Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: -2 grader Ã¥ solfÃ¥ngarna klarar vv Ã¥ värme...  (läst 3628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Nu när det är -2 grader 10 november, sÃ¥ klarar solfÃ¥ngarna att leverera vv Ã¥ värme  Thumbsup Kan det bli bättre? Verkligen kul att se hur bra det kan fungera, även den här Ã¥rstiden, när Solen lyser... Det blir iaf nÃ¥gra timmar mitt över dan som inte VP:n behöver jobba.. Ã… nu har Vi en 1" snö Ã¥xÃ¥, sÃ¥ det blir extra bra snurr pÃ¥ rören.

mvh humlan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: -2 grader å solfångarna klarar vv å värme...
« Svar #1 skrivet: 10 november 2007, 14:51:42 »
Ja, du och en del andra har ju den fördelen att rörena inte blir snöbemängda, men frosten, det hade du väl i morse, och den försvinner när det blir +grader runt rörena med hjälp av fasadens strålningsvärme som den också fångar upp av solen, eller hur funkar det?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: -2 grader å solfångarna klarar vv å värme...
« Svar #2 skrivet: 10 november 2007, 14:54:31 »
Nu när det är -2 grader 10 november, sÃ¥ klarar solfÃ¥ngarna att leverera vv Ã¥ värme  Thumbsup Kan det bli bättre? Verkligen kul att se hur bra det kan fungera, även den här Ã¥rstiden, när Solen lyser... Det blir iaf nÃ¥gra timmar mitt över dan som inte VP:n behöver jobba.. Ã… nu har Vi en 1" snö Ã¥xÃ¥, sÃ¥ det blir extra bra snurr pÃ¥ rören.

mvh humlan.

har du nån pejl på hur många kwh du laddar ner ?

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: -2 grader å solfångarna klarar vv å värme...
« Svar #3 skrivet: 10 november 2007, 15:35:49 »
Ja, du och en del andra har ju den fördelen att rörena inte blir snöbemängda, men frosten, det hade du väl i morse, och den försvinner när det blir +grader runt rörena med hjälp av fasadens strålningsvärme som den också fångar upp av solen, eller hur funkar det?

Kan inte pÃ¥minna mig att jag sett nÃ¥n frost pÃ¥ rören nÃ¥n gÃ¥ng  Sc:,h

@ Chunlan. Nej har ingen som helst koll på hur mycket jag laddar ner. Men tempen låg på ca +55-58 grader in till tanken.

mvh humlan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: -2 grader å solfångarna klarar vv å värme...
« Svar #4 skrivet: 10 november 2007, 15:48:55 »
Det blir alltså ingen frost som lägger sig på med lodrät/fasadmontering. Skillnad du, här ligger det en skaplig is/snöskorpa på rörena.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: -2 grader å solfångarna klarar vv å värme...
« Svar #5 skrivet: 10 november 2007, 16:16:56 »
Det blir alltså ingen frost som lägger sig på med lodrät/fasadmontering. Skillnad du, här ligger det en skaplig is/snöskorpa på rörena.

Jag ska inte svära på att det inte blir nån frost, men jag kan inte påminna mig att jag sett det nån gång. Kommer inte ihåg att det skulle ha varit frost på dom gamla Lartec-panelerna, som satt på väggen heller...

mvh humlan.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: -2 grader å solfångarna klarar vv å värme...
« Svar #6 skrivet: 10 november 2007, 17:45:46 »
Snöskorpa här med trots 80 graders lutning. Dock inga mängder men det tar ju en stund innan solfångarna är fria från snö/is. Trots soldis, ett par minusgrader och en starttemp på 79 grader (värme kvar i toppen på tanken) hann pumpen i alla fall starta och leverera 3-4 kWh (EDIT: Det blev 5,5 kWh, rätt ska vara rätt.). Obetydligt tillskott iofs men i alla fall kul att den ger något med vårt läge med få soltimmar så här års (får tacka reflektorn/snötäcket). Det är väl vad min fru duschar upp just nu.

Borde koppla om tanken. Som det är nu prioriteras vv (tas längst upp) på bekostnad av värme (utlopp 2/3 upp i tanken) vilket är idiotiskt med en underdimensionerad tank. Växlar jag kopplingar får jag lägre starttemp för solfångaren och värme som räcker längre till huset.
« Senast ändrad: 11 november 2007, 10:46:01 av Kasch »
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: -2 grader å solfångarna klarar vv å värme...
« Svar #7 skrivet: 10 november 2007, 18:04:10 »
Ja, du och en del andra har ju den fördelen att rörena inte blir snöbemängda, men frosten, det hade du väl i morse, och den försvinner när det blir +grader runt rörena med hjälp av fasadens strålningsvärme som den också fångar upp av solen, eller hur funkar det?

Kan inte pÃ¥minna mig att jag sett nÃ¥n frost pÃ¥ rören nÃ¥n gÃ¥ng  Sc:,h

@ Chunlan. Nej har ingen som helst koll på hur mycket jag laddar ner. Men tempen låg på ca +55-58 grader in till tanken.

mvh humlan.

hej
det säger ju som lite att du fått 50+ in i tanken ,visst fångarna är varma men jag vet ju inte hur många liter 50+ du laddat in i tanken
vore ju bra om du kunde berätta att du hade 45/30 på morgonen å 55/45 på kvällen
då får man ju en hum om vad som hänt,fast felet e väl att du nallar energi hela tiden ur tanken till kåken

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: -2 grader å solfångarna klarar vv å värme...
« Svar #8 skrivet: 10 november 2007, 18:30:27 »
Ja nån sån koll har jag inte... Å som Du säger så går ju värmen hela tiden, den här tiden på året. Ang ladd-tempen så blev det lite dumt skrivet, då jag borde nämt att L/V-pumpen stänger ner vid +48. Å att panntempen var +50 grader när jag kollade..., kanske ökade den ytterligare nån grad innan Solen försvann, men det har jag heller ingen koll på. Tyvärr är jag inte intresserad av att räkna kW, utan för mig räcker det bra att se å känna, att det fungerar som tänkt... Ledsen medborgare, men mer precist än så här, lär jag aldrig kunna precisera funktionen.

mvh humlan.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: -2 grader å solfångarna klarar vv å värme...
« Svar #9 skrivet: 11 november 2007, 08:28:35 »
Det blir alltså ingen frost som lägger sig på med lodrät/fasadmontering. Skillnad du, här ligger det en skaplig is/snöskorpa på rörena.
Jag ska inte svära på att det inte blir nån frost, men jag kan inte påminna mig att jag sett det nån gång. Kommer inte ihåg att det skulle ha varit frost på dom gamla Lartec-panelerna, som satt på väggen heller...
mvh humlan.

Kan det lilla taket som finns ovanför panelerna hjälpa mot frosten? lika som en carport håller frosten från bilrutorna?

Isåfall skulle ju ni som har en kraftig lutning på era paneler kunna sätta någon skiva ovanför panelerna som ligger i "rätt" lutning för att få in solen hela vägen till högsta punkt på panelerna.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: -2 grader å solfångarna klarar vv å värme...
« Svar #10 skrivet: 11 november 2007, 10:07:41 »
Det blir alltså ingen frost som lägger sig på med lodrät/fasadmontering. Skillnad du, här ligger det en skaplig is/snöskorpa på rörena.
Jag ska inte svära på att det inte blir nån frost, men jag kan inte påminna mig att jag sett det nån gång. Kommer inte ihåg att det skulle ha varit frost på dom gamla Lartec-panelerna, som satt på väggen heller...
mvh humlan.


 
Kan det lilla taket som finns ovanför panelerna hjälpa mot frosten? lika som en carport håller frosten från bilrutorna?

Isåfall skulle ju ni som har en kraftig lutning på era paneler kunna sätta någon skiva ovanför panelerna som ligger i "rätt" lutning för att få in solen hela vägen till högsta punkt på panelerna.

Ja fan vet om Du inte har rätt... Jag hade faktiskt ett litet lutande tak på Lartec-panelerna, som en lösning mot att snö skulle bli liggande ovanpå rör å paneler..., såg ut som ett djupt fönsterbleck...

mvh humlan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: -2 grader å solfångarna klarar vv å värme...
« Svar #11 skrivet: 11 november 2007, 11:30:35 »
"Gangsterkeps" hade jag på en Cooper-s en gång i tiden.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: -2 grader å solfångarna klarar vv å värme...
« Svar #12 skrivet: 11 november 2007, 16:50:29 »
Halvmulet idag men snön levererar - 8 kWh under 3 timmars laddning minskar i alla fall eldningstiden i kökspannan en del.
« Senast ändrad: 11 november 2007, 16:52:26 av Kasch »
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: -2 grader å solfångarna klarar vv å värme...
« Svar #13 skrivet: 11 november 2007, 22:10:13 »
Halvmulet idag men snön levererar - 8 kWh under 3 timmars laddning minskar i alla fall eldningstiden i kökspannan en del.

8kWh! Det kan man inte klaga på mitt i november och halvmulet.

Här var det helt solklart, 6 timmars laddning, ingen snö => 12kWh.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: -2 grader å solfångarna klarar vv å värme...
« Svar #14 skrivet: 12 november 2007, 09:14:06 »
Hej

Igår söndag inte en kWh. I lördags däremot laddning i ca 6 timmar, ca 10-12 kWh = varmvattenbehovet. Idag ser det ut att ladda en hel del. Solfångaren (45 graders lutning) har alltid frost på morgonen. Det smälter bort ganska fort, typ < 30 minuter.

Apropå frost. Min bil står intill en 3 m hög häck. Det blir aldrig frost på sidorutorna mot häcken.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!