Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips önskas för rördragning vid konvertering frÃ¥n direktel till vattenburet  (läst 6365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ANPI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Vid konvertering funderar jag på hur man kan göra med rördragning i bottenplan. Plattan är ju gjuten så det ligger närmast till hands att lägga rören utvändigt ovanför fotlist. Men min fru tycker det är fult.

Är det någon som har någon god idé hur man kan dölja rör, bygga in smidigt i befintlig gipsvägg eller liknande?

Hälsningar Anders
1.5 plans villa i Göteborgstrakten byggt -74. Gjuten platta, 100+60m2. Huset är normalisolerat.
FrÃ¥n början fanns direktverkande el och mekanisk frÃ¥nluftsventilation. 
Satte in en LLVP TOSHIBA Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E i Mars 2008. Konverterade den mekaniska frånluften till FLVP Nibe 310P i januari 2009. Då ersattes också 4 el-element med 4 vatten-element. I övrigt bytt till oljefyllda el-element.
Förbrukning innan installation av de båda pumparna ca 25.000kWh/år i total elförbrukning.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Wirsbo har socklar som du kan dölja rördragningen i. Nackdelen med dessa är priset och att dom är djupare än vanliga socklar.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
Ett sätt är att fortsätta med direkt el  och betalar vad det kostar eller att man kanske vänjer sig vid dom vita fina rören.
Man kan sätta dom i taket och klä in dom med typ en låda ,vilket jag gjort i vardags rum mfl.
Nersticken till radiatorer döljs med gardinerna.
Har gjort en helkonvertering i mitt hus och det funkar bra , tror det finns en del bilder i forumet på min installation om du söker på mso.
mvh Mso Thumbsup
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Man kan sätta dom i taket och klä in dom med typ en låda ,vilket jag gjort i vardags rum mfl.
Nersticken till radiatorer döljs med gardinerna.

Jag tycker det låter som en jättebra idé. Om man sätter dem i taken på nedre våningen så fungerar de ju för båda våningarna. Man kan ju passa på att dra några extra elrör också, för framtida behov. För bredband, larm, innegivare eller liknande.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad ANPI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag får verkligen tacka för goda råd!
Att lägga rören i en låda i taket och så få stammen ordnad både till bottenvåning och övervåning är en jättebra idé.

Tack och hälsningar Anders
1.5 plans villa i Göteborgstrakten byggt -74. Gjuten platta, 100+60m2. Huset är normalisolerat.
FrÃ¥n början fanns direktverkande el och mekanisk frÃ¥nluftsventilation. 
Satte in en LLVP TOSHIBA Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E i Mars 2008. Konverterade den mekaniska frånluften till FLVP Nibe 310P i januari 2009. Då ersattes också 4 el-element med 4 vatten-element. I övrigt bytt till oljefyllda el-element.
Förbrukning innan installation av de båda pumparna ca 25.000kWh/år i total elförbrukning.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Om du sätter spotlights i underkant lÃ¥dan sÃ¥ fÃ¥r du ju snygg väggbelysning pÃ¥ köpet  :).
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
mitt tips är att .....
kolla över vart nersticken till raddarna skämmer minst tex bakom dörrar
som ofta står öppna,har tex hälldre ett nerstick i sovrummet än i vardagsrummet
försök alltid att få ner sticket att ge mat åt 2 radiatorer
å försök till största delen dra rören på golvet där det går så slipper du ha dom i taket i onödan
dom skämmer trots allt mer i taket än på golvet


har du 15mm ner sÃ¥ kan du splitta den till 2 raddar  pÃ¥ sÃ¥ vis spara rör
mellan raddarna kan du köra 12mm rör

i min kåk skulle jag tex klara mig med ca 4-5 ner stick för att få ut rör till ca 10 radiatorer
så det behövs inte så fasligt många nerstick för att få det till att funka

om du vill ska jag rita in hur jag funderar på att göra i min kåk

Utloggad ANPI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack Dr Chun-Lan!
Ja, visa gärna hur du skulle göra i ditt hus.

Hälsningar Anders
1.5 plans villa i Göteborgstrakten byggt -74. Gjuten platta, 100+60m2. Huset är normalisolerat.
FrÃ¥n början fanns direktverkande el och mekanisk frÃ¥nluftsventilation. 
Satte in en LLVP TOSHIBA Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E i Mars 2008. Konverterade den mekaniska frånluften till FLVP Nibe 310P i januari 2009. Då ersattes också 4 el-element med 4 vatten-element. I övrigt bytt till oljefyllda el-element.
Förbrukning innan installation av de båda pumparna ca 25.000kWh/år i total elförbrukning.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
hej
mitt tips är att .....
kolla över vart nersticken till raddarna skämmer minst tex bakom dörrar
som ofta står öppna,har tex hälldre ett nerstick i sovrummet än i vardagsrummet
försök alltid att få ner sticket att ge mat åt 2 radiatorer
å försök till största delen dra rören på golvet där det går så slipper du ha dom i taket i onödan
dom skämmer trots allt mer i taket än på golvet


har du 15mm ner sÃ¥ kan du splitta den till 2 raddar  pÃ¥ sÃ¥ vis spara rör
mellan raddarna kan du köra 12mm rör

i min kåk skulle jag tex klara mig med ca 4-5 ner stick för att få ut rör till ca 10 radiatorer
så det behövs inte så fasligt många nerstick för att få det till att funka

om du vill ska jag rita in hur jag funderar på att göra i min kåk

Hej , har gjort så med vissa radiatorer men det är nog lika bra att utesluta 12 och gå med 15mm rör överalt,
mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej ungefär så här har jag tänkt mig det ..

Utloggad ANPI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack Dr Chun-Lan!
Nu börjar bilden klarna hur jag skall göra.

Hälsningar Anders
1.5 plans villa i Göteborgstrakten byggt -74. Gjuten platta, 100+60m2. Huset är normalisolerat.
FrÃ¥n början fanns direktverkande el och mekanisk frÃ¥nluftsventilation. 
Satte in en LLVP TOSHIBA Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E i Mars 2008. Konverterade den mekaniska frånluften till FLVP Nibe 310P i januari 2009. Då ersattes också 4 el-element med 4 vatten-element. I övrigt bytt till oljefyllda el-element.
Förbrukning innan installation av de båda pumparna ca 25.000kWh/år i total elförbrukning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!