utan anmärkningar. Samma gäller även åt andra hållet men en köpare som klagar mer än ett par gånger på kort tid har nog förbrukat sin trovärdighet

4.  Kunderna känner sig säkrare med Paypal sÃ¥ det finns mÃ¥nga kunder som inte skulle beställa pÃ¥ nätet pÃ¥ annat sätt.

PayPal har ett bra rykte som förmedlare och man är relativt snabba på att hantera ev. tvister och klagomål. Jag skriver "relativt snabba" eftersom det kan ta fler månader att reda ut ett ärende men oftast klarar dom det på några veckor
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Betalsätt i webshopen?
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2010, 13:40:25 »
2.  Det är ganska dyrt att ta emot Paypal.  De tar runt 5%.

Beror på hur man räknar. Dom tar alltid 3:25kr, sen är det en rörlig del på 3,9% upp till 25kkr men det går att få rabatt på % satsen om man tar betalt i Euro
Njae...  De tar 3,25 SEK + 3,9% samt 2,5% i växlings-spread (utöver normal avista-spread).  Växlings-spreaden kan man som säljare undvika genom att ta betalt i SEK, men dÃ¥ blir det istället köparen som betalar den spreaden.

Moneybooker är ett betydligt billigare alternativ, men tyvärr inte lika vanligt.

Citera
3.  Det är ganska osäkert mot bedragare.  Det finns "kunder" som ser möjligheter att fÃ¥ saker gratis genom att först betala med Paypal och sedan lämna in felaktiga klagomÃ¥l för att fÃ¥ pengarna tillbaka, vilket Paypal ofta gÃ¥r med pÃ¥.

Jag har haft ett sådant ärende där köparen påstår att innehållet inte stämde överens med affären. Hur det slutade för köparen vet jag inte men PayPal litade iaf på mina uppgifter om att allt gått rätt till. I grund och botten handlar det om trovärdighet. En person som är "förstagångsköpare" har svårt att få rätt via ett klagomål mot en säljare som gjort många affärer utan anmärkningar. Samma gäller även åt andra hållet men en köpare som klagar mer än ett par gånger på kort tid har nog förbrukat sin trovärdighet
När det gäller klagomÃ¥l av typen "not as described" sÃ¥ avvisar Paypal oftast dessa klagomÃ¥l, dÃ¥ det stÃ¥r i deras användarvillkor att Paypal inte bedömer kvaliteten pÃ¥ varor som säljs.  Däremot när det gäller klagomÃ¥l som "Not received" och "Unauthorized" (=barnen eller nÃ¥gon "okänd" har använt kontot), sÃ¥ ger Paypal ofta den klagande rätt, speciellt "Unauthorized" som kräver väldigt lite bevis frÃ¥n den klagande och där säljaren inte har nÃ¥got att argumentera mot, dÃ¥ det är en sak mellan Paypal och köparen.  Paypal skyddar i stort sina egna intressen här.

Sedan när det gäller kreditkorts-chargebacks så lägger sig Paypal för det mesta ganska platt och säljaren förlorar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Betalsätt i webshopen?
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2010, 14:20:10 »
Som det nu ser ut går jag på moneybooker.
Visst, man tar en större risk som säljare, men det kostar ju bara 1/3-del till hälften av vad övriga alternativ kostar.
2 kr + 2% thats it.
D.v.s. 22 kr för en order på 1000 kr.

Väljer man Auriga, dibs eller någon av de andra så tillkommer bankens inlösen med 3 kr + 3%, så det blir totalt sett för ett kortköp i runda slängar 5-6 kr + 5-6% av köpesumman.
En order på 1000 kr via Auriga + Swedbank skulle kosta 66 kr.
Om jag får en order/dag på det sättet så skulle det innebära typ 2000 kr till dem, det går att ha mycket roligare för den typen av pengar.
Dessutom tillkommer en startkostnad pÃ¥ 1500  kr och en mÃ¥nadskostnad pÃ¥ 200 kr.

Paypal är väl liknande som Moneybooker, men dyrare, och med färre betalalternativ.

Jag både tror och hoppas att mina kunder även framöver kommer att köpa mest mot postförskott eller förskott, i vart fall inom landet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Betalsätt i webshopen?
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2010, 15:37:30 »
Moneybookers är nog ett bra alternativ till PayPal, dock inte lika vanligt (i Europa)

När jag byggde "butik" så tittade jag på deras lösning men den var rätt krånglig om man ville integrera den i osCommerce. Nu är det ett tag sedan jag kollade på den senast och den har säkerligen blivit bättre (eller rättare sagt så har kanske fler börjat använda den vilket gör att det finns fler färdiga installationsscript).

Jag tyckte inte då att skillnaden i pris (mot PayPal) var så stor. Tror det skiljde 2-3:- på den tiden medans det idag verkar skilja 10:- (för en order på 1000:-)

Glöm för allt i världen inte de olika bolagens uttagsavgifter. PayPal kostar 28:- per uttag och Moneybooker 17:-. Kanske inte det vikigaste per order eftersom pengarna kan ackumeleras på kontot men det blir ju en del pengar i slutänden om man har många uttag per år.

Värt att notera är ju att bankgarantier inte gäller hos någon av dom (vad jag vet)
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Betalsätt i webshopen?
« Svar #14 skrivet: 14 oktober 2010, 15:40:45 »
Min plan är väl att ta ut pengarna en gång/månad ungefär.
Det jag då eventuellt förlorar vid en eventuell konkurs är inte mer än vad jag annars skulle betalt till kortbolagen och bankerna extra varje år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!