Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilera villan (-73)  (läst 8362 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jocke4u

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Villa Järkeborn
Ventilera villan (-73)
« skrivet: 13 juni 2005, 14:18:45 »
Har en 1 1/2 plans villa med inredd källare. Skulle behöva ventilera lite bättre tror jag. Det har blivit lite "blånader" på taket i vinden vilket enligt utsago är på grund av övertryck i bostadsytan. Nu skall vi dessutom byta fönster och då kommer den "naturliga" ventilationen minska.

I källaren finns ett antal ventiler, en tvättstuga och dusch. Dessa genererar en del fukt och har en tanke att sätta dit en liten kanalfläkt ev. med hygrostat. Vi har även en luftavfuktare i tvättstuga.

Entréplan och övervåning är tämligen oventilerade. Entréplan har en PAX fläkt med hygrostat i badrum och köksfläkt (manuell styrning dvs används endast vi matlagning). Övervåningen är oventilerad men det finns ett numera bortkopplat frånluftsdon på toaletten som tidigare satt kopplat till murstocken, men pga montering av braskamin så togs denna kanal i anspråk.
Min tanke är här att montera ett "mini-frånluftsystem" på vinden med don i toalett, och 3 st sovrum och en liten kanalfläkt med manuell styrning.

Vad tycker ni om ovanstående?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilera villan (-73)
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2005, 14:56:12 »
Har en 1 1/2 plans villa med inredd källare. Skulle behöva ventilera lite bättre tror jag. Det har blivit lite "blånader" på taket i vinden vilket enligt utsago är på grund av övertryck i bostadsytan. Nu skall vi dessutom byta fönster och då kommer den "naturliga" ventilationen minska.

I källaren finns ett antal ventiler, en tvättstuga och dusch. Dessa genererar en del fukt och har en tanke att sätta dit en liten kanalfläkt ev. med hygrostat. Vi har även en luftavfuktare i tvättstuga.

Entréplan och övervåning är tämligen oventilerade. Entréplan har en PAX fläkt med hygrostat i badrum och köksfläkt (manuell styrning dvs används endast vi matlagning). Övervåningen är oventilerad men det finns ett numera bortkopplat frånluftsdon på toaletten som tidigare satt kopplat till murstocken, men pga montering av braskamin så togs denna kanal i anspråk.
Min tanke är här att montera ett "mini-frånluftsystem" på vinden med don i toalett, och 3 st sovrum och en liten kanalfläkt med manuell styrning.

Vad tycker ni om ovanstående?

Frånluft är rätt tänkt men ta luften från våta utrymmen, inte från sovrummen. Principen är att ta ut luften från WC, kök och tvättstuga och ta in friskluft till sovrum och vardagsrum. Med tanke på problemen på vinden så bör du ha konstant undertryck i huset.

Själv har jag har paxfläktar med varvtalsreglering som jag manuellt ställer upp på fullvarv vid behov, det finns även varianter (ex. PAX 260) med inbyggd hygrostat som ändrar vartalet till max vid behov.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jocke4u

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Villa Järkeborn
SV: Ventilera villan (-73)
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2005, 15:44:02 »
Tack för svaret!
Vem säljer PAX fläktar (större sortiment) på internet?

Trevlig midsommar!

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Ventilera villan (-73)
« Svar #3 skrivet: 24 juni 2005, 12:14:53 »
Har en 1 1/2 plans villa med inredd källare. Skulle behöva ventilera lite bättre tror jag. Det har blivit lite "blånader" på taket i vinden vilket enligt utsago är på grund av övertryck i bostadsytan. Nu skall vi dessutom byta fönster och då kommer den "naturliga" ventilationen minska.


Jag vet inte om jag kanske missuppfattar dig. Men om blånad uppträder på vinden mot yttertak. Så kan det ju kanske vara så att själva vinden är för dåligt ventilerad. Har har du det med detta?

Det andra ang ventilation i bostadsdel som andra skrivit om, låter vettigt tycker jag.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad jocke4u

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Villa Järkeborn
SV: Ventilera villan (-73)
« Svar #4 skrivet: 24 juni 2005, 12:22:47 »
De tidigare ägarna har lyft upp isoleringen lite på vinden då denna blockerade ventilationen under taket. Enligt Anticimex besiktning när vi köpte huset så var rekommendationen att ventilera bostadsytorna bättre eftersom det är ett övertryck med fuktig luft som tränger upp till vinden.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Ventilera villan (-73)
« Svar #5 skrivet: 24 juni 2005, 12:43:19 »
Om jag minns rätt så skall man se till att man har en luftspalt mellan yttervägg och takfot. Där isoleringen av innertak inte får ligga mot yttertak. Detta kan lösas genom att man tar tex en masonitskiva och lägger mot isoleringen och lägger läkt mellan masoniten och yttertaket. Så att luften har fri passage utifrån och in samt vice versa.
Men det kanske var så det redan är gjort.

Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilera villan (-73)
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2005, 07:37:14 »
Tack för svaret!
Vem säljer PAX fläktar (större sortiment) på internet?

Trevlig midsommar!


De här verkar sälja PAX 260 på nätet:

http://www.ventilationsbutiken.se/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohnJohn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ventilera villan (-73)
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2005, 22:33:13 »
Har en 1 1/2 plans villa med inredd källare. Skulle behöva ventilera lite bättre tror jag. Det har blivit lite "blånader" på taket i vinden vilket enligt utsago är på grund av övertryck i bostadsytan. Nu skall vi dessutom byta fönster och då kommer den "naturliga" ventilationen minska.

I källaren finns ett antal ventiler, en tvättstuga och dusch. Dessa genererar en del fukt och har en tanke att sätta dit en liten kanalfläkt ev. med hygrostat. Vi har även en luftavfuktare i tvättstuga.

Entréplan och övervåning är tämligen oventilerade. Entréplan har en PAX fläkt med hygrostat i badrum och köksfläkt (manuell styrning dvs används endast vi matlagning). Övervåningen är oventilerad men det finns ett numera bortkopplat frånluftsdon på toaletten som tidigare satt kopplat till murstocken, men pga montering av braskamin så togs denna kanal i anspråk.
Min tanke är här att montera ett "mini-frånluftsystem" på vinden med don i toalett, och 3 st sovrum och en liten kanalfläkt med manuell styrning.

Vad tycker ni om ovanstående?


Titta på www.airstar.se helt suverän värmeväxlare, har en till att ventilera min ovanvåning
IVT Greenline C9HT+ ca 500m slang, Ã¥rsmedeltemp -1,2 (Kalix). 245m2 uppvärmd yta. 1,5 plans hus byggt 1980.  23 grader innetemp. Ca 15000 kw/h total förbrukning (ink. hushÃ¥llsel). Volymförstorningstank pÃ¥ 160l

Utloggad macman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 170 m borra, 165 m aktivt, IVT HT+ C7,inst dec -05
SV: Ventilera villan (-73)
« Svar #8 skrivet: 20 september 2005, 19:42:37 »
Blånat trävirke påverkar som tur inte hållfastheten, däremot ökar möjligheten att binda fukt. Ventilationen på vinden behöver förbättras, prova med att installera mögelstopper, det är både lätt att göra själv och billigt. Fast det förutsätter att taket har tegel eller betongpannor. se även denna länk: http://www.energiradgivningen.se/vanligafragor_isolera.html

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 529
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!