Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Pana.. AVT 5002 vilken är det?  (läst 88767 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad reef

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Pana.. AVT 5002 vilken är det?
« skrivet: 28 oktober 2008, 16:29:32 »
Nu vill jag höra vad ni proffs har att säga om denna vilken pump är det egentligen och vad skulle priset egentligen vara på en sådan med instalation och 13M rör?
Ni vet ju alla vilken firma det rör sig om (varmthem) och dom vill ha som jag tycker hutlösa 39k för denna uppsättning ink inst....

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Pana.. AVT 5002 vilken är det?
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2008, 16:40:30 »
Hej Reef!  Ja skippa du den där skojarfirman helt tycker jag. Du borde väl fÃ¥ en likvärdig pump för ca halva priset tycker jag om du nu absolut skall ha en Panasonicpump, eller ivf nÃ¥gonstans mellan 18000-22000:- kr. :) Men vad skall du med 13 meters röranslutning till?? skall du ha utedelen hos grannen eller?? Sc:,h

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad reef

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Pana.. AVT 5002 vilken är det?
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2008, 17:13:54 »
Hej Reef!  Ja skippa du den där skojarfirman helt tycker jag. Du borde väl fÃ¥ en likvärdig pump för ca halva priset tycker jag om du nu absolut skall ha en Panasonicpump, eller ivf nÃ¥gonstans mellan 18000-22000:- kr. :) Men vad skall du med 13 meters röranslutning till?? skall du ha utedelen hos grannen eller?? Sc:,h

Mvh Raffen.

Måste säga att ni är gudomligt snabba på svar här..

Jo jag misstänkte nästan det att priset var lite väl högt med tanke pÃ¥ att allt extra jag skulle fÃ¥ var ett tak som dom isolerat   ::)
Ska ta och kolla runt lite på orten för att se vad som finns..
Jo ja jag skulle vilja dra rören igenom hela huset å då blir det rätt långt... ska klura lite på det med..

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Pana.. AVT 5002 vilken är det?
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2008, 18:45:50 »
Hej Reef!  Ja skippa du den där skojarfirman helt tycker jag. Du borde väl fÃ¥ en likvärdig pump för ca halva priset tycker jag om du nu absolut skall ha en Panasonicpump, eller ivf nÃ¥gonstans mellan 18000-22000:- kr. :) Men vad skall du med 13 meters röranslutning till?? skall du ha utedelen hos grannen eller?? Sc:,h
Mvh Raffen.
Måste säga att ni är gudomligt snabba på svar här..
Jo jag misstänkte nästan det att priset var lite väl högt med tanke pÃ¥ att allt extra jag skulle fÃ¥ var ett tak som dom isolerat   ::)
Ska ta och kolla runt lite på orten för att se vad som finns..
Jo ja jag skulle vilja dra rören igenom hela huset å då blir det rätt långt... ska klura lite på det med..

Hej Reef!  Ja det priset mÃ¥ste man ju nästan betrakta som rena rÃ¥net ju, och det här s.k isolerade taket det är ju bara strunt givetsvis, och gör varken till eller frÃ¥n ju. Det här med sÃ¥ lÃ¥ng rördragning är ju normalt ett elände alltsÃ¥, visserligen sÃ¥ avser du ju nu kanske att dra huvuddelen av rören inomhus, och dÃ¥ fÃ¥r du ju inte nÃ¥gra spec förluster i likhet med vad du fÃ¥r om du drar rören utomhus istället, men det är ju inte direkt estetiskt tilltalande att ha en massa rör som gÃ¥r (och syns) igenom halva huset. :-\ 
Sen får du ju med en sådan rörlängd isf bereda dig på att fylla på extragas i pumpen också, och detta är ju inte helt gratis kan jag säga dig, detta eftersom de flesta Panasonicpumpar är förfyllda för en max rördragning av 7,5 meter, även om deras rekommenderade min och maxlängd på anslutningsrören till pumparna är 3 meter resp 15 meter. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Pana.. AVT 5002 vilken är det?
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2008, 07:54:41 »
Skulle tro att pumpen du har fått offert på är en NE-9
http://www.kinnan.se/kinnannew/temp/SP_NE9_SPP.pdf

Samma pump från en seriös firma ligger på ca 20000 kr installerad och klart med 5års garanti.

Utloggad reef

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Pana.. AVT 5002 vilken är det?
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2008, 08:33:03 »
Raffen jag fÃ¥r nog  ta och fundera pÃ¥ var jag ska sätta den isÃ¥fall...
Problemet är om jag byter sida på huset så hamnar den vid köksbordet och kommer inte det att upplevas som blåsigt att ha den där?? Kan dock sätta den väldigt högt på den väggen typ 3.2 om det gör nån skillnad...
Att flytta ute delen är inget alternativ då det då hamnar vid ingången samt uteplats...
Tror jag får starta en klasiskt vad ska jag ha för pump tråd :)


ghandi. Tack för infon ska kolla runt lite på nån liknande, lite roligt om man går in på sverigepumpens hemsida och väljer Umeå så kommer varmthem upp som expert på dessa.



Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Pana.. AVT 5002 vilken är det?
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2008, 09:25:57 »
På "riktigt" heter den maskinen NE9GKE , då kanske det blir lite lättare att söka bland återförsäljarna i dina hemtrakter.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Pana.. AVT 5002 vilken är det?
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2008, 09:03:24 »
Raffen jag fÃ¥r nog  ta och fundera pÃ¥ var jag ska sätta den isÃ¥fall...
Problemet är om jag byter sida på huset så hamnar den vid köksbordet och kommer inte det att upplevas som blåsigt att ha den där?? Kan dock sätta den väldigt högt på den väggen typ 3.2 om det gör nån skillnad...
Att flytta ute delen är inget alternativ då det då hamnar vid ingången samt uteplats...
Tror jag får starta en klasiskt vad ska jag ha för pump tråd :)


ghandi. Tack för infon ska kolla runt lite på nån liknande, lite roligt om man går in på sverigepumpens hemsida och väljer Umeå så kommer varmthem upp som expert på dessa.


Dom är återförsäljare och kan ha serviceavtal på pumparna, men det gör inte att jag skulle släppa in genom dörren på mitt hus, bara att vända sig till annan firma om man vill ha service gjord på dom.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pana.. AVT 5002 vilken är det?
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2008, 20:42:51 »
Raffen jag fÃ¥r nog  ta och fundera pÃ¥ var jag ska sätta den isÃ¥fall...
Problemet är om jag byter sida på huset så hamnar den vid köksbordet och kommer inte det att upplevas som blåsigt att ha den där?? Kan dock sätta den väldigt högt på den väggen typ 3.2 om det gör nån skillnad...
Att flytta ute delen är inget alternativ då det då hamnar vid ingången samt uteplats...
Tror jag får starta en klasiskt vad ska jag ha för pump tråd :)


ghandi. Tack för infon ska kolla runt lite på nån liknande, lite roligt om man går in på sverigepumpens hemsida och väljer Umeå så kommer varmthem upp som expert på dessa.




Ingång + uteplats är inte omöjligt.
Hur ofta sitter ni på uteplatsen när ni har värmebehov i huset?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ceekey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Pana.. AVT 5002 vilken är det?
« Svar #9 skrivet: 01 november 2008, 12:42:09 »
Svar från VARMTHEM:

Som representant för VARMTHEM känner jag att jag måste bemöta det som skrivs i den här tråden om oss och våra produkter. Jag förstår att 39900kr för en 5,4kw luftvärmepump kan verka mycket men det gäller att känna till skillnaderna på pump och pump. De vidareutvecklade AVT-modellerna från Panasonic är i grund och botten en SverigePump med bättre isolering och förstärka komponenter för att klara vårt kyliga klimat bättre. En AVT 5002 är givetvis inte dubbelt så bra som en PRIMASCROLL 9 som i grund och botten är samma pump, men en klart tystare, hållbarare och effektivare maskin, dessutom med hela 10 års garanti. AVT-modellerna är för övrigt en storsäljare trots prisskillnaden mot andra pumpar.

Kort om oss på VARMTHEM: Vi är Norrlands största auktoriserade återförsäljare av Sverigepumpen och även störst i Norrland på luft/luft, med verksamhet från Uppsala och norrut. Vi erbjuder både Sverigepumpen och AVT som auktoriserad återförsäljare samt säljer även andra märken som Mitsubishi, Sanyo, Toshiba m fl. I vår webshop hittar ni några av Sveriges bästa priser på samtliga pumpar inklusiver Sverigepumpen....

Vi är kända i branschen för att leverera kvalitetsprodukter och snygga installationer. Att sälja lågprispumpar som krånglar när det blir kallt ute överlåter vi till andra. För 40000kr kan man ställa höga krav på oss och våra produkter. Våra kontinuerliga kundundersökningar, som är en del i vårat kvalitetskoncept, har visat att de vidareutvecklade AVT-modellerna håller vad vi lovar, våra kunder tycker att de får valuta för pengarna och riktigt bra service.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Pana.. AVT 5002 vilken är det?
« Svar #10 skrivet: 01 november 2008, 12:56:55 »
Och vilka är era kunder till största delen?
Jag hoppas inte att det är äldre och tekniska idioter så som jag tror...
Absurt höga priser som du nog fÃ¥r motivera väldigt mycket bättre än lite extra isolering och lÃ¥ng garantitid är vad jag tycker  ;)

Att jag inte är hårdare än så i kommentarerna är pga att ni har normala priser för de flesta andra värmepumpar, just därför vore det extra trevligt med en motivering om vad det är som kostar 20000:- extra, rent krasst borde det vara smartare att ta en vanlig med 5års garanti och byta den efter 5år för att få totalt 10års garanti + dessutom en 5 år modernare pump i slutändan.

40000:- är helt enkelt för mycket för att det skall gå att räkna hem investeringen på ett rimligt sätt.
« Senast ändrad: 01 november 2008, 13:01:17 av Mike »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pana.. AVT 5002 vilken är det?
« Svar #11 skrivet: 01 november 2008, 13:01:05 »
Prissättningen är ju fri, och med den typen av priser bör man kunna lämna bra garantier - och ge utmärkt service och kundsupport.
Det finns säkert en del kunder som är beredda att betala ordentligt för att få service och lång garanti på det de köper, så på det sättet ser jag inga problem med prissättningen.
Den enda risk jag ser är att värmepumparna säljs till kunder som inte satt sig in i prisbilden på den "övriga" marknaden och på så sätt blir lurade att betala för mycket för i princip samma pump som de kan köpa för 25 000? kr av andra återförsäljare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Pana.. AVT 5002 vilken är det?
« Svar #12 skrivet: 01 november 2008, 13:03:07 »
Håller med, se min editerade kommentar ovan, bättre motivering om prisskillnaden tack + en förklaring om hur 17 man skall kunna räkna hem investeringen på ett rimligt sätt.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Pana.. AVT 5002 vilken är det?
« Svar #13 skrivet: 01 november 2008, 13:04:48 »
Hej Ceekey!  Ja du säger ju här själv att du förstÃ¥r att 39900:- kr för en 5,4kw luftvärmepump kan verka mycket men att det gäller att känna till skillnaderna pÃ¥ pump och pump. Javisst är det mkt Ceekey, närmast det dubbla priset idag om jag förstÃ¥r det rätt. Sc:,h
Sen förstår jag ju också om du gärna vill tala dig varm för dessa extremt dyra pumpar eftersom du själv är med och försöker att övertyga folk om att just dessa pumpar är bäst.
Jag kan inte se att det skiljer ett dugg pÃ¥ era pumpar förutom det du själv nämner om lite extra isolering (varav delar av denna gör varken till eller frÃ¥n), och som var och en kan stoppa dit själva om de nu känner lust för det, + en garanti pÃ¥ 10 Ã¥r, och den kan man säkert köpa till pÃ¥ de flesta pumpar om man nu önskar att betala en extra hacka för det. 
Ni har givetsvis rätt att sälja era pumpar till vem ni vill och ta hur mkt ni vill för dem också, men jag tycker kanske att det är närmast omoraliskt och oförskämt att utnyttja folks okunnighet och godtrogenhet som det nästan helt säkert handlar om i det här fallet. :(

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Pana.. AVT 5002 vilken är det?
« Svar #14 skrivet: 01 november 2008, 13:06:33 »
Enl. eran hemsida så har AVT-n 5års garanti sen har man 10 års materialgaranti vilket innebär att om Vermthem godkänner att det trasiga materialet är en garantisak så får kunden den via materialgarantin men arbetskostnad för att montera bort och fraktkostnaden till Vermthem samt återställningen av dito får kunden stå för själv huvuddunk
Jag tror att Vermtherm kommer få en massa "skitsnack" mot sig om man fortsätter diskutera luft-luft värmepumpar i detta forum,tyvärr.
Det vore givetvis roligt att ha just en representant från Vermtherm som kan svara på alla frågor som kommer utifrån landet, men mig veterligen så har inte Vermthem eller Allvärmeteknik ngt gott resume på detta forum eller ute i landet, inte i mina trakter i alla fall.
Hoppas jag inte har rätt....
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!